Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ex-zwerfkat als binnenkat? Ervaringen gezocht!

 
Profiel   

Hallo Bokkers,

Sinds een tijdje ben ik op zoek naar een kat om bij mij en mijn vriend in ons appartement te komen wonen. :)
We willen graag een volwassen kat die binnen gehouden kan worden. Ik kijk hiervoor bij asiels. Nu zie ik veel katten die verplicht naar buiten moeten en dat begrijp ik ook helemaal. De katten die niet naar buiten mogen zijn vaak ex-zwerfkatten, nu begrijp ik dit omdat het risico dat de kat weer gaat zwerven groter is. Maar het lijkt mij eerlijk gezegd ook moeilijker om een kat die veel buiten is geweest, vervolgens gelukkig binnen te houden. Ik ben benieuwd of er bokkers zijn die ervaring hebben met zo’n kat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 13:55 



 
Profiel   

Ik heb 2 keer een ervaring gehad met een zwerfkat die ik binnen wilde houden. De eerste heb ik gevonden toen hij zo'n 16 weken was en tot zijn dood, toen hij 15 jaar was nooit kunnen laten wennen aan een binnen leven. Hij moest gewoon naar buiten, ondanks dat het huis groot genoeg was. Hij wilde na een uur al weer zijn territoriumloopje doen... De andere was een schildpadpoesje en had er geen enkele moeite mee. Maar die had een heel zwaar leven buiten gehad en was zo dankbaar binnen te kunnen leven, dat ze liever niet meer naar buiten wilde. Mijn ervaring is dat het het best een risico is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 14:00 



 
Profiel   

Lindaonline schreef
Ik heb 2 keer een ervaring gehad met een zwerfkat die ik binnen wilde houden. De eerste heb ik gevonden toen hij zo'n 16 weken was en tot zijn dood, toen hij 15 jaar was nooit kunnen laten wennen aan een binnen leven. Hij moest gewoon naar buiten, ondanks dat het huis groot genoeg was. Hij wilde na een uur al weer zijn territoriumloopje doen... De andere was een schildpadpoesje en had er geen enkele moeite mee. Maar die had een heel zwaar leven buiten gehad en was zo dankbaar binnen te kunnen leven, dat ze liever niet meer naar buiten wilde. Mijn ervaring is dat het het best een risico is.


Sluit ik mij helemaal bij aan... Soms als kittens zwervend gevonden worden, kunnen ze al niet meer aarden als binnenkat. Zou echt op zoek gaan naar een kat die al binnen gewend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 14:24 



 
Profiel   

Wij hebben een zwerver uit het asiel. Hij was 3 (geschatte leeftijd) toen we hem ophaalden en van de zomer wordt hij 5. Wij hebben hem eerst heel lang binnen gehouden en dat ging prima. We gingen wel met hem spelen (balletje, touwtje, nepmuis etc) voor zijn beweging. Inmiddels mag hij nu wel naar buiten, maar als hij een dagje op het huis moet passen omdat wij lang weg zijn, maakt hij daar geen enkel punt van. Wij hebben een prima ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 14:30 



 

Mijn kat is als zwervende kitten geboren in Roemenië en doet het prima binnen, zo lang hij maar genoeg aandacht krijg. Ik knuffel dus sowieso 's morgens en 's avonds voor ik naar bed ga uitgebreid met hem en als ik overdag momentent huis ben krijgt hij ook genoeg. Verder heeft hij hier veel staan om zich mee te vermaken. Als het lekker weer is spelen we buiten op het veldje voor mijn deur aan een tuigje.

Het ligt zo onwijs aan je kat, dat kan je van tevoren echt niet inschatten. Ik wist dat die van mij enorm mensgericht was en echt een zachtgekookt ei dus heb het geprobeerd, maar wel met altijd in mijn achterhoofd dat als het hier niet gaat hij naar mijn moeder gaat, waar hij wel naar buiten kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 14:37 



 
Profiel   

Perzen zijn heel aanhankelijk en op de baas gericht, wij haalden er 1 uit het asiel die was op straat gevonden. Die wilde nooit naar buiten, als hij in de achter tuin kwam dacht hij oeps foutje en rende hij weer snel naar binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 14:37 



 
Profiel   

Onze oude kat was een boerderij kat, onmogelijk om hem binnen te houden.
Poesje erna geboren bij mensen in huis, maar mochten vanaf dat ze 6 weken waren (hoorde we later toen we haar al hadden) af en toe in de tuin. Heeft altijd een enorme drang naar buiten gehad. Ook nooit binnen kunnen houden.

De 2 die we nu hebben.
Kater, geboren op een boerderij (in huis) flessen kitten. Vanaf hij 9 mnd was mocht hij af en toe in de tuin. Ging wel dagelijks even naar buiten, maar was altijd in de buurt. Moest hij binnen blijven ook prima.
Poes, geboren uit verwilderde ouders (3e generatie wild) op een boerderij. Heeft totaal geen drang naar buiten.
Waar we nu wonen mogen ze vanwege de kater niet meer naar buiten. Hebben nl water (Amstelmeer) voor de deur en hij is gek op water. Kanten zijn te hoog, hij kan er niet meer uit.
Dat vind hij nu wel moeilijk, helemaal niet meer naar buiten, poesje taalt er niet naar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 14:38 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de reacties! Het is dus erg wisselend en wel een risico

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 15:22 



 
Profiel   

Ik denk dat het per kat verschilt :) Ik zie soms wel asielkatten voorbij komen waarbij staat dat ze liever binnen zitten :)

edit: hier heb je een hele lijst
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... =10&page=1

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 16:10 



 
Profiel   

Mijn kat is geschat op 10 jaar toen hij met een vangactie in het asiel is beland. Ongechipt, ongecastreerd, geen geschiedenis bekend, eeltige pootjes, zeer zeker een zwerver. Fiv positief dus mag niet meer naar buiten.

