Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pers bijt en krabt met kammen

 
Profiel   

Hallo

Al een jaar heb ik uit de opvang een pers. Ze is lief alleen het kammen is een ramp. Net heeft ze me willen bijten en gekrabt. Ik heb toen ze wilde bijten en mij een krab gaf boos gezegd nee en haar nog eens boos toegesproken en vervolgens daarna nog gekamt in haar nekje, dat liet ze dan wel nog toe. Daarna beloon ik haar altijd uitbundig en krijgt ze een paar brokjes. Ze mauwt ook heel zielig altijd met kammen, is heel kleinzerig, en haar staart gaat ook op en neer maar nu was ze echt heel boos. Ze is ongeveer 7 jaar en heeft dus een dikke lange vacht. Niet kammen is geen optie want ze krijgt snel vervilte plekken die ik er dan uit moet knippen. Maar nu word ik zelf bang dat ze mij verwond. Ik heb nu een flinke haal op mijn pols. Ik weet niet hoe ik nu verder moet. Iemand misschien tips?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 23:23 



 
Profiel   

Naar de DA, laten scheren en vanaf dan elke dag kammen, dan is bijhouden veel simpeler en doet het geen zeer. Samen met iets als clickertrainen kan je haar dan leren en bewijzen dat het geen zeer doet. Nieuwe klitten liever er uit knippen dan uitkammen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 23:28 



 
Profiel   

Kleinzerig is lastig te bepalen. Als ik jouw haar kam met klitten wordt je er ook niet vrolijk van. Wat Tamary zegt, scheren en daarna bijhouden.
Ik heb mijn boskat ook een keer moeten laten scheren, daarna is het goed gegaan. Hij houdt ook niet erg van borstelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 23:46 



 
Profiel   

We kennen het probleem; hier 2 Perzen die we gekregen ( 1 jaar oud) hebben van een catery omdat ze niet te kammen waren. Intussen zijn ze bijna 13 en is het katertje redelijk te kammen als we het met beleid doen maar dan nog steeds met kleine stukjes tegelijk, veel geduld en altijd met zijn 2'en. Mijn man houdt vast en ik kam. We hebben ook een poes en dat is en blijft een verhaal apart. Die schreeuwt nog steeds moord en brand en begint te plassen als we te lang doorgaan. Die kammen we dus stukje bij beetje en in het voorjaar knippen we beide katten, heel voorzichtig. Scheren hebben we ook geprobeerd maar dat is ook geen succes. Het is echt heel lastig; we pakken de katten meestal in hun nekvel en kammen dan, niet langer dan een paar minuten, als ze wel in hun vacht zitten. Scheren door een DA zou ik niet aanbevelen; te veel kans op wondjes want ze hebben zulke dunnen huidjes.
Onze Perzen hebben allebei een trauma opgelopen als kitten ( geschoren op een ruwe manier) en dat is er dus nooit helemaal uit gegaan.
Ze zien er ook altijd verfomfaaid uit maar daar is niks aan te doen.
Regelmatig kleine stukjes, niet verder gaan als de kat boos wordt, en dan de volgende dag bijv. weer een klein stukje.
Je kan wel kalmerende middelen proberen maar wij hebben dat nooit gedaan.
Er bestaan ook een soort van tassen waar je de kat in stopt en dan kan je ook steeds een klein deel kammen. Die gebruiken wij bijv. ook als we nagels moeten knippen.
Onze katten hebben geen tanden meer, die zijn al toen ze vrij jong waren getrokken omdat alles kapot was ( kan je nagaan hoe doorgefokt ze zijn) en dat scheelt wel want bijten kunnen ze dus niet meer ( klinkt niet aardig maar het komt soms wel goed uit). :o
Dit is de tas die ik bedoel; de flappen op de rug kan je om de beurt open klappen en de pootjes stuk voor stuk eruit en de staart kan er ook uit. Kan je in ieder geval een deel van de kat veilig onder handen nemen https://www.praxisdienst.nl/nl/Veterina ... enzak.html ( is ook heel handig met moeilijk katten bij de dierenarts; daar heb ik er 1 gekocht nadat de poes daar in was gezet om haar nagels te knippen; dat konden we dus echt niet zelf).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 23:48 



 
Profiel   

Wat voor een soort kam gebruik je?

Mijn Noren heb ik het heel speels geleerd. Eerst slecht twee haaltje een brokje en dan de volgende dag weer een keer.
Ik neem een vrij grove kam. Voor klitten gebruik ik een kam die door de haren heen snijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 23:50 



 
Profiel   

Misschien heb je iets aan de tips uit dit boek: Klitvrije kat, zo doe je dat!

De schrijfster is erg kundig op het gebied van vachtverzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 23:51 



 
Profiel   

Zoek een goede kattentrimster en breng ze daar 1 keer per 4-6 weken heen. Laat de buik en kont kort knippen of scheren. Scheelt een hoop!

Ik heb al jaren Perzen en maak er een knuffelmoment op de bank van. Ik heb een soort furminator en een gewone haarborstel. Beetje kammen, beetje aaien.. niet te lang doorgaan als ze een plek niet prettig vinden. Beter elke dag een beetje dan 1 keer per week grondig kammen. Mocht je in het midden van het land wonen dan kan ik je een goede Trimster in Leersum aanraden. Stuur maar PB.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 23:54 



 
Profiel   

Dank voor jullie reacties! Ik wist niet dat clicker trainen ook voor katten kan, ik ga me er eens in verdiepen! Misschien moet ik haar ook wat brokjes geven tijdens het kammen in plaats van pas als het klaar is.
Scheren is nog niet nodig, heb tot nu toe steeds kleine stukjes gedaan en daardoor is de hoeveelheid klitten nog beperkt. Alleen vandaag viel ze echt harder uit dan anders. Meestal schreeuwt ze vooral, nu was het doelgericht mij een haal uitdelen en proberen te bijten.
Ik denk dat ik ook de fout maakte te lang door te gaan vanavond, meestal stop ik wat eerder als ze gaat schreeuwen. Ik vrees dat ze de trimster ook gaat bijten en ze dan onder narcose moet, dat wil ik haar liever niet aandoen
@ElCid; o, zo'n tas lijkt mij ook ideaal!!! Die ga ik zeker bestellen!! Naar de dierenarts is ook een ramp, die haalde ze ook flink open.
@NatasjavE; ik heb een speciale kattenkam van metaal. En een die wat scherp is en door klitten snijdt maar dat laat ze al helemaal niet toe


Laatst bijgewerkt door Sabri op 16-01-20 00:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-20 23:59 



 
Profiel   

Ik pak als er een klit zit altijd het plukje haar daarboven vast en Dakar ik er voorzichtig doorheen. Dan trek je er minder aan en doet het geen zeer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 00:01 



 
Profiel   

Mijn vorige kat had er ook een hekel aan. Altijd gehad. Ze durfde niet te bijten of krabben maar jankte alsof je haar mishandelde. Helaas had ze ook echt een rot vacht. Ik moest het goed bijhouden, sessie kort houden en vilt klitten knippen.

Mijn huidige katten vinden het heerlijk, gelukkig. Maar klitten in de oksels of liezen knip ik direct weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 00:11 



 
Profiel   

Ik zou ook naar een katten trimmer gaan.

Ik heb zelf veel katten klanten, waarvan 1 main coon die absoluut niet gewend is om gekamt te worden. Is haar nooit geleerd. 1x moeten scheren door vilt. Nu elke 6 week een korte sessie die we verder uitbreiden naar mate zij ontspant.

Er zijn trimmers die dwingen. Ik zou er 1 zoeken met geduld, de kat moet het leren maar niet te gestressed raken. Liever paar kortere sessies dan te lange wat de kat nog meer trauma kan opleveren

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 01:00 



 
Profiel   

Wij hebben ook altijd perzen gehad die kammen verschrikkelijk vonden.
Hielden het dan wekelijk een beetje bij en flinke klitten eruit knippen en dan 2 maal per jaar de tondeuse erover.

Misschien niet de mooiste oplossing, maar wel de makkelijkste en degene waarbij we de strijd maar 2 keer per jaar aan hoefde te gaan ipv wekelijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 01:22 



 

Boos nee zeggen werkt eigenlijk niet zo goed bij katten. Goed vast houden en gewoon heel rustig en voorzichtig klitten er uit kammen.

Onze kat (gwn een huis tuin keuken kat) heeft zomers mega veel last van klitten bij z'n bips. Ik pak em dan goed vast of ga over hem heen zitten (zonder dat ik er echt op zit) en ga dan heel rustig en voorzichtig die klitten proberen er uit te kammen.

Bij mij duurde het wel even voordat ik alles er mooi uit had, maar deed gewoon stukje voor stukje verdeelt over de dagen. En daarna goed bij houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 08:42 



 
Profiel   

Oké dank voor het delen van jullie ervaringen! :) Ik had ook het idee dat van boos worden mijn kat enkel nog banger werd en dat ze het niet begreep dat ik boos was dat ze stout deed. Ik ga het nu vaker doen en alleen kleine stukjes, en haar dan ook tijdens het kammen een brokje geven. Kijken of dat misschien helpt. Ik dacht dat ik een eigenwijze kleinzerige kat had maar er zijn dus wel meer die er een hekel aan kammem hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 12:59 



 
Profiel   

Ze deed waarschijnlijk ook niet stout.

Het deed haar waarschijnlijk zeer, en als staartzwaaien en boos kijken en grommen niet werkt, dan moet je wat als kat...



Kammen kan echt echt echt heel onprettig zijn als je een gevoelige huid hebt.
Geldt voor mensen net zo zeer als voor katten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 13:03 



 

Sabri schreef
Oké dank voor het delen van jullie ervaringen! :) Ik had ook het idee dat van boos worden mijn kat enkel nog banger werd en dat ze het niet begreep dat ik boos was dat ze stout deed. Ik ga het nu vaker doen en alleen kleine stukjes, en haar dan ook tijdens het kammen een brokje geven. Kijken of dat misschien helpt. Ik dacht dat ik een eigenwijze kleinzerige kat had maar er zijn dus wel meer die er een hekel aan kammem hebben.


Ik heb dan wel geen raskat, maar hij gedraagd zich wel zo. Met pillen moet je ook oppassen dat je niet openligt, die vind alles gewoon vervelend. Dan helpt goed vasthouden bij de poten prima, kunnen ze niets en geven ze zich ook wat makkelijker over.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 13:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen