Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hond van bijna 1 niet zindelijk? Help?

 
Profiel   

Beste Bokkers,

Ik moet dit even enerzijds van mij afschrijven en anderzijds zoek ik naar bruikbare tips..

Ik begin even bij het begin.. wij hebben twee lieve Franse bulldog herplaatsers, Dexter (gecastreerde reu van 7) en sinds een maand onze Stitch (bijna 1).

Dexter is al meer dan een jaar bij ons, we wilden toendertijd wel een hond maar waren niet actief op zoek. Via via is Dexter bij ons gekomen omdat hij anders naar het asiel zou gaan, na inmiddels 5 huisjes te hebben gehad. Wij hebben hem opgehaald bij mensen waar hij 3 weken verbleef. Het zou een lieve hond zijn, zindelijk en niks mankeren. Inmiddels zijn we voor Dexter al behoorlijk wat geld kwijt aan de dierenarts, i.v.m. een allergie en allerlei zaken die niet op orde waren (denk hierbij aan inentingen en een ontsteking bij zijn plasser). Het geeft niet, wij nemen dieren voor hun leven lang als maatje, dus ondanks dat dit niet eerlijk naar ons geïnformeerd is, lossen we het op, dat weet je nou eenmaal als je een hond of ander dier in huis neemt.

Na bijna twee jaar een fijn lopend huishouden met Dexter hebben wij besloten er een tweede hond bij te nemen, i.v.m. de goede ervaring van Dexter qua gedrag, werd dit weer een Franse Bull herplaatser. Ook omdat dit ras elkaar het beste begrijpt in lichaamshouding.

Op dat moment komt Stitch om de hoek kijken, 9 maanden, zou wederom niks mankeren en goed opgevoed zijn. Ik heb ervaring met herplaatsers en wij trainen actief op bepaalde punten met Dexter en zouden dit met Stitch ook gaan doen, dus wat kleine gedragsafwijkingen zijn niet erg, daar willen wij liefde en energie in stoppen. Stitch gaat door zijn leeftijd natuurlijk puberen en grenzen opzoeken, dat merken wij maar daarnaast is hij ook niet goed zindelijk en dit is iets wat mij wel erg stoort. Inmiddels is het kleed meerdere malen ondergeplast en gepoept, de bank, en elders in de woonkamer.

Wij merkten dit in het begin, en zijn hem als een puppy gaan behandelen (ook op advies van trainer), dus als wij er niet zijn, in de bench. Zodra wij thuis komen, laten wij de honden uit. Dit is om 08.00/12.30/17.00/20:00/voordat wij naar bed gaan (tijd ligt dan tussen 23:00-01:00). Uiteindelijk zijn wij gaan uitbouwen naar de gang, de bench lieten wij open en zo had Stitch meer ruimte om te spelen/drinken/slapen mochten wij niet thuis zijn. Maar zodra hij meer of teveel ruimte heeft (de complete woonkamer) gaat het fout. Ik vind dan ongelukjes, ook als ze net zijn uitgeweest en hij buiten al zijn behoefte heeft gedaan.

Net ben ik wederom thuis gekomen en dan zit de poep in ons kleed geplakt en heeft hij geplast, ik voel me radeloos..

Als hij buiten iets doet, dan belonen we dit uitbundig maar hij blijft die ongelukjes doen.

Komt hij hier ooit vanaf? Gaat ooit dat muntje vallen? Ik geef hem liever de ruimte overdag maar het gaat niet goed. En elke dag poep/urine op de bank terugvinden kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Ik ben gek op mijn honden maar ook op een schoon/normaal huis en we kunnen niet oneindig producten of meubels blijven vervangen..

Wie heeft er nog meer ervaring met een "oudere" hond die niet zindelijk is? Stitch word nog gecastreerd in de toekomst, maar daar vind ik hem nu nog te jong voor, ook omdat hij nog niet als een reu plast. Net als een teefje doet hij buiten een plasje en dan is hij "klaar", terwijl Dexter overal een druppel achterlaat (wat in ons ogen normaal gedrag is). Mis ik ergens signalen? Doen wij ergens iets fout?

Alvast bedankt voor de tips!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 15:46 



 
Profiel   

Is hij al eens nagekeken op medische problemen? Zoals blaasontsteking, blaasgruis etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 15:52 



 
Profiel   

Zou een tussenweg pakken. Dus een puppyren nemen. Meer ruimte, wel beperkt maar ruim voldoende om ook water te kunnen geven. Of, het is maar een klein hondje, een 120 vm bench. Dan ruim voldoende ruimte en dat gewoon maanden vok houden en als het maanden goed gaat dan pas weer proberen los te laten. Als jullie thuis zijn dan toch geen probleem?

Onzindelijkheid is ook een uiting van verlatingsangst overigens ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 15:53 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Is hij al eens nagekeken op medische problemen? Zoals blaasontsteking, blaasgruis etc.


Nee nog niet, hij komt binnenkort bij de dierenarts voor zijn laatste enting dus kan dit wel aankaarten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 15:55 



 
Profiel   

Zou het kunnen dat hij buiten het te leuk vindt en geen tijd neemt om voldoende te plassen?
Moet hij vaker alleen thuis zijn dan waar hij vroeger woonde? Waarom moest hij weg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 15:57 



 
Profiel   

dierenfan schreef
Zou een tussenweg pakken. Dus een puppyren nemen. Meer ruimte, wel beperkt maar ruim voldoende om ook water te kunnen geven. Of, het is maar een klein hondje, een 120 vm bench. Dan ruim voldoende ruimte en dat gewoon maanden vok houden en als het maanden goed gaat dan pas weer proberen los te laten. Als jullie thuis zijn dan toch geen probleem?

Onzindelijkheid is ook een uiting van verlatingsangst overigens ;)


Oke, begrijpelijk maar hij doet het ook als wij "even" niet opletten en wel thuis zijn, of doel je ergens anders op?

Puppyren is hetzelfde principe als in de gang. Op dit moment gaan ze samen in de gang als wij weg zijn, dan vinden we ook eigenlijk bijna geen ongelukjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:00 



 
Profiel   

Bij ons heeft een doggiedoor goed geholpen, dan kan de hond naar buiten wanneer ze wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:06 



 
Profiel   

Kan me voorstellen dat dit toch een beetje irritant is.
Ik zou inderdaad ook eerst het medische uitsluiten, bv blaas ontsteking.
Je kan de drinkmomenten terug brengen naar de momenten dat je thuis bent, ze kunnen best even zonder water. Misschien dat dit al helpt voor z'n blaas.
Wbt de houding van plassen, ik ken genoeg reuen die nooit hun poot gaan optillen en het maar bij 1 plas houden, ik zou dit niet als referentie kader houden en daarop gaan wachten wbt castreren.
En als hij het niet in de gang doet, dan evt voorlopig toch echt in de gang houden als jullie er niet zijn.. dat compenseer je wel weer met de wandelingen en de momenten dat je thuis bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:07 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Zou het kunnen dat hij buiten het te leuk vindt en geen tijd neemt om voldoende te plassen?
Moet hij vaker alleen thuis zijn dan waar hij vroeger woonde? Waarom moest hij weg?


De reden die ze ons hebben gegeven is dat de vrouw allergisch zou zijn (maar haar katten en konijnen bleven wel :Y)), ik heb twijfels hierover want hij is ook totaal niet opgevoed, echter pakt hij de rest die wij hem proberen bij te brengen wel snel op (uit de voerbak van Dexter blijven, niet naar boven lopen, commando's etc)

Wij werken allebei maar zijn ook redelijk veel thuis, mijn vriend heeft zijn eigen bedrijf en werkt ook geregeld thuis, ik ben elke dag in de middag zoiezo thuis. Of dit minder is dan zijn vorige huis durf ik niet te zeggen.

Hij is wel snel afgeleid buiten en vind alles en iedereen leuk, luisteren doet hij soms zelfs beter dan Dexter en hij "checkt" ook veel meer dan Dex. of wij nog in de buurt zijn, en als de afstand te groot is met loslopen dan zoekt hij ons weer op, iets wat Dexter vele malen minder doet (die heeft ons niet zozeer nodig :+).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:08 



 
Profiel   

Lavje schreef
Kan me voorstellen dat dit toch een beetje irritant is.
Ik zou inderdaad ook eerst het medische uitsluiten, bv blaas ontsteking.
Je kan de drinkmomenten terug brengen naar de momenten dat je thuis bent, ze kunnen best even zonder water. Misschien dat dit al helpt voor z'n blaas.
Wbt de houding van plassen, ik ken genoeg reuen die nooit hun poot gaan optillen en het maar bij 1 plas houden, ik zou dit niet als referentie kader houden en daarop gaan wachten wbt castreren.
En als hij het niet in de gang doet, dan evt voorlopig toch echt in de gang houden als jullie er niet zijn.. dat compenseer je wel weer met de wandelingen en de momenten dat je thuis bent.


