Welke ras voor mijn zusje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:48

Ik denk dat een keeshondje (klein of middenslag) ook prima kan passen in wat er gezocht wordt.
Enige minpuntje vind ik zelf is dat ze weleens wat nerveus kunnen zijn, verder zijn het honden die graag bij je zijn, samen wat willen doen maar niet de high energy en drive hebben van een border collie.
Mijn hond heeft wel een ontzettende jachtdrift waardoor ze niet los kan (oude baasje liet haar gewoon jagen :+) maar als je er van jongs af aan bovenop zit en niet de kans geeft zelf op pad te gaan zou het prima controleerbaar moeten zijn.

Intact valt de vachtverzorging ook ontzettend mee, die van mij borstel ik 1x per maand en die heeft vaak wat losse vilten die ik er zo uit kan vissen, enkel achter de oren soms wat klitten maar met goede antiklitspray is dat ook zo uitgeborsteld.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:56

lor1_1984 schreef:
Ik denk dat een keeshondje (klein of middenslag) ook prima kan passen in wat er gezocht wordt.
Enige minpuntje vind ik zelf is dat ze weleens wat nerveus kunnen zijn, verder zijn het honden die graag bij je zijn, samen wat willen doen maar niet de high energy en drive hebben van een border collie.
Mijn hond heeft wel een ontzettende jachtdrift waardoor ze niet los kan (oude baasje liet haar gewoon jagen :+) maar als je er van jongs af aan bovenop zit en niet de kans geeft zelf op pad te gaan zou het prima controleerbaar moeten zijn.

Intact valt de vachtverzorging ook ontzettend mee, die van mij borstel ik 1x per maand en die heeft vaak wat losse vilten die ik er zo uit kan vissen, enkel achter de oren soms wat klitten maar met goede antiklitspray is dat ook zo uitgeborsteld.

Vind dat altijd zo vreemd als iemand een kortharige hond vraagt om er dan 1 met veel vacht aan te raden waar werk aan is.
Een keeshond is een erfhond , dus van nature geen jager. Wij hebben al meer dan 30 jaar keeshonden in diverse maten, het is helemaal mijn ras maar niet wat de ts vraagt.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:04

Nog niet genoemd hier geloof ik, maar ik vind veel border terriërs ook hele leuke sociale hondjes, maar niet zo hyper en nerveus als de JRT. Verschilt wel een beetje per lijn. De grotere zijn vaak wat chiller.
Het zijn wel terriërs dus zullen niet zo baasgericht zijn worden een herder. Maar wel intelligente hondjes die je veel kan leren.
Vacht is kort, moet wel af en toe geplukt worden.

Corgi's zijn wel herders maar daardoor soms ook wat intens en niet altijd even sociaal, dus daar gaat wel veel werk in zitten.

Veel kleine gezelschapshondjes vallen uit elkaar van de gezondheidsproblemen dus lees je daar goed over in.

Whippets zijn ook niet zo groot (vooral niet zo zwaar door hun lichte bouw) en vaak ontzettend leuk, maar sommige mensen knappen af op het uiterlijk.

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:06

beatje schreef:
lor1_1984 schreef:
Ik denk dat een keeshondje (klein of middenslag) ook prima kan passen in wat er gezocht wordt.
Enige minpuntje vind ik zelf is dat ze weleens wat nerveus kunnen zijn, verder zijn het honden die graag bij je zijn, samen wat willen doen maar niet de high energy en drive hebben van een border collie.
Mijn hond heeft wel een ontzettende jachtdrift waardoor ze niet los kan (oude baasje liet haar gewoon jagen :+) maar als je er van jongs af aan bovenop zit en niet de kans geeft zelf op pad te gaan zou het prima controleerbaar moeten zijn.

Intact valt de vachtverzorging ook ontzettend mee, die van mij borstel ik 1x per maand en die heeft vaak wat losse vilten die ik er zo uit kan vissen, enkel achter de oren soms wat klitten maar met goede antiklitspray is dat ook zo uitgeborsteld.

Vind dat altijd zo vreemd als iemand een kortharige hond vraagt om er dan 1 met veel vacht aan te raden waar werk aan is.
Een keeshond is een erfhond , dus van nature geen jager. Wij hebben al meer dan 30 jaar keeshonden in diverse maten, het is helemaal mijn ras maar niet wat de ts vraagt.

