Eosionofiel granuloom bij katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:06

Afgelopen vrijdag ben ik het in asiel gaan kijken omdat we graag een nieuwe kat willen.
Onze oude kat is eind november helaas overleden.
Natuurlijk liep ik weer tegen iets aan met een 'gebrek'. De poes is 8 jaar, was erg lief en aanhankelijk, kwam net binnen, maar heeft eosinofiel granuloom in de bek (tong).

Ik wil morgen even bellen met mijn dierenarts wat de ervaringen zijn. De poes in kwestie krijgt 'af en toe' een injectie bij de dierenarts, ik vermoed met corticosteroïden, maar misschien ook met een ander middel. Dat weet ik nu (nog) niet.
Het asiel wist me niet te vertellen op welke frequentie de prik moet en ook niet wat het kost.
Tevens is niet bekend wat triggert, voedsel, vlooien of wat anders?

Wat weet Bokt hiervan? Dwz, heeft iemand ervaringen hiermee en waar moet ik rekening mee houden?

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:23

Een eosinofiel granuloom bij de kat is een lastig iets. Het is een huidverandering die uitgelokt wordt door een allergie of door overgevoeligheid. Waarschijnlijk zijn de injecties inderdaad symptomatisch en wordt het behandeld met corticosteroïden of cyclosporine.
Continu gebruik van deze beide medicijnen hebben vaak op lange termijn nare bijwerkingen en dus is het beter om te weten waar de reactie vandaan komt. Zoals je zelf al zegt, een voedselallergie of vlooienallergie is het meest voorkomend.

Als het vanuit een voedselallergie komt dan kan je overwegen om een tijdje te starten met hypo- of anallergene voeding maar hoe succesvol het is is maar de vraag. De kat mag tijdens zo'n dieet absoluut niets anders eten en zal dan ook nooit naar buiten kunnen.
Je zal eerst de trigger moeten vinden voor je gericht kan gaan behandelen.
Als je de dierenarts aan de telefoon hebt zou je ook kunnen vragen naar een huidbiopt van de plaats.

Als ik het advies mocht geven dan zou ik je aanraden om door te zoeken naar een andere kat.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 16:28

HopeMyDay schreef:
Als ik het advies mocht geven dan zou ik je aanraden om door te zoeken naar een andere kat.


Ik was er al 'bang' voor. Daar heb ik zelf ook aan gedacht, maar ik kan het eigenlijk niet over m'n hart verkrijgen om het dier te laten zitten. Een echte langzitter zal het waarschijnlijk niet worden omdat ze zo lief een aanhankelijk is, maar toch.
Poes is afgestaan en dan ga je je toch afvragen waarom.

Als ze een dieet moet gaat de wens van twee katten ook niet door. Ik had gehoopt ergens een match te vinden. Dank voor je heldere antwoord :)

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:51

Een van mijn katten ontwikkelde EG in zijn bekje. Het kan een allergische reactie, maar schijnt ook een auto-immuunafwijking te kunnen zijn. Althans, dat begreep ik destijds van mijn DA. Er achter komen wat voor allergie, is nog behoorlijk lastig.

Hij heeft in het begin inderdaad pakweg eens per maand een cortisoneninjectie gehad, later zijn we overgestapt op behandelen met prednoral tabletjes. Beginnend met ongeveer een week 5mg per dag en dan langzaam afbouwen. Uiteindelijk zat hij op om de dag 2,5mg en heeft er eigenlijk weinig of geen last meer van gehad.

Bij chronisch gebruik van cortisonen, injectie of tablet, is er altijd een verhoogd risico op diabetes. De tabletjes schijnen een iets lager risico te geven, misschien doordat ze dan niet in een keer een hogere dosis binnen krijgen, maar doordat ze een constantere medicijnspiegel hebben, ik weet het niet.

