Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:07

Onze kater heeft ook ernstig blaasgruis gehad. We hebben toen eerst anti blaasgruis voer gevoerd van royal canin op advies van de d.a. Brokjes waren dat. Na vier weken terug naar de d.a. Toen was het weg en sindsdien voeren wij nu al drie jaar royal canin urinairy s/o brok. Het is nooit terug gekomen.
Wij hebben op twee plekken in de woonkamer water staan voor onze katten.
Ze gaan samen op 1 kattenbak. We hadden er twee staan, maar ze gingen steeds vaker op dezelfde. De andere werd niet eens meer gebruikt. Het zijn moeder en zoon.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-19 11:11

Nou wij klooien nog lekker verder, enige plek waar hij nog steeds wil plassen en poepen
is, jawel bij de voordeur. DA meerdere keren gesproken, die zegt dat het tijd nodig heeft, maar hoe ga ik hem nou weer gewoon op zijn bak krijgen op zolder. We kunnen amper de voordeur in en uit :+

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:09

Hij krijgt nu ook speciaal voer toch?

Een kat word niet zomaar onzindelijk,... er is altijd een probleem in kwestie. Je zou hem eventueel tijdelijk ook in een grote hondenbench (grootste maat) kunnen houden. Zodat hij weer leert op de bak te gaan en dan het geen pijn doet.

Krijgt hij ook nog dagelijks pijnstillers?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:33

Ik geef deze tip wel vaker, maar gebruik eens een paard druppels Valeriaan in/ bij zijn bak. Katten zijn GEK op valeriaan en vinden het onweerstaanbaar. Je kunt voor een paar euro een flesje kopen bij het Kruidvat/Etos eigen merk. Mijn kater met blaasgruis heb ik destijds weer in zijn bak gekregen, door er een paar druppels in te doen. Succes, hoop dat ie snel weer met plezier op zijn bak gaat!!!

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 14:13

BloemBloem schreef:
Nou wij klooien nog lekker verder, enige plek waar hij nog steeds wil plassen en poepen
is, jawel bij de voordeur. DA meerdere keren gesproken, die zegt dat het tijd nodig heeft, maar hoe ga ik hem nou weer gewoon op zijn bak krijgen op zolder. We kunnen amper de voordeur in en uit :+


En weer een paar weken verder, en hij weigert weer de bak!

Echt ik weet het niet meer :x

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:23

Enkel plassen of ook poepen?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 14:39

Princesj schreef:
Enkel plassen of ook poepen?


Alleen plassen :)

Wellicht is de gruis toch nog niet opgelost na 4 weken andere voer.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 14:40

En zo stom, het ging een dag of 6 zo goed, zelfs zo goed dat ik weer
een nieuwe deurmat heb gekocht, maar die gaat er vanavond maar weer uit.

De houten plank van de kruipruimte gooi ik ook direct weg, dan maar weer geen mat.

24 december breng ik hem naar het pension ivm onze vakantie, ik hoop zo dat hij wanneer hij weer
thuis komt dan weer gewoon op de bak zal gaan die op zolder staat.

Plek is ook zo onhandig! Echt pal voor de voordeur staat nu een extra bak.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:57


BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 15:09

Princesj schreef:
Mijn kat had de bank en het bed uitgezocht, was er niet heel blij mee. Dierenarts gaf het de noemer stresblaas, hij heeft pijnstilling gehad en ik heb hem overgezet op dit voer: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... 5iEALw_wcB

Voor hem was dit de oplossing.


Er is blaasgruis geconstateerd, maar het zal toch wel weer een keer
beter gaan? Helaas is de novocam ook op, dus die ga ik ook maar weer
halen.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:11

Dat voer is ook geschikt bij gruis voor zover ik het goed begrijp.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 15:18

Ik haal mijn voer nu bij mijn dierenarts, vind ik wel zo prettig :)

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:24

Deze is bij de dierenarts verkrijgbaar, daar heb ik hem zelf ook vandaan. Zou het gewoon eens voorleggen bij hun.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:39

Urinary stress is ook onze redding geweest bij een kat die om elke scheet compleet over de flos ging (zoals: staat een kerstboom in de kamer. En dan 3 weken later weer paniek omdat er geen kerstboom meer in de kamer staat) en daar gruis en blaasontsteking van kreeg. Wij kregen het via de dierenarts aangeraden maar hebben het na de eerste zak ook via zooplus gekocht, dat scheelde een hoop geld :) Alternatief is trouwens om gewoon zylkene (poeder) over je 'gewone' anti blaasgruis voer te gooien, dat is naar mijn weten precies hetzelfde spul.

Misschien heb ik het trouwens gemist, maar heb je wel na een week of wat urine opnieuw gecontroleerd op gruis en bloed/ontsteking? Anders heb je namelijk geen idee of alles goed is of de kat nog steeds pijn in de blaas heeft.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 16:12

Nee is niet gecontroleerd, maar ik laat hem as donderdag onder narcose helemaal doorlichten. Punctie, echo en röntgenfoto. Weer €350 lichter en weet nog niks.....

Inmiddels ben ik al €600,- lichter en hij doet het nog.

Ergens hoop ik heel hard dat er echt medisch wat naar voren komt en dat het geen gedragskwestie is, want ik ben bang dat ik het niet meer afgeleerd ga krijgen.....

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:26

Ik duim voor je dat het iets medisch is en simpel op te lossen. Katten met wazige problemen zijn duur ja, ik denk dat wij gemiddeld zo'n 800 euro per jaar kwijt waren aan die van ons de laatste jaren voor zijn overlijden. Maar aangezien het alternatief 'inslapen' was, bleven we maar gewoon geld in de bodemloze put stoppen :+

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:31

Wat een ellende zeg. Ik weet er alles van. Bij mijn Ragdoll was het zo erg dat ik hem na een week heb moeten laten inslapen.
De hele praktijk had het er ook moeilijk mee, iedereen heeft er heel hard voor geknokt en het was ook zo'n lieve kat. Liet de catheter plaatsen zonder verdoving!.

Ik hoop dat je poeze beest weer snel hersteld en dat de uitslagen goed zijn.

Plast hij wel op de puppymatjes? Dan zou je die voorlopig kunnen gebruiken en wellicht later weer een (nieuwe) kattenbak.

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:34

Wij hebben eens een kat laten opereren. Ze zijn uren bezig geweest om al het gruis eruit te krijgen. Daarna was de ellende dan ook eindelijk over en hebben we nog jaaaaren van de kat genoten tot ze op haar 20e overleed.

ikkedus
Berichten: 3277
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 16:46

Heb je nog die valeriaantip geprobeerd? Dat is toch kattenkruid? Leek mij een heel bruikbare tip.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 16:50

Nou, het maakt mij financieel eigenlijk geen bal uit, mijn man daarentegen
:x die is echt in alle staten, maar goed dat is mijn probleem :+

Had gewoon mijn eigen gevoel moeten volgen en hem direct onder zeil moeten
laten brengen, had een hoop ellende en geld bespaard, maar dat zal ik de DA zelf nog
wel even toelichten! Je kan maar beter direct doorpakken.

Of een operatie nodig is weet ik natuurlijk niet, voor hetzelfde geld zit mijn arme vriend vol
met stenen, en ja dat wil ik echt graag uitsluiten.

Op puppymatjes plast hij inderdaad ook, de action is heel blij met mij momenteel, want die
dingen zijn niet aan te slepen.

Ja, valeriaan en catnip ook al geprobeerd, bracht niets...… O en die feliway verdamper hangt ook nog steeds.

Stomme is ook dat hij de ene keer wel op de bak gaat om er vervolgens weer naast
te gaan zitten plassen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:15

Ik hoop dat de DA nu gewoon die blaas doorspoelt en alles goed opvolgt, want zo'n halve behandeling ben je duidelijk niets mee...

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:31

Hier bleef ie naast de bak plassen met royal canin blaasgruisdieet, overgegaan op hills met stress controle (al zou ik niet weten waarvan hij stress zou hebben, maar las op internet meer problemen met RC) en nu is het nog 1 keer fout gegaan.
Nadeel hier is wel dat z'n darmen het echt moeilijk hebben met de overgang van het voer en diarree is met een langharige kat nog beroerder dan bij een kortharige. Maar goed, regelmatig plas naast de bak vind ik toch erger dan zo nu en dan poep in z'n staart.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-19 18:04

Wij hebben Hills Urinary Care S/D :-)

Voel me zo rot, nu al, straks laat ik hem voor niks onder narcose brengen :o :=

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 18:20

Hmm.. hier ook een kat die op de deurmat bleef plassen. Ook alles onderzocht, maar nooit wat gevonden. Nu hebben we er gewoon zeil liggen en er ligt serieus nooit meer iets. Mijn dierenarts denkt dat ie het doet om zijn territorium af te bakenen..

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Ten einde raad, kat wil niet meer op kattenbak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:33

Hey TS, wat een vervelende situatie. Zelf ook een blaasgruis kat gehad (vanaf 6 maanden jong) begrijp ik het goed dat na het 1e urine onderzoek er geen nieuw onderzoek gedaan is daar om te zien of het goed verminderd? Bij mijn kat moest ik doen na 1 of 2 weken een nieuw urine onderzoek doen en daarna nog 2x volgens mij. Daarna de 1e jaren bij de jaarlijkse enting ook een urine onderzoek elke keer mee laten nemen. Gelukkig heeft hij er daarna nooit meer last van gehad. Enkel als het onrustig weer was of het in huis erg onrustig speelde het een beetje op waardoor ik zijn bak extra schoon moest houden.