Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:33

BloemBloem schreef:
bigone schreef:
Vind dat hij nu al heel lang niet geplast heeft, voel eens aan zijn buik waar de blaas zit of het daar voller/harder is. Meestal gaan ze met gruis/verstopping juist heel zielig en heel vaak op de bak.


Gisteravond 1830 uur voor het laatst. Onder zijn buik voelt het hard, hij zit
nu keihard te spinnen voor me.

Direct naar de dierenarts , spoed .

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:35

BloemBloem schreef:
bigone schreef:
Vind dat hij nu al heel lang niet geplast heeft, voel eens aan zijn buik waar de blaas zit of het daar voller/harder is. Meestal gaan ze met gruis/verstopping juist heel zielig en heel vaak op de bak.


Gisteravond 1830 uur voor het laatst. Onder zijn buik voelt het hard, hij zit
nu keihard te spinnen voor me.


Meteen naar de dierenarts, dit is een spoedgeval!

EDIT: dubbele reactie zie ik.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 21-10-19 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

zorro

Berichten: 8763
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:35

Ja daar ben ik het wel mee eens. Hard spinnen is ook een uiting van pijn en hij heeft te lang niet geplast.

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:38

Het is een kater begrijp ik? In de meeste gevallen gaan ze naast de bak zitten als er iets mis is met de urine / blaas / darmen maar dan zijn ze er ook vrij snel ziek van, dus lijkt me niet de meest logische verklaring voor jouw kat. Ik denk dat een blaaspunctie geen slecht idee is.
Poept hij nu wel op de bak? Waar plast hij nu wel en hoe vaak? Hoelang speelt het al en wanneer heeft hij voor het laatst geplast?

Mocht hij op een schone vloer plassen kun je alsnog proberen een beetje op te zuigen met een pipet, ze hebben maar 3 druppels nodig voor een urine onderzoek. Krijg je niet het beste resultaat maar misschien kunnen ze er alsnog iets uithalen.

Kat van een vriendin is nu ook de boel aan het onder zeiken in haar slaapkamer.. maar alleen op haar kant van het bed, haar kleding etc. Dat komt waarschijnlijk door eenzaamheid / aandacht te kort.

Edit: zie nu je laatste reactie. Klinkt als een plaskater, ik zou inderdaad zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 13:42

Ja, het is een kater, nee hij poept niet op de bak.

Hij plast of voor zijn bak op de vertrouwde plek of bij de voor of achterdeur, ik heb geen idee
eigenlijk wat de standaard is voor een normale plas, maar er ligt altijd wel flink wat. Ja ik heb ook een pipet gekregen voor als hij op de vloer zou plassen.

Spoed? Ik heb de DA net aan de telefoon gehad en uitgelegd dat hij gisteravond 18.30 uur voor het laatst geplast heeft, en zij zei verder niets.

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:46

Echt? Nouja zij weet het hele verhaal dus kan er natuurlijk beter over oordelen dus geen stress dan. Ik zou hem wel goed in de gaten houden, als hij ziekjes begint te worden direct langs gaan. Evt kun je hem temperaturen thuis.

Hoelang speelt het al dat hij er naast plast? Het komt voor mij nu over alsof hij eerst enkele keren naast de bak heeft geplast omdat hij wil laten weten dat er 'iets' niet goed is en dat nu z'n plasbuis verstopt zit. Dat is helaas een duur en akelig grapje dus wil je echt optijd bij zijn.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:49

Heb je ook vermeld dat zijn buik hard was?

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 13:51

casperzazoe schreef:
Echt? Nouja zij weet het hele verhaal dus kan er natuurlijk beter over oordelen dus geen stress dan. Ik zou hem wel goed in de gaten houden, als hij ziekjes begint te worden direct langs gaan. Evt kun je hem temperaturen thuis.

Hoelang speelt het al dat hij er naast plast? Het komt voor mij nu over alsof hij eerst enkele keren naast de bak heeft geplast omdat hij wil laten weten dat er 'iets' niet goed is en dat nu z'n plasbuis verstopt zit. Dat is helaas een duur en akelig grapje dus wil je echt optijd bij zijn.


Ja :) ik heb al 3x gebeld dat ik telefonisch overleg wil met DA, zo kom ik
toch geen steek verder, ik wil dat hij binnenste buiten wordt gekeerd, en het
liefs zsm!

Het speelt nu 2 weken.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:53

Tja, bel een andere da , een verstopte blaas is meestal dodelijk binnen 24 uur. En misschien is het iets anders maar dan weet je zeker dat hij niet verstopt is.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 13:55

Eet/drinkt je kat genoeg? Ik heb even vluchtig teruggelezen maar kon er even niets over vinden.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 13:56

Matheno schreef:
Eet/drinkt je kat genoeg? Ik heb even vluchtig teruggelezen maar kon er even niets over vinden.


Ja, hij drinkt en eet meer dan goed :)

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:01

Dan is het sowieso een goed idee om een andere DA te raadplegen, als je niet serieus wordt genomen bij deze. Denk dat elke andere DA je direct laat langs komen als je vertelt dat hij lang niet heeft geplast en de blaas nu hard is. Heel hard spinnen (als hij dat normaal niet doet) kan ook uiting van stress en pijn zijn.
Wel even informeren of de andere DA een kattentasje heeft als hij zo heet werd vorige keer :))

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:01

Dat je al 3x hebt gebeld, dit al 2 weken speelt en de huidige situatie zou voor mij genoeg reden zijn om toch even een second opinion te gaan halen elders.