Mijn mannetje is er bijna 16 mee geworden. Toen kreeg hij problemen met zijn stembanden (stembandverlamming en een zwelling op een van de stembanden), die niet gerelateerd waren/leken. Hij had in elk geval geen diabetes, maar ik hield 'm ook wel op porties eten ipv de hele dag zoveel brokjes als hij wilde. Prednison stimuleert nl ook de eetlust, dus had ik hem niet controleert eten gegeven, dan was hij denk ik al snel een rond mannetje geweest en dat vergroot de kans op diabetes dan ook weer enorm.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 16:57

Mijn aanloopkat heeft het ook gehad. Dierenarts linkte het aan auto-immuun ziekte. Hij heeft een flinke kuur prednison gehad, en nu is het over.
Dierenarts gaf aan dat het weg kan blijven, terug kan komen, of af en toe de kop op kan steken.
Succes met je beslissing!

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 17:07

Fijn dat ik er nu wat meer over weet. Ik vind het zo lastig!

Ik heb jarenlang een (binnen)kat met gedragsproblemen gehad (voornamelijk hormonaal) en wil eigenlijk een gewoon dier zonder teveel poespas. Uiteraard vind ik het geen punt om extra zorg te geven maar het moet wel leuk blijven.

@annick75: weet je nog wat zo'n injectie deed qua kosten?
@pluttersput: dank. Zitten daar bijwerkingen aan?

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:11

Prednison behandeling kan werken indien er sprake is van een enkele overgevoeligheid. Wanneer er een continue aanvoer is van de stof waar het dier overgevoelig voor is (zoals voeding) zal prednison enkel symptomatisch helpen tegen de jeuk. Prednison heeft daarnaast ontzettend veel mogelijke bijwerkingen (Ziekte van Cushing, nierproblemen, te traag werkende bijnieren etc.) dus echt fijn is het niet om te gebruiken.

Mocht je dit dier echt 100% willen dan is echt mijn advies om de dierenarts een huidbiopt te laten nemen, een eliminatiedieet te gaan volgen (op aanraden van de dierenarts, vraag wel naar deze mogelijkheden want er zijn weinig dierenartsen die dit direct aanraden), exact te gaan ontwormen/ontvlooien en actief op zoek te gaan naar de oorzaak. Laat je desnoods doorsturen.. Weet dat dit traject heel veel tijd/geld in gaat nemen en de prognose is niet altijd positief maar alles beter dan het dier vol spuiten met cortico's en daar uiteindelijk weer mee moeten stoeien..

Krijgt ze in het asiel brokken of natvoer? En kan ze deze nog goed kauwen? Dat is ook wel belangrijk om te weten.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 17:15

HopeMyDay schreef:
Mocht je dit dier echt 100% willen dan is echt mijn advies om de dierenarts een huidbiopt te laten nemen, een eliminatiedieet te gaan volgen (op aanraden van de dierenarts, vraag wel naar deze mogelijkheden want er zijn weinig dierenartsen die dit direct aanraden), exact te gaan ontwormen/ontvlooien en actief op zoek te gaan naar de oorzaak. Laat je desnoods doorsturen.. Weet dat dit traject heel veel tijd/geld in gaat nemen en de prognose is niet altijd positief maar alles beter dan het dier vol spuiten met cortico's en daar uiteindelijk weer mee moeten stoeien..

Krijgt ze in het asiel brokken of natvoer? En kan ze deze nog goed kauwen? Dat is ook wel belangrijk om te weten.


Als we haar nemen wil ik het graag uit laten zoeken, ben het helemaal met je eens.
Ik zal morgen eens bellen met het asiel en vragen in hoeverre er onderzoek gedaan is en of ik eventueel de oud-behandelend DA mag benaderen. Ik vrees van niet.
Ik weet niet wat ze in het asiel krijgt, ze zat er opeens toen we de tweede keer terug in het hok gingen om te kijken naar een andere, en bleek dus net binnen.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 17:45

Oef, nee, die injecties was ergens 2007/2008 en de prijzen zijn sindsdien ook flink veranderd. De pilletjes waren in elk geval de goedkopere optie, maar ook dat weet ik niet meer uit mijn hoofd qua kosten. Ik kocht er altijd veel tegelijk, omdat je dan minder vaak receptkosten betaald.

Je kan in elk geval bij het asiel navragen wat de kosten van die injecties zijn, zal ook per praktijk wel ietsje verschillen of desnoods bij de je eigen DA, als je die hebt, of bij de DA waar je heen zou gaan met je kat. Gewoon eens overleggen wat zij zeggen en wat zij qua kosten opgeven. Ik ga er vanuit dat de injectie ook een beetje van het gewicht van de kat afhankelijk is.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:27

Mijn moeder heeft een kater met EG. Twee oud-opvangers van me hebben het ook. Het verloop ervan is moeilijk te voorspellen: een van bovenstaande katten heeft nog maar 2 uitbraken gehad in zijn leven en zijn baasje hoeft verder geen maatregelen te nemen.
De kater van mijn moeder heeft een ernstigere vorm, en kan helaas niet zonder medicatie. Hij is vele jaren goed geweest op een lage dosis cortisone (eens in de drie dagen), maar na een 6 (?) jaar werkte dit niet meer afdoende en krijgt hij nu cyclosporine om de dag. Nu is het weer rustig. Gezien hij ook blaasgruispatiënt is is een eliminatiedieet lastig, al hebben we het wel geprobeerd en krijgt hij nu blaasgruisvoeding waar hij niet of weinig op reageert.

Een tweede kat is overigens prima mogelijk, deze kan gewoon mee eten met de speciale voeding (en eventueel af en toe apart nemen voor wat lekkers), of je kunt met chipvoederbakken werken (wel duur in aanschaf).

Zelf zou ik EG niet als een dealbreaker zien.

Kaatje_S

Berichten: 1006
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 18:49

Mijn kitten lijkt lineair eosinofiel granuloom te hebben op haar achterpoot. Da had het nog nooit bij zo'n jonge kat gezien, ze is 4 maanden, dus voorlopig is het gissen en kijken wat werkt.
Ze wilde eigenlijk een breed spectrum zalf voorschrijven, die oa ook tegen schimmels werkt en ontstekingsremmend is, maar die hadden ze niet op voorraad. (En met alle feestdagen zou het ook niet heel snel binnen zijn).
Gelijk over op cortico's/prednison wilde ze ook niet, dus nu krijgt ze eerst een ab kuur om te kijken wat dat doet en anders toch ook een cortico zalf.

Lees dus graag mee hier, maar kan je (nog) geen tips geven

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 21:09

Kaatje wat jammer. Ik hoop dat het meevalt uiteindelijk!

Hiervoor had ik nog nooit van EG gehoord. Ik heb ook ergens gelezen dat het (indien niet of niet goed behandeld) kwaadaardig kan worden.

Catnip, was dat ook in bek/op het hoofd? Hoe ging het met eten?

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:27

Nee nooit in de bek, wel bij alle drie aan het hoofd. Bij twee katten op hun lip en bij eentje op de slapen.
Bij de kater van mijn moeder gingen we naar een dierenarts van wacht bij zijn eerste uitbraak 7 jaar geleden. Ik kende het toen zelf nog niet. Deze DA heeft toen het aangetaste deel van zijn lip geamputeerd :roll: ik weet niet of er nog meer DA's zijn die deze (compleet nutteloze) keuze zouden maken, maar een algemene tip: wegsnijden van EG is niét de oplossing, dus wegrennen als je DA zegt dat ie dat wil doen.

