Kleuropties chihuahua merle

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:32

Hoi allemaal,

Wij zijn van plan om een nestje te fokken met onze half lang harige blue merle chihuahua. Alleen zijn wij aan het twijfelen wat voor kleur reutje te gebruiken, wij willen namelijk een merle teefje uit dit nest houden. Het teefje is volledig gezond, heeft een geweldig karakter en heeft een stamboom, niet bij de fci maar ergens anders ik kom zo niet op de naam.

Ze heeft al ooit een nestje gehad van een lavendel reutje, hier kwamen er echter alleen maar solid blue puppies uit.

Hebben jullie misschien een idee wat voor kleur reutje te gebruiken?

Voor het idee heb ik een foto toegevoegd van het teefje, niet de beste foto maar voor het idee.


Afbeelding


Alvast bedankt voor jullie ideeën :D

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:41

Als het hondje gezond is, èn getest, dan weet je ook wat voor kleuren zij draagt en wat voor kleur je moet gebruiken. ;)

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:52

Nooit Merle x Merle fokken, dubbel Merle geeft genetische afwijkingen als doof en blind!

Een goede hond heeft geen kleur.

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 16:54

KimD schreef:
Als het hondje gezond is, èn getest, dan weet je ook wat voor kleuren zij draagt en wat voor kleur je moet gebruiken. ;)



De hond is getest op ziektes, alleen niet op kleur. Alleen heb ik niet zo veel aan dit antwoord, aangezien er talloze mogelijkheden zijn. Dat er geen merle op merle gezet moet worden is logisch, alleen is er voor mij de vraag met welke kleur is er de meeste kans dat er merle puppies (blue merle of een andere kleur merle is allemaal goed).

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:59

Met een effen ouder heeft iedere pup 50% kans op Merle, maar dat kan inhouden dat je 0% of zelfs 100% Merle pups hebt. Het is net een loterij.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:00

Geen sable, geen merle. Dat sowieso, en geen wittig, als je merle-tekening wil.

Eigenlijk zou ik gewoon voor een zwarte gaan. Merle x solid geeft altijd 50% kans op merle, of dat ook werkelijk zo uitkomt, is een kwestie van (on)geluk. De andere helft is solid. Merle x merle geeft ook 50% kans op merle, alleen daarnaast ook nog 25% kans double merle, wat zowel doof als blind als darm- als immuniteitsproblemen kan geven. 25% is alsnog solid. Sable kan merle onder zitten, dat is niet te zien.

FCI is in Nederland het enige erkende stamboom.

Chihuahua's horen ECVO (ogen) en PL getest te worden om te fokken. ECVO is een jaarlijks terugkerende test omdat je alleen voorlopig vrij kan krijgen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:20


SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 17:33

Dat er geen merle op merle gezet mag worden was voor dit topic al duidelijk, er is al een heleboel huiswerk vooraf gegaan. Het heeft dus geen nut om dit punt 4 keer aan te halen, zeker aangezien dit al niet in de planning stond.

Mijn vraag zit meer in de kleurgenetica zelf, voor paarden heb je bijvoorbeeld een kleur genetica calculator. Zodat je kan zien welke kleur dominant is boven de andere en wat de kleurkansen zijn.

Is het ook mogelijk om buiten blue merle er een andere kleur merle uit te fokken of is het blue gen dominant over bijvoorbeeld een red merle?

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:35

SDLT schreef:
KimD schreef:
Als het hondje gezond is, èn getest, dan weet je ook wat voor kleuren zij draagt en wat voor kleur je moet gebruiken. ;)



De hond is getest op ziektes, alleen niet op kleur. Alleen heb ik niet zo veel aan dit antwoord, aangezien er talloze mogelijkheden zijn. Dat er geen merle op merle gezet moet worden is logisch, alleen is er voor mij de vraag met welke kleur is er de meeste kans dat er merle puppies (blue merle of een andere kleur merle is allemaal goed).


