Kattenbak

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-19 12:22

Ik heb altijd buitenkatten gehad, maar nu onze (halve) Siamees wat ouder (14) wordt en geblesseerd is, merk ik dat hij minder graag naar buiten gaat.
Dus ik heb gister een (simpele) kattenbak gekocht voor hem. Hij maakt er gelijk dankbaar gebruik van!

Maar: ik heb nog nooit een kattenbak gehad. Hoe ga je hier het beste mee om? Dagelijks poep scheppen en eens in de week volledig nieuw grit? Welk grit is fijn? (Heb nu de simpelste van de Aldi), hoe voorkom je dat het gaat stinken? Etc...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 03-11-19 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:25

Ik gebruik klontvormend grit, laag van ca 7 en elke dag klontjes scheppen. Grit vul ik niet aan en als de laag te dun wordt haal ik de hele bak leeg, schoonmaken en weer nieuw grit erin.
Heb grote kattenbak want grote katten.
Stinken voorkom je niet helemaal, zelf ruik je ook niet naar viooltjes. Er bestaan bussen met poeder die je door je grit kunt doen. Drollen scheppen en klontvormend grit voorkomt veel stank.
Ook soort voer kan enorm schelen. Goedkoop supermarkt voer stinkt de ontlasting harder van dan van premium voer of vers voer.
Laatst bijgewerkt door cissy op 03-11-19 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:26

Wij gebruiken Biokat's Diamond care. Inmiddels veel merken en soorten geprobeerd, want deze is niet overal te koop, maar blijf erop terugkomen.
Ik gooi de bak vol en schep elke dag. Wanneer de vulling minder wordt, gooi ik er wat bij. Als het wel wat ruikte, schep ik, doe ik de rest in een bakje, maak ik de bakken schoon en gooi het goede grint weer terug.

Bij deze ruik ik de bak echt nooit en het schept makkelijk. Ik heb een scherpe neus en alle andere soorten ruik ik toch wat en ga ik me echt ergeren.

OleJon
Berichten: 2506
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:28

ik had er een dikke krant op de bodem en dan 1 hele zak erin. elke dag poepjes eruit en als hij te nat werd dan helemaal leeg en dan schoonmaken en opnieuw beginnen. gooide hem 1 keer in de 2 weken leeg of 1 keer anderhalve week. mijn kat kwam toen helemaal niet meer buiten. ik had het liefst de kattegrit van de jumbo, is goedkoper en liep niet zo uit en nam meer vocht op. dan die van de aldi

Annick75

Berichten: 1787
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:30

Ik heb nog een oude meneer in huis, zijn broer is twee maanden geleden overleden. Ik heb een bak met kap, waar het luikje uit is. De kap houdt dan al wat geurtjes tegen. Verder gebruik ik een goed klontvormend grit van Biokats, de micro classic geloof ik, bestel ik bij zooplus. Dat is er een zonder babypoeder of andere geutjes, veel katten vinden dat namelijk niet prettig. De bak schep ik 's morgens en 's avonds goed uit uit, dus zowel poep als plasklonters eruit en dan vul het grot weer aan zodat er goede laag in blijft staan.

Als de laag grit te dun wordt, gaat het grit nl nog wel eens wat plakken aan de bodem bij een flinke plas en mijn meneer staat op plastabletten, dus die kan nog wel eens flinke plassen doen. Maar op twee keer per dag de bak goed uitscheppen, kan ik volstaan met een keer per maand alle grit eruit gooien en de bak goed schoonmaken met chloor. Dan vul ik de laatste dagen het grit ook niet meer aan, want ik vind het zonde om schoon grit weg te gooien.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:41

Ik gebruik geperste houtkrul pellets. Stinkt een stuk minder dan gewoon kattengrind. Daar haal ik elke dag de poepjes uit en zodra het te nat word een nieuwe laag. Kan ook mooi in de biocontainer omdat het geperste houtkrul is.

