Kleuropties chihuahua merle

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:18

SDLT schreef:
Ik heb al meerdere keren gereageerd dat de hond getest is
Wil je dat ik vanaf nu elke post afsluit met de hond is getest en word voordat er gedekt gaat worden nog naar de dierenarts gegaan voor groen licht?


Getest op wat dan allemaal? Dat vertel je er niet bij terwijl mijn vraag best specifiek is lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:22

Dyphusion schreef:
SDLT schreef:
Ik heb al meerdere keren gereageerd dat de hond getest is
Wil je dat ik vanaf nu elke post afsluit met de hond is getest en word voordat er gedekt gaat worden nog naar de dierenarts gegaan voor groen licht?


Getest op wat dan allemaal? Dat vertel je er niet bij terwijl mijn vraag best specifiek is lijkt me.


Je stelt een vraag en TS geeft als antwoord dat ze is getest. Dat zou imo toch de vraag beantwoorden? Of moet ze een lijstje opstellen voor jij het ok vindt?

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:02

SDLT schreef:
Na wat zoek werk zal ik wat info noteren voor de mensen met dezelfde vraag:

"Merle is een dominant gen dat tot uiting komt, ter verduidelijking:



mm = geen merle

Mm = merle

MM = double merle.



Mm x mm geeft dus 50% Mm, en 50% mm.



Mm x Mm zou 25% MM zijn, 50% Mm en 25% mm"

"In dat geval zou ik bruin en zwart toestaan, blue (zwart) merle en red merle ook. Alles in combi met driekleur, eventueel ook sable (zwart en bruin), brindle (zwart en bruin). Alles met dilute zou ik dan weg laten.



Bij border collies mag het wel, ook in combinatie met merle (waardoor slate merle en lilac mere krijgt). Tot noch toe zijn er wel wat waarbij de gezondheid minder lijkt, maar er zijn er zeker ook die geheel gezond zijn. Moet zeggen dat het wel maar heeeeel weinig voor komt dat iemand twee dilutes combineert (blauw x blauw of blauw x lilac of blauw x lilac merle enz). Het is eigenlijk vaker het geval dat de pups uit 1 drager en een leider komen of uit twee dragers :)"

En wat info vanuit een kleuren calculator via facebook
"High risk for anomalies and dead puppies:

Sable / fawn merle spotted on white
Sable / fawn merle with mask spotted on white
Chocolate fawn merle spotted on white
Chocolate fawn merle with mask spotted on white
Blue fawn merle spotted on white
Blue fawn merle with mask spotted on white
Lilac fawn merle spotted on white
Lilac fawn merle with mask spotted on white

Blue merle spotted on white
Blue merle & tan spotted on white
Blue merle & tan with mask spotted on white

Chocolate merle spotted on white
Chocolate merle & tan spotted on white
Chocolate merle & tan with mask spotted on white

Lilac merle spotted on white
Lilac merle & tan spotted on white
Lilac merle & tan with mask spotted on white

UNKNOWN Grizzle merle, black spotted on white
UNKNOWN Grizzle merle, chocolate spotted on white
UNKNOWN Grizzle merle, blue spotted on white
UNKNOWN Grizzle merle, lilac spotted on white"


TS, er zijn veel meer merle vormen! Oa cryptical merle enzovoort. Een tri kan genetisch een merle allel dragen.

Misschien ff beter doorlezen. Deze Facebook is daarvoor geschikt. https://www.facebook.com/groups/2457935 ... ?ref=share

Ik zou idd heel erg sterk op gezondheid gaan fokken, dat houdt in dat je eerst een hoop kosten moet gaan maken. 1000€ ben je zo kwijt.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:36

Dyphusion schreef:
SDLT schreef:
Ik heb al meerdere keren gereageerd dat de hond getest is
Wil je dat ik vanaf nu elke post afsluit met de hond is getest en word voordat er gedekt gaat worden nog naar de dierenarts gegaan voor groen licht?


Getest op wat dan allemaal? Dat vertel je er niet bij terwijl mijn vraag best specifiek is lijkt me.


Wat hebben gezondsheidstesten met kleurgenetica te maken?

Offtopic dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:38

Er is wel een schema maar dat is alleen om aan te geven welke kleuren veilig zijn..

Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:08

Dat schema is achterhaald met de huidige kennis over merle. Je weet alleen dat je een wild type hond hebt als je daarop laat testen.