Hij heeft werkelijk nergens last van. Doet niets liever dan de hele dag slapen en knuffelen, en af en toe even gek rondjes rennen en spelen. Hij heeft nooit geprotesteerd in de vorm van meubels krabben, sproeien, slopen, wat dan ook. Maar ik kan me voorstellen dat het gewoon zijn karakter is. Voordeel van een volwassen asiel kat is dan weer wel dat ze dat vaak al kunnen inschatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 16:17 



 
Profiel   

Wij hadden ook een 'zwerfkat' in huis genomen, maar was echt nog heel jong! Die heeft er nooit problemen mee gehad dat hij niet meer naar buiten mocht. Maar zou natuurlijk best anders kunnen zijn voor een oudere kat

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 16:18 



 
Profiel   

Onze eerste kat was een zwerfkat. Meegenomen van de manege waar ik destijds kwam. Onder de vlooien en teken. Hele lieve kat maar bleef deels buitenkat. Overdag wilde ze echt graag naar buiten, was ook een fantastische jager, kwam met konijnen, ratten, muizen thuis. s'nachts wilde ze heel graag binnen blijven, meestal lekker op bed of spinnend op je buik/borst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-20 16:25 



 
Profiel   

Ik had een kat vanuit het asiel, een zwerfkat vanaf kitten. Met een half jaar in het asiel gekomen met flinke niesziekte, en dus isolatie (klein hokje). Die heeft een half jaar in isolatie gezeten, tot ik 'm meenam. Destijds woonde ik op een appartement, zonder mogelijkheid tot buiten te laten. Kat was dolgelukkig en heeft nooit een poging gedaan te ontsnappen. Geweldige knuffelkat, maar wel heel bang voor vreemden. Het heeft zeker 3 maanden geduurd voordat hij in de kamer durfde te komen waar m'n vriend ook was :=

Later in een huis met tuin mocht hij wel buiten. Daar is hij, op een keer na, altijd thuis gekomen als ik riep. Die ene keer zat hij opgesloten bij de buurvrouw in de kelder :+
Hoewel hij de kleinste van mijn drie katten was, hield hij als enige de buurkatten uit de tuin := Dan kwam z'n wilde kantje boven.

De niesziekte is goed onder controle gebleven tot we noodgedwongen moesten verhuizen. Moeten inwonen bij een zware kettingroker. Dat plus de stress van continue vreemd volk is hem teveel geworden. Ik heb 'm laten inslapen toen hij 6 was. Was echt een gouden kat, mijn maatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 23:26 



 
Profiel   

Mijn voormalig zwervertje is buiten doodsbang (ook in de tuin) en blijft dus lekker binnen. Daar ligt 'ie (ondanks meer speelgoed dan de gemiddelde prinses) het liefst de hele dag op schoot te maffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 23:32 



 
Profiel   

Ik heb mijn kitten op Corfu gevonden afgelopen zomer, inmiddels is hij 7 maanden oud. Ik heb hem zo lang als mogelijk binnen gehouden, maar op een gegeven moment lukte het echt niet meer. Het is gewoon écht een buitenkat, vooral als ik niet thuis ben, dan wil hij al helemaal niet graag binnen zijn. Het zit in de aard van het beestje..

Ik zou lekker op zoek gaan naar een kat die geen buiten kent! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-20 23:37 



 
Profiel   

Geen buiten kennen is geen garantie...
Onze zwerfkatten krijg ik nu niet meer buiten op eentje na, onze raskat die altijd binnen is opgegroeid jankte steen en been om in de tuin te mogen en stond keer op keer heel gewiekst klaar om toch maar naar buiten te schieten als je maar naar de deurknop keek. Terwijl dat beestje dus nog nooit buiten was geweest, maar wel af en toe iemand buiten of op het terras zag.

Hangt echt af van het karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 00:07 



 
Profiel   

Hier ook 3 keer ervaring met zwervers. Twee volwassen katten en een kitten meegemaakt. Alle 3 prima kunnen wennen aan een binnenleven, alle 3 ook direct zindelijk. Twee van de drie mochten naar buiten en dat is altijd goed gegaan. De andere kat is gewoon de slimste niet en altijd een beetje benauwd voor vreemde dingen, dus die vindt het leven als binnenkat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 00:09 



 
Profiel   

Mijn kat is op straat gevonden, maar was duidelijk wel mensen gewend. Kende de koelkast en de kattenbak, en was al gecastreerd. Het was zeker geen straatkat, maar een huiskat die haar thuis kwijt was.
De eerste vijf jaar kwam ze alleen op het balkon. Dat ging op zich prima, maar ze is pas helemaal opgefleurd toen ze ook de tuin ter beschikking kreeg. Ze komt een paar keer per dag buiten (alleen als wij thuis zijn) en heeft niet de neiging ver buiten de tuin te gaan, maar het verschil in ontspanning is echt merkbaar. (geen stress-strepen meer in de vacht, andere gezichtsuitdrukking)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-20 00:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen