Fietsen met je hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 16:15

Er zullen vast meer bokkers zijn die soms een stukje fietsen met de hond.
Vandaag was het er heerlijk weer voor!
Onze boerenfox is vandaag dan ook voor de 1e keer mee geweest langs de fiets.
Hij vond het heerlijk om een stuk te rennen.
We zijn niet te ver gegaan en gaan het ook rustig opbouwen. Met korte stukken en rustig aan.
Voorheen even uitgelaten zodat hij zijn behoeftes kon doen en daarna de fiets erbij gepakt.

Nou heb je ook van die beugels voor aan je fiets waar je je hond aan vast kan zetten.
Wat geniet jullie voorkeur? Gewoon zelf vasthouden, of toch met een beugel zodat je beide handen vrij hebt?

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:23

Heb de lussen van mijn riemen om mijn pols en een stuk lijn in de hand.
Kan ik ook evt makkrlijker corrigeren onderweg.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 15:59

Verder niemand die fietst met de hond?

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:07

Wij fietsen ook. Soms wat vaker dan anders. Ik kan het gerust weken niet doen en dan ineens 3x per week.

Hier fiets ik met de riem in mijn hand en hond aan een halsband naast mij. Ze lopen verder altijd aan een tuig.
Ik fiets meestal 1,5 km per hond en doe daar 7 a 8 minuten over.
Heel weinig maar voor opbouwen prima en we fietsen , vind ik, niet vaak genoeg om lekker op te bouwen.
Maar ik vind het ook niet nodig om meer te doen. het is voor de afwisseling en de focus die ze moeten hebben door opletten en continu zelfde tempo te draven. En daarin zijn ze al voldaan genoeg hier. Wel merk ik als ik t wel een paar weken achter elkaar doe dat ze dan liever iets langer fietsen.

Hier is het puur en alleen draven aan de fiets. echt rennen dus galop is qua belasting niet wenselijk. Ik wissel af tussen verhard zandpad en asfalt. :)

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:14

Leuk dat je met je hond gaat fietsen! Mijn Jack Russel geniet er altijd ontzettend van. Ze wordt altijd helemaal wild als ze merkt dat we gaan fietsen.

Zij rent altijd rechts van de fiets aan een korte riem die ik vast hou. Bij stukken die het toelaten mag ze los en dan blijft ze ook altijd netjes naast de fiets rennen.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:20

Ik fiets ook vaak, met verschillende honden. Maar ik gebruik wel altijd een halstertouw als ik met de honden fiets

joey2010

Berichten: 4348
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:22

Ik neem de hond ( austrialian shepherd) veel mee naast de fiets. Alleen als het niet warmer dan 17 graden is. Ik fiets gerust 25 km en meer. Wel met ( drink) pauzes ertussen. Ik heb dit natuurlijk door de jaren heen opgebouwd.
Ze is het gewent grote afstanden, ze gaat ook heel vaak mee als ik ga rijden en dat is ook op n lekker tempo.

De grootste stukken loopt ze los naast de fiets , en anders hou ik de riem vast in mijn hand.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:26

Met onze vorige hond veel gefietst en ook lange afstanden. Altijd de riem in mijn hand omdat ik dan voor mijn gevoel meer controle had over de hond en de snelheid.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:26

Vroeger wel gefietst met de honden, nu al een hele tijd niet meer. Ik gebruikte wel de springer, dat vond ik veiliger dan met de riem in de hand. Nadeel: mijn hond (Alaskan Malamute) heeft een keertje de fiets onder mij vandaan getrokken toen hij achter een kat aan wilde. Was niet zo leuk, liggend op de straat je hond weg zien rennen met je bijna nieuwe fiets erachter aan gesleept. -O-

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:29

Ik fiets ook met mijn koningspoedel. Ik maak gebruik van een fietsstang omdat ze weleens achter een kat aan wil :=
Ik heb de trixie, ben er op zich tevreden over maar hij trekt het tuig wel wat scheef, volgens mij komt dat doordat de bevestiging die aan het tuig komt van onder af komt. Bij sommige andere systemen zit het van boven af. De veer geeft wel een heel veilig gevoel als de hond eens een ruk geeft. Ik fiets ongeveer 3km per keer, 1 a 2x per week. Ik heb trouwens ook een gewone riem in de hand.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:08

Ik gebruik een stang, het fijne daaraan is, dat als de hond een keer wat trekt, je niet gelijk van de fiets af wordt getrokken.

Maar naast de stang heb ik ook altijd een riem aan de halsband vast.

Dus de stang aan het tuigje en riem aan de halsband in mn hand.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:27

Ik fiets elke ochtend met onze hond. Ik fiets met de kinderen naar school en op de terug weg valt de baby altijd in slaap in de bakfiets dus dan haal ik de hond op en fietsen we 3 a 4 km. Ik heb de lus gewoon los in de hand. Hond mag niet trekken en moet netjes naast blijven. Ik fiets altijd in een tempo dat de hond alleen maar draaft.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:34

Mijn australian shepherd loopt los mee, als ik hem wel aanlijn heb ik de lijn gewoon in de hand

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:38

Ik fiets ook regelmatig met mijn beide honden. Met de oudste hond lange afstanden, die vindt dat heerlijk en heeft een mega conditie. Altijd rechts naast mij en aangeleerde stemcommando’s voor bocht links en rechts en wachten, stoppen langzamer en sneller. Riem houd ik altijd in mijn hand. Dat voelt voor mij veiliger omdat ik dan altijd nog los kan laten.

Met mijn jongste hond fiets ik sinds niet al te lange tijd ook. Rustig opgebouwd. Zij vindt het wat minder leuk dan de oudste hond en is ook wat lastiger gebouwd. We fietsen dus korte stukken, dat is genoeg voor haar.

Mijn vriend en ik fietsen ook wel samen met de honden. Gaat ook prima en vinden ze fantastisch. Wij hebben hier het geluk dat ze grote stukken los kunnen naast de fiets.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:44

Ik fiets ook vaak met een een aantal honden naast de fiets. Ik zou echt nooit zo'n ding willen waarmee ze aan de fiets zelf vastzitten. Ik wil kunnen corrigeren/korter maken/langer maken/loslaten zonder van de fiets te moeten. Tegen de tijd dat je er naast staat is de situatie waar je op reageerde al lang voorbij.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:45

Ik fiets altijd met de honden aan zo'n springer (zij het dat ik een nepperd heb, 70 euro voor zo'n ding vind ik oplichting, dus ik heb een lookalike van 3 tientjes)
Volgens mij is het verboden de hond aan de riem te houden. Dan heb je nl maar 1 hand aan het stuur en kun je dus geen richting aangeven :+

AfricanLady

Berichten: 8005
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Fietsen met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:49

Die van mik wordt in maart 2 dus dan ga ik rustig opbouwen.
Ik heb zo beugel voor aan de fiets maar in het begin zal ik zoieso ook aan de hals een lijn willen

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:52

Ibbel schreef:
Ik fiets altijd met de honden aan zo'n springer (zij het dat ik een nepperd heb, 70 euro voor zo'n ding vind ik oplichting, dus ik heb een lookalike van 3 tientjes)
Volgens mij is het verboden de hond aan de riem te houden. Dan heb je nl maar 1 hand aan het stuur en kun je dus geen richting aangeven :+

VVN antwoordt: ‘Nergens staat in de wet dat je zo niet mag fietsen. Wel staat in de Wegenverkeerswet (art. 5) dat je geen gevaar of hinder mag veroorzaken. Mocht door de hond wat gebeuren, dan kan dat in de schuld- en aansprakelijkheidsvraag een rol spelen.’ Ook Theo Zeegers, voormalig juridisch medewerker van de Fietsersbond, weet van geen wetsartikelen specifiek op honden gericht. ‘De enige dieren in de verkeerswetgeving zijn paarden en last- en trekdieren.’