Of er talloze opties zijn weet je dus niet, want je hebt niet getest.

En aangezien je nog geen flauw idee hebt wie de reu gaat worden, kun je geen zinnig woord daarover zeggen.

Fokken is gokken. Fokken met ongeteste merles is onverantwoord en gevaarlijk.

Laat je teef DNA testen, laat de toekomstige reu DNA testen. Want een zwarte hond kan ook merle zijn. En dan fok je dus onbewust merle x merle.

Als je die testen hebt gedaan kun je met zekerheid zeggen wat er aan de achterkant uitrolt.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:45

Zonder test geen zekerheid.
Beste kun je de teef laten testen bij Tilia op een complete kleurtest incl de “merle silv sine 47€”
https://www.tilialaboratories.cz/index. ... k&typvys=1 (link is incl de andere tests voor chi’s)

En de reu die je erop zet ook..

Een red tri/bi reu zou red merle kunnen geven tesamen met je blue merle teef.

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:09

KimD schreef:
Laat je teef DNA testen, laat de toekomstige reu DNA testen. Want een zwarte hond kan ook merle zijn. En dan fok je dus onbewust merle x merle.

Als je die testen hebt gedaan kun je met zekerheid zeggen wat er aan de achterkant uitrolt.


Niet dus.
Op een zwarte hond kan merle niet onzichtbaar zijn.
Als fokker van merle dragende honden en stamboom fci rasvereniging, zou je dit toch zeker moeten weten.
Merle is dominant op zwart dus zal altijd tonen in een zwart patroon door merle vlekken.
Verdiep je nog maar eens alvorens advies te geven of afkeurend te reageren op alles wat niet in je stamboomstraatje past dus want precies dit is nu wat ik bedoel over de pretentie van de stamboomfokkers... Zelf de bal mis schieten en toch zichzelf beter vinden want ze fokken met stamboom... Net dan is het des te schandelijker dat men het zelf niet weet.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:54

Little_Gift schreef:
KimD schreef:
Laat je teef DNA testen, laat de toekomstige reu DNA testen. Want een zwarte hond kan ook merle zijn. En dan fok je dus onbewust merle x merle.

Als je die testen hebt gedaan kun je met zekerheid zeggen wat er aan de achterkant uitrolt.


Niet dus.
Op een zwarte hond kan merle niet onzichtbaar zijn.
Als fokker van merle dragende honden en stamboom fci rasvereniging, zou je dit toch zeker moeten weten.
Merle is dominant op zwart dus zal altijd tonen in een zwart patroon door merle vlekken.
Verdiep je nog maar eens alvorens advies te geven of afkeurend te reageren op alles wat niet in je stamboomstraatje past dus want precies dit is nu wat ik bedoel over de pretentie van de stamboomfokkers... Zelf de bal mis schieten en toch zichzelf beter vinden want ze fokken met stamboom... Net dan is het des te schandelijker dat men het zelf niet weet.


Ach, daar ben je weer met je gerel! :+ Had je nou ook nog maar wat te zeggen wat ergens op slaat! B-)

Een zwarte hond kan wel degelijk merle dragen, dat is een vorm van merle namelijk, merle kan wel degelijk onzichtbaar zijn. Alleen omdat de hond zwart is vermoeden mensen dat niet.

Daarom is het zo belangrijk dat fokkers testen! Zékér met merle honden, maar ook met andere rassen en kleuren. Neem bijvoorbeeld Zoë op Bokt, zij heeft 'maar' zwart witte borders, maar die dragen een hele rij aan kleuren. Maar doordat zij test weet ze wat er kan gebeuren! ;)

Dus ja, zelf een groen, gele, rode, paarse, blauwe en pimpeloranje hond kunnen merle dragen. Dat is het hele gevaar, merle zie je zeker niet altijd.

Om het even te verduidelijken voor je wijsneus, al deze honden zijn merle:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De pup in het midden is een pup van de hondjes ernaast, welke van de ouders veroorzaakt de merle?

