Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:20

ZoZenn schreef:
Goof schreef:
Zozenn, ik begrijp je punt. Je geeft al aan dat iedere hond anders is. Deze hond doet in principe 1 activiteit per dag. Als ik dat niet doe gaat hij zich vervelen, hij is actief en graag op pad. Alle wandelingen in park en bos zijn puur ontspannen, geen inspanning. Met 'moe' of 'kapot' bedoel ik fysiek en mentaal voldaan en tevreden. Hij ligt 's avonds bij me op de bank te tukken, ook een ontspanmoment. Verder is het bij ons thuis rustig; geen kinderen, geen overige prikkels.


Hond doet 1 activiteit per dag, dus 7 activiteiten per week. Dat is veel! Echt veel! Is wandelen in het park of bos wel ontspannend? Stel, je bent een hond. Je ziet fietsers, wandelaars, andere honden, je ruikt zóveel geuren. Ontspanning of inspanning?

En bedenk je dit eens: een bordercollie wil de hele dag werken. Al. Tijd. Doe je dit niet: dan is er verveling. Betekent dit dat je constant activiteiten moet aanbieden? Nee. Deze hond moet je tegen zichzelf beschermen en zich leren ontspannen ook wanneer hij niet mentaal of fysiek moe is. Leren 'omgaan met verveling' . Voor sommige honden is 'ontspanning' ook iets dat aangeleerd moet worden.

Waarom denk je dat 'moe' en een tukkende hond ontspanning is? Honden hebben ook tijd nodig om de wereld te verwerken, zeker met zoveel activiteiten in een week, en dat kunnen ze niet als ze moe zijn of slapen of activiteiten doen. (Ook 'gewoon' wandelen is een activiteit).

Ik heb een collie uit werklijn, die kan en wil de hele dag wel werken, maar als ik hem constant moe zou maken zou hij compleet overprikkeld raken.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik hoop wel dat je er over na gaat denken. Je kunt het altijd proberen. Wat heb je te verliezen?


Sorry maar dat is echt kletskoek dat dat teveel is.
Er zal een doodenkele hond zijn bij wie dat zo is, 1 op de miljoen of zo, dus theoretisch zit die kans er in.

Eerder denk ik dat, zoals jij het schetst, dat de honden zich kapot vervelen.

TS heb je lichamelijk uitgesloten?
Misselijkheid, buikpijn, ontsteking?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 09:47

ZoZenn schreef:
Mooi :).

Daar kan ik moeilijk in adviseren zonder de hond te kennen, dat is hond en situatie afhankelijk. Mijn beide honden hebben er veel baat bij als ik op mijn vrije dag een 'poep en plas' rondje doe van ong 10 minuten en verder alleen wat met ze op de bank zit zonder dat er mensen langskomen of er andere dingen gebeuren.
Mijn hond wordt serieus doodongelukkig van zo'n dag. Die vond woensdag plaats, omdat het zulk slecht weer was. De hond is dan echt niet blij
Verder zorg ik dat ze genoeg slaap krijgen (ong 13-18 uur per dag) en dat ze per hond niet te veel activiteiten doen. (De ene 6 per week en de andere 4, afhankelijk van de intensiteit van de activiteiten). Zie ik de ene overprikkeld worden (chagrijnig naar alles) , dan pak ik hem in huis aan de riem, leg een dekentje over hem heen en zorg er zo voor dat hij rust neemt. Zie ik de ander overprikkeld raken (veel drentelen, niet stil kunnen zitten) dan zet ik hem een paar uur in de bench, waardoor hij zijn rust neemt. Vervolgens kijk ik naar de dagen om erachter te komen waarom ze overprikkeld zijn geraakt.