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:53

Hier wordt ook regelmatig gefietst met onze australian cattledog. Heeft hij echt nodig om zijn energie wat kwijt te raken. En hij vindt het geweldig ! Met onze vorige cattle ook veel gefietst om conditie op te bouwen om met de koets mee te gaan. Uiteindelijk heeft hij dat 10 jaar gedaan. Liep makkelijk 30-40km mee. Met de jongere cattle dus eerst een jaar opbouwen met de fiets voordat hij mee mag.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:09

Ibbel schreef:
Ik fiets altijd met de honden aan zo'n springer (zij het dat ik een nepperd heb, 70 euro voor zo'n ding vind ik oplichting, dus ik heb een lookalike van 3 tientjes)
Volgens mij is het verboden de hond aan de riem te houden. Dan heb je nl maar 1 hand aan het stuur en kun je dus geen richting aangeven :+


Nee, hoor. Je mag gewoon met je hond aan de riem in de hand fietsen.
En wat betreft het richting aangeven, dat mag je zelfs met je been doen :)

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:17

Mossel schreef:
Ook Theo Zeegers, voormalig juridisch medewerker van de Fietsersbond, weet van geen wetsartikelen specifiek op honden gericht. ‘De enige dieren in de verkeerswetgeving zijn paarden en last- en trekdieren.’


Ik dacht dat je - of het nu een hond is of de boodschappen zijn die je in je hand houdt - altijd twee handen aan je stuur moet (kunnen) hebben. Dus niet specifiek een wet op fietsen met honden, dat snap ik, maar een regel die zegt: je moet met twee handen (kunnen) fietsen, en als je dus iets vasthoudt wat dat tegen gaat, dan mag dat niet.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:20

Ik fiets vaak met mijn twee groenendaelers. Flinke afstanden. Heb de lijn met splis koppelstukje in mijn hand en zij lopen ter hoogte van mijn been.Mogen nooit trekken.Lijn hangt dus slap zodat ik ook gewoon mijn hand kan uitsteken. In het bos mogen ze los.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:44

Ibbel schreef:
Mossel schreef:
Ook Theo Zeegers, voormalig juridisch medewerker van de Fietsersbond, weet van geen wetsartikelen specifiek op honden gericht. ‘De enige dieren in de verkeerswetgeving zijn paarden en last- en trekdieren.’


Ik dacht dat je - of het nu een hond is of de boodschappen zijn die je in je hand houdt - altijd twee handen aan je stuur moet (kunnen) hebben. Dus niet specifiek een wet op fietsen met honden, dat snap ik, maar een regel die zegt: je moet met twee handen (kunnen) fietsen, en als je dus iets vasthoudt wat dat tegen gaat, dan mag dat niet.

Nope staat nergens in de wet

maras

Berichten: 2341
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:51

Ik fiets vrijwel elke dag met mijn honden, klein stukje langs de weg zet ik ze in de mandjes op de fiets en in het bos gaat er eentje los en de andere loopt aan de flexlijn van 8 mtr voor de fiets. Het handvat van de lijn zit vast aan de mand en door de lengte van de riem kan ze zowel rennen als snuffelen. Ik heb wel een speciale fiets ( kleine banden dus laag bij de grond) gekocht met een goede accu ( electrisch dus) en zonder ketting maar met een rubberen riem. Als ze moe worden of ik kom wat andere mensen tegen ( vrijwel nooit) dan gaan ze weer even in de mandjes, de honden en ik vinden het heerlijk om zo elke dag uit te waaien.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:59

Mijn hond loopt los naast de fiets ze weet dat ze niet voor de fiets kan lopen kan wel maar loopt ze ver voor mij maar meestal rent ze gewoon naast zodra ik haar aan de riem doe dan vind ze die fiets heel erg eng.

Moet zeggen wij wonen op een boerderij die bij doodlopend weg is en bij fietspad/ wandelpad mag de hond los komen wij andere honden tegen stop ik met fietsen gaat ze wel even aan de lijn zijn de honden voorbij fietsen wij verder.