Zeker dat nu niet plassen en een harde buik, met ook nog is hard spinnen zou bij mij alle alarm bellen doen afgaan.

Zou echt zorgen dat je ergens even terecht kan! Al is het maar om zeker te weten dat er geen levensgevaarlijke situatie ontstaan is > verstopte blaas.

Kan me niet voorstellen dat mijn DA dit zo had gedaan allemaal. Zit echt met stijgende verbazing te lezen.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 21-10-19 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:03

En nierstuwing, word je ook niet blij van.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:08

Kat kan al twee weken last van gruis hebben en nu gewoon dicht zitten.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:11

Ik zou bellen dat je vandaag wil langskomen om meerdere redenen. Blaas zit nu vol. zonder handdoek in het mandje, kans dat hij al plast in de bak is aanwezig. Dan kun je het gelijk afleveren op de praktijk en urineonderzoek doen.
Reden 2 ook: blaas zit vol, als hij niet plast onderweg kunnen ze op de praktijk onder echobegeleiding de blaas aanprikken en zo steriele urine opvangen en urineonderzoek doen.
Punt 3: het kan inderdaad spoed worden. Verhaal klinkt mij als gruis en gruis bij een kater kan gruwelijk verkeerd aflopen.
Dus bellen en zeggen dat je wilt komen. Mijn advies als dierenarts zijnde.

Edit: als echo niet kan, echt vragen om een foto, als er stenen in zitten kun je dat zien

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 14:15

Heb weer gebeld, maar die assistent is ook zo'n dooie, heb al meerdere keren aangegeven dat hij nu niet plast, zij blijft volhouden dat het voor nu niet erg is, want als ze katten ter opname hebben voor blaasonderzoek gebeurd het ook heel vaak dat ze het ophouden zegt ze.

Hij heeft nu geen rust, en blijft maar twijfelend voor die bak met Katkor heen en weer lopen.

De dierenartsen konden me nu niet te woord staan want ze stonden op OK ….

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:19

Andere praktijk bellen!! Wanneer een van mijn katers dit had kon ik meteen langskomen en dat gedrentel klinkt absoluut fout.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:21

Bizar.

Heb je het bericht van _xManadisx_ gelezen TS?

Met haar advies erbij zou ik direct uitwijken naar een andere dierenarts en bij je huidige dierenarts ook niet meer terugkomen. Echt te gek voor woorden.

De huidige situatie met dat lopen voor de bak klinkt als aandrang maar niet kunnen plassen?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:27

Bij katers met blaasgruis komt het dikwijls voor dat de kater verstopt raakt en dan "vergiftigd" hij zichzelf.

Ook het niet op de kattenbak willen heeft met een blaasontsteking of blaasgruis te maken. Hij wil er niet op omdat hij weet dat als hij plast dat het pijn doet. Dat hebben ze snel in de gaten! Kattenbak = pijn.

Ik zou ook zsm een second opinion gaan doen bij een andere dierenarts. Als je kat en vooral je kater zo lang niet plast is het vaak foute boel!

Edit: met een volle blaas willen ze ook weleens rechtstreeks urine uit de blaas halen, vraag daarnaar als je bij de dierenarts bent :j

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:34

Katten met blaasontsteking kunnen heel grote plassen doen op alle mogelijke plekken. Ik heb bij onze kater al meermaals de urine van de vloer met een pipet opgezogen voor onderzoek; dat kan gewoon als het maar genoeg is.

Ik zou ook een andere dierenarts raadplegen. Als e urineleider verstopt zit kunnen ze inderdaad zichzelf vergiftigen. Is gevaarlijk.

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 14:37

Dit geloven jullie niet, ik haal die bak weg en hij gaat zitten plassen!
Ongekend ..…

Maar ik heb het, en ga nu heel snel naar die DA, en die assistente een veeg uit de pan geven!

Heb hem ook gefilmd doen hij ging plassen, maar zelf zie ik daar niets raars aan, geleerde mogen
me een PB doen, dan zal ik het door whatsappen.

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:38

Oh en als je dan naar de dierenarts gaat en het blijkt verstopt te zijn, dan doen ze ze vaak even onder een roesje en halen ze de verstopping weg. Maar zorg dan even dat hij niet moet gaan plassen in de bench onderweg terug... Dat is minder prettig, voor jou én de kat.

Het klinkt mij in de oren ook als een verstopte blaas. Bij onze dierenarts was dat ook spoed. Onze kat gromde ook ineens vreselijk als je hem op wilde pakken en probeerde te krabben, terwijl hij normaal altijd mega lief was. Duidelijk pijn dus. Hij spinde ook vaker met pijn/benauwdheid.


Edit: heel fijn dat hij geplast heeft!!
Laatst bijgewerkt door LoveBodin op 21-10-19 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:38

Je zegt dat hij niet op de bak poept, waar dan wel?

Nog een vraag, wat voor eten krijgt hij en is daarin iets veranderd? (denk overigens niet dat het probleem daar zit, maar toch).

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:38

Wij hebben ook iets gelijkaardigs gehad met onze jonge gecastreerde kater... Zijn blaas zat vol met gruis en kon niet meer plassen :( . Hij was mega onrustig, constant zitten miauwen en hem constant zetten om te plassen maar er kwam niks ;( . Hij weigerde ook om naar de kattenbak te gaan...

Direct naar de dierenarts gegaan en volledig gespoeld.
Hij krijgt nu speciaal anti-struvite eten en hij heeft het nooit meer gehad :) .
Maar de dierenarts drukt er wel op om strikt aan dat dieet te houden want anders krijgt hij het terug.



Succes !! :*