Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe hond aan de voet lopen aanleren??

 
Profiel   

Hoi! Ik zit met een probleem; mijn hond trekt ontzettend aan de lijn omdat hij graag aan alles wilt ruiken en nog erger wilt eten (ja ook poep helaas) Dit vind ik erg storend en wil ik dan ook graag afleren dan wel voorkomen. Vooral ook omdat mijn moeder reuma heeft in haar handen en dit dus voor haar erg pijnlijk is. Als ik de riem kort houd zodat hij niet voor me kan lopen hangt die de hele weg hijgend in z'n riem. Hoe zorg ik er voor dat hij netjes aan de voet mee loopt, zonder te trekken?

Wat ik al geprobeerd heb is: elke keer stil staan als de lijn strak staat en dan een andere kant op lopen, dit werd me het meest aangeraden. Na een paar weken dit consequent te doen nog steeds 0 verbetering... :n
Het gaat om een (nogal hardleerse) labrador!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:33 



 
Profiel   

Labradors zijn inderdaad best eigenwijs hoor :P

Als hij zo gericht is op eten, heb je de omdraaien-techniek ook al met snoepjes-belonen geprobeerd?

Ik heb geen getrek met wandelingen, maar mijn hond heb ik het vanaf pup ook al consequent geleerd. Gaat hij trekken, dan stop ik, zeg zijn naam voor aandacht, en loop de andere kant op. Op het moment dat hij dan net naast mij loopt laat ik het snoepje ruiken, en als hij dan een paar passen naast blijft, dan krijgt hij het snoepje. Dan krijgt hij op gegeven moment door dat zodra hij naast je gaat lopen, er iets lekkers voor in ruil komt. En dat kan je dan gaan koppelen aan een commando ('volg', 'naast', oid).
Bij mij weet hij nu, als hij wat te ver vooruit loopt (zowel los als aan de lijn), als ik zijn naam zeg dat hij op moet letten en dan komt hij eigenlijk al naast me lopen. En daar krijgt hij, soms, nog steeds wat lekkers voor, maar niet meer altijd, maar altijd wel een vrolijke stembeloning.

Of is een hondenschool misschien een idee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:41 



 
Profiel   

Wij hebben dit op cursus geleerd door naast een muur/hek te lopen en de hond te blokkeren met je been wanneer hij je inhaalt. Vervolgens belonen als ie achter je blijft en dit herhalen. Dan koppel je er een commando aan, ik gebruik hiervoor "naast". De instructrice raadde aan om een halsband en tuig te gebruiken, de halsband voor naast lopen en tuig voor "normaal" lopen. Nu gebruiken wij nooit een halsband dus hebben dit enkel op tuig gedaan en dit werkt ook prima.
Belangrijk is wel dat er een begin en een einde aan zit, dit kun je bijvoorbeeld in het begin markeren met behulp van pionnen. Naar de eerste pion lopen, hond laten zitten, lopen, hond blokkeren als ie je inhaalt, wachten tot ie mooi stilstaat en je niet voorbij wil, verder lopen etc. tot de tweede pion. Daar weer wachten en commando dat het klaar is, ik gebruik hier "klaar" voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:42 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn hond een mazter aangeschaft.
Moet zeggen werkt bij mij perfect.

https://youtu.be/QaQ-toawRFE

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:44 



 
Profiel   

Ik heb mijn hond geleerd naast te lopen door een snoepje in mn hand te houden op de hoogte zodat hij doorloopt en naast mijn been, mn snoepje tussen mn vingers en de rest van de vingers gesterkt. Hij trekt eigenlijk helemaal niet sterker nog hij loopt eigenlijk altijd los, maar nu kan ik als hij los loopt naast zeggen, hou ik mijn arm naar beneden en mijn hand als het ware in een 90 graden hoek en blijft hij daar onder lopen tot ik het commando klaar geef.

Edit:ik heb even gekeken naar dat filmpje van de mazter, maar er word gezegd dat het diervriendelijk is maar dat de hond het leert omdat als hij doorloopt hij irritatie en onbalans heeft? Dat lijkt me eigenijk geen positieve manier van training persoonlijk zou ik daar pas voor kiezen als andere mogelijkheden niet lukken.


Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 04-11-19 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:47 



 
Profiel   

De traditionele manier is om 180 graden te draaien op het moment dat de hond trekt, of liever nog voordat de hond wil gaan trekken. Door steeds de andere kant op te lopen, gaat de hond zich focussen op jou. De grootste trekkers leer je het zo binnen een paar minuten vaak grotendeels al af. Belangrijk is wel inderdaad om duidelijk te maken wanneer ie netjes moet volgen en wanneer ie zn ding mag doen. Je leert dit allemaal op de hondenschool dus daar zou ik je lekker voor aanmelden, nog leuk voor de hond ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:48 



 
Profiel   

Op zoek naar een goede hondenschool i.p.v. zelf prutsen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:53 



 
Profiel   

En heel consequent zijn ;) hoop dat je iets hebt aan de tips

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:54 



 
Profiel   

Wij hebben onze hond als pup het commando 'don't touch' geleerd. Wat er ook voor zn neus valt of ligt, mag hij niet eens aan ruiken. Dit commando zit er perfect in. Ooit heeft ie een drol gegeten buiten en toen kreeg ie op zijn donder. Sindsdien erg alert geweest en preventief 'dont touch' gezegd. Gaat prima. Zelfde met speeltjes loslaten en niet meer oppakken en wegrennen.
Of als er eten valt. Die hond van ons staat echt niet op. Hij weet dat ie er niet aan mag zitten.
Trekken doet hij wel. Dat komt omdat hij werkelijk ALLES interessant vind wat er gebeurt. Voor de duvel niet bang en raakt van alles heel enthousiast.
Soms moet ie daar echt in geremd worden.
Een korte riem gebruiken werkt goed, een vast commando (wij gebruiken 'naast') en steeds herhalen. Soms werkt het om aandaxht te krijgen met voertjes en een klicker. Maar onze hond vind werkelijk alles leuker dan ons met onze snoepjes, voertjes, hoge stemmetjes, dansjes, fluitjes, piepjes of speelgoedjes. Zucht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:55 



 
Profiel   

Pinacolada schreef
Op zoek naar een goede hondenschool i.p.v. zelf prutsen..

Dit

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 21:57 



 
Profiel   

Uiteraard is het belangrijk dat je hond netjes aan de riem leert lopen. Maar vergeet niet dat het heel belangrijk voor hem is om veel te kunnen snuffelen. Daar haalt een hond veel informatie over de omgeving uit, iemand noemde het eens de krant en de roddelbladen lezen voor honden.
Zorg dus wel dat hij aan zijn snuffelbehoefte kan voldoen.
Verder denk ik dat je het best een hondencursus kunt gaan volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 22:00 



 
Profiel   

Rollijn dan trekken ze minder door meer ruimte en hier als ze dichtbij moeten lopen dan gewoon een gentle leader aan. Niets zo simpel als dat hulpmiddel. Kost geen kracht en volledige controle over de kop dus ook qua eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 06:59 



 
Profiel   

Als eerste is het belangrijk de hond het commando in een prikkelarme omgeving te leren. Maak de kans op succes zo groot mogelijk. Dus in je achtertuin of in huis oid.
Hond naast je laten zitten, aandacht vragen en zodra je die van hem krijgt snoepje geven en beginnen met lopen terwijl je het volgende snoepje al in je hand hebt. Zorg er voor dat je tempo vrij hoog ligt en de hond zich dus op jou moet concentreren. Iedere meter of paar meter geef je hem een mini snoepje. Begin met kleine stukjes en beloon zeer uitbundig als hij die goed heeft gedaan. Naar mate het makkelijker gaat kan je uitbreiden en keertwendingen etc mee gaan nemen. Daarnaast leer je hem ook het commando vrij zodat hij weet wanneer hij wel lekker mag snuffelen. Als hij dit in z’n prikkelarme omgeving kan ga je hetzelfde oefenen tijdens je rondjes. Maar ook dan steeds korte stukjes en die vergrotend en geef hem de kans spanning af te laten vloeien tussen de stukjes door, door hem vrij te geven en lekker te snuffelen.
Als beloning moet je zorgen iets te hebben wat extra extra lekker is. Jij moet interessanter zijn dan de omgeving. De beloning (in hele kleine stukjes) word ook lekkerder naarmate de omgeving moeilijker word. Thuis zal je het dus afkunnen met brokjes, onderweg misschien moeten grijpen naar stukjes kaas of kipknakworst.
Oefenen in kleine korte stukjes evt 2 a 3 x per dag en niet te lang doorgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 07:20 



 
Profiel   

Voor een hond, zeker een type als labrador, is het heel intensief om strak naast te lopen.

Hier mag mijn vizsla niet trekken maar het boeit me niet waar die precies loopt, naast achter of voor, zolang die niet trekt. Snuffelen is OK, dingen eten niet.

Ik heb het hem geleerd door achteruit te lopen als hij trok. Stilstaan werkte niet, dan zaten we in een impasse. Dus stilstaan, paar stappen achteruit, door de lichte druk (dus niet rukken) volgde die mee in de beweging en kwam die automatisch naast.

Oh en snuffelen is OK, dan wacht ik netjes en ga zelf ook niet trekken. Moet die opschieten zeg ik zijn naam zodat ik aandacht heb en zet een stap in de richting dat ik heen wil. Zo duurt een wandeling wat langer maar wat een rust!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 08:13 



 
Profiel   

Wees tevreden met kleine stapjes. In eerste instantie betekend dat oog contact alleen voldoende is. Dat kan met een snoepje ('t is een labrador, wil die voor voedsel werken?). Als je dat hebt langzaam uitbouwen. In het begin is 1 seconde oogcontact is voldoende. Mijn jonge hond (ODH van 9 maanden) houdt op deze manier de concentratie redelijk goed vol (oogcontact = klik = beloning). inmiddels uitgebreid tot oogcontact 50 meter = beloning (oid)

Mijn ander hond, ODH teefje uit politie/werklijn werkte niet voor voedsel (of een klikker of iets anders, en is alleen maar mega gefocused op de bal, maar daar wordt ze weer dusdanig druk van dat ik die niet altijd mee heb), dus die heb ik meer met de omdraai methode gedaan (stilstaan kan ik doen tot ik een ons weeg). Toont minder netjes volgwerk (geen oogcontact, wel slappe lijn, en wel alert wat bevelen worden vlot uitgevoerd). Heeft geleerd dat zodra ze gaat hangen ik de lijn heel erg laat vieren en dan opeens de andere kant op loop. Dus zodra ze nu begint met trekken en ik laat de lijn vieren loopt ze al terug om me heen. heb me er maar bij neergelegd dat ik geen oogcontact krijg van haar bij het wandelen, zolang ze maar luisterd

Gezien je verhaal zou ik je in ieder geval sterk adviseren naar een goede hondenschool op zoek te gaan. 1 die je leert het gedrag van je hond te lezen, en vooral timing over wanneer te belonen voor goed gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 09:01 



 
Profiel   

dierenfan schreef
Rollijn dan trekken ze minder door meer ruimte en hier als ze dichtbij moeten lopen dan gewoon een gentle leader aan. Niets zo simpel als dat hulpmiddel. Kost geen kracht en volledige controle over de kop dus ook qua eten.


Ik zou in deze situatie juist geen rollijn doen. in principe leert een hond door de rollijn dat er constant een beetje druk op de lijn mag staan (anders heeft de rollijn geen effect), en (lijkt het mij) vrij verwarrend voor de hond dat hij soms wel en soms niet mag trekken. Op gegeven moment kan je wel nuanceren, beetje trekken mag wel, maar hard trekken niet, maar in de begin fase van wat aanleren moet het duidelijk zijn wat er verwacht wordt. In dit geval niet trekken, dus geen druk op de lijn/halsband/tuig oid. Kom je verder en kent de hond het principe kun je daarin gaan varieren.

Wil niet zeggen dat ik tegen rollijnen ben hoor, mijn honden hebben er ook regelmatig 1 om als ik in een officieel niet losloop gebied kom en ik de hond toch wat vrijheid wil geven. Maar in dit geval heb ik ze geleerd: korte lijn aan halsband halsband (mag geen druk op staan), of het lopen met een uitrolriem/lange lijn aan een tuigje (beperkte vrijheid, mag wel druk op staan).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 09:07 



 
Profiel   

Mijn grote labrador reu loopt aan een dun jachtlijntje keurig naast me. Van pup af aan cursus mee gevolgd en nu nog steeds jachttraining. Het is zo belangrijk om goed naar je hond te leren kijken en bepaalde dingen op exact het goede moment te doen.
Ik kan je alleen maar aanraden om cursus te gaan volgen. Het helpt je waarschijnlijk van het probleem af, maar het is ook heel leuk om samen met je hond bezig te zijn. Het is op de cursus vaak dat ik net zo veel of meer bijleer dan mijn hond. Veel oorzaken van oefeningen die niet goed gaan liggen gewoon bij mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 09:15 



 
Profiel   

Voordat je ergens aan begint, moet je voor jezelf uitmaken wat je exact van je hond verwacht. Onze mechelaar was een verschrikking als hij nog jonger was. Fysiek heel sterke hond, extreme focus op geuren en zijn omgeving, heel erg trekken. Maar als ik hem zou moeten leren om tijdens een wandeling continue netjes naast me te lopen en niet te snuffelen, dan zou ik al zijn plezier in de wandeling ook afnemen. Hij vind zijn ontspanning is dat snuffelen en verkennen, dus dat wil ik ook blijven toelaten. Ik wil alleen niet rond gesleurd worden.

Dus bij ons loopt de hond quasi altijd voor mij, aan het uiteinde van zijn riem, maar zonder te sleuren. Dat is perfect oké voor mij.

Dat maar om te stellen dat je even voor jezelf moet beslissen wat je nu JUIST verwacht van je hond. Naast je met een slap lijntje? Of is iets verder vooruit met een slap lijntje ook goed? Of is het uiteinde van de lijn ook goed, zolang hij niet trekt?


Wat bij ons een énorme hulp is geweest (buiten de standaard adviezen: omdraaien als hij trekt, plotse wendingen om aandacht op jou te houden, woordje om hem bij je te roepen), was een langere leiband kopen :+. Standaard lijntje (1,5m?), daar trekt hij altijd op als hij niet onder "appèl" staat. Een lijn van 3 of 4 meter en meneer trekt niet meer, net omdat hij dat ietsje meer ruimte heeft om zelf te ontdekken en te snuffelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 09:29 



 
Profiel   

Hier een golden retriever. Op jachttraining 2 dingen geleerd. Op commando volg naast je lopen. Eerst met koekje in de hand en geven voordat aandacht afgeleid is. Steeds iets langer uitstellen. En steeds commando volg herhalen. Op een gegeven moment kan je een heel stuk en dan op het eind belonen. Andere is als hond trekt aan de voorkant om hem heen lopen en de andere kant opgaan, hij moet dan draaien. Ook consequent toepassen.

Is een jachttraining ook iets voor jullie? Hier een hele blije hond en luistert perfect. Trekt helemaal nooit meer. Zelfs zoontje van 1,5 jaar kan ermee lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 09:38 



 
Profiel   

Florenc schreef
Voordat je ergens aan begint, moet je voor jezelf uitmaken wat je exact van je hond verwacht. Onze mechelaar was een verschrikking als hij nog jonger was. Fysiek heel sterke hond, extreme focus op geuren en zijn omgeving, heel erg trekken. Maar als ik hem zou moeten leren om tijdens een wandeling continue netjes naast me te lopen en niet te snuffelen, dan zou ik al zijn plezier in de wandeling ook afnemen. Hij vind zijn ontspanning is dat snuffelen en verkennen, dus dat wil ik ook blijven toelaten. Ik wil alleen niet rond gesleurd worden.

Dus bij ons loopt de hond quasi altijd voor mij, aan het uiteinde van zijn riem, maar zonder te sleuren. Dat is perfect oké voor mij.

Dat maar om te stellen dat je even voor jezelf moet beslissen wat je nu JUIST verwacht van je hond. Naast je met een slap lijntje? Of is iets verder vooruit met een slap lijntje ook goed? Of is het uiteinde van de lijn ook goed, zolang hij niet trekt?


Wat bij ons een énorme hulp is geweest (buiten de standaard adviezen: omdraaien als hij trekt, plotse wendingen om aandacht op jou te houden, woordje om hem bij je te roepen), was een langere leiband kopen :+. Standaard lijntje (1,5m?), daar trekt hij altijd op als hij niet onder "appèl" staat. Een lijn van 3 of 4 meter en meneer trekt niet meer, net omdat hij dat ietsje meer ruimte heeft om zelf te ontdekken en te snuffelen.


Amen to that. Wandelen is ook voor ontspanning van de hond en baas. Beetje gulden middenweg zoeken. Sleuren is niet OK maar strak naast lopen is ook geen lol aan voor de meeste honden.

Ik ken bv wel mechelaars die continu gefixeerd zijn op de baas en strak onder appel staan maar daar zijn ze voor. Een labrador is een jachthond. Misschien ook een instructeur opzoeken die jacht geeft? Er zit daar ook een groot stuk gehoorzaamheid in

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 09:40 



 
Profiel   

Jachttraining zit inderdaad een groot stuk gehoorzaamheid in. En je leert er als baas heel veel van vind ik. Zelf vind ik het belangrijk dat als ik met mijn hond aan het werk ben, hij luistert en zijn focus op mij heeft. Met het wandelen mag hij zijn eigen ding doen, zolang hij maar niet trekt of achterblijft en in de riem hangt. Hij loopt soms wat voor me, soms naast me, soms half achter me. Dit hebben we op de cursus ook geleerd. ''Volg'' is hier ook echt strak volgen. Dat kun je niet een hele, halve of kwart wandeling van je hond verwachten.
Ik merk zelf ook dat ik door de cursus enthousiaster word en consequent blijf. Ik denk dat als ik helemaal zou stoppen met jachttraining, ik een hoop dingen zou laten versloffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 10:10 



 
Profiel   

_Cathalijne schreef
dierenfan schreef
Rollijn dan trekken ze minder door meer ruimte en hier als ze dichtbij moeten lopen dan gewoon een gentle leader aan. Niets zo simpel als dat hulpmiddel. Kost geen kracht en volledige controle over de kop dus ook qua eten.


Ik zou in deze situatie juist geen rollijn doen. in principe leert een hond door de rollijn dat er constant een beetje druk op de lijn mag staan (anders heeft de rollijn geen effect), en (lijkt het mij) vrij verwarrend voor de hond dat hij soms wel en soms niet mag trekken. Op gegeven moment kan je wel nuanceren, beetje trekken mag wel, maar hard trekken niet, maar in de begin fase van wat aanleren moet het duidelijk zijn wat er verwacht wordt. In dit geval niet trekken, dus geen druk op de lijn/halsband/tuig oid. Kom je verder en kent de hond het principe kun je daarin gaan varieren.

Wil niet zeggen dat ik tegen rollijnen ben hoor, mijn honden hebben er ook regelmatig 1 om als ik in een officieel niet losloop gebied kom en ik de hond toch wat vrijheid wil geven. Maar in dit geval heb ik ze geleerd: korte lijn aan halsband halsband (mag geen druk op staan), of het lopen met een uitrolriem/lange lijn aan een tuigje (beperkte vrijheid, mag wel druk op staan).


Gentle leader overigens nooit combineren met rollijn natuurlijk ivm anders mogelijk grote klappen in de nek. Ben zelf gewoon veel te makkelijk geworden. Doe met de bende hier ook treksport dus leer om die reden trekken niet af, hoef ik het ook niet aan te leren. Maar hier is wandelen ontspanning voor allemaal en in principe zoveel mogelijk los of aan flexi. Korte lijn is enkel in gebruik hier als het gaat om van auto naar binnen te gaan. Gentle leader enkel als ik eens in onverwachtse situatie terecht kom en ik er veel bij heb en ze goed kort bij moet houden.

Krijg hier de kriebels van zichzelf inhoudende, naast de baas volgende honden. Maar tja krijg ook de kriebels van obedience tegenwoordig terwijl ik jaren geleden dat ook op hoog niveau wou gaan doen. Mij werd steeds verweten dat ik te vrolijk en jolig was waardoor mijn hond niet serieus genoeg was. Geen idee hoe de verandering is ontstaan maar huidige honden kennen maar weinig commando's en zijn zeer zelfstandig. De commando's die ze kennen moeten ze opvolgen punt geen discussie ;) maar kan makkelijk kilometers lopen zonder 1 commando of zelfs zonder echt contact. Gewoon heerlijk genieten op onze eigen manieren

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 19:28 



 
Profiel   

Ik ben juist dolblij dat mijn hond de hele wandeling volgt en niet trekt. Ik loop vaak met kinderwagen en een kind naast me of voor me op een fietsje en kan dan absoluut geen trekkende hond gebruiken. Overigens mag ze waar ze los kan los. En dat is tevens het voordeel van een goed luisterende hond, ze komt meteen als je haar roept en hoef dus niet bang te zijn dat ze niet luistert of weg loopt. Ze loopt dus ook erg vaak los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-19 20:35 



 
Profiel   

Meelopen zonder trekken en volgen zijn twee verschillende dingen. Volgen moet met 100% aandacht, precies op de goede plek, kost veel concentratie en is maar kort vol te houden. Gewoon meelopen zonder trekken kun je lange wandelingen lang volhouden.

Paar basistips:
- De lijn geeft nooit mee als hij daar aan trekt. Einde van de lijn = einde van de lijn. Als je dit heel consequent volhoudt, dan leert de hond snel genoeg dat trekken echt zinloos is.
- Commando NEE of Leave-it aanleren om prikkels te negeren.
- Stap voor stap opbouwen, net als je bij een jonge pup zou doen. Maar dan nóg wat geduldiger, omdat je niet alleen aan het aan- maar tegelijkertijd ook aan het afleren bent.

Via een goede hondenschool is het trainen leuker en makkelijker.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 22:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen