Hond vecht met andere hond in kennel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 01:34

@Avalanche81 Wordt een beetje off topic, ik stuur je een pb.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 02:13

Weet je zeker dat je berghond weer 100% oke is? Ik ken wel een situatie dat de zwakkere hond opeens na vele jaren samen opeens de klos was.

Zelf hebben wij altijd teefjes samen gehad. En mijn moeder had ook een teefje, dus ze waren vaak met zn 3en en er is nooit gevochten.

Nu heb ik broer en zus en die corrigeren elkaar ook. Maar bij blaffen of onrustig gedrag is het echt corrigeren en geen ruzie. Om botjes en speelgoed is wel een paar keer gevochten, dus dat krijgen ze nooit als wij er niet bij zijn. Houden ze ook apart met botjes.
Ze kunnen verder niet zonder elkaar en het is het teefje dat de reu pakt. Het is heel lang goed gegaan, omdat hij weet hoe hij het kan stoppen. Maar laatst ging het 1 keer mis voor mn neus om speelgoed. Teefje is zich echt van geen kwaad bewust.

Wel probeer ik onpartijdig in te grijpen.

Mijn vorige kleine hondjes is omgekomen door een aanval van meerdere honden en dan doe je echt alles om ze er vanaf te halen. Ik ben niet beschadigd geraakt en vind het wel rot dat ik mn armen en benen heb moeten gebruiken, want het was niet de schuld van de honden uiteindelijk.

Je zegt dat je buitenaf woont, dus ik neem aan dat je ruimte hebt? Dan kan je altijd wel iets anders maken zodat ze allebei een eigen kennel hebben met uitloop op een speelwei. De honden zijn nu echt niet gelukkig zo en je gaat echt een keer een bloedbad treffen zoals het nu gaat.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 16:55

Avalanche81 schreef:
Is geen territoriaal gedrag. Gewoon teven die elkaar niet moeten en het niet kunnen bijleggen.


Als ze het 7 jaar lang (zo oud is de berghond, herder is 9 jaar) goed met elkaar kunnen vinden, dan zijn het niet gewoon "teven die elkaar niet moeten".
Ik wordt een beetje moe van alles herhalen, in de grote speelwei gaat het prima met elkaar en wordt er ook nog gespeeld af en toe, daar zijn ze gewoon elkaars roedelgenootje.
Echter in de kennel, waar het voorheen ook prima ging, is het fout gegaan nadat ze een tijd gescheiden zijn geweest en heeft de herder bedacht dat zij daar God is, door dit topic, enkele vragen van jullie en erover na te denken is dat mij duidelijk geworden.

Ibbel schreef:
Je hebt al 1 hond binnen. De berghond is een jaar ook binnen geweest vanwege een blessure. Als ik het goed gelezen heb...

Hoe onmogelijk is het (als de kennel niet - eenvoudig - op te delen is) om permanent twee honden binnen te hebben en één overdag in de kennel? En dan om de andere dag de kruising en de berghond in de kennel zodat ze beiden evenveel tijd binnen/buiten hebben?


Dat is vrij onmogelijk, gezien het feit dat ons huis dan een kennel wordt. Vroegah, zaten ze alledrie binnen, nou dat was niet grappig, overal stof en haar en gorigheid. Daarbij komt dat het een berghond is van ruim 60 kg, niet echt een binnenhond in onze niet al te grote woning.
Daarbij worden honden die bij ons buiten lopen, dus op ons erf, er niet schoner op, die wil je echt niet meer binnen hebben na een paar weken, qua geur en modder etc.
Toen de berghond binnen moest blijven voor langere tijd heb ik haar dan ook eerst 3 x gewassen.

Duhelo schreef:
Ik zou deze honden enkel nog samen laten onder toezicht. Je zegt dat het voorheen met 3 wel ging. Wss had die een leidende of kalmerende functie waardoor het niet escaleerde. De herder denkt de boel te moeten regelen maar kan dat niet aan.
Als jij erbij bent en je kan op tijd ingrijoen, geen probleem. Maar als je er niet bij bent gaat het vroeg of laat mis.