Afbeelding

Ik doe mijn huiswerk als merle fokker én liefhebber, al jaren lang. Dus ja, ik weet waar ik het over heb.

Als jij alle bovenstaande honden kunt benoemen met het juiste type merle, dan kunnen we verder praten. Maar tot die tijd lijkt het me verstandig niks meer te zeggen. Want je vergroot het risico dat TS een slechte keuze maakt mbt een zwarte reu die opeens toch merle bleek.

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:19

Is ze ook getest op CM en SM?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:29

Little_Gift schreef:
KimD schreef:
Laat je teef DNA testen, laat de toekomstige reu DNA testen. Want een zwarte hond kan ook merle zijn. En dan fok je dus onbewust merle x merle.

Als je die testen hebt gedaan kun je met zekerheid zeggen wat er aan de achterkant uitrolt.


Niet dus.
Op een zwarte hond kan merle niet onzichtbaar zijn.
Als fokker van merle dragende honden en stamboom fci rasvereniging, zou je dit toch zeker moeten weten.
Merle is dominant op zwart dus zal altijd tonen in een zwart patroon door merle vlekken.
Verdiep je nog maar eens alvorens advies te geven of afkeurend te reageren op alles wat niet in je stamboomstraatje past dus want precies dit is nu wat ik bedoel over de pretentie van de stamboomfokkers... Zelf de bal mis schieten en toch zichzelf beter vinden want ze fokken met stamboom... Net dan is het des te schandelijker dat men het zelf niet weet.



Daar sla je toch gigantisch de plank mis over merle..

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:29

Dyphusion schreef:
Is ze ook getest op CM en SM?


En CDDY & IVDD? Deze lijken me bij een chihuahua ook niet onbelangrijk!

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:00

Toch echt niet.
Bij wildkleur en sable zeer zeker maar Niet Nooit Nimmer bij zwart.

Als jullie niet zien dat bij de eerste tricolour er ook merle schakeringen het zwart doorbreken net zoals bij de laatste bi merle hond het zwart ook daar gebroken is doorlopend schakeringen... Dan zouden jullie beter goudvissen kweken... Zwart is zwart, puur zwart en effen zwart niet met nog andere haren doorheen het zwarte haarkleed dus!

Zoals zovelen die hun donkerbruin paard zwart noemen terwijl die toch een donkerbruine snoet heeft, ook geen zwart paard is.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:13

Little_Gift schreef:
Toch echt niet.
Bij wildkleur en sable zeer zeker maar Niet Nooit Nimmer bij zwart.

Als jullie niet zien dat bij de eerste tricolour er ook merle schakeringen het zwart doorbreken net zoals bij de laatste bi merle hond het zwart ook daar gebroken is doorlopend schakeringen... Dan zouden jullie beter goudvissen kweken... Zwart is zwart, puur zwart en effen zwart niet met nog andere haren doorheen het zwarte haarkleed dus!

Zoals zovelen die hun donkerbruin paard zwart noemen terwijl die toch een donkerbruine snoet heeft, ook geen zwart paard is.


Maar het is geen Tri, het is een merle. :+ .

Er is niks van tri te vinden in die hele eerste. Sterker nog, die vererft het niet eens. Die laatste is ook vol merle, niks anders.

Maar, aangezien je het zó goed weet. Noem me maar eens het soort merle dat ze zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:24

Zo. Topic gekaapt. :roll:

Ik heb nog nooit zulke kleuren chihuahuas gezien TS, best mooi!

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:25

Maar niet onbelangrijk voor TS, want dan ziwt ze dat er meer nodig is dan 'wat voor kleur reu.'

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 14:34

Zo dat is nog al een aanname dat alleen de kleur belangrijk is voor mij, of als het mij helemaal niet zou interesseren of het voor de rest gezonde pups zouden zijn.


Mijn vraag over kleuropties gaat er over welke opties er zouden zijn, zodat wij daarna verder kunnen filteren wat voor reutje.

Ik neem aan dat jij ook niet alle paarden eerst laat keuren voordat je er überhaupt gaat kijken.

Maar wij hebben al een beslissing gemaakt, het gaat een choco reutje worden. Het zou dan een langharige Chi of een pomeriaan worden, dit omdat de bouw wat fijner zou mogen en ze bouw technisch wat beter aan zou sluiten bij een pomeriaan.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:37

Bij pomeriaan zit je met het zelfde risico op merle er lopen er genoeg van tegenwoordig...

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:45

SDLT schreef:
Alleen zijn wij aan het twijfelen wat voor kleur reutje te gebruiken, wij willen namelijk een merle teefje uit dit nest houden.

Ze heeft al ooit een nestje gehad van een lavendel reutje, hier kwamen er echter alleen maar solid blue puppies uit.

Hebben jullie misschien een idee wat voor kleur reutje te gebruiken?


SDLT schreef:
Is het ook mogelijk om buiten blue merle er een andere kleur merle uit te fokken of is het blue gen dominant over bijvoorbeeld een red merle?


Letterlijk uit je OP & antwoorden, lijkt me niet gek dat ik dan denk dat je op kleur wilt fokken...

Kleur is bijzaak, je fokt op gezondheid, ook bij paarden. Dat het tegenwoordig meer andersom lijkt te zijn is een kwalijke zaak.

Je kunt een voorkeur hebben voor kleur, maar als er geen bijpassende reu te vinden is, wat dan? De beste van de slechste kiezen?

Zeker in de chihuahua zijn heel veel lijnen en honden verrot, dan is het nog eens zo erg van belang om op gezondheid te fokken.

Om dan een pom te kiezen is ordinair kruisen, voegt niks toe, heb je niks aan. Kies dan voor een stamboom chihuahua reu die volledig getest is, dan weet je op zijn minst dat vaderskant schoon is. Ook bij een choco is een kleurtest niet onbelangrijk, maar een stamboom chi zal die testen sneller hebben.

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 14:54

Hoe vaak zeggen we dat er op papier niet te rijden valt? Ik kies een hond die goed bij mijn hond past, of dat nou een Chi of een pomeriaan wordt is een bijzaak.

Daarbij was dit topic geopend om te kijken wat voor kleuropties er zijn, puur vanwege interesse in genetica.

Daarbij mag ik gerust selecteren op een kleur wat mij aanstaat, zolang er maar met gezonde honden gefokt wordt

Als jij daar een andere mening over hebt mag dat, alleen respecteer dan ook mijn mening.

Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden, aangezien er meer verwijten worden gemaakt dan daadwerkelijk info waarom gevraagd wordt

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:02

Misschien moet je je eerst wat beter inlezen in het ras als je met een pomeranian (in het Nederlands dwergkees) wilt fokken. Pomeriaan is een niet bestaand ras en wordt alleen gebruikt bij de broodfokkers. Daarnaast blijft dan nog altijd de vraag staan of jouw teef getest is op SM en CM. De dwergkees is namelijk een doodziek ras op dit moment, dus daar zou ik me eerst een stuk beter in gaan verdiepen als ik jou was.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:02

Ik snap überhaupt niet zo goed waarom er perse met en op merle gefokt moet worden, die rage is nu wel voorbij.
Maar oke, laat ik eens verder lezen dacht ik, wie weet volgt er wel een interessant topic. :)
Als ik dan vervolgens lees dat er een dwerg Kees op gaat (Dit ras een Pomeriaan noemen is een vloeken in de kerk, weet je dat wel?) krab ik me nog eens achter mijn oren. >;)
Dit heeft niets te maken met rasverbetering of bewust fokken, dit draait alleen maar om populaire designerhonden fokken (die voor veel geld verkocht kunnen worden), in dit geval de PomChi.
Oftewel; Puur broodfok. := Ik kan er niet over uit dat men dit zonder enige gêne deelt.

TS neem je verantwoordelijkheid en doe het alsjeblieft niet.