Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hondenjas ja of nee?

 
Profiel   

Hoi bokkers :D

Sinds een aantal maanden doen wij behendigheid met onze Engelse cocker spaniël. De behendigheid is in de avond van 20:30 tot en met 22:00, halverwege hebben we een kwartier pauze waarbij ze op de koude grond zit. De afgelopen periode waren de temperaturen prima en hebben we ons dus niet echt beziggehouden met een eventuele jas. Nu de temperatuur een stuk lager is twijfelen wij of het niet slim is om voor in de pauze onze hond een jasje aan te doen. Het lijkt mij namelijk dat haar spieren anders weer erg koud worden. Maar aangezien wij verder bijna niemand op de hondenschool zien met een hondenjas twijfelen wij eigenlijk of ze dit nodig heeft of niet. Na afloop van de training zijn we met de auto binnen 5 minuten weer thuis.

Hoe doen andere mensen die met hun hond een sport doen dit? Heeft een hond inderdaad een jas nodig of houdt haar vacht haar warm genoeg?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 11:31 



 
Profiel   

Ik zou het niet doen. De spieren koelen wel af maar niet zo super hard dat ze weer helemaal koud zijn. Het is maar een kwartiertje

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 11:38 



 
Profiel   

Ik heb er wel 1. Wij hadden dan geen pauze tussendoor maar na de training deed ik hem aan en merkte dat ie het fijn vond. Lekker uitlopen met de jas aan. In de auto met jas en thuis weer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 11:43 



 
Profiel   

Is het geen idee om een hondenkussen mee te nemen? Gewoon iets wat net dik genoeg is zodat ze net niet op de koude, natte grond zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 11:45 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn honden wel jasjes voor in die situaties. Inderdaad om hun spieren warm te houden en daarmee ook blessures te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 11:52 



 
Profiel   

Ikke89 schreef
Ik heb voor mijn honden wel jasjes voor in die situaties. Inderdaad om hun spieren warm te houden en daarmee ook blessures te voorkomen.


Hier hetzelfde

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 11:54 



 
Profiel   

Hier geen hondenjas, maar wij hebben een keeshond die het qua temperatuur nu pas aangenaam vindt, al de rest was te warm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 11:58 



 
Profiel   

Zou eerder een matje oid meenemen voor kou van de grond en even een rondje wandelen voor en na de pauze en na de les ( ook voor de les)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 12:10 



 
Profiel   

Ik doe ook agility met mijn cocker.
In de korte pauze loop ik stukje met hem.
En ga hem aaien, beetje masseren. Blijft hij toch warm.

Dikker kleed mee kan altijd.
Als je een jasje hebt kan je hem altijd aandoen in de pauze.

Mijn hond speelt de stervende zwaan als hij een badjas aan moet omdat hij druipt van het regenwater.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 13:28 



 
Profiel   

Wij hebben ook een jasje voor onze koukleum.
Maar de onderkant is daarmee niet goed bedekt en dat is juist het onhandige vind ik.
Want op de grond zitten met de billen en de blote buik zijn eigenlijk juist hetgene wat warm moet blijven.
Dus ik denk idd dat een matje beter helpt en in beweging blijven, beetje rondwandelen, kan denk ik ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-19 13:44 



 
Profiel   

Ik zou het wel doen.
Hebben jullie warming-ups en cooling-downs tijdens de les?

Voor je cockerspaniël zou je bijv eerst eens kunnen kijken naar een fleece jas. Zoals de “Pomppa Jumppa”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 09:03 



 
Profiel   

Niet per se voor de sport, maar mijn hond gaat mee naar stal en vindt het daar altijd koud. Hij heeft inderdaad jasjes aan, ook als hij in dik stro ligt. Hij vindt het duidelijk aangenamer dan zonder jasje. Nou heb ik een hond die van nature vrij 'schraal' is, een podengo-mix, dus heel smal van bouw en weinig vacht op de buik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 09:06 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn hond wel een jas, in de pauze gaat hij even in de auto, had ook al bedacht om misschien iets van een kruik mee te gaan nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 09:22 



 
Profiel   

Absoluut wel doen, maar naast een goede jas (Niet zo'n goedkope lap), is het belangrijk om de hond goed warm te lopen en ook een cooling down is belangrijk.

Wij hebben zelf Back on Track jassen, deze zijn er speciaal voor ontwikkeld en doen fenomenaal werk. De honden herstellen veel beter en blijven soepel en worden ook niet stram.

Wij doen de BOT ook aan tussen de rondes door.

Wij hebben voor elke hond de mesh versie en de gevoerde versie, alleen mijn kale collie heeft nog de fleece versie erbij.


[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-19 09:49 



 
Profiel   

Hier ook een woef die tegenwoordig met jas loopt.
Maar zou voor jouw doeleinden eens kijken naar zo'n soort kussen.
https://www.decathlon.nl/p/hondenmat-10 ... GROEN_KAKI

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 23:25 



 
Profiel   

Hier hetzelfde als KimD. Ik gebruik voor mijn honden (cattle dog en kelpie) op de warmere dagen (+-15C) de mesh versie van back on track. Op koude dagen gebruik ik de fleece variant. Ik zou niet zonder willen. Je gaat zelf ook niet van sprinten naar 15 minuten op de koude grond zitten naar sprinten. Dat is funest voor de spieren. Ik hou bij voorkeur mijn hond ook constant in beweging op momenten dat we niet aan de beurt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 23:34 



 
Profiel   

Ik zou zeggen: wat een onzin.. Zo'n hondenjas. 't is alleen maar voor de mode en de heb.

Maaarrr dan heb ik het over de gewone hond, zonder uitzonderingen. Met trainingen en inspanningen, zoals oefeningen en sport vind ik het weer heel anders. Net als paarden die inspanningen leveren, mensen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-19 23:44 



 
Profiel   

Hoi!

Ik heb een friese stabij x bordercollie van 4.5 jaar oud. Wij hebben altijd gesukkeld met stramheid en een niet blije hond. Nu dachten wij dat de agility slecht was voor zijn lichaam (hypermobiel) en dat hij niet om kon gaan met zijn lichaam. Fysio's en massages inbegrepen...

Toen ging ik een hondenjas gebruiken tegen de regen..... wát een verschil zeg! Blije hond, springen, ondeugend en vol energie! Wat een drempel voor mij zeg, een goed behaarde hond goed in de spieren en goed in conditie en dan een jas aan. Wat is er over me gepraat achter mn rug om en wat kreeg ik een kritiek!

Ik heb nu met wind, regen, en een koude temperatuur een dagelijkse deken om en na de training een bucas recuptex. Mijn advies is dus ook inderdaad een jas aan en op een kleed óf in beweging houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 01:35 



 
Profiel   

Voor mijn bordercollie en jackrusselxchihuahua heb ik ook jasjes. De kleine heeft het heel snel koud door het korte haar en met stilzitten na het lopen krijgt hij zijn jasje aan. De bordercollie krijgt hem aan als hij lang buiten moet wachten bij de paarden en het echt koud is. Ook na het sporten krijgt hij een jasje aan om rustig af te koelen. Ze zijn beide ook al op leeftijd nu, maar jonger hadden ze de jassen ook.

Als het nodig is ( en dat weet je als baas het beste ) en het is er, dan lekker gebruik van maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 05:45 



 
Profiel   

Wel apart.
Bij de paarden was het de trend de laatste 20 jaar paarden na inspanning dik in de dekens te zetten om de spieren warm te houden en vooral niet snel af te laten koelen.

Uit wetenschappelijk onderzoek komt de laatste jaren naar voren dat het juist beter is de spieren niet af te dekken met een deken na inspanning, omdat het paard de spierwarmte dan niet kwijt kan en niet kan afkoelen.Uitstappen werkt beter voor de spieren om de warmte af te voeren. Wamrte afvoeren is juist belangrijk voor het lichaam.

