Vraag: springende en happende pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 18:12

Hoi allemaal!

Dit weekend ben ik op bezoek bij een hond om bij mijn neefjes te zijn.

Nu ben ik vanochtend al die kant op gegaan zodat zij naar school konden en ik met de hond kan lopen, geen probleem, of Naja, dat dacht ik.

Ze is nu ongeveer 5 maanden/6 maanden en ontzettend druk. Het voelt alleen niet helemaal goed, ze is zoooo opgefokt en wordt “boos” als er geen aandacht voor dr is gegrom en geblaf en ik ben niet opgegroeid met honden en het maakt me daarom toch een beetje zenuwachtig wat dan vervolgens natuurlijk weer op de hond slaat.

Nu doe ik enorm mn best om kalm te blijven maar dit gaat niet zo goed als ik zou willen.

Wat kan ik nu doen om het beter te maken, heeft iemand tips en tricks?

Voel me een beetje dom haha

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:22

Wij hebben een pup van bijna 11 weken, en bezoek krijgt bij ons meteen tehoren dat ze de handen niet omhoog moeten doen en de pup moeten negeren. Ze springt soms nog tegen mensen op, nu wordt dat door mensen nog schattig gevonden, maar als ze 50 kg is niet meer. doordat je geen aandacht(en dat is helemaal niks, geen oogcontact, geen boze stem, gewoon doen alsof ze er niet is) geeft aan de hond is het al snel niet grappig meer. Negatieve aandacht is ook aandacht namelijk.

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:23

Je past op de hond begrijp ik?
Zou het dan met de eigenaren overleggen.
Anders ongewenst gedrag negeren en goed gedrag belonen. Dus bij opspringen bijvoorbeeld niet aanhalen of zelfs wegdraaien en als de pup dan rustig wordt wel aanhalen. Bij in je handen happen een speeltje pakken waar ze wel in mag bijten en daarmee gaan spelen enz.

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 18:27

@jasmijn16 dankjewel! Het negeren is op dit moment ook mijn tactiek maar ze hapt en springt ook als je op de bank zit en dan springt ze op je schoot en meteen naar je hoofd, niet mijn favoriet...

@DreamUp dankjewel voor de tips! ik pas op mijn neefjes en zij zorgen voor de hond, alleen in combinatie met school spring ik dus even bij, en ik ben gewoon bij de hond als ik er ben. Ik vind het vooral belangrijk dag ik niet iets verkeerd doe omdat ze nog zo jong is en ik haar niet verkeerde dingen aan wil leren (haar = de hond)

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:56

Dat springen en happen doet ze met lopen?
Heeft ze genoeg afleiding. Dus rust van de kinderen, eigen plekje en iets lekkers om even flink op te kauwen?

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:00

@kiwiwitje tijdens de wandeling springt en hapt ze de hele tijd naar handen en naar de riem. Wanneer je thuiskomt is ze even rustig in haar kennel (haar eigen plekje maar ik zie ook dat ze erin moet als “straf“ als ze blaft om aandacht) vervolgens is het weer van voren af aan als je op de bank zit krijg je de volle laag en nu zit een van de neefjes te gamen en springt ze de hele tijd op hem tot ze in de kennel gaat.
Ze heeft speeltjes en ook kauw speelgoed waar ze als ze rustig is druk op zit te kauwen, maar ze gaat dan ook zo weer van 0 naar 100

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:02

“Zij zorgen voor de hond”....hoe oud zijn ze?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:02

Klinkt alsof het beestje barstensvol energie zit. Hoe vaak en hoe lang wordt er gewandeld? Wat voor riem zit ze dan aan, welk tempo wordt er gelopen en wat voor omgeving. En wat voor ras is het en hoe groot?

