Help. Kitten met vlooien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 01:59

Help de kitten heeft vlooien

Afgelopen maandag heb ik een zieke kitten van stal meegenomen naar huis. Meteen maandag naar de dierenarts geweest waar hij naast medicijnen voor niesziekte een tablet kreeg voor wormen. Dierenarts heeft meerdere keren gekamd maar geen vlo gezien, conclusie geen vlooien alleen maar poepjes.

Om de poepjes eruit te halen vandaag een kam gekocht en je raadt het al om 10 uur savonds vond ik een vlo. En nog een en nog een, ik denk in totaal 15.

Kat meteen een pipet stronghold gegeven en alles gestofzogen. Kleedjes staan nu op 60 graden te draaien en kussentjes van de bank en het vloerkleed zitten in een vuilniszak.

Maar wat nu. Op internet staan dingen voor als je een plaag hebt in huis maar die heb ik (nog) niet. Daar staan dingen op als elke dag stofzuigen, maar hoelang moet ik dit dan doen? Hoelang kan ik geen kleden meer neerleggen? En moet ik preventief met een vlooienspray mijn huis behandelen?
Ik heb helemaal geen idee, heb gelukkig nul ervaring met vlooien en wil dat eigenlijk graag zo houden.

Hopelijk hebben jullie hier de antwoorden voor mij

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 02:18


colunder

Berichten: 3546
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 02:23

Rare dierenarts, waar poepjes zijn, zijn vlooien, hoe komen die poepjes daar anders.

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 02:26

Goed dat je alles aan het wassen bent!

Ik deed hier 1x per maand antivlo. En ELKE dag minimaal 2x kammen. Hier was ik er binnen 2 maanden vanaf.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 07:04

Ik ben van t zekere van t onzekere. Beter een plaag voorkomen dan een bestrijden. Ik ben zelf in de weer gegaan met vlooienspray, dan hoef (mag!) Je niet te stofzuigen

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 08:30

Ik zou me er niet zo heel druk om maken eigenlijk... Je hebt al ontvlooid, nu netjes bijhouden met kammen en als je katje oud genoeg is een Serestobandje. Voordeel daarvan tov andere middelen is dat het de omgeving (slaapplekjes) ook behandeld. Dan hoef je dus niet in de weer met nog extra middeltjes voor je interieur.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:08

Een kat met vlooien dan moet je echt ook de omgeving aanpakken, alleen de kat behandelen heeft geen zin.

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:58

Geen paniek een plaag heb je niet in een paar dagen hoor. Gewoon wat extra poetsen en uiteraard kat behandelen zoals je gedaan hebt en door gaan met leven

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:27

Ik spray alles in met azijn wat ik niet kan wassen. En een dag later ga ik overal langs met de stoomreiniger.
Kleedjes en mandjes krijgen ze hier na t wassen gewoon weer terug :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:50

kiwiwitje schreef:
Ik spray alles in met azijn wat ik niet kan wassen. En een dag later ga ik overal langs met de stoomreiniger.
Kleedjes en mandjes krijgen ze hier na t wassen gewoon weer terug :)

Stoom vinden vlooien toch juist heerlijk? Je mag ook niet dwijlen toch?

Hier 1 keer vlooien op de kat, omgeving gesprayd en dieren ontvlooid en was er in 1 keer af.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 11:50

Ariannee schreef:
Goed dat je alles aan het wassen bent!

Ik deed hier 1x per maand antivlo. En ELKE dag minimaal 2x kammen. Hier was ik er binnen 2 maanden vanaf.


Hoe weet je of je er vanaf bent? Is er een bepaalde periode dat je moet kammen zonder vlooien te zien?