Bedankt voor de tip, mocht er medisch niks zijn is dat een optie. Wbt het castreren, dat wist ik niet, maakt voor mij wel dat ik hem nog erg jong vind voor een castratie en zeker omdat hij nog niet zo lang bij ons is maar hij word zeker wel gecastreerd omdat wij zelf geen intenties hebben om te fokken en het idee vind ik prettiger, mocht hij ooit naar een vakantie opvang moeten etc, we hebben nog geen last van zijn mannelijkheid, hij is echt nog een "pup" qua gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:23 



 
Profiel   

Wiwabalia schreef
we hebben nog geen last van zijn mannelijkheid, hij is echt nog een "pup" qua gedrag.

En toch zou dit plassen en poepen een vorm van dominantie kunnen zijn, zeker omdat je aangeeft dat hij dit ook doet terwijl hij net buiten is geweest. Ik zou het toch eens bespreken als je binnenkort bij de da bent voor z'n prikjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:32 



 
Profiel   

MirandaFuego schreef
Bij ons heeft een doggiedoor goed geholpen, dan kan de hond naar buiten wanneer ze wil.


Bedankt voor de tip alleen hebben wij geen houten deur naar de tuin, maar een glazen deur met houten omlijsting, en ik vind mijn honden super lief maar ga geen muur openbreken voor een dergelijk idee, dit is ook niet praktisch ivm onze indeling/gordijnen/tv meubel die tegen die muur staan.

Wel bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:33 



 
Profiel   

Lavje schreef
Wiwabalia schreef
we hebben nog geen last van zijn mannelijkheid, hij is echt nog een "pup" qua gedrag.

En toch zou dit plassen en poepen een vorm van dominantie kunnen zijn, zeker omdat je aangeeft dat hij dit ook doet terwijl hij net buiten is geweest. Ik zou het toch eens bespreken als je binnenkort bij de da bent voor z'n prikjes.


Hm.. zelf niet aangedacht, ik zal het aan haar voorleggen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:34 



 
Profiel   

Vragen aan de DA kan nooit kwaad. Maar omdat het zowel plas als vaste ontlasting is lijkt een medische oorzaak minder voor de hand liggend.
Ik zou terug gaan naar het punt waar het goed ging, nl. de gang. Als de honden alleen 's ochtends alleen moeten zijn moeten ze het daar voorlopig maar mee doen. Zogauw je thuis bent zou ik hem dan continu in het oog houden, eventueel aan een leiband bij jou houden. Zogauw je ziet dat hij 'moet' direct naar buiten en belonen. Het kan zijn da thij het ofwel niet echt snapt ofwel dat de stress van de verhuis ermee te maken heeft.
Als de fokker in zicht is kan je daar ook hulp vragen of bij degene die bemiddeld heeft bij de herplaatsing. Als het goed is moeten zij daar ook mee kunnen helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:37 



 
Profiel   

Sclimpre schreef
Vragen aan de DA kan nooit kwaad. Maar omdat het zowel plas als vaste ontlasting is lijkt een medische oorzaak minder voor de hand liggend.
Ik zou terug gaan naar het punt waar het goed ging, nl. de gang. Als de honden alleen 's ochtends alleen moeten zijn moeten ze het daar voorlopig maar mee doen. Zogauw je thuis bent zou ik hem dan continu in het oog houden, eventueel aan een leiband bij jou houden. Zogauw je ziet dat hij 'moet' direct naar buiten en belonen. Het kan zijn da thij het ofwel niet echt snapt ofwel dat de stress van de verhuis ermee te maken heeft.
Als de fokker in zicht is kan je daar ook hulp vragen of bij degene die bemiddeld heeft bij de herplaatsing. Als het goed is moeten zij daar ook mee kunnen helpen.


Fokker is onbekend, inidegeval niet in zicht en van de bemiddeling word ik niet vrolijk, die zijn bij beide honden niet transparant en volledig eerlijk geweest. Deze ongelukjes heeft hij bij de vorige eigenaar ook gehad, dat weet ik wel, ze gaf echter aan dat het dan haar schuld was en het werd gebracht als een "heel" enkel ongelukje door hun eigen schuld (alsin eens per maand), en dit klopt in onze beleving niet. Wij zijn heel consequent met uitlaten en lopen vaker een groot rondje dan een kleine. Ze gaan ook elke avond mee naar stal en kunnen dan 2/3 uur rennen en ravotten. Dan doet hij zijn behoefte ook netjes buiten, maar vervolgens ook binnen en dat is nou net niet de bedoeling.

Verder is het een vreselijk lief en leuk kereltje, dus de "vibe" in huis is denk ik ook positief, dit is het enige wat mij wel echt stoort aan hem. Beide honden gaan ook goed met elkaar overweg, zijn maatjes en slapen 's nachts tegen elkaar aan in de mand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 16:51 



 
Profiel   

Wiwabalia schreef
Wij merkten dit in het begin, en zijn hem als een puppy gaan behandelen (ook op advies van trainer), dus als wij er niet zijn, in de bench. Zodra wij thuis komen, laten wij de honden uit. Dit is om 08.00/12.30/17.00/20:00/voordat wij naar bed gaan (tijd ligt dan tussen 23:00-01:00). Uiteindelijk zijn wij gaan uitbouwen naar de gang, de bench lieten wij open en zo had Stitch meer ruimte om te spelen/drinken/slapen mochten wij niet thuis zijn. Maar zodra hij meer of teveel ruimte heeft (de complete woonkamer) gaat het fout. Ik vind dan ongelukjes, ook als ze net zijn uitgeweest en hij buiten al zijn behoefte heeft gedaan.


Als die vier keer je uitlaatschema zijn vind ik dat zeker niet behandelen als een pup. Als ik een nieuwe herplaatser heb (uit het buitenland dan wel), beginnen we gewoon met 1x per uur als ze los lopen in huis. Dit breiden we langzaam uit, meestal na een maand weten ze hoe ze moeten aangeven dat ze naar buiten moeten.

Kortom, ik zou terug naar het begin gaan, als de hond los loopt elk uur naar buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:10 



 
Profiel   

Een pup zou je na slapen, eten en drinken en flink spelen elke keer na buiten moeten zetten. Mijn pup heb ik nu even en die snapt het na buiten gaan al na een weekje. Dat wil wel zeggen ik veel de deur open moet doen maar alles gebeurd nu buiten. Ook heb ik een puppypad en daar doet ze op als ik het niet zie ook dit heb ik haar aangeleerd en snapt ze nu vrij goed. Echt consequent zijn na eten slapen en drinken en flink speel ga je even na buiten en natuurlijk gewoon je dagelijkse rondes aanhouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 12:55 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad de hond echt als een puppy behandelen en dan is het juist niet van veel te lang laten wandelen en 3 uur bij de paarden te laten rondhossen.
Buiten = behoefte doen
En van zodra de behoeftes gedaan zijn terug naar binnen. Dus dat ze echt die connectie maken: ok, ik ben buiten, nu moet ik doen wat ik moet en dan ga ik terug naar binnen.
Dat verschil tussen buiten en binnen moet echt duidelijk worden in hun hoofd. Nu loopt de hond gewoon maar wat urenlang buiten en als die toevallig iets moet doet die dat wel, maar nergens in zijn hoofd kan die de connectie dan leggen dat het binnen dan weer niet mag.

Dus: twee weken verlof pakken, de hond ieder uur van de dag buiten zetten en als die iets doet de hemel in prijzen. Als je dit twee weken lang consequent volhoudt en dus even je leven hieraan aanpast, heb je een zo goed als zindelijke hond. Ongelukjes kunnen dan altijd nog, maar de hond gaat het concept wel al doorhebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 13:02 



 
Profiel   

Franse bullen zijn over het algemeen wel later helemaal zindelijk dan andere rassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 13:15 



 
Profiel   

Niet alle reutjes gaan ook plassen met de poot omhoog zeg maar. Onze reu van inmiddels 8 plast de ene keer zoals het hoort en de andere keer gaat hij net als een teef zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 13:16 



 
Profiel   

Onze franse plast ook als een meisje al tilt hij ook af en toe zijn poot wel op.
Overigens was die van ons ook pas met 14/15 maand zindelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 13:40 



 
Profiel   

Je kunt ook proberen m op commando te leren plassen/poepen (een en hetzelfde commando, maakt immers niet uit wat ie moet doen als ie het maar doet).
Superhandig en bij elke hond aan te leren en het duurt niet eens lang voordat ze de link hebben gelegd.

Je begint net als met een pup met elk uur/elke paar uur naar buiten. Niet de andere hond mee en dan juist niet lang/ver wandelen (dat lijdt af en je wilt juist dat hij geconcentreerd is) maar juist alleen naar buiten gaan en direct gericht op zijn behoefte doen.

Je zegt direct als je buiten staat; plasje doen. Zodra ie iets doet herhaal je continue dat commando en beloon je echt heel erg overdreven, dus joelend, trappelend en klappend prijs je hem de hemel in; goedzo, knappe hond, plasje doen, wat een brave hond ben jij, plasje doen, knap hoor, plasje doen, brave Stich plasje doen) en geeft direct na elk plasje of drol een koekje. In het begin zelfs tijdens als ie wat zit te doen, zodat ie het echt goed snapt.
Ik weet, je staat tijdelijk voor paal, maar met een zindelijke hond in het achterhoofd en geen poep meer in je tapijt lukt je dat vast.
Misschien legt ie zo makkelijker de link dat binnen niets oplevert maar buiten dus wel.
Die koekjes kun je later weer afbouwen als ie zindelijk is.
Dan geef je alleen nog een koekje op het moment dat je ergens heen gaat. Ook al is hij niet lang daarvoor al uitgeweest dus zou hij eigenlijk normaal niet meer zou hoeven, zul je zien dat hij toch een plasje zal doen. Dat commando kent ie immers.


Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 08-11-19 14:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 14:04 



 
Profiel   

Meeste honden zullen niet hun eigen nest/mand bevuilen, maar een huis is een stuk groter dan wat een hond vanuit instinct als nestruimte ziet. Niet voor niets dat bench of hal makkelijker goed gaat, dat oppervlak kan zijn hondenbrein nog als eigen nest bevatten. Terug tot afmetingen die wel goed gaan en veel langzamer uitbreiden. Naast inderdaad heel vaak uitlaten en juiste schoonmaakmiddelen gebruiken zodat het niet meer als honden toilet ruikt binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 14:07 



 
Profiel   

Princesj schreef
Wiwabalia schreef
Wij merkten dit in het begin, en zijn hem als een puppy gaan behandelen (ook op advies van trainer), dus als wij er niet zijn, in de bench. Zodra wij thuis komen, laten wij de honden uit. Dit is om 08.00/12.30/17.00/20:00/voordat wij naar bed gaan (tijd ligt dan tussen 23:00-01:00). Uiteindelijk zijn wij gaan uitbouwen naar de gang, de bench lieten wij open en zo had Stitch meer ruimte om te spelen/drinken/slapen mochten wij niet thuis zijn. Maar zodra hij meer of teveel ruimte heeft (de complete woonkamer) gaat het fout. Ik vind dan ongelukjes, ook als ze net zijn uitgeweest en hij buiten al zijn behoefte heeft gedaan.


Als die vier keer je uitlaatschema zijn vind ik dat zeker niet behandelen als een pup. Als ik een nieuwe herplaatser heb (uit het buitenland dan wel), beginnen we gewoon met 1x per uur als ze los lopen in huis. Dit breiden we langzaam uit, meestal na een maand weten ze hoe ze moeten aangeven dat ze naar buiten moeten.

Kortom, ik zou terug naar het begin gaan, als de hond los loopt elk uur naar buiten.

Ik sluit me hier bij aan,je hebt de hond een maand,dus je schema gaat dan wel heel snel.Dit is een normaal uitlaat schema ipv een puppenschema.

Bulletjes zijn een hype op het moment en de meeste komen uit de broodfok,daardoor mankeren er veel ook wat.Op het asiel hebben we er toch ook gehad met darmproblemen die slecht hun ontlasting ophouden en zo. Ze zijn tochwel later zindelijk als andere hondjes.Ik zou hem ook nog niet castreren als het niet noodzakelijk is,hij is nog kort bij je en toch nog niet volwassen.Ik zou hem zeker als je niet thuis bent in een puppyren of bench houden zolang hij niet echt zindelijk is.Van overal maar te kakken en pissen leert hij niks van.
Mijn herderreu tilde trouwens met 2 jaar pas zijn poot op :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 14:19 



 
Profiel   

Ik zou de komende tijd hem inderdaad als hij niet onder toezicht is, een ruimte geven die wel goed gaat. De gang bijvoorbeeld. Verder weer echt langzaam opbouwen, te beginnen met elk uur eruit. Ook de ruimte langzaam groter maken. Ik zou buiten eerst zorgen dat hij z'n behoefte doet en daarna pas gaan wandelen/spelen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-19 14:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen