Hond zeer ziek, suikerziekte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Hond zeer ziek, suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 17:04

Hallo Bokt,

Ik zit met de handen in het haar omtrent onze hond. 12,5 jaar oud, Friese Stabij teefje.

Twee weken geleden gediagnosticeerd met diabetes. Suiker was bizar hoog, boven de 50. Direct aan de insuline gegaan en sindsdien holt de gezondheid achteruit. Vorige week ook gediagnosticeerd met blaasontsteking. Ook kon ze niet meer lopen, mij deed het denken aan ataxie bij paarden. Valt om etc. lijkt dronken. DA geeft twee opties; GVS+diabetes óf een hersentumor.

Hond woont bij moeder, ik woon daar zelf niet.

Afgelopen week wilde ze niks meer eten, niks meer drinken en ze kon niet meer zelf opstaan. Het had er alle schijn van dat ze zou worden ingeslapen maar de DA wilde het nog even aankijken. Woensdagnacht was ze heel ziek en mijn moeder verwachtte niet dat ze de nacht zou halen - maar toch wel.
Donderdag ben ik z.s.m. die kant op gekomen. Ik heb er in de loop van de dag toen toch wel wat eten ingekregen, ze dronk toen heel veel als we haar bakje onder haar neus hielden.
Eten is dan vooral worstjes etc. haar gewone voer absoluut niet. Ook heb ik toen de antibiotica, ontstekingsremmer en insuline gegeven.

Tegen de avond knapte ze zienderogen op. Tilde haar naar buiten om te plassen (aangezien ze veel drinkt moet ze ook veel plassen) en ze wilde zelf de tuin uit. Ben met haar meegelopen tot waar ze wilde, veel verder dan verwacht. Ze heeft gepoept (voor het eerst in drie dagen) en geplast en is ook zelf weer thuis kunnen komen zonder dat ik hoefde te tillen. Ze heeft gesnuffeld en nog even binnen gescharreld.

Die nacht ben ik naast haar gebleven, ieder uur eten/drinken/plassen aanbieden. Ze is toen ook nog een keer zelf opgestaan om te plassen.
Vrijdagochtend was ze echt al een héél stuk beter. Is lekker in het zonnetje gaan liggen, deed wat meer dingen die ze normaal ook doet en haar evenwicht was ook beter. Ik ben toen weer weggegaan i.v.m. werk en tentamens.

Het weekend was ze hetzelfde maar sinds gisteren eet ze weer niet. Ze valt inmiddels enorm af, zoveel dat het gevaarlijk wordt.

Haar suiker is nu 20, ze weegt nog 16.4 kg. Het probleem is dat er geen insuline gespoten kan worden (niet genoeg) als ze niet eet. De DA weet het niet meer, wij ook niet. Ze is altijd al een extreem moeilijke eter geweest.

Wat nu te doen? Ik ga er morgen weer heen, dan ben ik er iets geruster op al. Maar ze móet nu gaan eten en aankomen want ze verzwakt alleen maar verder. Ze heeft vandaag middeltje tegen misselijkheid gekregen, allicht dat dat helpt.

Hebben jullie ideeën? Wat wel/niet geven, wel/niet insuline spuiten? DA lijkt er geen antwoord meer op te kunnen geven.
Zelf eten koken voor haar?

Sorry voor het warrige verhaal, ik zie door de bomen het bos niet meer.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:16

alles is aan het uitvallen een voor een, het is pleistersplakken, organen gaan nu eenmaal minder lang mee als dat de ziel wil, ze ogen nog alsof ze niet weg willen maar lichaam is op. Het stopt een keer en 12,5 voor een hondje ook van dat ras is al boven de gemiddelde leeftijd.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:19

Hier in de opvang een hond met zwaar suikerziekte, als hij niet eet mogen we 10 spuiten van de dierenarts.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 17:23

speurneusc schreef:
alles is aan het uitvallen een voor een, het is pleistersplakken, organen gaan nu eenmaal minder lang mee als dat de ziel wil, ze ogen nog alsof ze niet weg willen maar lichaam is op. Het stopt een keer en 12,5 voor een hondje ook van dat ras is al boven de gemiddelde leeftijd.


We bereiden ons er inderdaad op voor dat ze binnenkort zal gaan hemelen, maar willen ook niet zomaar opgeven als er nog iets aan te doen is. Het zou eigenlijk gewoon toeval zijn dat GVS net met diabetes samenvalt, ásl dat het is. Nieren, hart, longen etc. is allemaal gecheckt en werkt nog perfect.

Door de GVS zou ze dan misselijk zijn, dus niet eten, dus last van diabetes, dus nog minder eten...etc etc. Dus waar begin je met aanpakken? Wat mag ze wel/niet eten, wat kunnen we nog proberen?
We zullen haar uiteraard niet nodeloos laten lijden.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:24

Heb je vers vlees geprobeerd?

Blikjes vlees?

Gekookte kip?

Kaas, worst enz?

Als ze alleen nog maar "snoep" wil eten, zal ik haar de komende dagen lekker verwennen en vol stoppen met snoep. Misschien kun je dan toch nog insuline spuiten en heel misschien gaat ze dan ook weer haar normale eten eten.

Wil ze echt helemaal niets meer?

Dan zou ik als het mijn hond zou zijn een sterke pijnstiller in spuiten en kijken of ze daar comfortabel op is. Dan heb je misschien nog een paar dagen de tijd om afscheid van haar te nemen.

12,5 is oud voor zn hond en ik denk persoonlijk dat het voor haar beter is als ze ingeslapen wordt.

Ik moet er niet aan denken voor die keuze te staan! Maar als zn oudje eenmaal gaat kwakkelen, krijg je ze er bijna niet meer bovenop.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 11-11-19 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 17:25

marleen_usar schreef:
Hier in de opvang een hond met zwaar suikerziekte, als hij niet eet mogen we 10 spuiten van de dierenarts.


Dankjewel. We spuiten inderdaad nu 1/3e maar het is niet genoeg voor zo'n absurde waarde. En we weten niet of ze zich nou zo slecht voelt omdat die waarde plots omlaag gaat, of omdat de waarde alsnog te hoog is, of omdat ze niet genoeg eet...

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 17:27

mvdende schreef:
Heb je vers vlees geprobeerd?

Blikjes vlees?

Gekookte kip?

Kaas, worst enz?

Als ze alleen nog maar "snoep" wil eten, zal ik haar de komende dagen lekker verwennen en vol stoppen met snoep. Misschien kun je dan toch nog insuline spuiten en heel misschien gaat ze dan ook weer haar normale eten eten.

Wil ze echt helemaal niets meer?

Dan zou ik als het mijn hond zou zijn een sterke pijnstiller in spuiten en kijken of ze daar comfortabel op is. Dan heb je misschien nog een paar dagen de tijd om afscheid van haar te nemen.

12,5 is oud voor zn hond en ik denk persoonlijk dat het voor haar beter is als ze ingeslapen wordt.


Dankjewel voor je reactie.

Vers heeft ze helaas nooit gelust. Zat zelf te denken om Carnibest te proberen? Blikjes wil ze ook niet. Kip gaat m'n moeder vanavond en anders ik morgen proberen met rijst.

Wat ze vrijdag at was gekookt eitje, kipworstje, stukjes rookworst en een bepaald soort vissnoepje van de kat. Ook heeft ze wel twee dagen natvoer gegeten, alleen geen brok.

Ben ook bang teveel verschillende dingen nu te gaan proberen, dat dat ook niet goed voor d'r is?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:30

Kun je zelf haar bloedglucose meten?

Want bij een hyperglycemie(te hoog bloedsuiker) kunnen mensen last hebben van misselijkheid en braken. Ik kan me voorstellen dat als je hond daar last van heeft ze ook niet wil eten.
Dan zul je dus wel insuline moeten spuiten. Maar je moet dan wel weten hoe hoog haar suiker is.

Blaasontsteking kan het bloedglucose overigens laten stijgen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 17:33

NatasjavE schreef:
Kun je zelf haar bloedglucose meten?

Want bij een hyperglycemie(te hoog bloedsuiker) kunnen mensen last hebben van misselijkheid en braken. Ik kan me voorstellen dat als je hond daar last van heeft ze ook niet wil eten.
Dan zul je dus wel insuline moeten spuiten. Maar je moet dan wel weten hoe hoog haar suiker is.

Blaasontsteking kan het bloedglucose overigens laten stijgen.


Interessant, dat wist ik niet van die blaasontsteking.

We meten niet zelf - dit wil ik inderdaad wel om zeker te zijn qua spuiten, maar om één of andere reden gebeurt dit niet. Ze is nu iedere dag bij de DA om te meten.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hond zeer ziek, suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:35

Ja...dat is tenminste bij mensen zo. Maar ik kan me goed voorstellen dat dat bij honden ook zo is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:36

Laat haar gaan.
Als je da daar niet aan mee wil werken, vind dan één die wél gezond verstand heeft.
Sterkte ermee.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:39

Het is een grote zorg zeker voor zo.n zieke hond op leeftijd dat zie ik hier wel.Wil je dat je hond nog aan doen?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 17:43

Als ze gaat eten kán het weer beter gaan - ik wil haar dus zeker niet zomaar laten inslapen terwijl ze nog beter had kunnen worden.

Maar jullie denken dus wel dat het kansloos is? Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind de dierenarts 100% te vertrouwen.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:51

Persoonlijk zou ik niet gaan aan modderen met een hond op die leeftijd. Zou lekker verwennen en afscheid nemen. Misschien dat ze best nog beetje kan op krabbelen maar vaak kost dit zoveel van het lichaam dat ze er nooit meer echt bovenop komen. Het hoeft niet kansloos te zijn. Helaas is het vaak wel kansloos en zou dan liever iets te vroeg afscheid nemen dan te laat en als laatste herinnering een doodzieke hond hebben

Heel veel sterkte

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hond zeer ziek, suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:55

Suikerziekte bij mensen is al een rotziekte en het kost veel moeite om de bloedglucose op pijl te houden.

Bij honden en katten is dit nog veel moeilijker.

Ik geloof dat ik het met een hond op deze leeftijd niet meer zou proberen.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Hond zeer ziek, suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:59

Misschien overheen gelezen maar is ze gesteriliseerd? Zo niet als je nog iets wil doen, zsm laten doen!

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:01

12.5 is een mooie leeftijd maar toch niet stok stok stok oud?

Je zegt dat verder alle organen goed zijn.
Is er zeer uitvoerig bloedonderzoek gedaan?
En ze heeft dus een blaasontsteking, sinds wanneer krijgt ze daar medicatie voor en welke medicatie?

Kwa tijdlijn
- welke aanleiding was er voor dierenarts bezoek
- dierenarts bezoek 1 (wat is er getest, koorts, bloed, urine, bloeddruk etc?)
- constatering diabetes
- terug naar dierenarts 2 (wat is er toen getests)
- constatering blaasontsteking

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:04

WillemYntJee schreef:
Misschien overheen gelezen maar is ze gesteriliseerd? Zo niet als je nog iets wil doen, zsm laten doen!


Zelfde vraag, intacte teven kunnen dm ontwikkellen door hun cyclus.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 18:12

Hannanas, durf ik niet helemaal 100% te zeggen aangezien ik daar niet bij was.

Aanleiding eerste bezoek was algehele moeheid, veel drinken/veel plassen.
Geen koorts, wel ontsteking kwam via het bloed eruit. Dit linkte de DA aan blaasontsteking. De aanleiding voor het tweede bezoek was het stoppen met eten en algemeen zwak zijn, dit dus ná het beginnen met insuline.

Ze is gesteriliseerd ja.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:14

Wat ontzettend naar voor jullie en voor de hond, om zich zo ellendig te voelen op z’n oude dag. Ik ben geen dierenarts maar zou hier geen sprake kunnen zijn van ketoacidose? In dat geval zou de hond namelijk het meeste kans hebben aan een infuus in een kliniek waar ze ook andere waardes checken dmv bloedonderzoek en corrigeren waar nodig. En dan is het nog maar de vraag of je dat voor zo’n oudje nog wil inderdaad. Maar dat is aan jullie. Veel sterkte. Vaak vinden honden kattenvoer nog wel ‘s lekker, gourmet ofzo, als er echt iets in moet.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:15

Lijkt me nu niet de tijd om een doodzieke hond te steriliseren. Eerst waardes in orde krijgen, zien dat ze normaal eet en drinkt, dan pas zulke ingrepen.

Is een sonde geen optie? Dwangvoeren?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 18:20

Ketoacidose kende ik nog helemaal niet, bedankt. Ik neem het morgen mee naar de DA.

Dwangvoeren lijkt me zo heftig voor haar, weet niet of ik haar dat aan wil doen. Ze is erg gevoelig.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hond zeer ziek, suikerziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:46

Wij hebben een kat met suikerziekte, vorig jaar vastgesteld ze was toen 18. Echter juist door het toedienen van insuline voelde ze zich al meteen veeeel beter. Kan mij dus niet voorstellen dat ze zich juist daardoor slechter zou voelen omdat het ineens een stuk lager is. Eten is inderdaad wel belangrijk.

Als ze dat niet wil en ze gaat zich niet snel beter voelen zou ik wel nadenken over haar laten gaan.. Wij geven deze kat blikjes gourmet zodat ze zeker weten genoeg eet. Iets wat we normaal gesproken nooit gaven, maarja we moesten toch iets. Eet ze zulke dingen wel of wil ze echt niks op zo’n moment?

Blacky94

Berichten: 3470
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:47

Ketoacidose vroeg ik mij idd ook al af.. En sowieso zou ik eens navragen wat de opties zijn mbt zelf bloedsuiker meten. 20 is zelfs nuchter nog veel te hoog en het lijkt mij dat je de bloedsuiker ook pas fatsoenlijk kan leren reguleren op het moment dat je eerst een tijd een dagcurve bijhoudt om te kunnen zien wat de bloedsuiker gaat doen.
Enerzijds wil je er natuurlijk eten in hebben maar tegelijkertijd schiet het ook niet op als de suiker daardoor omhoog schiet maar je niet goed kan bijhouden wat ie doet en hoeveel je eigenlijk moet spuiten.
Hebben ze verder nog bloedonderzoek oid gedaan? En krijgt ze nog andere medicatie?

Miiej

Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 18:50

BaileyMix schreef:
Ketoacidose kende ik nog helemaal niet, bedankt. Ik neem het morgen mee naar de DA.

Dwangvoeren lijkt me zo heftig voor haar, weet niet of ik haar dat aan wil doen. Ze is erg gevoelig.


Klinkt misschien raar maar freestyle libre aanbrengen bij haar tot ze een beetje herstelt/ingesteld is? Kan je dmv scannen haar suiker meten en makkelijker meer insuline geven. https://www.freestylelibre.nl. Heb het wel is vaker bij dieren voor zien komen. (Ik heb overigens zelf diabetes).