Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kat meer op kattenbak

 
Profiel   

Hoi Allemaal,

Ik heb een poes van 8 jaar, sinds deze week gaat ze vaker op de kattenbak. Heb wel andere korrels erin gedaan, verder eet en drinkt ze gewoon goed. Poep ziet er normaal uit. Is vrolijk en niet anders dan anders. Heb nu de oude korrels maar weer gekocht kijken of dit het is. Zou dit kunnen? Als het zo blijft ga ik toch de DA maar even bellen, maar dacht misschien hebben jullie ervaringen hiermee?

Ze ging eerder elke dag 2 of 3 keer. Nu soms wel elk uur a 2 uur.


Laatst bijgewerkt door lovee op 16-11-19 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 12:59 



 
Profiel   

Uhm, wat is het probleem juist? :') Er is toch niks vreemds aan een kat die wat vaker op de kattenbak gaat als alles verder normaal is? Gaat ze ook naar buiten? Misschien dat je haar nu minder buiten laat ivm het weer en ze daardoor meer op de kattenbak gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 13:00 



 
Profiel   

Nou ze ging eerder 2 of 3 keer per dag, nu gaat ze soms elk uur..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 13:01 



 
Profiel   

als ze vaker gaat zou je kunnen denken aan blaasontsteking.
dan moeten ze vaker plassen en zoeken dus vaker de bak op.
even in de gaten houden of je merkt dat ze dus inderdaad vaak kleine plasjes wil doen.
vaak zie je ook dat plassen niet lekker gaat
zo ja dan moet je er dus mee naar de dierenarts

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 13:04 



 
Profiel   

Nu is de werkelijke vraag: Gaat ze vaker naar de bak kleine beetjes plassen of plast ze kwa volume ook meer?

Vaak kleine beetjes plassen kan wijzen op ziekte (blaasontsteking bijvoorbeeld) maar veel plassen (groot volume) en veel drinken kan ook op ziekte wijzen.

Of de nieuwe korrels zijn prettiger en ze 'durft' nu minder lang haar plas op te houden. Zou kunnen maar het vragen aan je kat is lastig. :)

Als je het niet vertrouwd naar de dierenarts gaan en een (zo vers mogelijk) urine monster meenemen om te laten controleren to be sure.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 13:10 



 
Profiel   

Dan zou het inderdaad een blaasontsteking kunnen zijn of iets met haar nieren. Beste is dat je dan urine afneemt en deze dezelfde dag nog naar de DA brengt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 13:46 



 
Profiel   

Mocht je har naar de bak zien gaan, probeer zodra ze ervoor gaat zitten er een jus lepel of kleine soeplepel onder te houden. Doe dit in een potje en breng het naar de DA. Vaker plassen (ook al zijn de hoeveelheden niet klein) duidt op een probleem met de blaas of nieren. Blaasgruis kan de DA aan de opgevangen urine zien, nierproblemen vaak niet. Dus als er dan niets met de urine aan de hand is, zou ik adviseren een bloedje te laten trekken en dat te laten onderzoeken op nierproblemen.

Met goede zorg kan een nierpatiƫnt kat redelijk normaal leven, maar dan moet je het wel weten, zodat je o.a. het dieet aan kunt passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 13:51 



 
Profiel   

Yipee schreef
maar veel plassen (groot volume) en veel drinken kan ook op ziekte wijzen.

Anderzijds drinken veel katten veel en veel te weinig. Veel drinken is juist heel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 18:13 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Yipee schreef
maar veel plassen (groot volume) en veel drinken kan ook op ziekte wijzen.

Anderzijds drinken veel katten veel en veel te weinig. Veel drinken is juist heel goed.


Ja maar er bestaat zeker iets als te veel drinken hoor. Bij bijvoorbeeld diabetes zie je dit. Dus als je kat ineens veel meer gaat drinken is dit zeker niet goed.


Laatst bijgewerkt door Yipee op 16-11-19 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 18:53 



 
Profiel   

Ze drinkt niet abnormaal veel, ik kijk het weekend even aan, anders bel ik maandag de da.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 18:55 



 
Profiel   

Dat klopt Yipee :) ik wilde het meer nuanceren in de zin dat veel drinken zeker geen alarmsignaal is. Als het opeens is, is het een ander verhaal, dat ben ik volkomen met je eens.

Ik heb katten op rauw overgezet, en die gingen toen veel meer plassen, en eigenaars maakten zich zorgen, tot ik uitlegde dat er in rauw vlees gewoon veel meer vocht zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 19:04 



 
Profiel   

Iedergeval bedankt voor jullie ervaringen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 19:39 



 
Profiel   

1 van mijn poezels doet dit ook heel af en toe. Ze plast dan heel vaak kleine beetjes.
Volgens de DA triggert stress dit bij haar.
Ik geef ze 5 dagen Metacam en speciaal voer en dan gaat het snel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 20:16 



 
Profiel   

Je kan met een pollepel of juslepel vrij goed urine opvangen. Ze zeggen als een kat gaat plassen kan hij niet goed tussendoor stoppen. Dit kan je goed bij de dierenarts inleveren op blaasgruis of blaasontsteking. Komt vooral bij katten voor.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 20:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen