2 bokken 1 geit ruzie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 13:04

Ik heb momenteel 1 bonte geit en 2 gecastreerde bokken, dit zo vroeg mogelijk gedaan. De bokjes heb ik met de fles groot gebracht en zijn super mak.

Nu zit een vd bokken steeds op m'n geit, maar ook valt hij z'n "broertje" steeds aan.

Houd dit nog weer op, denk zelf de tijd van het jaar?

Ze zijn inmiddels nog iets groter.


Afbeelding

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: 2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:11

Staan ze al lang bij elkaar?

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 16:18

Ook in de bijnier wordt testosteron aangemaakt, en net als bij ruinen zullen er altijd gecastreerde dieren zijn die de drang naar sex behouden incl. de bezitterigheid naar de aanwezige vrouwtjes toe.

Komt bij dat 3 een lastig aantal is in een kudde, tot 5 werkt een even aantal beter, omdat de meeste dieren veel met 1 vriendje optrekken en minder met de rest. Vanaf 5 is er genoeg wisseling mogelijk om dat derde wiel aan de wagen effect op te vangen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 18:09

Britta31 schreef:
Staan ze al lang bij elkaar?


Ja vanaf de geboorte

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 18:10

tamary schreef:
Ook in de bijnier wordt testosteron aangemaakt, en net als bij ruinen zullen er altijd gecastreerde dieren zijn die de drang naar sex behouden incl. de bezitterigheid naar de aanwezige vrouwtjes toe.

Komt bij dat 3 een lastig aantal is in een kudde, tot 5 werkt een even aantal beter, omdat de meeste dieren veel met 1 vriendje optrekken en minder met de rest. Vanaf 5 is er genoeg wisseling mogelijk om dat derde wiel aan de wagen effect op te vangen.


Had altijd meer maar paar door ouderdom overleden. Had voorheen alleen geiten en daarvoor ook wel gecastreerde bokken.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: 2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:22

Gecastreerde bokken zijn sowieso vaak niet vriendelijk tegen elkaar, helaas. En een geit erbij maakt dat vaak alleen maar erger.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 20:11

Mizora schreef:
Gecastreerde bokken zijn sowieso vaak niet vriendelijk tegen elkaar, helaas. En een geit erbij maakt dat vaak alleen maar erger.



Tot nu toe ging het juist heel leuk samen, nou ja als het echt niet gaat zal ik een proberen te herplaatsen, nog meer erbij is momenteel geen optie.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:05

Hoe oud zijn de bokken?

Op zich is knokken onderling heel normaal bokkengedrag, ook gecastreerd. Ze knokken om de lol, om de rangorde te bepalen, om zich af te reageren wanneer ze eerst van een ander op hun donder hebben gehad, om de vrouwen...
Afgezien van misschien een keer een klap die verkeerd op een poot terecht komt of zo iets levert dat eigenlijk maar zelden echte schade op.

Dekken idem. Castraatjes hebben vaak minder interesse, maar willen ook best nog wel even ergens achterop.
Dat is echter wel iets dat je in de gaten moet houden. Ik heb hier een gecastreerde bok gehad met onverklaarbare pijn. Onverklaarbaar tot ik toevallig zag hoe enthousiast een andere bok, ahum, zijn ding deed. :') Arme beest had blijkbaar iets verrekt in de rug/bekken door de 'aandacht' van de andere bok.



Persoonlijk zou ik me geen zorgen maken. De geit oogt groot en sterk genoeg om het duidelijk te maken wanneer ze geen behoefte heeft aan hun avances, en knokken onderling is op zich geen probleem.
Ik heb hier momenteel vijf bokken, twee gecastreerd, drie niet. Ja er wordt geknokt en geklierd, maar er wordt ook in een trosje geslapen, en ze zitten praktisch aan elkaar geplakt als kudde.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: 2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 22:48

De geit is inderdaad de baas, ze zijn nu ongeveer 1 jaar ik weet niet zeker opgehaald bij een geitenboerderij.

Anoniem

Re: 2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 22:59

Twee mannen en een vrouwtje zorgt voor hommeles.
Kijk maar uit met de hoorns als ze tegen elkaar te keer gaan. Hier heeft van de geiten een hert doorboord en de darmen er uit getrokken.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-20 23:58

Mindim schreef:
Twee mannen en een vrouwtje zorgt voor hommeles.
Kijk maar uit met de hoorns als ze tegen elkaar te keer gaan. Hier heeft van de geiten een hert doorboord en de darmen er uit getrokken.



Zo erg is het gelukkig nog niet.
Heb vaker bokken en geiten met hoorns gehad.
Maar hou ze inderdaad goed in de gaten als het te erg wordt haal ik een vd bokken erbij weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 00:04

SecretLIN schreef:
Mindim schreef:
Twee mannen en een vrouwtje zorgt voor hommeles.
Kijk maar uit met de hoorns als ze tegen elkaar te keer gaan. Hier heeft van de geiten een hert doorboord en de darmen er uit getrokken.



Zo erg is het gelukkig nog niet.
Heb vaker bokken en geiten met hoorns gehad.
Maar hou ze inderdaad goed in de gaten als het te erg wordt haal ik een vd bokken erbij weg.


Zo erg was het hier ook niet, hinde stond op de verkeerde plek en hup dood.
We hebben het momenteel 7 geiten en hebben bij allemaal de toppen van de hoorns af laten zagen, omdat we dit niet weer willen.

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Re: 2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:12

Ik had ook 2 bokken en 1 geit. Bokken waren gecastreerd met 7 maanden en ging prima. Wel wat mannelijk vertoon af en toe maar nooit echt gemeend. Helaas zijn ze gestolen met kerst maar het ging al 1,5 jaar prima samen.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: 2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 18:20

Inmiddels lijkt de rust weer terug te zijn en spelen ze weer samen

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: 2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:04

Super! Misschien gewoon lekker even de heel-erg-vroege lente in de bol. :D

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: 2 bokken 1 geit ruzie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 20:16

Met onze geiten, aantal variërend van 3 tot 12, komen knokpartijen geregeld voor, Zo een- à tweemaal per jaar wordt er een paar dagen geruzied over wie de baas is, en dan keert de rust weer terug.