Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kat lijkt moeilijk te ademen.

 
Profiel   

Hoi bokkers!

Allereerst wil ik even zeggen dat we hier natuurlijk mee naar de dierenarts zijn geweest, maar dat daar niks uit is gekomen. Ik ga nog een afspraak maken bij een andere dierenarts voor een second opinion.

Goed, ik heb een hele lieve kat. Klein, een tikkeltje aan de dikke kant (naar hij is op dieet hoor :D) die zo af en toe moeite lijkt te hebben met ademen.
Het klinkt eerlijk gezegd alsof zijn neus vol zit.

Het is niet altijd zo. Soms kan die ook rustig liggen te slapen zonder dat het lijkt alsof hij bijna geen adem krijgt.

Ik heb natuurlijk Google even geraadpleegd, en verder dan de conclusie dierenarts kom ik niet. Maar dat heb ik dus al gedaan.

Een afspraak bij een andere dierenarts staat dus op de planning, maar aangezien er zó veel mensen op bokt zitten, dacht ik dat er vast wel iemand eventueel een tip heeft waardoor ik het mijn kat een beetje makkelijker kan maken. Op internet lees ik ook wel over baby neusspray, maar ik wil liever niet vanalles bij mijn kat doen zonder er meer over te weten.

Verder is de kat helemaal gezond. Rond en gezond, welteverstaan. Eet goed, drinkt goed, gaat netjes op de bak.
Hij komt niet los buiten.

Dus, lieve bokkers, heeft er iemand misschien tips/advies waarmee ik het mijn kat een beetje makkelijker kan maken? :(:)

Of die er echt last van heeft, weet ik niet. Hij wordt er niet wakker van o.i.d. Maar ik vindt het zelf zo sneu klinken.

Edit: hij niest niet :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 08:11 



 

Is zijn hart beluisterd en oke?

In rust mag een kat tot 30x ademen per minuut. Alles daarboven wijst op benauwdheid en kan evt. Een gevolg zijn van een hartprobleem. Je kan dat checken als ze diep in slaap zijn. Zit hij onder die 30x dan ademt hij gewoon oke. Ze gaan juist vaker ademhalen als ze er moeite mee hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 08:28 



 
Profiel   

Ik volg, want mijn poes heeft dit ook. Die kan gewoon snurken. Ze lijkt er totaal geen last van te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 08:29 



 
Profiel   

Misschien lees ik eroverheen maar wat was de conclusie van je DA?

En hoe klinkt het dan? Knorrend, piepend, of zoals het klinkt als je door je mond inademt met je lippen bijna helemaal op elkaar (soort pffftttt)?

Ik heb drie katten met alledrie hun "ademhalings"kuren, twee onschuldig, eentje kritiek. Als je het wilt wil ik ze wel beschrijven, misschien herken je er iets uit. Maar ik dacht; ik check het eerst even voordat ik over "mijn eigen" katten begin. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 08:33 



 
Profiel   

Hier kwam het door een hartruis en in combinatie met overgewicht. Het hart moest heel hard werken om de zuurstof door het hele lichaam te krijgen.

Hoe oud is je kat? En wat voor ras is het? En hoe zwaar is je kat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 08:42 



 
Profiel   

suze_ schreef
Is zijn hart beluisterd en oke?

In rust mag een kat tot 30x ademen per minuut. Alles daarboven wijst op benauwdheid en kan evt. Een gevolg zijn van een hartprobleem. Je kan dat checken als ze diep in slaap zijn. Zit hij onder die 30x dan ademt hij gewoon oke. Ze gaan juist vaker ademhalen als ze er moeite mee hebben.


Ze heeft zijn hart voglensmij niet beluisterd. Dus dat ga ik sowieso laten doen!

Ik ga vanavond kijken hoe vaak die adem haalt. Hij ligt altijd op bed te slapen, dus ik kan hem dan goed in de gaten houden.


Serenity350 schreef
Misschien lees ik eroverheen maar wat was de conclusie van je DA?

En hoe klinkt het dan? Knorrend, piepend, of zoals het klinkt als je door je mond inademt met je lippen bijna helemaal op elkaar (soort pffftttt)?

Ik heb drie katten met alledrie hun "ademhalings"kuren, twee onschuldig, eentje kritiek. Als je het wilt wil ik ze wel beschrijven, misschien herken je er iets uit. Maar ik dacht; ik check het eerst even voordat ik over "mijn eigen" katten begin. ;)


Het klinkt een beetje alsof je je lippen op elkaar doet en dan adem haalt. Een beetje hetzelfde geluid als zelf inademen door een neusgat die helemaal verstopt zit.


Boompje1985 schreef
Hier kwam het door een hartruis en in combinatie met overgewicht. Het hart moest heel hard werken om de zuurstof door het hele lichaam te krijgen.

Hoe oud is je kat? En wat voor ras is het? En hoe zwaar is je kat?


De kat is een kruising ragdoll met een vuilnisbak en nog geen 1. Van het zomer bij ons gekomen, maar toen leek dit nog niet aan de hand te zijn.


Ik ga zeker de Dierenarts naar zijn hart laten kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 08:55 



 
Profiel   

Heeft de kat in het verleden ooit niesziekte gehad? Soms kunnen ze een chronische niesziekte overhouden, wat eigenlijk milde klachten geeft (meestal enkel een neusverkoudheid). Dat kan dus ook benauwdheid op z'n tijd veroorzaken.

Hij heeft geen snot? Anders zou een kuurtje AB het proberen waard kunnen zijn?

Neusje eens doorspoelen met baby neusspray (dus alleen milde zoutoplossing) kan je doen. Meestal gebruiken wij hiervoor een spuitje wat je bij medicatie krijgt bij de DA. Je moet er even handig in worden, maar het kan zeker wat ruimte geven als het inderdaad snot is.

En anders is nog een optie om Bisolvon te proberen bij echt vastzittend slijm. Onze DA adviseert dan de baby/kind variant te geven. Dit hebben wij echter zelf nog niet geprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 09:01 



 
Profiel   

Stom van mij misschien maar ik ging er een beetje vanuit dat de DA naar zn hart geluisterd had, maar nu je aangeeft dat je denkt van niet ga ik mee in de opmerking van anderen om dat inderdaad wel even goed te laten doen. :j Is altijd mijn grote paniekgedachte bij een kat met ademhalingsproblemen.

Hebben ze (of jij) de temperatuur ook genomen? Een kat heeft een iets hogere "standaard" temperatuur dan de mens. Maar een kat met een lage temperatuur is ook een reden om het hart na te laten kijken. Zeker in combi met ademhalingsproblemen.

Maar los van de mogelijke enge scenario's, dat verstopte neus geluid wat je beschrijft heeft 1 van mijn katjes ook als ze in diepe slaap is. Ook al eens gecheckt door de DA maar niets gevonden. Ze heeft het inmiddels al jaren en wijten het aan dat ze een "reuk"poes is. Alles dient in drievoud besnuffeld te worden. Doordat ze daardoor vaak ook stofdeeltjes inademt heeft ze wat vaker een loopneusje, en als ze weer eens in de schuur is geweest volgt er standaard een niesbui. Ze is beluisterd, geprikt, gechecked en alles nog maar een keer, maar geen rare zaken gevonden. Verder toont ze ook geen problemen, goede vacht, alert, goed op gewicht, etc. Bij haar is het dus echt "haar dingetje". Als zij in diepe slaap is kun je dat ook horen, hetzelfde geluidje wat je beschrijft, met soms een knorretje erbij. Ik ben er inmiddels bij haar ook gewend aan geraakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 09:04 



 
Profiel   

Ademt de kat ook wel eens met zijn/haar mond open?
Dat het hart niet beluisterd is tijdens het consult vind ik schokkend .. De meeste benauwdheidsverschijnselen zijn terug te leiden naar hartproblemen.

Benauwde katten zijn bij ons in de praktijk eigenlijk altijd standaard spoedgevallen dus ik denk dat het slim is om zsm bij een 2e praktijk een afspraak te maken. Wat ik me wel afvraag is wat de uiteindelijke conclusie was van de DA en of de DA iets heeft gezegd over evt. Doorverwijzen naar een tweedelijns dierenartsenpraktijk?


Nog een tip, als de kat benauwd is tijdens het slapen leg hem dan in borst- buikligging. Hierdoor hoeft de kat minder moeite te doen om adem te halen dan wanneer hij in zijligging ligt.


Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 18-11-19 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 09:08 



 
Profiel   

Heel verstandig om het nogmaals te laten bekijken.

Onze stokoude poes heeft het ook. Al een jaar of twee. Als ze slaapt snurkt ze. De dierenarts heeft er een paar maal naar gekeken, maar het is gewoon een beetje slijm in de bovenste luchtwegen, ze heeft er zelf geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 09:08 



 
Profiel   

Die van mij had t ook, toen ze klein was. Voordat ze op de operatie ging voor sterilisatie heb ik alles laten checken, bloed, hart en longen. Maar niks aan de hand. Nu hoor ik haar niet meer. Ook zij at goed, dronk goed en was speels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 09:15 



 
Profiel   

Ik ben er zelf niet bij geweest toen poes naar de DA ging. Dat heeft mijn moeder gedaan.

Die heb ik even gevraagd, en ze heeft wél naar zijn hart geluisterd. Waar niks mee aan de hand leek te zijn.

Sodeletuut schreef
Heeft de kat in het verleden ooit niesziekte gehad? Soms kunnen ze een chronische niesziekte overhouden, wat eigenlijk milde klachten geeft (meestal enkel een neusverkoudheid). Dat kan dus ook benauwdheid op z'n tijd veroorzaken.

Hij heeft geen snot? Anders zou een kuurtje AB het proberen waard kunnen zijn?

Neusje eens doorspoelen met baby neusspray (dus alleen milde zoutoplossing) kan je doen. Meestal gebruiken wij hiervoor een spuitje wat je bij medicatie krijgt bij de DA. Je moet er even handig in worden, maar het kan zeker wat ruimte geven als het inderdaad snot is.

En anders is nog een optie om Bisolvon te proberen bij echt vastzittend slijm. Onze DA adviseert dan de baby/kind variant te geven. Dit hebben wij echter zelf nog niet geprobeerd.


Nee, geen niesziekte. Dit zware ademen is ook pas sinds een poosje, daarvoor heeft hij dit nooit gedaan.

Nee, geen snot, niet niezen, alleen lijkt hij moeilijk ademen te halen.

Neusspray kan ik eens proberen. Het klinkt wel als een verstopte neus.


Serenity350 schreef
Stom van mij misschien maar ik ging er een beetje vanuit dat de DA naar zn hart geluisterd had, maar nu je aangeeft dat je denkt van niet ga ik mee in de opmerking van anderen om dat inderdaad wel even goed te laten doen. :j Is altijd mijn grote paniekgedachte bij een kat met ademhalingsproblemen.

Hebben ze (of jij) de temperatuur ook genomen? Een kat heeft een iets hogere "standaard" temperatuur dan de mens. Maar een kat met een lage temperatuur is ook een reden om het hart na te laten kijken. Zeker in combi met ademhalingsproblemen.

Maar los van de mogelijke enge scenario's, dat verstopte neus geluid wat je beschrijft heeft 1 van mijn katjes ook als ze in diepe slaap is. Ook al eens gecheckt door de DA maar niets gevonden. Ze heeft het inmiddels al jaren en wijten het aan dat ze een "reuk"poes is. Alles dient in drievoud besnuffeld te worden. Doordat ze daardoor vaak ook stofdeeltjes inademt heeft ze wat vaker een loopneusje, en als ze weer eens in de schuur is geweest volgt er standaard een niesbui. Ze is beluisterd, geprikt, gechecked en alles nog maar een keer, maar geen rare zaken gevonden. Verder toont ze ook geen problemen, goede vacht, alert, goed op gewicht, etc. Bij haar is het dus echt "haar dingetje". Als zij in diepe slaap is kun je dat ook horen, hetzelfde geluidje wat je beschrijft, met soms een knorretje erbij. Ik ben er inmiddels bij haar ook gewend aan geraakt.


Hart is dus gelukkig wel beluisterd, maar ook daar kwam niks uit.

Hij heeft het niet alleen in slaap. Hij kan ook rustig naast je zitten en raar ademen.

Temperatuur is in hoeverre ik weer voor een kat normaal.


HopeMyDay schreef
Ademt de kat ook wel eens met zijn/haar mond open?
Dat het hart niet beluisterd is tijdens het consult vind ik schokkend .. De meeste benauwdheidsverschijnselen zijn terug te leiden naar hartproblemen.

Benauwde katten zijn bij ons in de praktijk eigenlijk altijd standaard spoedgevallen dus ik denk dat het slim is om zsm bij een 2e praktijk een afspraak te maken. Wat ik me wel afvraag is wat de uiteindelijke conclusie was van de DA en of de DA iets heeft gezegd over evt. Doorverwijzen naar een tweedelijns dierenartsenpraktijk?


Nog een tip, als de kat benauwd is tijdens het slapen leg hem dan in borst- buikligging. Hierdoor hoeft de kat minder moeite te doen om adem te halen dan wanneer hij in zijligging ligt.


Gelukkig dus wel gebeurd, maar niks uitgekomen. Hij ademt nooit met zijn mond open. Blijft er verder zelf ook heel rustig onder.

De DA heeft in zoverre ik weet verder niks van advies gegeven over doorsturen, maar aangezien het mij niet lekker zit wil ik dit dus sowieso zelf wel doen.

Borst-buikligging is een goede. Bedankt voor de tip!


HopeMyDay schreef
Ademt de kat ook wel eens met zijn/haar mond open?
Dat het hart niet beluisterd is tijdens het consult vind ik schokkend .. De meeste benauwdheidsverschijnselen zijn terug te leiden naar hartproblemen.

Benauwde katten zijn bij ons in de praktijk eigenlijk altijd standaard spoedgevallen dus ik denk dat het slim is om zsm bij een 2e praktijk een afspraak te maken. Wat ik me wel afvraag is wat de uiteindelijke conclusie was van de DA en of de DA iets heeft gezegd over evt. Doorverwijzen naar een tweedelijns dierenartsenpraktijk?


Nog een tip, als de kat benauwd is tijdens het slapen leg hem dan in borst- buikligging. Hierdoor hoeft de kat minder moeite te doen om adem te halen dan wanneer hij in zijligging ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 09:20 



 
Profiel   

Misschien heb je hier wat aan, heeft de arts goed naar binnen gekeken?

https://www.huisdierenarts.info/neus-keelpoliep

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 09:24 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik ben er zelf niet bij geweest toen poes naar de DA ging. Dat heeft mijn moeder gedaan.

Die heb ik even gevraagd, en ze heeft wél naar zijn hart geluisterd. Waar niks mee aan de hand leek te zijn.

Fijn dat er dus wel geluisterd is. Maar snap ook wel dat het je je niet lekker zit.

Dan blijft denk ik inderdaad over om even een tweede check ergens anders te doen, misschien niet zozeer omdat je de eerste DA niet vertrouwd, maar vooral ook voor je eigen gevoel. Heb ik destijds ook bij de "reuk"poes gedaan omdat ik het toch goed wilde checken. Ook met in het achterhoofd dat katten meesters zijn in zich groot houden.

Ik hoop ook dat mocht er straks opnieuw uitkomen dat dit gewoon "een beetje zn ding is" en er echt niks gevonden wordt, je de rust kan vinden. Mocht er wel iets gevonden worden, dan wens ik je natuurlijk sterkte toe en hoop ik dat het meevalt/behandeld kan worden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 09:29 



 
Profiel   

Hier een kat die vaak moeilijk kon ademen, het klonk altijd alsof hij een beetje aan het kreunen/knorren was. Kan het geluid niet omschrijven :+
Uit eindelijk vonden we hem op een ochtend bijna stikkend. Bij de dierenarts een foto van de thorax laten maken. Bleek alles vol te zitten met vocht. Het was een bepaalde aandoening waarbij geleidelijk vocht bij kwam.

Ik zou dus vragen of de dierenarts goed wilt luisteren naar de longen en bij twijfel een foto laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 09:32 



 
Profiel   

De 30 x per minuut is een goede tip die al gegeven is. Waar je ook naar kunt kijken, is hoe de buik beweegt met ademhalen. Bij een pluizebolletje als een ragdoll is dat misschien wel wat lastiger te zien dan bij een korthaar. Bij een rustig ademende kat gaat de buik ook rustig op en neer, moeten ze meer moeite doen om lucht binnen te krijgen, dan kan het zijn dat ze ook meer gaan trekken met de flanken. Het MC voor dieren legt het beter uit op hun site: https://www.mcvoordieren.nl/ademhaling-kat-hond

Problemen met ademhalen kunnen idd bij het hart liggen, niesziekte, verkoudheid, bronchitisch etc.