Tips voor het aanleren van niks doen zonder moe te zijn, kunnen zijn:
- gebruik je bench als je hond zich daar veilig en rustig in voelt.
- ga zelf rustig zitten niks doen en zorg dat je hond bij je blijft, bv door hem aan de riem te doen
Dit gebeurt dagelijks, de hond ligt dagelijks gewoon bij me te niksen
- zorg voor dagen waarop je niks doet, niks hoeft en je hond ook niks doet/hoeft
het enige dat de hond 'moet' is de de training, de rest is relaxt en ontspanning
- manage je activiteiten, wat kan hij nu daadwerkelijk wel en niet aan? Meer energie kan ook zorgen voor meer rust
- Kijk tijdens/na activiteiten naar je hond. Wat voor effect heeft het gehad? De hond is voldaan en tevreden na activiteiten
- Geef je hond niet altijd wat te doen als je weg gaat, zo maak je er een 'actie' van en kan je onbedoeld meer spanning creëren omdat honden energie nodig hebben om met het alleen zijn om te gaan
daar heb je een goed punt!
- voer je hond soms ook in zijn bak, eten mag ook gewoon eten zijn en hoeft niet altijd een uitdaging te vormen. Lekker uit je bak eten kan ook rustgevend zijn.
De hond eet iedere avond gewoon uit zijn bak in alle rust in de gang

Dit zijn wat algemene tips die ik kan geven, gecombineerd met dingen die ik lees. Kijk vooral zelf naar je hond, jij kent hem het beste.


Thanks, ik heb in je quote gereageerd.
Ik kan me niet helemaal vinden in je standpunt, ik hoop eigenlijk dat iedere hond in Nl gewoon dagelijks lekker even in het park oid komt.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 09:48

Rakkie123 schreef:
TS heb je lichamelijk uitgesloten?
Misselijkheid, buikpijn, ontsteking?


Hij is verder superfit en gezond, hij vertoont geen ander gedrag dan voorheen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:08

Er zijn 3 dingen waar ik aan moet denken:
- hij vind het vervelend dat zijn vriendje weg is, als ik mijn honden elke dag uit elkaar haal zouden ze dat ook niet zo prettig vinden.
- doe meer steeds dezelfde dingen. Dus bij wijze van spreken elke dag een uur naar hetzelfde gebied gaan. Honden houden wel van actie, maar graag op dezelfde plekken met dezelfde geuren.
- geef hem spullen die kapot mogen. Slopen is ook gewoon leuk om te doen :-)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:15

Ik kan je helaas niet helpen. Mijn labrador is echt een heel erg heilig boontje. Echter is hij ook dol op plastic dingen om mee te spelen. En elke plastic dop die hij op straat tegen komt pakt hij op. Andere plastic dingen mag hij ook graag in de bek hebben. Misschien vind je het een domme vraag hoor. Maar heeft hij wel genoeg te kluiven in huis? Ik heb 3 verschillende hertengeweien liggen. Op de een of andere manier zijn ze niet allen even populair. Soms is de een favoriet en soms de ander.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 11:51

Ninx schreef:
Er zijn 3 dingen waar ik aan moet denken:
- hij vind het vervelend dat zijn vriendje weg is, als ik mijn honden elke dag uit elkaar haal zouden ze dat ook niet zo prettig vinden.
- doe meer steeds dezelfde dingen. Dus bij wijze van spreken elke dag een uur naar hetzelfde gebied gaan. Honden houden wel van actie, maar graag op dezelfde plekken met dezelfde geuren.
- geef hem spullen die kapot mogen. Slopen is ook gewoon leuk om te doen :-)


Op je eerste punt had ik eerder al gereageerd, ik vermoed niet dat dat het is.
Ik heb hier in mijn omgeving 3 gebieden waar tussen ik afwissel en waar de uitlaat ook loopt. Hij kent ze alle drie, dus ze zijn niet nieuw en spannend meer.
Hij heeft spullen die kapot mogen, hij heeft heel veel speelgoed van verschillende materialen en dat mag van mij allemaal kapot. Maar dat laat hij juist wel heel.


Jennyj01 schreef:
Ik kan je helaas niet helpen. Mijn labrador is echt een heel erg heilig boontje. Echter is hij ook dol op plastic dingen om mee te spelen. En elke plastic dop die hij op straat tegen komt pakt hij op. Andere plastic dingen mag hij ook graag in de bek hebben. Misschien vind je het een domme vraag hoor. Maar heeft hij wel genoeg te kluiven in huis? Ik heb 3 verschillende hertengeweien liggen. Op de een of andere manier zijn ze niet allen even populair. Soms is de een favoriet en soms de ander.


Jazeker, hij heeft dagelijks zijn Kong met smeerkaas liggen en hij krijgt dagelijks iets om op te kauwen.