Lughnassadh

Berichten: 1810
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:41

Mijn kat (inmiddels ruim 10 jaar) heeft ook EG. Niet in de bek overigens. Soms heeft hij een uitbraak en dan kan het daarna maanden wegblijven. Soms wel een jaar. Hij leeft er al jaren mee. Wij behandelen alleen als het echt niet ander kan. Dat zal nu een keer of 2 geweest zijn denk ik. Doorgaans wacht ik rustig af en geneest het vanzelf weer. De kat heeft geen last van de plekken en als ik vaak behandel dan werkt dat op een gegeven moment niet meer. Vandaar de keuze om alleen te behandelen als het niet anders kan.
Ik zou er persoonlijk geen probleem mee hebben om een kat met EG in huis te hebben of halen. Een van mijn vorige katten had het ook en is er ook oud mee geworden.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 11:07

Daarom twijfel ik erg. Aan de ene kant denk ik: doen wat maakt het uit, misschien valt het allemaal wel mee en aan de andere kant wil ik graag een gezond dier zonder teveel 'gedoe'.
We hebben met onze oude kat een erg intensief laatste traject gehad (tumoren melkklieren), alles ervoor gegeven en toch is ze overleden. Dat was vreselijk.

Wordt ze er oud mee? De poes is 8 jaar. Heeft ze pijn bij eten? Ik wil heel graag de achterliggende oorzaak achterhalen en dan?

@catnip: wat naar. Ik ga er vanuit dat een amputatie van een (gedeelte) tong geen optie is, ik denk niet dat dat er over gepraat zal worden, maar ik hou het zeker in gedachten.
Vanmiddag na 12 uur kan ik bellen, ik ben heel benieuwd.

Het gaat om deze poes overigens: https://dierenasiels.com/dier/D137878D- ... 4C5135DF6F

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 12:18

Ik heb net mijn DA (van de paarden, doet ook katten) gebeld, an sich staan ze er wel positief tegenover.
Ze hebben niet eerder katten behandeld met EG op de tong, dat dan weer wel, maar wel op het gehemelte, lippen en pootjes.

Verder uitzoeken staan ze ook open voor, maar alleen als de 'standaard' behandeling niet aanslaat. Ik moet ongeveer rekenen op ongeveer 50 euro per bezoek. Als dat nou drie keer per jaar is heb ik er niet zoveel moeite mee, maar maandelijks wordt me te gek.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:20

Hugo, mijn kat, had het in de bek. Helemaal vanaf zijn lippen naar zijn keel. En dat breidde ook echt uit. Die heeft dus die kuur prednison gehad, en het is over.

En ja, ik weet dat het niet ideaal is. Maar als hij dit 1 of 2 keer per jaar zou hebben, en hij kan dan weer pijnloos eten is me dat helemaal waard..

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:10

Heb je het ook gehad over de mogelijkheid over te stappen op tabletjes prednoral? Dat is niet alleen een stuk goedkoper voor jou, maar scheelt ook gesleep met poeslief en volgens mijn DA is de kans op diabetes bij overzetten op tabletjes ook nog eens kleiner.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:27

Mijn kat heeft dit ook, hij heeft er een aantal keer per jaar last van en gaat vanzelf weer over. Hij krijgt dan een dikke onderlip. Net een koortslip. Heb hem er toen ik hem net had wel pilletjes voor gegeven, maar het gaat dus überhaupt vanzelf over hier dus nu geef ik hem er niets meer voor als hij het weer heeft.

Het is even vervelend, maar is met een week of twee vaak weer tijdelijk weg.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:33

Ik heb een kat gehad die het aan zijn lip had. Dat is overgegaan toen hij stopte met overal aan sabbelen.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 11:23

Mijn DA stond er redelijk positief tegenover en daarom heb ik gistermiddag het asiel gebeld voor meer info.

Het is toch wel een langlopend probleem bij deze kat en is intensief behandeld. Ik vermoed ook dat het de reden van afstand is geweest. Ze verwachten ook wel dat die intensieve behandeling doorgezet moet worden omdat het probleem blijft.