Betreft de weide en beschutting;een vlonder van een paar palletten en enkele hondenhokken erop lijken me geen giga grote moeite? (Als het met meer ruimte wel lukt)


De binnenhond was misschien afleiding waardoor er niks gebeurde, dat zou kunnen.
De herder kan het regelen absoluut wél aan. Ze grijpt de berghond steeds, de berghond laat dat gaan totdat ze het zat is en dan snauwt ze een keer terug waarop de herder het gevecht begint en er ook teruggevochten wordt.
Het is/lijkt geen grote moeite, maar dat is het wel als je geen handige vent in de buurt hebt die kan helpen daarmee.

Kanzi schreef:
Ik heb helaas ook de ervaring dat twee teefjes niet goed samen ging.
Van alles geprobeerd, maar het is nooit meer goed gekomen tussen die twee.
We hebben ze echt volledig moeten splitsen, dat waren ook herderkruisingen.
Sindsdien hebben we ons nooit meer gewaagd aan de combinatie van twee teefjes samen, en hebben nu altijd een reu en een teef.
Dat gaat altijd goed, echt nooit problemen meer mee gehad.
Misschien een idee om in je achterhoofd te houden bij volgende honden.


Ik ben bekend met dit soort verhalen, ik ben er echter ook van overtuigd dat als deze twee honden niet waren gescheiden voor een jaar, er niks was gebeurd tussen hun. Het ging al 7 jaar goed en tussen de binnenhond en de herder al 9 jaar.

Kuggur schreef:
Ingrijpen is iets anders dan er domweg tussen springen.
Je moet weten wat je doet. Ik heb wel eens twee honden die op leven en dood vochten uit elkaar gehaald, zonder zelf risico op verwonding te lopen.


Ik heb jaren in een grote kennel gewerkt, in het buitenland, zowel asiel als vakantieopvang, gemengde groepen. Ik heb dus ook veel ervaring met het uit elkaar halen van honden, van vele rassen. En met het plaatsen van nieuwe honden etc. Ik heb dit topic enkel geplaatst om mijn gevoel bevestigd te krijgen en wellicht zag ik nog iets over het hoofd. Maar dat viel mee.

superpony schreef:
Weet je zeker dat je berghond weer 100% oke is? Ik ken wel een situatie dat de zwakkere hond opeens na vele jaren samen opeens de klos was.

Zelf hebben wij altijd teefjes samen gehad. En mijn moeder had ook een teefje, dus ze waren vaak met zn 3en en er is nooit gevochten.

Je zegt dat je buitenaf woont, dus ik neem aan dat je ruimte hebt? Dan kan je altijd wel iets anders maken zodat ze allebei een eigen kennel hebben met uitloop op een speelwei. De honden zijn nu echt niet gelukkig zo en je gaat echt een keer een bloedbad treffen zoals het nu gaat.


Ja de berghond voelt zich op en top, en misschien is haar tegenreactie als ze de herder zat is, wel de trigger voor de herder om uit haar dak te gaan

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:11

Je rukt mijn opmerking volledig uit zijn verband, dat was een direct antwoord op een opmerking van Avalanche die ik ook quotte.
Ook al ben je de OP, niet alles in dit topic draait om jou.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 17:15

Kuggur schreef:
Je rukt mijn opmerking volledig uit zijn verband, dat was een direct antwoord op een opmerking van Avalanche die ik ook quotte.
Ook al ben je de OP, niet alles in dit topic draait om jou.


Uhm, ik wilde gewoon even wat omschrijven, een mede-ervaringe, net als jij, het is geen aanval of zo. Vind dat je vrij fel reageert.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:18

Oh, okay. Dan is er sprake van een misverstand, ik had de indruk dat je je door mijn opmerking persoonlijk aangesproken voelde. (Ja het was inderdaad wat een felle reactie, sorry daarvoor).

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 17:20

Kuggur schreef:
Oh, okay. Dan is er sprake van een misverstand, ik had de indruk dat je je door mijn opmerking persoonlijk aangesproken voelde. (Ja het was inderdaad wat een felle reactie, sorry daarvoor).


Dank je wel voor je reactie, fijn dat we het even recht kunnen zetten.

irmaz

Berichten: 4770
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:13

Weet je zeker dat ook de herder nergens last van heeft? Een grote hond van 9 jaar is toch niet helemaal jeugdig meer.

Verder vind ik je berghond heel tolerant dat ze dat gedoe van die herder zo ondergaat. Ben je niet bang dat de herder een keer een grens over gaat met de berghond? Mijn ervaring met deze rassen is dat ze ontzettend veel tolereren maar wanneer de grens is bereikt ze serieus schade aan kunnen richten.

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:33

Ik zie je meerdere keren zeggen dat het de eerste 7 jaren goed gegaan is.
Dat is natuurlijk erg mooi, maar nu gaat het niet goed meer.
Dus je kan wel in die eerste 7 jaar blijven hangen, maar ben bang dat dit straks toch een keer echt escaleert als je er niet bij bent.
Het zou mij niks zijn zo.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:48

Wildgrounds schreef:
Als ze het 7 jaar lang (zo oud is de berghond, herder is 9 jaar) goed met elkaar kunnen vinden, dan zijn het niet gewoon "teven die elkaar niet moeten".
Ik wordt een beetje moe van alles herhalen, in de grote speelwei gaat het prima met elkaar en wordt er ook nog gespeeld af en toe, daar zijn ze gewoon elkaars roedelgenootje.

Ik word ook een beetje moe van alles herhalen, en ik ben niet de enige die dit punt blijft maken.

Het kan jaren goed gaan, het probleem met vechtende teven is, dat eens ze hebben gevochten, het niet meer goed komt, en dat geen reet te maken heeft met dominantie, territoriaal gedrag, of een scheet die dwars zit.

Als ze het 7 jaar prima konden vinden, en nu niet meer, moeten ze elkaar dus nu niet meer. Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:13

Daar ben ik het echt niet mee eens. Wij hebben broer en zus. Broer is later bij ons komen wonen.

Ze hebben een paar keer gevochten in 5jr tijd, maar ze kunnen echt niet zonder elkaar. Zuslief heeft met zo een gevecht 1x ook echt wel dr broertje beschadigd.

En ik zei laatst dat ik blij was dat het nooit meer gebeurde en toen gebeurde het 2 wk geleden voor mn neus. Ik probeer wel Zwitserland te zijn en straf niet. Mijn rol of onze rol die keren dat er is gevochten kan ook bepalend zijn.

Overigsn spelen ze ook keihard wat nooit uitloopt op beschdigen of vechten. Zo een echt gevecht zie je echt niet aankomen.

Avalanche

Berichten: 15987
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:19

Ik had het over twee teven........ dat is dus niet broer en zus......... :D

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:40

Avalanche81 schreef:
Ik had het over twee teven........ dat is dus niet broer en zus......... :D


Ik heb echt altijd teven gehad.

En deze vroer en zus zijn niet samen vanuit het nest. Broer heeft even wat meegemaakt.........

Daarbij is vechten, toch echt vechten. Zus klapt er gewoon in en dat is echt heel naar. Het enige voordeel van de reu is dat ik denk dat hij het nu kan voorkomen en het nog amper gebeurt.
Maar ik kan ze echt niet samen een botje geven.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 00:27

Hier al jaren teven samen van sterke (Stafford, rottweiler, Bordeaux dog) en minder sterke honden erbij (aussie, keesje en cavalier) en nog nooit een menings verschil gehad... reuen zijn een ander verhaal... is gewoon een stabiele roedel.

TS wat gebeurt er als je zelf in de kennel erbij staat? Ik denk niet eens zozeer te maken heeft met de ruimte die ze hebben maar puur het feit dat de hond zich de plek toegeëigend heeft.
En er ergens een verschuiving in de roedel heeft plaats gevonden.
Is er een mogelijkheid om ze tijdelijk te korven? Voor hun eigen veiligheid en zo tijd te kunnen nemen om het goed te beoordelen.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 19:28

Avalanche81 schreef:
Als ze het 7 jaar prima konden vinden, en nu niet meer, moeten ze elkaar dus nu niet meer. Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is.


Dat is niet moeilijk te begrijpen want ze vechten nu en zitten apart. Ik wil er puur mee aan geven dat het pas nú mis is gegaan, nádat ze langere tijd uit elkaar zijn geweest. Omdat sommige reacties suggereren dat je nooit teven bij elkaar kan houden.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 19:33

candalisa schreef:
Hier al jaren teven samen van sterke (Stafford, rottweiler, Bordeaux dog) en minder sterke honden erbij (aussie, keesje en cavalier) en nog nooit een menings verschil gehad... reuen zijn een ander verhaal... is gewoon een stabiele roedel.

TS wat gebeurt er als je zelf in de kennel erbij staat? Ik denk niet eens zozeer te maken heeft met de ruimte die ze hebben maar puur het feit dat de hond zich de plek toegeëigend heeft.
En er ergens een verschuiving in de roedel heeft plaats gevonden.
Is er een mogelijkheid om ze tijdelijk te korven? Voor hun eigen veiligheid en zo tijd te kunnen nemen om het goed te beoordelen.


Als ik er bij sta dan zijn ze poeslief en aardig en rustig.
Ze zitten nu gescheiden in hetzelfde verblijf, even wat tijdelijks geknutseld. Maar toen ze nog samen zaten vochten ze ook echt niet de hele tijd. 1x per week of zo.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 07:46

Het is ook niet zo dat je teven nooit bij elkaar kan houden, maar tussen teven onderling gaat het vaker fout. Herders lijken daar wat gevoeliger voor.
Als het eenmaal fout gaat, gaat het vaak ook van kwaad tot erger.
Dus houd ze goed in de gaten, best kans dat het gedrag zich uitbreidt en ze later ook niet meer samen op de speelweide kunnen bijvoorbeeld.
Bij ons was het eerst alleen knokken in spannende situaties, uiteindelijk hoefden ze elkaar alleen maar te zien om het fout te laten gaan.
Fijn dat je het voor nu hebt kunnen oplossen wat betreft apart zetten!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:54

Ik denk dat het heel eenvoudig is, de kennel is gewoon veel te klein voor die 2 honden. Als er om één of andere reden spanning ontstaat hebben de 2 honden te weinig ruimte om elkaar te ontwijken en dan ontploft de boel. Je zegt zelf dat het op de speelweide goed gaat, dat is ook logisch omdat ze daar plaats genoeg hebben. Als daar de ene hond wat lastig wordt kan de andere hond wat opzij gaan en zo de spanning verminderen. In de kennel wil die hond net hetzelfde doen maar er is geen plaats. Nr 1 raakt gefrustreed omdat nr2 geen plaats ruimt, nr 2 wil wel maar heeft geen plaats, raakt ook gefrustreerd, want die wil wel plaats ruimen maar kan er niet voor zorgen, en tenslotte wordt het knokken.
Wij hebben 3 honden die in huis leven en dat gaat heel goed. Maar je ziet hen signalen geven aan elkaar en op elkaar reageren. Zet ik hen met z'n 3en in de auto wordt er ook regelmatig gegromd net omdat daar de plaats beperkt is.
Het is niet omdat het vroeger wel goed ging dat het goed blijft gaan. Honden worden wat ouder, wt strammer en wat knorriger.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hond vecht met andere hond in kennel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:34

Een reu erbij zal zeker niet altijd de oplossing zijn, de buren bij ons aan de overkant hadden 2 teven, was altijd gedoe bij die 2, elke dag weer, die hebben een heel groot buitenterrein en zelfs dan is er gedoe, honden zitten allebei onder de littekens omdat ze elkaar grijpen en niet snel opgeven, geen van beide. Als de een aanslaat omdat er een fietser voorbij komt vindt de ander dat niet geslaagd, die vliegt de ander dan direct in de haren, andersom net zo. Er is sinds vorig jaar herfst een reu bijgekomen, eerst ging het aardig, maar na 2 weken vliegen ze elkaar weer net zo in de haren en doet de reu net zo mee. Het is geen stabiele roedel en geen van de 3 weet hoe het wel moet, dat geeft veel onrust en is duidelijk terug te zien.

Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:35


Jis_

Berichten: 11592
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:24

superpony schreef:
Daar ben ik het echt niet mee eens. Wij hebben broer en zus. Broer is later bij ons komen wonen.

Ze hebben een paar keer gevochten in 5jr tijd, maar ze kunnen echt niet zonder elkaar. Zuslief heeft met zo een gevecht 1x ook echt wel dr broertje beschadigd.

En ik zei laatst dat ik blij was dat het nooit meer gebeurde en toen gebeurde het 2 wk geleden voor mn neus. Ik probeer wel Zwitserland te zijn en straf niet. Mijn rol of onze rol die keren dat er is gevochten kan ook bepalend zijn.

Overigsn spelen ze ook keihard wat nooit uitloopt op beschdigen of vechten. Zo een echt gevecht zie je echt niet aankomen.


Hier hielp Zwitserland zijn niet met teef en reu. Reu (richting volwassenheid toen) bleek aanstichter, die eens goed aangepakt toen ik ze weer uit elkaar haalde en daarna nooit meer een gevecht geweest.