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 08:49

ZoZenn schreef:
Hond doet 1 activiteit per dag, dus 7 activiteiten per week. Dat is veel! Echt veel! Is wandelen in het park of bos wel ontspannend? Stel, je bent een hond. Je ziet fietsers, wandelaars, andere honden, je ruikt zóveel geuren. Ontspanning of inspanning?

En bedenk je dit eens: een bordercollie wil de hele dag werken. Al. Tijd. Doe je dit niet: dan is er verveling. Betekent dit dat je constant activiteiten moet aanbieden? Nee. Deze hond moet je tegen zichzelf beschermen en zich leren ontspannen ook wanneer hij niet mentaal of fysiek moe is. Leren 'omgaan met verveling' . Voor sommige honden is 'ontspanning' ook iets dat aangeleerd moet worden.

Waarom denk je dat 'moe' en een tukkende hond ontspanning is? Honden hebben ook tijd nodig om de wereld te verwerken, zeker met zoveel activiteiten in een week, en dat kunnen ze niet als ze moe zijn of slapen of activiteiten doen. (Ook 'gewoon' wandelen is een activiteit).

Ik heb een collie uit werklijn, die kan en wil de hele dag wel werken, maar als ik hem constant moe zou maken zou hij compleet overprikkeld raken.

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik hoop wel dat je er over na gaat denken. Je kunt het altijd proberen. Wat heb je te verliezen?


Ik ga hier wel in mee. Wij hebben zelf die denk fout ook gemaakt met onze mechelaar, ook toen ie rond het jaar was. Want "het is een actief werkras". 2 trainingen pakwerk/gehoorzaamheid per week, 1 keer steppen, 1 keer gaan joggen, 1keer losloopbos, 4/5 wandelingen, (buiten de korte plasrondjes) , thuis 3/4 keer per week nog eens 10 minuutjes wat oefeningen, wat balletje gooien. Niet zo gek toch? Lekker actieve hond, kan dat vlot ook.

Niet dus :D. Op een gegeven moment hebben we drastisch alles terug geschroefd, omdat hij ook signalen gaf die mogelijks zouden kunnen wijzen op overprikkeling (net zoals bij de jouwe). 1 training per week, daags na de training volledige rust (behalve plasrondje), wandelingen altijd dezelfde (saaie) route, en nog 1/2 keer per week 10min trainen thuis. That 's it. En dat heeft onze hond zoveel deugd gedaan.... Hij heeft rust in zijn hoofd gekregen, veel stabieler geworden, veel relaxtere hond dan ervoor.

En ik zeg daarbij niet dat je geen dingen meer kan toevoegen aan dat programma, maar hou er rekening mee dat een puber van 1 jaar gewoon nog heeeeeel veel rust (ook in zijn bol) nodig heeft. Elke dat een activiteit vind ik ook véél te veel voor zo een jonge hond.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:08

Goof schreef:
Kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Ze hangen totaal niet aan elkaar, kijken niet naar elkaar om. Hij is de 1e 2,5 jaar van zijn leven alleen geweest.
En als het wel zo is, waarom dan ineens na ruim een jaar?


Zou het kunnen zijn dat jij dit als zodanig interpreteert?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 09:46

Ninx schreef:
Goof schreef:
Kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Ze hangen totaal niet aan elkaar, kijken niet naar elkaar om. Hij is de 1e 2,5 jaar van zijn leven alleen geweest.
En als het wel zo is, waarom dan ineens na ruim een jaar?


Zou het kunnen zijn dat jij dit als zodanig interpreteert?


Ja absoluut. Daarom staat er ook dat ik het me niet kan voorstellen, zeker weten doe ik dat niet.

Florenc, mijn hond is geen puber van 1 jaar?!
Als ik jouw verhaal lees vind ik ook dat jij veel verschillende activiteiten ondernam, dat gebeurt hier niet; 2x training (momenteel trouwens 1x, de 2e gaat in maart pas weer verder) en verder (bij voorkeur dagelijks) wandelingen in losloopgebied.
Maar ik neem de opmerkingen over overprikkeling zeker mee.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:45

Het eerste waar ik aan denk, zijn gebitsproblemen. Misschien een keer een check door de dierenarts? Honden kauwen soms om tandsteen te verwijderen, misschien zit er ergens wat irritatie wat het gedrag uitlokt?

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:55

De Labrador van m’n moeder begon hier ook opeens mee toen hij 10 was. Hij bleek het niet eens te zijn met zijn dieet en sjouwde onder andere met wijnflessen die hij uit een doos vrat door de tuin. Toen hij weer meer te eten kreeg, was het over.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:38

Konden ze maar praten he....
Stabij vrat hier ineens alles kapot, zelfs de knoppen van de radiatoren. Hij krijgt nu meer eten, en de laatste weken gaat het goed. Voor de zekerheid krijgt 'ie 's nachts een kartonnen doos om te slopen, maar die gaat al weer weken mee.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:47

De spullen die hij stuk maakt , zit daar geen luchtje van eten aan?? Want een hond die echt sloopt pakt veel meer, ook gebit even bekijken.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 11:56

Diddykong schreef:
Het eerste waar ik aan denk, zijn gebitsproblemen. Misschien een keer een check door de dierenarts? Honden kauwen soms om tandsteen te verwijderen, misschien zit er ergens wat irritatie wat het gedrag uitlokt?


Goed punt. Als ik het zelf bekijk zie ik hele schone tanden en mooi tandvlees.

Kiwi_ schreef:
De Labrador van m’n moeder begon hier ook opeens mee toen hij 10 was. Hij bleek het niet eens te zijn met zijn dieet en sjouwde onder andere met wijnflessen die hij uit een doos vrat door de tuin. Toen hij weer meer te eten kreeg, was het over.


Hij is niet van voer of hoeveelheid daarvan veranderd.


bigone schreef:
De spullen die hij stuk maakt , zit daar geen luchtje van eten aan?? Want een hond die echt sloopt pakt veel meer, ook gebit even bekijken.


Nee, dit zijn spullen die niet in aanraking komen met eten.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:02

Ik ben het helemaal met zozenn eens. Je zegt dat je hond ongelukkig wordt van een rustig dagjr maar je moet je hond leren om zijn rust te pakken.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 12:08

Maartje1990 schreef:
Ik ben het helemaal met zozenn eens. Je zegt dat je hond ongelukkig wordt van een rustig dagjr maar je moet je hond leren om zijn rust te pakken.


Ik kan me daar helemaal in vinden, maar dat doe ik al en hij pakt veel rust.
Ik heb in een ander bericht daar inhoudelijk op gereageerd.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:30

Lastig, de mijne sloopt ook, zoals je misschien nog weet. Soms maanden niet, dan verschillende dingen achter elkaar. Eigenlijk altijd niet eetbare dingen, behalve 1 keer een kleed van de bank waar ik op gemorst had, haha. Maar hijndiet het al zijn hele leven, niet pas sinds kort.

Die 2e training begint in maart, maar heb je dat al eerder gedaan? Zo ja sinds wanneer is die gestopt?

Hoeveel.doet hij met losloop wandelingen? Kan je misschien bijhouden hoe alles verloopt? Dus niet het basis schema zoals hier staat maar echt per dag bijhouden en dus ook wanneer hij sloopt. Misschien momenten van stress bij jou of iemand anders in huis? Of juist nog te veel in de doe modus, dus lekker gewandeld maar nog niet in de slaap modus voordat je weg gaat?

Loslopen hoeft niet te overprikkelend te zijn, maar het kan wel. Niet in een slechte manier, maar misschien blijft hij nog te actief voordat je weggaat.

Heb je al eens een kartonnen doos gegeven? Ik geef die regelmatig, dan sloopt die dat in plaats van gipsplaten haha

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 12:47

Rust nemen en gesloopt zijn is niet hetzelfde goof.
Daarnaast, oordelend op wat je hier geschreven hebt, neemt je hond helemaal niet veel rust en in je OP geeg je aan dat je hond dit zslf ook aangeeft. Hij heeft namelijk geen tijd om voldoende rust te nemen. Dus kijk eens wat je in zijn drukke week kunt weghalen of je hem kunt thuis laten of samen thuis kunt blijven

Zebrastreep

Berichten: 9743
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:08

Onze Jack Russel begon 1.5 maand geleden ook met slopen ze is inmiddels 6 jaar oud dus dan denk je ook van goh je bent 6 geen pup meer waar ligt het dan aan? Ze had opeens ook verlatingsangst als ik alleen thuis was liep ze de hele dag achter mij aan en als ik naar boven ging om verslagen te maken voor school wou ze constant met mij mee. 3 week geleden ben ik beneden blijven zitten en mevrouw was ontzettend raar aan te doen. Trillen in een hoekje zitten en mij steeds met grote ogen aankijken en piepen. Ik heb toen een spelletje met haar gedaan en toen ging ze weer liggen.

Die avond kreeg mijn vader een hart infarct.... Alsof ze het aan voelde komen. Ze heeft nu niks meer gesloopt en is ook een stuk rustiger geworden. Het hoeft niet te betekenen hoor dat ze het doen omdat ze iets aan voelen komen. Mijn hond is ook enorm bang voor vuurwerk en daardoor is ze ook nog eens gespannen. De knallen zijn hier niet niks. Ik weet ook niet of het slopen te linken valt met mijn vader maar als het nu is gestopt zou het mij niks verbazen als het wel zo was. Bijzondere dieren zijn het.

atilla

Berichten: 650
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 13:42

O wauw, heel erg eens met zozenn. Zo te lezen heeft je hond het erg goed maar echt geen een dag is te voorspellen voor hem, hij zal zich inderdaad niet vervelen maar dit brengt ook zeker geen rust voor hem. Ik denk dat meer dagelijkse structuur je probleem op zal lossen.

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 15:25

Ik denk dat jullie je een beetje vergissen in de drukte en structuur.
Als de hond iedere dag een activiteit doet van 1 uur (uitlaat, training of wandeling) of in het weekend een keer van 2 uur (wandeling), blijven er nog steeds 22/ 23 uur per dag over. Dit zijn uren dat hij (bij mij) thuis op de bank ligt te tukken of op een botje ligt te kauwen.
Ik zei het al eerder, maar ik hoop dat iedere huishond er gewoon lekker een uur per dag uitkomt en niet binnen wordt gehouden onder het mom 'hij moet leren rust pakken'.

Voor wat betreft structuur; ja er zijn dagen dat ik werk en niet werk, dus daar zit al verschil tussen :D
Alle dagen dat ik werk zien er hetzelfde uit, namelijk: ochtend thuis, tussen de middag of met de uitlaat mee of mijn man laat hem uit (die tijden zijn altijd hetzelfde) en in beide gevallen daarna lekker tukken thuis. Eind van de middag kom ik thuis, lopen we een rondje en de rest van de dag is hij lekker aan mijn voeten of bij me op de bank.
Alle dagen dat ik vrij ben ga ik sochtends met hem op pad en ligt hij de rest van de dag bij me te tukken.
Heel spannend is zijn weekindeling niet.

Overigens kan ik er ook wel even bij vertellen dat toen de hond bij mij kwam, hij extreem overprikkeld was. Ik weet dus hoe hij zich uit als hij overprikkeld is en wat hem triggert naar die overprikkeling.
Ik heb zowel de overprikkeling als verveling besproken met de trainster en zij kan zich eigenlijk in beiden niet vinden.

In ieder geval dank voor het meedenken allemaal.
Ik ga komende dagen even een camera plaatsen en wil hem ook minder naar voer laten zoeken omdat ik me wel kon vinden in het idee dat hij blijft zoeken naar eten als ik eenmaal verstop.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 15:39

Maar jij spreekt over veel meer dan 1 of 2 uur per dag eruit

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 15:47

Maartje1990 schreef:
Maar jij spreekt over veel meer dan 1 of 2 uur per dag eruit


Uh nee. Dat kan echt wel een keer voorkomen als we na het wandelen nog even op een terrasje neerploffen of als ik nog even bij mijn ouders langs rijd met hem ofzo, maar that's it. Dat is echt een eigen conclusie die je hebt getrokken.

akishino
Berichten: 1871
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Hond sloopt ineens, wat mis ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 16:50

Is jouw hond onlangs gecastreerd? Of verwar ik je nu met iemand anders?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 17:05

akishino schreef:
Is jouw hond onlangs gecastreerd? Of verwar ik je nu met iemand anders?


Afgelopen voorjaar is dat gebeurd, ik denk in maart.