Mando

Berichten: 15705
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:42

Ik heb 3 bakken staan en schep iedere dag de drollen en klonten eruit en gooi er dan gelijk 1 of 2 scheppen nieuw bij.

Ik gebruik al jaren biokat.

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:45

speedfiets_2 schreef:
Ik gebruik geperste houtkrul pellets. Stinkt een stuk minder dan gewoon kattengrind. Daar haal ik elke dag de poepjes uit en zodra het te nat word een nieuwe laag. Kan ook mooi in de biocontainer omdat het geperste houtkrul is.

Moet je kat ook maar net fijn vinden. Mijne gaan dan niet op de bak maar ernaast.

ellepel

Berichten: 47390
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:48

ik heb schep en schoon van albert heyn.
2 binnenpoezen, 1 bak.
ik gooi er een heel pak in
schep elke dag de poep er uit en eens per week helemaal schoon.

wat absoluut ook verschil maakt is welk voer ze eten, bij goedkoop voer stinken ze meer en poepen ze meer.
hier krijgen ze iams droge brokken.

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 12:57

Wij gebruiken catsan (na heel veel proberen is deze gewoon echt de fijnste) en halen elke dag de drollen eruit en om de dag de natte plekken. Wij hebben 2 binnenkatten (mogen ook in de tuin met mooi weer) en 2 kattenbakken.
In het weekend maken we beide helemaal schoon met afwasmiddel en gooien schoon grid op het oude grid.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:03

Ik heb twee katten en schep s'ochtends en s'avonds de klonten en ontlasting er uit. Ik heb 1 kattenbak


Ik gebruik nu cat's best original, ik vind het super fijn maar de uitloop is wel erg veel. Ik heb een kater die houdt van graven. Ik ga nu na 4 jaar de peewee bak kopen met de korrels. Ik hoor daar hele goede verhalen over.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:06

Ik heb 2 katten en 3 kattenbakken en gebruik gewoon de goedkope, klontvormende grit van de supermarkt. Geloof dat het merk Gwoon heet.

Ik schep de bakken elke avond uit en sop ze een keer per 2 weken uit en dan vervang ik alle grit.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 13:32

Ik heb een simpele open kattenbak, wel een XL variant wegens grote katten (al vinden veel katten een grote bak prettig).

Daarin Schep&Schoon 4voudige hygiene grit van Albert Heijn. Klontert super goed (wel dik laagje erin doen).

cissy

Berichten: 19843
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:08

Ik kon geen hele grote kattenbak vinden (Noren van 7 kg met veel haar) en heb een grote Ikea opbergbox gekocht van 75x55 en een gat in gezaagd. Mooie grote bak en hoge zijkanten zodat niemand over de rand plast :D (maar door de opening zoals je op de foto ziet)

Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:24

Ik heb een peewee kattenbak. Werkt super.

Anoniem

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:55

Welk grit het fijnst is is echt een kwestie van onderzoeken. Ik heb uiteindelijk super specifiek grit dat die van mij fijn vindt dus dat gebruik ik nu. Enige nadeel is dat hij het door het huis loopt dus heb nu een matje en haal wat vaker de stofzuiger erdoor.

xPabloBokt

Berichten: 9460
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 14:59

Wij doen elke twee dagen uitscheppen en elke maand grit vervangen.

Bij ons ligt er sensitive van de AH in.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:26

leonie87 schreef:
Wij gebruiken catsan (na heel veel proberen is deze gewoon echt de fijnste) en halen elke dag de drollen eruit en om de dag de natte plekken. Wij hebben 2 binnenkatten (mogen ook in de tuin met mooi weer) en 2 kattenbakken.
In het weekend maken we beide helemaal schoon met afwasmiddel en gooien schoon grid op het oude grid.


Ik heb die vroeger ooit geprobeerd en nu laatst, 2 weken terug weer meegenomen omdat ze de biokat's diamond care niet hadden hier. Maar ik vind hem echt niet fijn. Ben vast verwend met de biokat's, maar de catsan klontert slecht en gaat sneller ruiken.
2 katten.

