Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:14

Allereerst: er worden hier niet zomaar dieren cadeau gedaan, dus voordat iemand daarover begint zeg: lees eerst even de OP.


Mijn moeder houdt al haar hele leven ontzettend van vissen, en heeft ook al meer dan 40 jaar ervaring in het houden en kweken ervan; op den duur hadden we onder andere een aquarium van 3 meter lang en ongeveer 10 bakken met ook andere soorten. Ze weet er echt alles van en heeft er waarschijnlijk wel 100 boeken over gelezen, van ziekten tot onderhouden etc...

14 jaar geleden kochten mijn ouders een huis in Zweden en omdat het toen onhandig was omdat er zoveel verbouwd moest worden en ze daar zo vaak waren, zijn alle vissen verkocht. Een moeilijke keuze toendertijd, maar het was het wel waard. Maar inmiddels is het huis af, zijn m'n ouders een dagje ouder en is de rust wedergekeerd. Mijn moeder heeft het al een jaar over hoe graag ze weer vissen zou willen, maar het komt er steeds niet van.


15 januari is ze jarig, en ik wil haar heel graag vissen geven. We hebben alles in huis; aquaria van meerdere maten, pompen, filters, kienhout, etcetera...

Echter heb ik er zelf de ballen verstand van en weet ik niet wat voor zand en wat voor temperatuur en wat voor vissen enzo.

Mijn moeder houdt van zoetwatervissen in mooie kleurtjes, maar ook van gewoon simpele visjes. Wel heeft ze het altijd over cycliden en dan met name muilbroeders (schrijf ik dat goed), en discusvissen. Die laatste zijn wat te moeilijk, maar ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben! Zelf kan ze er sowieso voor zorgen, ik hoef het aquarium enkel te installeren en dan te onthullen op de dag.

Dus: wie heeft er tips? Wat voor vissen? Hoe moet ik ze "installeren"? Wie helpt mij? :)

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:17

Kun je dan niet beter een soort tegoedbon maken zodat ze zelf vissen kan gaan halen,
plan je een date met je moeder om dit samen te gaan doen

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:19

Hangt er echt vanaf wat voor maat aquarium je gaat opzetten.
Maar hou er ook rekening mee dat een aquarium een aantal weken moet indraaien.
Met bodembedekking en eventuele planten en uiteraard het filter.
Doe je dit niet loop je het risico dat de vissen dood gaan diir een nitriet piek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:20

Evelyne79 schreef:
Kun je dan niet beter een soort tegoedbon maken zodat ze zelf vissen kan gaan halen,
plan je een date met je moeder om dit samen te gaan doen



Daar heb ik inderdaad ook over gedacht, maar dan weet ik precies hoe het gaat: het komt er dan niet van. Dan stellen we het uit en zijn die vissen er over een jaar nog niet...

Ik ben zelf wel enorm handig en weet wel wat kleine dingetjes (je vissen eerst nog in het zakje langzaam aan de temperatuur laten wennen enzo...) dus het moet sowieso goedkomen. Ik heb alleen even wat uitleg nodig. :) En echt alles is in huis.

sjaslique

Berichten: 2094
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:20

Als ik het niet verkeerd zeg moet een aquarium fasegewijs opgebouwd worden en kan het een hele tijd duren voordat er vissen in kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:21

maaike5581 schreef:
Hangt er echt vanaf wat voor maat aquarium je gaat opzetten.
Maar hou er ook rekening mee dat een aquarium een aantal weken moet indraaien.
Met bodembedekking en eventuele planten en uiteraard het filter.
Doe je dit niet loop je het risico dat de vissen dood gaan diir een nitriet piek.



Dit zijn tips waar ik zeker wat aan heb! Zal ik morgen even meten wat voor maten aquaria we allemaal hebben hier?

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:22

Resistance schreef:
maaike5581 schreef:
Hangt er echt vanaf wat voor maat aquarium je gaat opzetten.
Maar hou er ook rekening mee dat een aquarium een aantal weken moet indraaien.
Met bodembedekking en eventuele planten en uiteraard het filter.
Doe je dit niet loop je het risico dat de vissen dood gaan diir een nitriet piek.



Dit zijn tips waar ik zeker wat aan heb! Zal ik morgen even meten wat voor maten aquaria we allemaal hebben hier?


Ja dat is prima, je mag me ook een pb sturen hoor.
Ik heb zelf ook jaren aquaria gehad en nu weer 1 van 200x60x70.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:29

Ik denk dat ik een dagje met je mams zou inplannen om iets te doen. Aangeven dat ze de hele dag vrij moet houden en dan als verrassing samen met haar gewoon beginnen met opzetten. Klinkt alsof ze er zelf genoeg van af weet denk dat ze het juist heel leuk vindt om dat met je te delen en samen te doen.

Binck8
Berichten: 427
Geregistreerd: 21-05-19

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:41

Zou ze het juist niet heel fijn vinden om het zelf op te starten? Daar ligt toch een groot deel van de lol in, lijkt mij.

Kies een prachtig aquarium uit met benodigdheden die jullie toch al hebben staan. Zet deze op een leuke plek en leg een kaart/tegoedbon erin om samen de rest te gaan doen. Samen de juiste spullen te kopen (zand/planten/stenen/vissen etc).
Omdat het al staat een jij met haar zult gaan is dat voldoende stok achter de deur om aan de gang te gaan samen toch?

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:01

Ik zou er ook een dagje van maken. Waarom ga jij je verdiepen in hetgeen je moeder prima zelf kan? Opstarten is het leukste van de hobby, laat dat aan haar over en beloof haar wat vissen na een week of 6, 7. 15 januari ga je niet redden.
Met zoveel ervaring zal ze toch ook weten waar haar voorliefde ligt qua vissen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:19

Voor je vissen erin kan doen ben je alweer een aantal weken verder. Ik zou haar inladen en naar de winkel gaan en zelf de bak uitlaten kiezen en oplaten starten

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:27

Resistance schreef:
Evelyne79 schreef:
Kun je dan niet beter een soort tegoedbon maken zodat ze zelf vissen kan gaan halen,
plan je een date met je moeder om dit samen te gaan doen



Daar heb ik inderdaad ook over gedacht, maar dan weet ik precies hoe het gaat: het komt er dan niet van. Dan stellen we het uit en zijn die vissen er over een jaar nog niet...




Daarom een date plannen. desnoods zet je een datum op die bon die je maakt.
Mam, dan gaan we vissen halen. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:32

Lynn_Nikita schreef:
Voor je vissen erin kan doen ben je alweer een aantal weken verder. Ik zou haar inladen en naar de winkel gaan en zelf de bak uitlaten kiezen en oplaten starten



Hahaha, inladen. :+ Maar wel een goede inderdaad. :j

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:55

ik zou mam meenemen naar een aquarium zaak en naar zelf laten kiezen.
denk dat dat het beste is.
dan kan ze zelf bekijken en bedenken hoe ze alles hebben wil :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:17

Wat lief dat je dit voor je moeder wil doen <3 .
Stel je vraag eens op een aquarium facebook, dan zul je erachter komen dat het allemaal nog niet zo makkelijk is :\ . Denk inderdaad dat je beter toch je moeder mee kan nemen aangezien zij er al veel verstand van heeft..

Century

Berichten: 5969
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:36

Ik zou zelf het aquarium ook willen inrichten, half the fun :). Dus ga met de rest mee hier!

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:57

Wat je eventueel kunt doen, is ervoor zorgen dat er een leuk aquarium klaarstaat op de 15e, schoongemaakt, met de juiste apparatuur (filter, verwarmingselement, licht) en op de juiste plaats klaargezet. Wellicht weet je vader welk aquarium en welke plek haar het meest aanstaan, anders raad ik je aan om een aquarium uit te kiezen rond de 80 cm of 1m breed, want is een prettige maat om mee op te starten: kunnen cichliden of discussen in zonder dat het meteen veel werk is om te onderhouden.

Daarna zou ik haar idd gewoon lekker meenemen om uit te gaan zoeken wat ze in het aquarium wil.

Keep in mind: een aquarium is ontzettend duur, de eerste aankopen al helemaal. Als je bereid bent om een paar honderd euro neer te leggen dan is het te doen, maar streef je naar een bedrag van twee cijfers dan raad ik je aan om een cadeaubon klaar te hebben liggen voor de winkel waar je haar naartoe wilt nemen.

Edit: Ik heb de reacties niet goed gelezen, Binck8 stelt hetzelfde voor. :D

Anoniem

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:17

Het materiaal is er opzich al! Ik kijk nu even in de kelder en zie op het eerste gezicht al staan:


-bak van 2,5 bij 1 meter
-bak van 1,5 bij 0,7 meter
-2 bakken van 50cmx30cm

En verder zie ik:
-filters
-pompen
-verwarmingen
-ruitenschoonmakers
-kienhout
En nog wat dingen die ik niet weet te benoemen

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:27

nou,alles is er .je moeder zorgt voor de rest :D

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:37

Je moet een aquarium minstens 2 weken zonder vis laten indraaien. Lukt dat?
Indien niet,kan je misschien een pakket maken van het aquarium,alle benodigdheden en een tegoedbon voor visjes?
(Of de aquarium opzetten en als cadeau een bon voor vissen geven?)

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:56

Is het een idee om een bak neer te zetten en heel simpel in te richten en er bijvoorbeeld gelamineerde (papier) visjes in te hangen?

En dan één van de visjes als cadeaubon.

Zo heb je toch iets om te geven en je moeder zal de nep visjes snel willen omruilen voor echte vermoed ik.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:03

Sowieso is een bak van 1 meter echt te klein voor discussen.
Die horen in minimaal 1.50,liefst vanaf 2 meter.
Als de ruimte er voor is zou ik gaan voor de bak van 2.5 meter.
Prachtig formaat waar je veel kanten mee op kan.
Mocht je ook bodem bewoners willen zou mijn advies zijn om zand op de bodem te doen.
Geen voedingsbodem want dat gaat uiteindelijk rotten.
Vloeibare voeding voor planten of voedingsbollen bij de wortels.

Hout kan sowieso wel even duren voordat het zinkt.
Bak minimaal 2 a 3 weken in katen draaien en houdt de waardes in de gaten met druppel testen, geen strips want die zijn minder betrouwbaar.
Test veel op nitriet en ammoniak (No2 en NH3).

O en ik weet niet hoe lang de bakken niet in gebruik zijn geweest, kijk goed of ze niet lek zijn, kit kan indrogen waardoor hij kan gaan lekken.
De randen opnieuw kitten is een klusje maar goed te doen, let wel op dat je aquarium kit gebruikt.
Andere kunnen giftige stoffen afgeven.

Anoniem

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:12

Opzich wilde ik niet voor discussen gaan, maar dan liever voor cyclides. Maar veel "simpeler" kan natuurlijk ook.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Een aquarium voor mijn moeder, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:16

Geen verstand van vissen maar weet van vroeger dat er zo’n kinderspelletje was waarbij je visjes kon vangen, misschien dat opsporen en spelletje spelen en dan vertellen dat ze de gevangen vissen ook echt van jou krijgt.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:21

Resistance schreef:
Opzich wilde ik niet voor discussen gaan, maar dan liever voor cyclides. Maar veel "simpeler" kan natuurlijk ook.

Is het niet leuker als ze dat zelf beslist?