Ik heb er lang over nagedacht, maar ga niet voor deze kat kiezen. Was ontzettend moeilijk maar ik zie het niet zitten. Het dier is op leeftijd en ik moet toch ook beetje voor mijn 'eigen geluk' kiezen na het intensieve traject met onze vorige poes.

Lukasje
Berichten: 11303
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Eosionofiel granuloom bij katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:36

Dat begrijp ik: dat je het niet doet maar ook dat dit een moeilijke keuze was. Ik hoop dat er snel een nieuw vriendje op je pad komt.

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:01

Ik heb ook een kat gehad met EG. Ze had het behoorlijk erg aan haar wang vooral. Dit betekende dat ze zich kapot krabte en niet alleen de huid helaas. Ik heb haar destijds laten bestralen in Renkum. Dit had wel effect maar helaas niet genoeg. Uiteindelijk heeft ze zes jaar lang permanent een kapje omgehad en kreeg ze ook prednisolon. Eerst tabletten en daarna injecties. Na 6 jaar is ze overleden aan een hoeveelheid tumoren in de longen en buik.
Achteraf is het altijd makkelijk praten natuurlijk en de mate waarin ze het hebben is ook erg afhankelijk. Ik had voor haar al een afspraak staan om in te laten slapen toen de DA begon over bestraling en dat dat goede resultaten gaf. Nou was dit een stoere en redelijk onverstoorbare kat die het voor mijn gevoel psychisch wel aardig aankon maar ik twijfel of de kwaliteit van leven "goed genoeg" was.

Na haar overlijden kreeg haar broer iets soortgelijks na een stresssituatie. Het was geen EG volgens de DA maar voor mij als leek was het ongeveer hetzelfde alleen veel minder erg. Als ik me goed herinner heb ik hem alleen de prednisolon gegeven. Verder niet teveel mee gedokterd, hij was een bangerd dus die deed ik geen plezier met al die toestanden.

Mijn idee in zo'n situatie die je nu omschrijft is niet teveel gaan dokteren. De kans dt je erachter komt wat er triggert is gewoon klein. En dan is het nog maar de vraag of het overgaat. Ik zou zeggen af en toe een spuit of een pilletje erin. Corticostereoiden of dus prednisolon. EN zo lang het goed gaat heeft de kat een leuk leven en zodra het niet meer werkt in laten slapen.

Lastig blijft natuurlijk dat je je gaat hechten aan het diertje en er dus misschien al snel extra zorgen en verdriet van krijgt. Daar moet je dan ook mee dealen.

Het zou mooi zijn als je het kan/wil. Ik wens je in ieder geval veel wijsheid bij je beslissing.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:06

Nee, elke maand 50 euro kwijt zijn aan een injectie, zou ik ook niet direct voor kiezen. Zeker niet omdat poeslief er ook gerust 16 jaarof ouder mee kan worden en dan krijg je een flinke optelsom, plus wat er eventueel met het vorderen van de leeftijd nog bij komt. Het zou mooi zijn als ze in het asiel zouden kijken of de dame op tabletjes prednison over kan, zodat de behandeling minder kostbaar is en de lieve dame toch wat gemakkelijker adopteerbaar is.

Ik hoop dat er in het nieuwe jaar een leuke kat op je pad komt.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 12:45

Dank jullie, dat hoop ik ook!
Ze waren inderdaad bezig om te bekijken wat de beste behandeling voor haar is. En dat heeft tijd nodig.
De dame die ik aan de telefoon had vertelde dat het dierenarts bezoek ook weleens twee wekelijks is geweest. Ik vind dat echt teveel.
Uitdokteren geen probleem, maar in dit geval zie ik het niet zitten. Afijn, ik heb het al toegelicht.

Vanmiddag gaan we nog even bij een ander asiel kijken.

@Alik: dat is ook precies wat ik bedoel. Dat hechten, zorgen en weer verdriet. Ik heb voorlopig wel even genoeg gehad.