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:04

Ik denk dat er een hoop mis gaat. Ze lijkt behoorlijk overprikkeld. Bijten naar handen/riem met wandelen en springen doen ze hier alleen als alles even ''teveel'' word.
Het idee van in de kennel stoppen bij te druk is niet raar. Haar bench hoort haar veilige en rustige plekje te zijn waar ze kan kalmeren. Dat gebruiken we hier ook. Dat is voor hun makkelijk en voor ons ook.
Heeft ze structuur en duidelijkheid in het gezin? Is er ook aandacht voor lekker spelen en oefenen met commando's?

Heeft ze bijvoorbeeld ook een mand waar je haar in kan leggen met een kauwsnack?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:07

Hier als ze te weinig beweging krijgen die effectief is. Als ik witte herder niet om de dag laat uitrazen verandert hij in een happend stuiterend lijnmonster :+ kleine dame juist gaat zo reageren als ze te weinig rust heeft (bv bij veel wind wat ze eng vindt).

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:13

@LadyMadonna 13 en 15, ze geven haar voer en lopen het meerendeel van de tijd, als er iets is ben ik er dus om in te grijpen, naar een dierenarts te gaan of wat er ook maar gebeurd. Denk dat ze wel wat verantwoordelijkheid kunnen hebben ondertussen maar als je tips hebt sta ik daar natuurlijk voor open :)

@karuna ze heeft inderdaad enoooorm veel energie, ik heb vanmiddag anderhalf uur met haar gelopen ( twijfel wel of dat mag met een pup? Heb ooit gelezen dat ze niet te veel mogen lopen) als mijn oom thuis is loopt hij ook tussen de middag hele stukken en ‘s ochtends blokje om met een van de neefjes ‘s avonds ook een heel eind. Ze komt er om de 3 a 4 uit (buiten, ze is heel weinig alleen thuis).
Ze heeft een halsbandje met een uitschuiflijn van zo’n 3 meter. Ik loop relatief stevig door maar weet niet hoe de andere uitlaten aangezien ik nooit mee ben geweest met uitlaten. We lopen vanuit een woonwijk naar een grasperken. Mijn oom neemt haar vaak mee naar ons in de buurt daar is heel wat weiland.
Het is een kruising tussen iets x Franse herder en valt binnen het kleine tot middelgrote honden segment.

@kiwiwitje ze ligt nu lekker in de kennel :) er staat een mand maar daar heeft ze nog niet in gezeten ze zit wel op de bank met dr kauwspeelgoed. Ze gaan naar puppy cursus en mijn oom oefent veel met de commando’s (kids weet ik niet)

@karuna, dus je denkt meer lopen tegen de energie? :)

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:14

Dus ze doet dit niet als jouw oom thuis is?

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:15

@kiwiwitje jawel, als mijn oom er is springt En hapt ze nog steeds, ze wordt wel iets sneller rustig heb ik het idee

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:19

Pfoe, ik denk dat de hond gewoon niet weet hoe ze zich moet gedragen buiten de kennel. Beweging maakt niet uit. Liever 1,5 uur lopen dan achter balletjes aan rennen en glijpartijen binnen of springen en stuiteren.
Hoe was ze na het wandelen? Is ze dan rustiger of geen verschil?

Ik denk dat er een hoop winst te behalen is aan duidelijkheid en regelmaat. Evt een trainer die aan huis komt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:19

1,5 uur is idd wat lang voor die leeftijd. Ellende is niet elke wandeling is even effectief. Als ik hier bij wijze van een uur lang een zelfde rondje loop door de wijk aan de riem zijn ze leeg kwa plassen maar niet moeen bevredigd kwa behoeften. Een half uur vrij uitrazen rondsnuffelen en nieuwe dingen ontdekken en dan zijn ze ook bevredigd geestelijk en ploffen ze neer.

Het is per hond anders waar ze geestelijk tevreden en moe van worden. Te weinig fysieke rust maar ook te weinig geestelijke prikkels en je krijgt een stuiterende reactieve hond.