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:59

Waar je op moet letten bij een plaag ( wij hebben echt maanden vlooien gehad, een hel) is dat ze in poppen zitten die op enig moment openspringen. Die poppen kunnen lang blijven leven en reageren bv op trilling. Wat bij ons hielp: heel goed stofzuigen, ook de plinten enz enz en dan de inhoud gooide ik direct weg in de afvalbak buiten. Vervolgens ontvlooi je alle ruimtes, voorL op de kieren en plinten. Daarna stampvoet je door het huis, echt zodat eventuele poppen opengaan. Dan ontvlooi je al je dieren en die laat je er de dag daarn rondlopen zodat overlevers op je dier springen, dat spul binnenkrijgen en doodgaan.
Je moet dan een dag of drie niet stofzuigen omdat je anders de schilfers opzuigt waar het middel inzit, en waar vlooien dus van dood gaan. Dit herhaal je tot je zeker weet dat je huis vlovrij is.
Dit was voor ons de oplossing na een zomer vol vlooien. Had een zieke kat en die vlooien bleven maar op hem komen, echt ellendig.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:08

Zolang er katten lopen valt het met de plaag wel mee, gewoon stofzuigen en dan wat vaker en de kat goed blijven kammen.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:12

Azmay schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik spray alles in met azijn wat ik niet kan wassen. En een dag later ga ik overal langs met de stoomreiniger.
Kleedjes en mandjes krijgen ze hier na t wassen gewoon weer terug :)

Stoom vinden vlooien toch juist heerlijk? Je mag ook niet dwijlen toch?

Hier 1 keer vlooien op de kat, omgeving gesprayd en dieren ontvlooid en was er in 1 keer af.

Nattigheid dmw dweilen is wel anders dan stoom natuurlijk. Stomen werkt wel maar dan moet je wel echt alles stomen. Dus in ieder kiertje die je kan vinden.
Ik spray eerst alles in met azijn en daarna stomen.
Hier heeft t gewerkt. Heb verder alleen de honden en katten druppels gegeven van advantage

irryproppy

Berichten: 328
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: overal waar de zon schijnt!!!:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:24

Pauline schreef:
Waar je op moet letten bij een plaag ( wij hebben echt maanden vlooien gehad, een hel) is dat ze in poppen zitten die op enig moment openspringen. Die poppen kunnen lang blijven leven en reageren bv op trilling. Wat bij ons hielp: heel goed stofzuigen, ook de plinten enz enz en dan de inhoud gooide ik direct weg in de afvalbak buiten. Vervolgens ontvlooi je alle ruimtes, voorL op de kieren en plinten. Daarna stampvoet je door het huis, echt zodat eventuele poppen opengaan. Dan ontvlooi je al je dieren en die laat je er de dag daarn rondlopen zodat overlevers op je dier springen, dat spul binnenkrijgen en doodgaan.
Je moet dan een dag of drie niet stofzuigen omdat je anders de schilfers opzuigt waar het middel inzit, en waar vlooien dus van dood gaan. Dit herhaal je tot je zeker weet dat je huis vlovrij is.
Dit was voor ons de oplossing na een zomer vol vlooien. Had een zieke kat en die vlooien bleven maar op hem komen, echt ellendig.


Dit dus.
Poppen krijg je helaas niet dood,wel de eitjes,larven en vlooien.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:26

Toen wij onze 2 nieuwe kittens kregen, heb ik de avond van te voren de andere dieren een flesje in de nek gedaan. De kittens werden bij de mensen daar nog een keer behandeld met poeder (wat ik persoonlijk troep vind).
Heb ze hier thuis direct samen 1 pipet in de nek gedaan.
De volgende dag wel vlooien! Ben naar de dierenarts geweest voor een pipet en die toen in de nek.
(weer)
Toen 2 dagen kijken of er wat liep..... Die krengen waren aardig verdoofd, dus makkelijk te pakken :)
Kleedjes en de keuken (daar mochten ze toen alleen komen) goed gewassen en gezogen. Daarna nooit meer een vlo gevonden gelukkig. Nu om de 10 weken een pipet in de net ter bescherming.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:45

detos240 schreef:
Toen wij onze 2 nieuwe kittens kregen, heb ik de avond van te voren de andere dieren een flesje in de nek gedaan. De kittens werden bij de mensen daar nog een keer behandeld met poeder (wat ik persoonlijk troep vind).
Heb ze hier thuis direct samen 1 pipet in de nek gedaan.
De volgende dag wel vlooien! Ben naar de dierenarts geweest voor een pipet en die toen in de nek.
(weer)
Toen 2 dagen kijken of er wat liep..... Die krengen waren aardig verdoofd, dus makkelijk te pakken :)
Kleedjes en de keuken (daar mochten ze toen alleen komen) goed gewassen en gezogen. Daarna nooit meer een vlo gevonden gelukkig. Nu om de 10 weken een pipet in de net ter bescherming.


Poeder mag im vrijwel alle gevallen pas na 6 maand

Na het toedienen van een vlooienpipet zal deze na enkele dagen optimaal werken. Het moet immers eerst verspreiden over de vetlagen van de huid en dat heeft enige tijd nodig.

Geduld is in de meeste gevallen de beste oplossing.

Maar als ik het goed begrijp hebben ze vlooienpoeder gehad, bij thuiskomst een pipet, de volgende dag weer een pipet. Dat is dan een hele deskundige dierenarts!

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 13:51

Dank jullie wel we gaan zo naar de winkel om spray te halen. De konijnen en de cavia's zullen ook maar een pipet moeten en daar gaan we dweilen met azijn.

Vanochtend nog 12 dode vlooien eruit gehaald dus het pipetje heeft wel gewerkt

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 20:45

Oh drama, wij vonden er ook op zondagavond op onze kitten. We vonden al wel dat ze veel krabte, maar ze was ontvlooid bij de fokker.

Bij de dierenarts stronghold gekregen en alles gezogen. Wat gewassen kon worden op 60 graden, ook gewassen. De rest een aantal uren buiten in de zon gelegd. De eerste dagen twee keer per dag gezogen en een vlooienbandje in de stofzuiger gedaan.

Omgevingsspray hebben we wel gekocht, maar niet gebruikt.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:07

Heel vervelend dat je kitten vlooien heeft maar druk maken om meteen een vlooienplaag zou ik niet doen gezien je hem nog maar net hebt. Behandelen en vlooien wegvangen en regelmatig alles waar hij op ligt uitwassen en stofzuigen. Dan komt het vast goed lijkt me. Ik heb vorige zomer 2 kittens mee naar huis genomen die in onze stal geboren zijn. We hebben ze dus ruim een jaar en ik heb ze nog nooit iets hoeven geven tegen vlooien en ook nog nooit een vlo gezien. Ze worden wel ontwormt. Ik wil ze zo min mogelijk chemische rommel geven dus zal dat alleen doen indien nodig. Wel iedere dag stofzuigen en heel regelmatig kussens en mandjes uitwassen.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:11

Ik heb ooit begrepen dat alle kittens vlooien hebben/krijgen
Geen idee of dat klopt

Toen mijn hond vlooien had, veel stofzuigen en ik dweilde met een combi van dettol en nog iets, weet alleen niet meer wat...

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 22:09

Wij hebben nu alle dieren behandeld met stronghold (4 konijnen en 2 cavia's). Alles gezogen, omgevingsspray gesprayd en nog gedweild met azijn. Bij de konijnen alleen met azijn.
Alle kussens, kleedjes, losse kleding, beddengoed etc in de was op 60 of 90 graden.
We kammen 2 keer per dag en heb net niks meer gevonden.

Neem liever het zekere voor het onzekere zoals een paar hier al zeggen. Neem aan dat alles nu ook wel schoon is

Ariannee

Berichten: 7469
Geregistreerd: 06-02-13
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:58

Amber_anne schreef:
Ariannee schreef:
Goed dat je alles aan het wassen bent!

Ik deed hier 1x per maand antivlo. En ELKE dag minimaal 2x kammen. Hier was ik er binnen 2 maanden vanaf.


Hoe weet je of je er vanaf bent? Is er een bepaalde periode dat je moet kammen zonder vlooien te zien?


ik zag toen zelf niks meer, maar ik ben voor ze zekerheid even 2 dagen door blijven kammen. :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:49

Je hebt wel aan je dierenarts gevraagd of je anderr huisdierrn dat mogen hebben?!?!

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help. Kitten met vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:52

Vlooien komen zo vaak voor, je pakt het wel heel rigoureus aan. Wij hebben al meer dan veertig jaar katten en honden en hebben één keer een plaag gehad. Kwam omdat ze in een stuk van het huis hadden gelopen waar we nog aan het verbouwen waren. Wanneer dieren daar elke dag lopen , geen probleem maar zo niet dan krijg je een plaag wanneer er een paar eitjes afvallen.