Spreek daar dan ook ff degenen op aan die poedel, shih tzu etc aanraadden. :)

Ik noemde de kees puur op wat er qua karakter wordt gezocht trouwens.
Die van mij (een middenslagje) jaagt, letterlijk lijn los en weg en minimaal een half uur later komt ze terug met de tong op de grond. :x
Maar buiten dat is het een heerlijk hondje, voor mij perfect qua grootte, werkwillig maar geen hoge drive en met om de dag een stevige wandeling, 1x per week cursus/sport en verder in en om huis rommelen, opdrachtjes geven en gewoon erbij mogen zijn goed tevreden te houden.
Nou is die van mij geen onbeschreven blad en heeft ze wat kleine issues maar grote kans dat een volgende hond (over 10 jaar ofzo) ook weer een keessie wordt.
En ja, het zijn officieel erfhonden maar dat maakt niet dat ze ongeschikt zijn voor andere dingen. :)

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:25

teckel misschien? Wel een eigen willetje maar the will to please zit meer in de wat grotere rassen toch

01San

Berichten: 18756
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:46

Boerenfox dacht ik meteen aan.

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:02

Kijk eens op Facebook naar de groep "bewust kruisen (honden) wie weet wat voor leuks er voorbij komt!
Hier een duitse jacht terrier x labrador. Zou fantastisch zijn voor je zusje. Wel plukvacht en hij blijft hier haha maar qua karakter zou hij top passen. 15 kilo en leuk formaat

IMANDRA

Berichten: 9813
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:39

dierenfan schreef:
Kijk eens op Facebook naar de groep "bewust kruisen (honden) wie weet wat voor leuks er voorbij komt!
Hier een duitse jacht terrier x labrador. Zou fantastisch zijn voor je zusje. Wel plukvacht en hij blijft hier haha maar qua karakter zou hij top passen. 15 kilo en leuk formaat


Probleem is met kruisen dat je nooit zeker weet welke eigenschappen doorkomen. Voor t zelfde geld komen alle niet-handige eigenschappen door :)

Anoniem

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:46

Genoeg keuze zo te zien :D .
Ik zou zeggen mini labradoodle. Alleen geen onderhoudsarme vacht..

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 20:57

Leuke kruising?

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:05

Ja ze zouden kortharige mini doodles moeten hebben. Ik vind de vachtverzorging nog wel mee vallen maar de hoeveelheid zand die hij mee naar binnen sleept is echt ongelofelijk :+.

Ik zou naar een leuke terrier pup kijken als ze dat leuke honden vind. Geloof dat de iets grotere/tussenmaatjes vaak wat minder pittig/eigenwijs zijn. Ik heb vroeger ook wel een hele lieve makkelijke grote york kruising gehad. Was qua vacht en vuil probleemloos alleen af een toe een trimbeurt (kun je prima zelf).

Sta er van te kijken dat een beagle paar keer geadviseerd wordt als er iets imo geen will to please heeft....

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 21:56

Jack Russell :D
Er is geen leuker ras ( vind ik dan ) 8-)
Koop er wel 1 van een goede fokker. De basis is zo belangrijk
Op de site van de NVJRT kan je info vinden

lor1_1984

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:00

FleurVP schreef:
Sta er van te kijken dat een beagle paar keer geadviseerd wordt als er iets imo geen will to please heeft....

Dat had ik toen ik de Shih Tzu voorbij zag komen.
Als er iets als 'ontrainbaar' bekend staat is het de Shih Tzu wel. :')
Overigens valt dat 'ontrainbaar' best wel mee als je weet hoe met hun eigenzinnige, clowneske karakters om te gaan masr voor je die handleiding hebt uitgeplozen ben je wel ff bezig. :+

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:08

Ik zou een klein formaat labradoodle nemen en dan de haren kort houden.
Intelligente honden, veel will to please, graag bij de baas en in de toekomst ook trainbaar als hulphond.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:09

lor1_1984 schreef:
FleurVP schreef:
Sta er van te kijken dat een beagle paar keer geadviseerd wordt als er iets imo geen will to please heeft....

Dat had ik toen ik de Shih Tzu voorbij zag komen.
Als er iets als 'ontrainbaar' bekend staat is het de Shih Tzu wel. :')
Overigens valt dat 'ontrainbaar' best wel mee als je weet hoe met hun eigenzinnige, clowneske karakters om te gaan masr voor je die handleiding hebt uitgeplozen ben je wel ff bezig. :+


....nou, de eigenzinnigheid van de beagle heeft zowat een eigen plekje in het woordenboek.....
Zijn verder hele leuke honden hoor maar hiervoor totaal ongeschikt....

CalipsoLover

Berichten: 5579
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:11

Een keeshondje, is wel langharig maar echt super fijne hondjes en voldoen voor de rest aan je eisen.