Luister/voel ook eens of ze spint en miauwt hij wel normaal? Waar ik bij mijn kat namelijk helemaal niet aan had gedacht, is dat de stembanden verlamd kunnen raken. Wil absoluut niet zeggen dat dit bij jouw kat ook zo is, maar hoe meer info je hebt bij een second opinion, hoe gerichter ze kunnen kijken. Neem het geluid dat katlief maakt met ademhalen een op met je telefoon, zodat je het kunt laten horen. Idem als het miauwen afwijkt van normaal.

Goed laten luisteren naar hart- en longen dus inderdaad, evt een foto en bij twijfel vragen of onder een roesje/narcose kijken naar de luchtwegen zinvol is. met een roesje kunnen ze zien of de stembanden goed functioneren, onder narcose niet, maar als de kat gewoon spint en vooral miauwt, dan zal dat wel goed zitten. Onder narcose kunnen ze dieper kijken, maar als ik je zo hoor/lees lijkt het probleem in de neus te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 10:22 



 
Profiel   

Miauwen hoor ik hem eingelijk nooit doen. Spinnen doet die wel heel veel gelukkig.

Bedankt voor alle tips! Ik ga alles meenemen en voorleggen in mijn da bezoekje. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 11:20 



 
Profiel   

Pino96 schreef
Misschien heb je hier wat aan, heeft de arts goed naar binnen gekeken?

https://www.huisdierenarts.info/neus-keelpoliep

Wij hebben ook een kat en die bleek er eentje achter zijn neus en eentje in zijn oor te hebben. Hij had het inderdaad ook erg benauwd door degene die achter zijn neus zat!

Goh dat ik daar nog niet eens aan gedacht had..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 12:26 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Het klinkt eerlijk gezegd alsof zijn neus vol zit.

En is dat ook zo? Is de luchtstroom daadwerkelijk belemmerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 20:11 



 
Profiel   

Mijn vriend zijn kat ademde ook heel slecht toen we haar net hadden. Die bleek longwormen te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 20:17 



 
Profiel   

GDG schreef
prugelpiet schreef
Het klinkt eerlijk gezegd alsof zijn neus vol zit.

En is dat ook zo? Is de luchtstroom daadwerkelijk belemmerd?


Geen idee? Er komt geen snot uit o.i.d. Hij niest ook niet, dus vertoont verder geen symptomen van verkoudheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 20:18 



 
Profiel   

Er is nog wel een verschil tussen benauwd zijn (hoge ademfrequentie, soms mond-ademen, moeite met voldoende zuurstof in je lijf rond te krijgen) en geluid maken tijdens het ademen (ofwel een stridor).
Als je kat niet hijgt of puft, geen verminderd uithoudingsvermogen heeft, niet hoest of niest of proest, dan is de kans groter dat het een stridor is (ofwel bijgeluid bij de ademhaling).
Dat kan bij katten bijvoorbeeld komen door een poliepje in de neus.

Je dierenarts kan je uitleggen wat er bij jouw kat speelt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 20:31 



 
Profiel   

Tel even zijn ademhaling per minuut, mag niet meer zijn dan 40. Liefst niet hoger dan 30. Om de luchtstroom te testen kan je een pluisje voor zijn neus houden aan beide kanten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 20:55 



 
Profiel   

Hij ligt lekker naast mij te slapen en ademde net 27 keer in een minuut. Wel is het niet helemaal regelmatig heb ik het idee.

Toen die nog wakker was en net van beneden mee naar boven was gewandeld was het 35 ademhalingen in een minuut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 23:01 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Hij ligt lekker naast mij te slapen en ademde net 27 keer in een minuut. Wel is het niet helemaal regelmatig heb ik het idee.

Toen die nog wakker was en net van beneden mee naar boven was gewandeld was het 35 ademhalingen in een minuut.

Dat zijn nette cijfers. :)

Mijn kat wil tussendoor ook wel eens een dieper zuchtje slaken, het zijn soms net mensen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-19 23:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen