Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ryukapple

Berichten: 1780
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:57

Mocht het op volledig natvoer niet lukken. (Niet alle katten eten natvoer graag genoeg) kan je ook een eiwitrijke brok proberen. Daar zitten ze sneller vol op. Hier kregen eerst royal canin fit 32 en daar vraten ze de voerpuzzels binnen een half uurtje leeg en bleven honger houden. Nu krijgen ze power of nature brokken (fee's favorite of medowland mix) en wordt er veel minder gegeten en gaan de brokken in de puzzels eigenlijk nooit op.

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:14

Ik ben ook na de castratie gelijk over gegaan naar de adult variant aangezien ze vanaf dat moment erg snel aankomen

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:56

liekec schreef:
SimoneeM schreef:

Als het een natvoer is met veel vlees zie ik het probleem niet zo met overstappen naar volwassen voer :).
Je kunt ook kitten nemen hoor, als je maar kijkt naar de kcal en de kcal die je kat ong mag hebben. En dan op basis daarvan voeren (zelfde geldt voor volwassen voer natuurlijk).


Ik zit mij even te verdiepen in wat haar behoefte is maar ik vind het een wirwar om daar achter te komen zeg!
Ik denk dat we vanavond in ieder geval dat natvoer van Animonda gaan bestellen, het valt qua prijs heel erg mee en ziet er wel goed uit. Denk dat ik gewoon ga starten met de verhouding die Maliejane ook voert, en kijken hoe ze het dan doet. Qua grammen voedsel blijft ze dan in ieder geval hetzelfde als dat ze nu krijgt, het wordt alleen anders ingevuld.


Kijk eens op de site Catmoneo.nl
Daar staat een handige uitleg :)

Edit: zie bv:

https://www.catmoneo.nl/hoeveel-gram-voer-kitten/
&
https://www.catmoneo.nl/hoeveel-eten-geven-aan-je-kat/

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:11

onpaard schreef:
Een kat in de natuur heeft wel 8-12 eetmomenten op een dag. 2x voeren is niet goed. Je kan beter het eten verdelen in meerdere kleine portie over de dag. Bij weinig voeren krijgen ze last van de maag. Ook natvoer is belangrijk. Bij alleen droogvoer is de kans op nierproblemen groter.

Ooit ergens een mooi stuk over gelezen maar kan t niet zo gauw vinden. Mocht ik het vinden dan deel ik het alsnog.

Volgens mij is dat juist niet het geval in de natuur,en eten katachtigen soms zelfs een hele tijd niet en dan ineens veel als ze een prooi hebben weten te veroveren.Wel heel iets anders dan bij onze huistijgers waar het bakje steeds gevuld klaar staat. Maar goed,fijn dat de medicatie voor je katje goed aanslaat zodat hij aanvalsvrij is nu!

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 15:27

als ze zo zwaar is geworden zou ik zeker natvoer gaan voeren. kwa hoeveelheid vult het meer dan een paar brokjes, en ze worden er minder snel dik van.
mac's is goed natvoer en verkrijgbaar bij zooplus. ook catz finefood en granatapet is goed voer.

ik heb 2 katten , kater en poes, ( beide gesterilliseerd) en die krijgen al lang 4 keer per dag 50 gram vlees / natvoer.
ze zijn mooi slank. wegen 4,5 en 3,7 kg. zijn nu 1, 3/4 jaar oud maar krijgen deze hoeveelheid vanaf een half jaar ongeveer.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 15:37

ryukapple schreef:
Mocht het op volledig natvoer niet lukken. (Niet alle katten eten natvoer graag genoeg) kan je ook een eiwitrijke brok proberen. Daar zitten ze sneller vol op. Hier kregen eerst royal canin fit 32 en daar vraten ze de voerpuzzels binnen een half uurtje leeg en bleven honger houden. Nu krijgen ze power of nature brokken (fee's favorite of medowland mix) en wordt er veel minder gegeten en gaan de brokken in de puzzels eigenlijk nooit op.