Edit: Tekeltjes zijn ook zulke leuke en lieve hondjes!!
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 12-11-19 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

parnassia
Berichten: 831
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 23:25

Ierse terrier

Misschien ietsje te groot, maar kunnen goed samen met mechelaars en vind ik wat komischer/opener dan de (ook leuke) border terriers

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:14

parnassia schreef:
Ierse terrier

Misschien ietsje te groot, maar kunnen goed samen met mechelaars en vind ik wat komischer/opener dan de (ook leuke) border terriers


Ik kom hiervan regelmatig een setje tegen in het bos (zie ze verder helaas nooit) en dat zijn inderdaad ontzettend leuke hondjes!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 08:31

parnassia schreef:
Ierse terrier

Misschien ietsje te groot, maar kunnen goed samen met mechelaars en vind ik wat komischer/opener dan de (ook leuke) border terriers


Zijn wel echt felle donders die best wat moeten bewegen. Ik zou er niet voor kiezen, té veel hond. En dan ben ik gewoon in staat elke dag te lopen en spelen... Dan vind ik border terriers écht een stuk makkelijker, ook al zijn die óók wel echt terrier. Als het type Ierse terrier je aan staat, ben je met de lakeland terrier of draadharige fox echt makkelijker af (en ook iets kleiner ;) )

Majabeestje
Berichten: 3813
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:06

Jack Russel of kortharige teckel.

Wij hebben een kruising van bovenstaande, ontzettend leuk diertje.

troi
Berichten: 17022
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:12

Ik volg! Wij zijn ook op zoek naar een hondje met (Grotendeels) die eigenschappen!

Wij hebben alleen geen eisen aan de grootte.
Laatst bijgewerkt door troi op 13-11-19 09:15, in het totaal 2 keer bewerkt

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:13

IMANDRA schreef:
dierenfan schreef:
Kijk eens op Facebook naar de groep "bewust kruisen (honden) wie weet wat voor leuks er voorbij komt!
Hier een duitse jacht terrier x labrador. Zou fantastisch zijn voor je zusje. Wel plukvacht en hij blijft hier haha maar qua karakter zou hij top passen. 15 kilo en leuk formaat


Probleem is met kruisen dat je nooit zeker weet welke eigenschappen doorkomen. Voor t zelfde geld komen alle niet-handige eigenschappen door :)


Ach heb nog nooit kunnen ontdekken bij stamboom honden dat ze per ras volledig op elkaar lijken in gedrag. Tuurlijk is 80 procent van de labradors sociaal of heeft plaat voor de kop. Maar niet allemaal.
Ik ken behoorlijk wat sociale, seer goed luisterende stamboom jacks. Maar ook een aantal fikse krengen.

Tja, het is gewoon altijd een gok. Uit dezelfde ouders als die van 1 van mijn honden is een eerder nest geboren. Allen super sociaal. Herhaald en 2 asociale er tussen. Het zegt allemaal niets dus.

Misschien juist leuk en verrassend zo'n verrassing pakket. Je gaat er "open" in dan.

Overigens het schijnt bewezen te zijn dat gemiddeld genomen kruisingen milder zijn qua karakter dan de rassen op zichzelf staand. Misschien iets met inteelt??? Geen idee. Van mijn 6 rashonden (3 boxers, 1 oud duitser, 2 husky's) was/is de helft (redelijk) sociaal. Van mijn 4 kruisingen (duitser/border, labrador/rottweiler, xherder en duitse jacht terrier/labrador) was/zijn er 3 erg sociaal.

Het zou kunnen. Mijn niet sociale rashonden waren agressief door dominantie. Mijn kruising is agressief door angst (ipv ontlopen kiest hij voor aanvallen)

dierenfan
Berichten: 9649
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Welke ras voor mijn zusje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:14

Ierse terreurs ken ik enkel als onmogelijke krengen richting andere honden. Verder zeer actief en zeker mensgericht maar enorme jachtpassie

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:21

dierenfan schreef:
Ierse terreurs ken ik enkel als onmogelijke krengen richting andere honden. Verder zeer actief en zeker mensgericht maar enorme jachtpassie


Haha, mooi woord ervoor dan met die omschrijving 'ierse terreurs' :')

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-19 09:29

Er worden veel teckels aangeraden, ja, heel erg leuke honden maar moeilijk trainbaar, vaak krengen met anderen en vaak snibbig, los lopen, daar moet je veel geluk mee hebben.
Ze zijn niet erg trainbaar en de meesten doe je er ook helemaal geen plezier mee.
Voor dit doel, totaal ongeschikt.
( wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen uitzondering op de regel is )

troi schreef:
Ik volg! Wij zijn ook op zoek naar een hondje met (Grotendeels) die eigenschappen!

Wij hebben alleen geen eisen aan de grootte.


Dan heb je wel heel veel keuze!

Wil je een jachthond, die dus vaak wel een jachtneus hebben, dus voor buiten goed afgericht moeten zijn.
Maar speuren met hen is een feest.

De veedrijvers en houders zijn vaak wat scherper, moet je bij een goede fokker zitten.

Ik zou voor de middenslag honden gaan, labradoodle, labrador, friese stabij ( uit een goed nest, ouders moeten stabiel zijn ) leuke kruisingen waar je de ouders van kunt zien.