Onze katten zelf stinken ook niet geel erg. Krijgen ecostyle blaasgruis, omdat eentje blaasproblemen heeft, maar ik vind niet abnormaal veel ontlasting, het stinkt niet vreselijk nadat ze geweest zijn en de urine valt mee.
Maar is ook wel zoeken geweest. Zwarte was jong niet topfit toen hij bij ons kwam en rooie was verwaarloosd geweest. In het begin meer natte ontlasting en meer stank.

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:34

speedfiets_2 schreef:
Ik gebruik geperste houtkrul pellets. Stinkt een stuk minder dan gewoon kattengrind. Daar haal ik elke dag de poepjes uit en zodra het te nat word een nieuwe laag. Kan ook mooi in de biocontainer omdat het geperste houtkrul is.


Ik gebruik ook houtpellets met een kattenbak met dubbele bodem. Nooit meer iets anders.
Mijn blinde kat vindt het prima. Geen stank en weinig rotzooi want die pellets vallen niet snel op de grond.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:37

Ik gebruik al jaren Catsan.
Heel tevreden over. En de poezen ook :D

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 12:57

Ik heb 2 bakken voor mijn kat met klontvormend en hygiene grit van de supermarkt, dagelijks klontjes scheppen en als de laag dun wordt vervang ik alles (heb kattenbakzakken van de cranenbroek, superhandig want die kun je strak dichtbinden). Poes doet het prima op beide bakken en gaat altijd direct na de complete vervanging van grit poepen op de bak die beneden staat 8-)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 19:16

Ik ga denk ik maar eens achter klontvorming aan. Dit schept niet lekker de bak uit

Anoniem

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 02:46

Persoonlijk ben ik fan van biokat's fresh.
Grote zak van 20 liter voor een tientje, zit een geurtje aan (niet overheersend) waardoor je als je kat z'n poep goed begraaft niks ruikt (hier in ieder geval).
Is klont vormend en als je dagelijks of tenminste een keer in de 2 dagen alles er uit schept kan het heel lang mee.
64 dagen staat volgens mij op de zak, gewoon niet te veel in de kattenbak doen, een mooi laagje, goed regelmatig er uit scheppen en indien nodig wat bijvullen dan kan je echt lang met zo'n zak doen :)

Ik haal het hier bij de Tuinland of Jumper, andere winkels kan het wel duurder zijn.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 08:41

De biokats welke hier boven genoemd wordt klontert bij mij juist helemaal niet goed. De ballen vallen uit elkaar met het scheppen :n .

Ik heb nu de variant van de jumbo en deze klontert gelukkig wel erg fijn. Wel meer uitloop omdat dit fijnere korrels zijn.

De bak verschoon ik denk ik 1x per 3 weken volledig. Ik doe er ook een dikke laag in dus het durft even voordat de bodem inzicht raakt :)) .

cursebreaker

Berichten: 11534
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:09

Ik gebruik de Almo Nature cat litter vulling. Dit is heel fijn en meer zand achtig als het ruwere grit. Klontert super goed, stoft niet en stinkt niet. Het is aan de prijs, maar als je dagelijks de bak schoon schept, kun je er ook wel een kleine maand mee doen bv met 1 kat en dan valt het in verhouding wel weer mee wat je betaald imo. Ik schep dus dagelijks uit en doe de bak 1x per week helemaal leeg en schoonmaken. En nog een voordeel: deze vulling mag in de wc gedaan worden want het is biologisch afbreekbaar en van alleen natuurlijke producten samengesteld. Alles wat ik dus dagelijks eruit schep, gaat meteen de wc in. Ideaal!

En wat ik al eerder gezegd zag worden; Ik zou er ook een uitloop matje onder leggen, dan wordt niet alles door de kamer heen gelopen.