Mijn oude kruising bordercolle greyhound, heel hoog energie. Liep marathons met ex maar na 3 uur rennen kon hij rustig hoopvol met een bal staan kom kom kom kom spelen *\%/* kortom niet moe.maar na bv een uurtje bos ging hij rustig liggen snurken. Want nieuwe luchtjes, zinloos rondrennen, graven enz. Zijn record 4 uur balletjes gooien met twee kinderen op de camping. :') Toen waren zij het zat, hij niet.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:26

jasmijn16 schreef:
Wij hebben een pup van bijna 11 weken, en bezoek krijgt bij ons meteen tehoren dat ze de handen niet omhoog moeten doen en de pup moeten negeren. Ze springt soms nog tegen mensen op, nu wordt dat door mensen nog schattig gevonden, maar als ze 50 kg is niet meer. doordat je geen aandacht(en dat is helemaal niks, geen oogcontact, geen boze stem, gewoon doen alsof ze er niet is) geeft aan de hond is het al snel niet grappig meer. Negatieve aandacht is ook aandacht namelijk.


Negeren betekent ook dat het mag, wamt het wordt toegelaten.
Bekijk moederhond is in een nestje als een pup oervervelend is en blijft terugkomen moeders pesten, in lip bijten in oor bijten. Moeders geeft dan 1x een vreselijke snauw, zelfs soms met een hapje erbij, en pup zie je ala minuut stoppen en afdruipen. Baas moet reageren, pup weghalen en zo nodig een soort van time out geven. Negeren is niet altijd de oplossing en is zeker geen tegenhanger/vervanger van een correctie (weghalen is ook een correctie al is het geen lichamelijke straf).

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:28

zoekspelletjes, daar worden ze echt moe van, speeltjes verstoppen

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 19:41

Super! Ga ik morgen even langs een dierenwinkel om te kijken voor wat uitdagende spelletjes! Bedankt voor alle tips ik ga ze ook doorgeven aan de eigenaren :)

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:52

xMyrnavG schreef:
Super! Ga ik morgen even langs een dierenwinkel om te kijken voor wat uitdagende spelletjes! Bedankt voor alle tips ik ga ze ook doorgeven aan de eigenaren :)

Mocht je tijd over hebben, maak zelf een snuffelmat. Fleecedeken in stroken knippen en aan een verfrekje knopen :D :)





Afbeelding

Afbeelding

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 20:02

@kiwiwitje wat ontzettend leuk! Strak plan, dat ga ik zeker nader bekijken :)

kiwiwitje

Berichten: 20111
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:03

xMyrnavG schreef:
@kiwiwitje wat ontzettend leuk! Strak plan, dat ga ik zeker nader bekijken :)

kost geen drol en leuk om te doen. Kleine brokjes/snoepjes in doen en lekker snuffelen. :D

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:03

Het is niet jouw hond, dus moeilijk om hem/haar manieren te leren in de korte tijd dat je er bent.
Afdraaien als de hond tegen je op springt en negeren is denk ik het enige dat je kunt doen.

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 20:06

@babootje dat denk ik ook, ik ga wel wat ik heb gelezen/leert doorgeven aan de eigenaren misschien kunnen zij ermee aan de slag

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Vraag: springende en happende pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:12

Lege plastic fles kan je gaatjes in maken.
Voertjes in de fles doen, dop erop en laat de hond maar proberen de brokjes eruit te krijgen.

Wordt er met de hond naar hondentraining gegaan?

Jis_

Berichten: 11596
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:22

Commando klaar is handig. Hoe reageert ze op lekkers? Trekspel met haar doen. Op het moment dat jij wil dat ze het trektouw los laat hou je een snoepje voor de neus, lost ze dan snel los zeggen en snoepje geven. Stop jij met spelen dan zeg je klaar en loop je weg.
Ben je daar consequent in dan kan je haar rustiger krijgen met het commando klaar. Dit zal dan ook helpen bij het tegen je op springen. Commando laag tegen het opspringen is ook goed aan te leren. Wel lastig dat het niet om je eigen hond gaat, want dit soort dingen kosten gewoon tijd.

Hier verderop woont ook een hele hele drukke jonge hond, hartstikke lief dier maar helemaal van god los door geen opvoeding, zo zonde.