Nu lees ik hier bij honden juist steeds meer jasjes etc om de spieren warm te houden na inspanning. De tegengestelde beweging dan bij paarden.

Ik heb labradors en die rossen bij de training in en uit het water, ik wandel ze uit na de training op adem voor ze in de auto gaan.
Nu hebben Labs wel een hele andere vacht dan veel andere hondenrassen.

Ik denk dat jasjes etc voor de afvoer van warmte uit de spieren eerder tegenwerken.

Een kleed op de grond lijkt me voldoende. Al snap ik dat sommige hondenrassen zo"n dun velletje hebben dat je in de winter om warm te houden voor een jas kiest

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 06:38 



 
Profiel   

Mijn vorige herder had altijd een hurtta pro winter aan. Dat was in die tijd niet gewoon als het geen hond met zeer dunne vacht was en ben destijds ook uitgelachen hier in de omgeving. :D Ze was chronisch darmpatient en zo bleef haar buik in ieder geval warm.
Nu een mini Aus zonder ondervacht. Heb vorige winter verschillende BoT dekens aangeschaft maar dat is geen succes omdat hij de staart hoog draagt. Deze liggen dus nieuw en ongebruikt in de kast. Inmiddels verschillende Pomppa's en 1 Manmat thermo jas onderweg. Heb besloten dat hij vaker een dekentje op krijgt met koud weer (onder de ribbenkast zo dun engelenhaar dat je de roze huid gewoon ziet). Vorig jaar zat hij na een gehoorzaamheidstraining gewoon te bibberen in de auto. Dat hield thuis bij de verwarming pas op. Deze wintermaanden gaan we door met mantrailing en moet hij langere tijd in een onverwarmde auto liggen. Ondanks de dikke fleecedeken in de autokennel krijgt hij dan ook een jas aan.

Het interesseert me bar weinig wat een ander er van vind. Het gaat om het welzijn van de hond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 07:00 



 
Profiel   

Hier een interessant stukje over poten maar geheel onderaan ook de waarschuwing voor afkoeling van het lichaam van de hond bij koude temperaturen. https://www.caninejournal.com/dog-paws/

Wachttijden of wandelen in de kou kunnen wel degelijk nadeel voor de hond opleveren zoals in de link hier te lezen https://digidog.nl/hondenjas-onzin-toch-nuttig/ Lees vooral even verder dan alleen het begin :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 07:18 



 
Profiel   

Ik ben ook heel blij met mijn Back in Track jasjes voor de honden! Ze hebben allebei de maasdeken, welke ze aan hebben tijdens de training wanneer ze op hun beurt moeten wachten. Een van de twee is ook een echte koukleum en ligt met dit soort temperaturen al te bibberen van de kou als ze haar gevoerde jas niet aan heeft tijdens training.

Daarnaast zie ik ook de tip voorbijkomen om een kleedje mee te nemen en ze daar op te leggen zodat ze niet op de koude grond ligt. Dit doe ik ook voor mijn koukleum en het helpt haar wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 07:54 



 
Profiel   

mag schreef
Ik heb voor mijn hond wel een jas, in de pauze gaat hij even in de auto, had ook al bedacht om misschien iets van een kruik mee te gaan nemen.



Houd je rekening met brandwonden door een kruik? Recent een hond gezien die van een kruik een fikse brandwond had (na narcose bij dierenarts opgelopen) ...uiteindelijk moest de huid weggesneden worden omdat het niet goed heelde. Wat voor ons dus aangenaam aanvoelt kan de dunne huid van de hond als snel verbranden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 07:56 



 
Profiel   

In dit geval zou ik dat wel doen. Ik zou de eerste 5 minuten na de inspanning nog even “uitstappen” en wanneer de hond nadien ligt, hem tenminste op een mat of kussen leggen. Doe je toch een jas aan, verdiep je dan even in sportjassen voor honden of bv de BOT jassen want ik denk dat je beter geen jas aandoet dan een goedkoop dekentje van de 1e beste dierenwinkel.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 08:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen