Ervaring met Welsh Corgi Cardigan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Ervaring met Welsh Corgi Cardigan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 22:26

Hoi!

Ik ben me aan het oriƫnteren op een nieuwe hond, in 2020 wil ik hier serieus mee aan de slag.
Ik heb altijd herders en kruising herders gehad(mechels en duits) waarmee ik ipo heb gelopen en welke fungeerde als huishond.
Echter, ik zou graag naar een maatje kleiner gaan.

Hondlief zal regelmatig meegaan naar de zaak, in de auto meegaan en gezien ik voor mijn werk regelmatig lange dagen maak of moet reizen is logeren bij mijn moeder ook een vaste waarde.

Een formaat herder is hierin niet handig maar, eigenlijk ben ik niet zo van de gangbare kleine hondjes :D
Ik zoek dus het baasgerichte "herder" karakter in een wat kleiner formaat.
Een hond welke goed trainbaar is, focus heeft op de baas en ondanks dat het bos hier in de straat begint niet de behoefte heeft aan 3 uur beweging per dag.

Er zijn hier vast bokkers die een WCC hebben en mij kunnen vertellen hoe dit "bevalt".
Mocht iemand op een ander goed idee komen qua ras dan hoor ik het ook graag.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Ervaring met Welsh Corgi Cardigan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:28

Vraag tigress eens. Die heeft een.

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Ervaring met Welsh Corgi Cardigan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:35

Ik heb meerdere weken opgepast op twee Corgi's en het zijn echt geweldige honden. Wel verharen ze heel erg en ze zijn echt dol op eten. Ze zijn wel heel aanhankelijk en komen graag bij je liggen op de bank en in huis volgen ze je overal. Het leuke is dat ze altijd zo ontzettend blij kijken. Daar wordt je gewoon zelf vrolijk van. Wel zijn ze erg eigenwijs, maar dat is juist wel leuk.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:36

Wij hebben een Cardigan rondlopen van 9 maanden :)

We hebben gekozen voor een cardigan om het clowneske karakter, het is oprecht een clown die me elke dag weer aan het lachen maakt met z'n grote oren. :))

Hij is enorm baasgericht, dit maakt wel dat hij vreemden, vooral op straat, erg spannend vindt en liever niet door ze geaaid wordt, voor ons geen enkel probleem, mensen die thuis op bezoek komen vindt hij wel heel gezellig!

Verder vind ik hem heel goed trainbaar, hij is onwijs intelligent en pakt alles heel gauw op. Niks is hem te gek. Wel is hij enorm vocaal (Corgi eigen) en praat (lees: blaft) hij graag met je.

Hij moet wel echt uitgedaagd worden en regelmatig flink aan het werk gezet worden, anders wordt het een draak. :+

Ik hoef niet anders meer in ieder geval :D


Afbeelding



Edit: foto toegevoegd
Laatst bijgewerkt door PureSG op 29-11-19 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Summerfly

Berichten: 2903
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:48

Wij hebben sinds augustus een cardigan teefje van 6 maanden. Ze is echt een klein eigenwijsje en ze kan ook erg druk zijn (maar dat is misschien meer omdat ze nog puppy is)maar ze is ontzettend lief, leergierig en iedereen is spontaan verliefd op haar. En zeg nou zelf... :DAfbeelding
Afbeelding

Ben het ook zeker eens met PureSG. De onze kan ook erg vocaal zijn en mensen thuis is alleen meer heel erg gezellig (spelen, spelen, spelen!! *\o/* )

Terwijl ik dit typ ligt ze uitgebreid te snurken op mijn schoot, overigens :+

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: Ervaring met Welsh Corgi Cardigan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 22:55

Je hebt ook twee soorten corgi's de Pembroke en de Cardigan. Met degene waar ik ervaring mee heb gehad zijn de Pembroke vermoed ik.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring met Welsh Corgi Cardigan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 23:08

Uit de vocaliteit zich m.n in de communicatie met de baas? In training/spel? Of is het ook qua waaks zijn veel geblaf en geluid? Bij ieder blaadje aanslaan of?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:23

Ik lees even mee.
Mijn lijken ook erg leuk.
Kruising tussen een gewone grote herder en een shetlander denk ik :') .

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 23:30

Dennis schreef:
Ik lees even mee.
Mijn lijken ook erg leuk.
Kruising tussen een gewone grote herder en een shetlander denk ik :') .

Haha Dennis, ik gebruikte vd week precies dezelfde uitdrukking :')

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:40

Wildgirl schreef:
Dennis schreef:
Ik lees even mee.
Mijn lijken ook erg leuk.
Kruising tussen een gewone grote herder en een shetlander denk ik :') .

Haha Dennis, ik gebruikte vd week precies dezelfde uitdrukking :')


En ik maar denken dat ik wat raars bedacht had :j :') .

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:42

heb zelf ervaring met de Pembroke......en dat zijn in elk geval fijne, intelligente honden, die idd meer middelgrote honden met hele korte pootjes zijn dan echt een kleine hond.
Liggen graag de hele avond gezellig bij je.

Dacht dat de 2 varianten niet echt heel veel verschillen in karakter, maar meende dat de Cardigans wat zachter van karakter zijn dan de Pembrokes die net iets feller zijn....maar kan me dat ook verkeerd herinneren natuurlijk. Bovendien is dat van horen zeggen, want persoonlijk geen ervaring met de Cardigan.


De vergelijking herder in shetlander formaat is overigens niet eens zo gek; het Corgi ras is oorspronkelijk gefokt om koeien mee te drijven.....vandaar ook de korte pootjes; koeien willen snel trappen, maar trappen hoog; die trappen dan gewoon over de hond heen ipv ze te raken

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:43

Wildgirl schreef:
Uit de vocaliteit zich m.n in de communicatie met de baas? In training/spel? Of is het ook qua waaks zijn veel geblaf en geluid? Bij ieder blaadje aanslaan of?


Onze hond is niet perse waaks. Slaat ook zeker niet overal op aan, ook niet op de bel of brievenbus. Maar voor aandacht vragen durft hij zeker wel flink te blaffen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring met Welsh Corgi Cardigan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:48

hehe ja vocaal zijn ze wel ja......overigens echt niet alleen blaffen. Ze hebben wel meer in hun vocabulaire zitten om je dingen duidelijk te maken....maar ach; een mechelse herder bv kan dat ook heel goed. Mijn oude mechelse herder had een heel arsenaal aan murmels en brommen om duidelijk te maken hoe ze over dingen dacht :+

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Ervaring met Welsh Corgi Cardigan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:56

Ik reageer morgen even! Heb thuis Pembroke zitten van 7 maanden.

Afbeelding