Hond heeft schaafwond???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 20:43

Ik weet even geen betere titel. Zojuist bij ons hondje ontdekt dat ze in haar hals een kale plek heeft. Het heeft gebloed en drupt nu nog iets bloed. Het is geen diepe wond echt een kale plek. Ik heb geen flauw idee hoe het kan? Ze krapt er ook aan. Ik weet ook niet of het zo een spoed heeft om nu de dierenarts te bellen. Die word morgen om 08.00 wel gelijk gebeld. Ik vind het erg sneu voor haar en schrok er best van. Ze is 2á3 maand geleden ontwormd en ontvlooit.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Spoiler:
Afbeelding


Afbeelding

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:46

Probeer te voorkomen dat ze krabt, anders heb je grote kans dat het een hotspot wordt.

Heb je honingzalf ofzo in huis, dan zou ik dat erop smeren. Als je voorkomt dat ze eraan kan krabben is dit zo genezen.

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 20:47

Nee heb hier niks in huis verder... zijn op een huis aan het passen van iemand die op vakantie is... Er lag hier wel zo een kap, maja die is te groot...

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:50

ik maak voor mijn honden altijd zelf een kap van een emmer, alleen mijn honden zijn een paar maten groter :+ Misschien kan je zelf iets maken, binnenpot van een bloempotje ofzo? bodem eruit knippen en aan een halsbandje vastmaken. Dan heb je voor nu in ieder geval iets?

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:51

Het lijkt me eigenijk al op een hotspot.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 20:58

Hotspot. Morgen even mee naar de dierenarts voordat het enorm infecteert.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:07

Dit is al een hotspot, morgen gelijk even mee naar de da en tot die tijd zorgen dat ze er niet aan kan komen!

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:08

Kan een hotspot zo uit het niets komen?

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:13

Hotspot. Morgen een tubetje vetramil halen en dan is het zo weg meestal.
Heeft echt 100000 oorzaken

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:16

Ja ik had het even opgezocht bij google. Lastig zeg... Moet zeggen dat ze naar mijn idee ook wel wat dunner is. Word niet echt snel dik. Wou dat binnenkort met het enten voorleggen aan de dierenarts. Maar dat zal ik morgen dan ook doen. Misschien dat iets van binnen toch niet lekker zit..

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:19

Voor mij ook duidelijk een hotspot.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:20

Inderdaad een hotspot. Mijn hond had er afgelopen week ook eentje (maar dan door zelf likken). Die heeft vier dagen met een broekje gelopen en om de zoveel uur een kwak honingzalf erop. Nu zie je er niks meer van.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:30

xLianneZorro schreef:
Kan een hotspot zo uit het niets komen?


Het begint met een broeierige vacht waar de vacht misschien een beetje is gaan klitten. Dan door de jeuk een paar keer krabben. En dan gaat het snel. Heerlijke omgeving voor bacteriën om verder te broeien en groeien.

Niet alleen een zalfje smeren, ook eerst goed laten scheren, soms zien we dat de plek onder de vacht nog een keer zo groot is wanneer we de vacht wegscheren. Dat het echt nog een stuk doorloopt zeg maar. En zoals al gezegd echt iets omdoen zodat er niet gekrabd kan worden, anders wordt het heel snel veel erger!

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:38

En hou, wanneer het rustig is, de hond goed in de gaten wanneer het haar terug begint te groeien. Dan jeukt het vaak weer en begint maar al te vaak het riedeltje van voor af aan.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 21:39

xLianneZorro schreef:
Ja ik had het even opgezocht bij google. Lastig zeg... Moet zeggen dat ze naar mijn idee ook wel wat dunner is. Word niet echt snel dik. Wou dat binnenkort met het enten voorleggen aan de dierenarts. Maar dat zal ik morgen dan ook doen. Misschien dat iets van binnen toch niet lekker zit..

Honden zijn vaak eerder te dik dan te dun.
Maar ja kan ook door een verminderde weerstand komen indd :)

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 21:44

kiwiwitje schreef:
xLianneZorro schreef:
Ja ik had het even opgezocht bij google. Lastig zeg... Moet zeggen dat ze naar mijn idee ook wel wat dunner is. Word niet echt snel dik. Wou dat binnenkort met het enten voorleggen aan de dierenarts. Maar dat zal ik morgen dan ook doen. Misschien dat iets van binnen toch niet lekker zit..

Honden zijn vaak eerder te dik dan te dun.
Maar ja kan ook door een verminderde weerstand komen indd :)


Daar ben ik inderdaad bekend mee. Het is een boomer hondje dus lastig wat een mooi gewicht voor haar is lijkt mij, omdat het meerdere honden in 1 zijn? Heb haar toevallig vorige week gewogen 3,4kg.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:05

Heb je sudocreme in huis misschien?
Dat houdt het plekje mooi droog.
Het is nattig en broeierig nu. Lijkt op een hotspot idd.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:09

Dit is hotspot inderdaad. En het kan veel groter zijn dan het nu lijkt. Ik scheer het bij mijn hond en dan sudo erop. Als het niet snel rustig wordt ga ik er altijd mee naar de dierenarts. Mijn hond heeft 1x een klein plekje op zijn wang gehad en bleek vlak na scheren de helft van zijn hoofd al onder te zitten..Afbeelding

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 22:12

O jeetje het kan dus veel groter zijn als dit? Sudo is een goede die heb ik wel!!! (Baby :D ) smeer dat er wel op voor de nacht!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 22:46

xLianneZorro schreef:
Daar ben ik inderdaad bekend mee. Het is een boomer hondje dus lastig wat een mooi gewicht voor haar is lijkt mij, omdat het meerdere honden in 1 zijn? Heb haar toevallig vorige week gewogen 3,4kg.

Gewicht zegt niets. Kijken hoe makkelijk je ribbetjes kan voelen wel bijv. Of dat je ze al voelt als je haar aanraakt(uitstekende ribben) of dat je ze net voelt onder een dun vetlaagje. Of dat je (een beetje) moet duwen om ze te kunnen voelen.
Het tweede is het beste uiteraard. :)
Maar als haar weerstand niet top is zou ik sowieso niet enten. Al ent ik sowieso niet zonder titeren vooraf.

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 07:53

kiwiwitje schreef:
xLianneZorro schreef:
Daar ben ik inderdaad bekend mee. Het is een boomer hondje dus lastig wat een mooi gewicht voor haar is lijkt mij, omdat het meerdere honden in 1 zijn? Heb haar toevallig vorige week gewogen 3,4kg.

Gewicht zegt niets. Kijken hoe makkelijk je ribbetjes kan voelen wel bijv. Of dat je ze al voelt als je haar aanraakt(uitstekende ribben) of dat je ze net voelt onder een dun vetlaagje. Of dat je (een beetje) moet duwen om ze te kunnen voelen.
Het tweede is het beste uiteraard. :)
Maar als haar weerstand niet top is zou ik sowieso niet enten. Al ent ik sowieso niet zonder titeren vooraf.


Lastig om een schatting te maken tussen 1 en 2. Denk dat de ene persoon het ene vind en de ander het andere haha. Ze is even zwaar als onze chihuahua en die is niet dik... Enten was ik ook niet van plan vandaag hoor. :) maar titeren heeft de dierenarts ons nooit geadviseerd..

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:07

zo'n beginnende hotspot is niet zo spannend hoor. Als je maar voorkomt dat ze eraan gaan krabben en likken. Gewoon honingzalf erop en een kap op en het is zo weer genezen.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond heeft schaafwond???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 08:22

Als het tussen 1 en 2 in zit is het ook goed hoor. :) gewoon in de gaten houden dat het niet “erger” word.

Titeren is heel simpel, maar niet iedere Dierenarts werkt er aan mee. Het is puur en alleen voor de cocktail. En voorkomt onnodig enten.
https://www.vaccicheck.nl/

Ik ben dus niet tegen enten, maar mijn pup is bijv met 1 pupenting beschermd ipv met 3. En is ook pas op 13 weken geent ivm de antistoffen van mama.
Grote kans dat zij de jaar enting gaat missen en misschien zelfs wel de enting die ze 3 jaar later krijgen. Omdat ze dus gewoon beschermd is en zo’n enting dan geen nut heeft.

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 21:12

Uhm update, we zijn bij de dierenarts geweest die heeft overigens niks geschoren enkel de plek gereinigd en een prikje (tegen de jeuk) gegeven en mij een zalfje mee naar huis gegeven. Dit een paar dagen braaf gesmeerd tot dat het weg trok.

Dit is de oude plek. (Lijkt wel groter voor mijn gevoel).


Afbeelding


En nu spot ik nog een nieuwe plek? Ze krapt er verder niet aan, tenminste niet opvallend.


Afbeelding