Door de medicatie vreet ze alles wat los en vast zit, dus daar maak ik mij geen zorgen over. Maar zal de tip onthouden :)

Verder is ze te dom voor voerpuzzels :o ze kan het brokje al amper vinden als hij in je hand ligt. We hebben gisteren in een eierdoos wat brokjes gelegd (gewoon open) maar dat lukte haar ook niet. :Y)

Zo lag ze er gisteren bij.
Afbeelding

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:12

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-eten/

Dit is wel een redelijke uitleg. Ik had een betere maar die kan ik nergens vinden.

Als een kat maar 2 eet momenten op een dag heeft dan verstoor je het gevoel wanneer een kat voldoende heeft gegeten.

Mijn kat is inmiddels 1 kg (in 1 jaar) afgevallen. Ze krijgt 2x natvoer op een dag. 'S morgens en 's avonds. Als wij brok geven dan gooien we de brokjes door de keuken en rent ze er achter aan. Verder geef ik vaak een stuk of 10-20 brokjes tussen door.

@anjali een kat is geen leeuw. Bij een leeuw klopt jouw verhaal wel. Een kat in t wild blijkt dus vaak een muis of een vogeltje te eten.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 28-01-20 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 16:19

Dat artikel gaat voor onze situatie niet helemaal op, de onze zijn vanaf jongs af aan gewend aan altijd voer hebben maar door medicatie gaat ze toch echt tot bodem elke keer. Daarnaast staan er als enige nadelen aan 2x pd voeren dat het kan zorgen voor vechten of spugen en dat is bij ons niet aan de orde.

Die van ons rent ook niet achter brokjes aan, dat snapt ze niet helaas.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:20

onpaard schreef:
https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-eten/

Dit is wel een redelijke uitleg. Ik had een betere maar die kan ik nergens vinden.

Als een kat maar 2 eet momenten op een dag heeft dan verstoor je het gevoel wanneer een kat voldoende heeft gegeten.

Mijn kat is inmiddels 1 kg (in 1 jaar) afgevallen. Ze krijgt 2x natvoer op een dag. 'S morgens en 's avonds. Als wij brok geven dan gooien we de brokjes door de keuken en rent ze er achter aan. Verder geef ik vaak een 10-20 brokjes tussen door.

@anjali een kat is geen leeuw. Bij een leeuw klopt jouw verhaal wel. Een kat in t wild blijkt dus vaak een muis of een vogeltje te eten.


Let daarbij wel op dat 2x per dag voeren niet betekent dat er maar 2x per dag gegeten wordt. Soms laten ze nog wat over :) Ik ben zelf ook voor meerdere voermomenten hoor (al zijn het er hier helaas ook maar 3), maar 2x afwegen dan geven is niet direct verkeerd :)

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:20

liekec schreef:
Dat artikel gaat voor onze situatie niet helemaal op, de onze zijn vanaf jongs af aan gewend aan altijd voer hebben maar door medicatie gaat ze toch echt tot bodem elke keer. Daarnaast staan er als enige nadelen aan 2x pd voeren dat het kan zorgen voor vechten of spugen en dat is bij ons niet aan de orde.

Die van ons rent ook niet achter brokjes aan, dat snapt ze niet helaas.


Altijd voer ben ik ook geen voorstander van (tenzij ze goed maat houden). Dus zeker in dit geval is afwegen echt beter, voor je een obesi-kat hebt, hihi.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 16:24

SimoneeM schreef:
liekec schreef:
Dat artikel gaat voor onze situatie niet helemaal op, de onze zijn vanaf jongs af aan gewend aan altijd voer hebben maar door medicatie gaat ze toch echt tot bodem elke keer. Daarnaast staan er als enige nadelen aan 2x pd voeren dat het kan zorgen voor vechten of spugen en dat is bij ons niet aan de orde.

Die van ons rent ook niet achter brokjes aan, dat snapt ze niet helaas.


Altijd voer ben ik ook geen voorstander van (tenzij ze goed maat houden). Dus zeker in dit geval is afwegen echt beter, voor je een obesi-kat hebt, hihi.

Dat deden ze wel altijd, maar helaas. Obesi-kat is het al :o maar we zijn er mee bezig. Ze beweegt door de medicatie ook een stuk minder dus dat maakt dat het allemaal extra snel aanzet.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:35

De buren hun katten eten de hele dag door. Alleen aan het einde is het op bij de hongerige kat. Het lijkt ook wel een soort voernijd te zijn, hij weet nu dat wat in het bakje voor hem is en schranst niet alles op.
Zelf voer ik onbeperkt. Mijn kat lust geen natvoer en weet met brokjes goed maat te houden. Bovendien is het een hele angstige kat uit het asiel. Dus in het begin at ze alleen als we in bed lagen of het stil was in huis.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 16:38

:z
liekec schreef:
Dat artikel gaat voor onze situatie niet helemaal op, de onze zijn vanaf jongs af aan gewend aan altijd voer hebben maar door medicatie gaat ze toch echt tot bodem elke keer. Daarnaast staan er als enige nadelen aan 2x pd voeren dat het kan zorgen voor vechten of spugen en dat is bij ons niet aan de orde.

Die van ons rent ook niet achter brokjes aan, dat snapt ze niet helaas.


Het is duidelijk dat het door de medicijnen komt dan.

Over dat artikel zei ik al dat t een redelijke uitleg was. Ik denk namelijk dat dat niet de enige nadelen zijn van maar 2 eetmomenten op een dag.

Sabbientje

Berichten: 4709
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 22:47

Indien nodig kun je meerdere keren per dag voeren dmv timerbakken waar een koelelement in kan.
Heeft mijn zus gebruikt voor haar kat met suiker, om hem zo meerdere keren per dag te kunnen voeren.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 06:34

Helaas, het was te mooi om waar te zijn. Onze Fiepje heeft zojuist weer een aanval gehad. ;(

Zo gehoopt dat het anders zou lopen. Morgen gaan we bellen met de dierenarts maar ik denk dat ik al wel weet wat die gaat zeggen.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 07:59

liekec schreef:
Helaas, het was te mooi om waar te zijn. Onze Fiepje heeft zojuist weer een aanval gehad. ;(

Zo gehoopt dat het anders zou lopen. Morgen gaan we bellen met de dierenarts maar ik denk dat ik al wel weet wat die gaat zeggen.

Hoe treurig ook.. je hebt haar in ieder geval een fijn leven gegeven en gezien de afwijkingen en klachten is inslapen nooit een verkeerd plan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 07:59

Wat balen zeg! :\
Kan de medicatie niet worden opgehoogd?

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:35

He wat zuur :(

Veriye

Berichten: 2393
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:19

Wat jammer! Sterkte ermee.

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:30

Wat zielig.
Sterkte met je beslissing.

Neon

Berichten: 4931
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:57

Rot dat ze weer een aanval gehad heeft... sterkte morgen bij de dierenarts

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:01

Ah rot zeg.. Ik zag het alweer positief in. Succes met de dierenarts

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:29

Er zijn ook gevallen bekend waarbij de medicatie juist aanvallen gaat triggeren op den duur. Medicatie is leuk maar is niet voor elk dier de juiste of de oplossing.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 18:26

Bedankt voor jullie berichtjes!

Zojuist de da aan de lijn gehad. Hij gaf aan dat het opzich niet betekent dat de medicatie niet werkt/resistentie opwekt/afzwakt qua effect. 1 aanval is niet erg, je krijgt het nooit helemaal opgelost. Dat is dus een pak van mijn hart.
We hopen dat het nu weer even duurt voor de volgende aanval komt, want 1 keer per drie weken vinden wij best een redelijke kwaliteit van leven. Wel als ze dan ook zo makkelijk blijft herstellen van haar aanvallen (binnen 15/20 seconden is het nu) en de aanvallen qua duur niet erger worden.

Medicatie kan eventueel nog opgehoogd worden, maar vond de da nu nog niet aan de orde :)

Erg vermoeiend is het wel allemaal, maar we mogen niet klagen want ze is er nog! <3


Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24843
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:32

Je zou er aan kunnen denken een logboekje bij te houden. En kijken of bepaalde situaties een trigger kunnen zijn.

Ons hondje toen ik klein was kreeg aanvallen van felle zon. Daar liepen we dus alleen mee als het schemer/donker was.
Ik denk dat we ook iets van een petje of een zonnebril hadden, maar het is al zo lang geleden dat ik het niet meer zeker weet.