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:23

DeMolenhoek schreef:
Dyphusion schreef:

Getest op wat dan allemaal? Dat vertel je er niet bij terwijl mijn vraag best specifiek is lijkt me.


Je stelt een vraag en TS geeft als antwoord dat ze is getest. Dat zou imo toch de vraag beantwoorden? Of moet ze een lijstje opstellen voor jij het ok vindt?


Ja graag. 'Ze is getest', lekker vaag. Getest waarop? Volgens de rasvereniging van de dwergkees (let je op TS, geen pomeriaan) hoef je alleen op PL te testen, dus dan is je hond ook getest. Dat honden met SM en CM doodziek zijn doordat er nog genoeg fokkers zijn die er het geld niet voor over hebben om te testen is gewoon ronduit schandalig. Daarnaast, je weet wat de ziektes inhouden? Dan zou je er niet zo makkelijk over denken.

Ladygiroc schreef:
Wat hebben gezondsheidstesten met kleurgenetica te maken?

Offtopic dus


Alsof dit het eerste en het laatste topic is waarin er offtopic gegaan wordt. :')
Ik mag hopen dat de gezondheid van dieren belangrijker is dan of het offtopic is of niet (en de kleur van het dier, maar dat terzijde).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:33

Hannanas schreef:
Dat schema is achterhaald met de huidige kennis over merle. Je weet alleen dat je een wild type hond hebt als je daarop laat testen.


Dat schema is een paar jaar oud idd, ik vind het alleen wel handig omdat je zo wel meteen kan zien welke combi's een risico vormen. Heb jij een nieuw schema/update dan? En dan dus puur gericht op veilige combi's qua kleur?

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:07

Dyphusion schreef:
Alsof dit het eerste en het laatste topic is waarin er offtopic gegaan wordt. :')
Ik mag hopen dat de gezondheid van dieren belangrijker is dan of het offtopic is of niet (en de kleur van het dier, maar dat terzijde).


Helemaal mee eens en ik vind dat TS behoorlijk aanvallend en geïrriteerd reageert terwijl ze eigenlijk best goed advies krijgt van mensen die op basis van beperkte info ook veel info delen en vragen stellen die ook heel terecht en misschien wel bezorgd zijn omdat ze al veel ellende hebben gezien.
In geen enkel fokkerij topic zie ik een TS aanvallend reageren als er hengsten suggesties komen of de vraag of de merrie wffs vrij is...

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:00

dees_daan schreef:
Hannanas schreef:
Dat schema is achterhaald met de huidige kennis over merle. Je weet alleen dat je een wild type hond hebt als je daarop laat testen.


Dat schema is een paar jaar oud idd, ik vind het alleen wel handig omdat je zo wel meteen kan zien welke combi's een risico vormen. Heb jij een nieuw schema/update dan? En dan dus puur gericht op veilige combi's qua kleur?


Kwa “kleur” klopt het. Echter, steeds meer en meer blijkt dat het merle allel meer aanwezig is dan uiterlijk laat zien. Er zijn atypicals, crypticals, doubles etc. En dus een hele wereld “ ongeuite “ merles. Solid, Bi en tri honden die dus stiekem een merle variant hebben.

Het is in de fok echt tijd dat we alle rassen welke merle kennen enkel nog inzetten als het dna profiel van hun kleur duidelijk is. Zo krijg je een feitelijker inzet van fokdieren. Sommige dieren zullen dan uitvallen van fok, of enkel met bepaalde kleurprofielen inzetbaar zijn. Anderen zullen niet zo merle blijken als ze zijn en wel kunnen worden gebruikt met een merle type.

Lang verhaal kort ;)

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 23:28

Attitude schreef:
Dyphusion schreef:
Alsof dit het eerste en het laatste topic is waarin er offtopic gegaan wordt. :')
Ik mag hopen dat de gezondheid van dieren belangrijker is dan of het offtopic is of niet (en de kleur van het dier, maar dat terzijde).


Helemaal mee eens en ik vind dat TS behoorlijk aanvallend en geïrriteerd reageert terwijl ze eigenlijk best goed advies krijgt van mensen die op basis van beperkte info ook veel info delen en vragen stellen die ook heel terecht en misschien wel bezorgd zijn omdat ze al veel ellende hebben gezien.
In geen enkel fokkerij topic zie ik een TS aanvallend reageren als er hengsten suggesties komen of de vraag of de merrie wffs vrij is...



Ik had eigenlijk in de planning staan om niet meer te reageren.

Alleen heb ik het idee dat jij het topic maar selectief doorgelezen hebt. Ja er wordt geïrriteerd gereageerd om dat er zeer weinig op mij vraag zelf gereageerd wordt en er eigenlijk alleen maar verwijten en aannames gemaakt worden. Ik ben in dit topic al: een broodfokker genoemd, geen gezonde honden wil fokken, alleen maar naar kleur kijk en dus blijkbaar niet het beste voor heb voor mijn hond.

Daarbij is er mij al 10x de vraag gesteld met of als de hond getest is, waarbij ik maar steeds ja blijf herhalen. Ook heb ik al gezegd wat er getest is, alleen wordt daar steeds overheen gelezen.

Ik denk dat als ik in een topic 10x dezelfde vraag stel of de merrie wffs getest is er ook op een gegeven moment vervelend gereageerd wordt.

Daarbij zit er zeker wat bruikbare info bij wat er gestuurd wordt, maar als er zulke verwijten gemaakt worden dan hoeft het van mij niet.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:46

Ik heb vrij snel het goede antwoord gegeven, en later nog eens gequote waarom.

Daarbij zijn er enkele onwaarheden genoemd, je teefje zou getest zijn, en in het bezit zijn van stamboom, maar niet FCI/NSHB. Is al niet zo. Je teef is als pup getest op PL en heeft een gezondheidscheck gehad, meer niet.

Een goed geteste chichuahua is minimaal getest op:
SM, CM, PRA, CDDY, IVDD, & PL

Je chihuahua heeft geen NSHB, dus is niet meer dan een kruising. Een chihuahua look-a-like. Daar wil je mee verder kruisen met een look-a-like chihuahua of 'pom' --> dwergkees.

De PomChi is een modehond die voor achterlijk veel verkocht wordt. Als je zoiets wilt fokken uit twee kruisingen dan snap ik de relatie tot broodfok al snel. Want die kun je per definitie niet gezond fokken.

Lid van de NCC ben je ook zéér zeker niet, want dan had je de vraag over merle niet eens durven stellen.

Fokregelement chihuahua voor stamboom: Diskwalificerende fouten: merle...

Met andere woorden, een merle chihuahua bestaat überhaupt niet. Ik durf er dus geld op in te zetten dat 75% van de échte fokkers hun teven en reuen getest hebben op kleur en vererving om merle te voorkomen en de lijn schoon te houden.

TS, alle antwoorden, of ze je aanstaan of niet zijn niet voor de lol. Die zijn om Je doen te beseffen dat je niet 'zomaar' een nest fokt.

Wil je fokken? Prima, koop dan via een fokker een stamboom chihuahua, doe alle testen, zoek een goede geschikte reu uit, wacht tot 18 maanden en hoppakee!

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 23:55

KimD schreef:
Ik heb vrij snel het goede antwoord gegeven, en later nog eens gequote waarom.

Daarbij zijn er enkele onwaarheden genoemd, je teefje zou getest zijn, en in het bezit zijn van stamboom, maar niet FCI/NSHB. Is al niet zo. Je teef is als pup getest op PL en heeft een gezondheidscheck gehad, meer niet.

Een goed geteste chichuahua is minimaal getest op:
SM, CM, PRA, CDDY, IVDD, & PL

Je chihuahua heeft geen NSHB, dus is niet meer dan een kruising. Een chihuahua look-a-like. Daar wil je mee verder kruisen met een look-a-like chihuahua of 'pom' --> dwergkees.

De PomChi is een modehond die voor achterlijk veel verkocht wordt. Als je zoiets wilt fokken uit twee kruisingen dan snap ik de relatie tot broodfok al snel. Want die kun je per definitie niet gezond fokken.

Lid van de NCC ben je ook zéér zeker niet, want dan had je de vraag over merle niet eens durven stellen.

Fokregelement chihuahua voor stamboom: Diskwalificerende fouten: merle...

Met andere woorden, een merle chihuahua bestaat überhaupt niet. Ik durf er dus geld op in te zetten dat 75% van de échte fokkers hun teven en reuen getest hebben op kleur en vererving om merle te voorkomen en de lijn schoon te houden.

TS, alle antwoorden, of ze je aanstaan of niet zijn niet voor de lol. Die zijn om Je doen te beseffen dat je niet 'zomaar' een nest fokt.

Wil je fokken? Prima, koop dan via een fokker een stamboom chihuahua, doe alle testen, zoek een goede geschikte reu uit, wacht tot 18 maanden en hoppakee!



De hond heeft zeer zeker een stamboom, alleen niet bij het fci. Vader was een merle vanuit Amerika, en moeders een Chi van hier met een fci stamboom. Ik heb de papieren daarvan thuis liggen, zodra ik deze gevonden heb ivm de troep met de verhuizing zal ik je een foto maken.

Daarbij is het een hond die gekocht is bij een gerenommeerde kennel, dus de aanname dat ik dat al niet heb gedaan is niet juist.

Wat ik met ook nog kan herinneren is dat er een zilveren stempel op de stamboek papieren stond, dit zou naar een goude gezet kunnen worden als we er mee naar een show zouden gaan volgens de verkoopster en kennelhouder. Alleen liggen mijn ambities daar niet.
Laatst bijgewerkt door SDLT op 27-01-20 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:57

KimD er bestaat nog leven buiten de NHSB (en niet NSHB) hoor, my god zeg dweper!

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:02

Waarschijnlijk ook de reden dat je hond geen fatsoenlijk stamboom heeft, niet FCI is waardeloos, je kunt er letterlijk niks mee, kun je net zo goed een labradoodle kopen, merle is een fout, en mag dus niet gefokt worden binnen de chihuahua, ook geen import.

Als het dan dus via een NCC aangesloten kennel is hebben ze het óf buiten de boeken gehouden (geen stamboom en boete) óf de kennel is toch niet zo gerenommeerd als dat ze je hebben laten denken.

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 00:06

Zolang het fci teacup chihuahua's blijft accepteren, hoeft er bij mij niet eens zo'n papiertje bij.

En noem je nu serieus een levend dier waardeloos? Puur omdat het geen fci stamboom zou hebben? Sorry maar dit gaat echt mijn pet te boven

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:07

Een vraag, niet om te rellen, maar om dat ik het niet weet. Wat is Merle eigenlijk. Ja, ik weet hoe het er uit ziet, maar is het eigenlijk een foutje van de natuur? Is het versnippert bontkleur, is het een broertje van spikkels gemixt met getijgerd?

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:18

SDLT schreef:
Zolang het fci teacup chihuahua's blijft accepteren, hoeft er bij mij niet eens zo'n papiertje bij.

En noem je nu serieus een levend dier waardeloos? Puur omdat het geen fci stamboom zou hebben? Sorry maar dit gaat echt mijn pet te boven


Ja, ze zijn letterlijk waardeloos. Ze hebben letterlijk geen waarde. Wij hebben er ook twee, twee waardeloze herplaatsers. Beide ook direct gesteriliseerd om die reden. Beide niks waard, buiten de waarde die wij eraan hangen als hond, als maatje, als werker. Maar op papier zijn ze niet meer dan een waardeloze kruising... Emotionele waarde, dan zijn ze onbetaalbaar.

Een FCI stamboom kun je importeren, kun je een NSHB nummer voor krijgen. De rest niet, die stambomen zijn hetzelfde als een kleurplaat van mijn buurmeisje. De 'stambomen' van bovenstaande honden heb ik dus ook door de schredder gehaald.

Teacup wordt trouwens niet geaccepteerd las ik net. Het is een chihuahua, of een kruising. Alhoewel de minimale maat al klein zat is, maar goed, een chihuahua is per definitie niet groot.

rien10 schreef:
Een vraag, niet om te rellen, maar om dat ik het niet weet. Wat is Merle eigenlijk. Ja, ik weet hoe het er uit ziet, maar is het eigenlijk een foutje van de natuur? Is het versnippert bontkleur, is het een broertje van spikkels gemixt met getijgerd?


Het is in principe niet meer dan een genetische fout. Maar zoals hierboven beschreven wordt er steeds meer en meer duidelijk over merle.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:28

SDLT schreef:
Ik mag hopen dat de gezo


Ik had eigenlijk in de planning staan om niet meer te reageren.

Alleen heb ik het idee dat jij het topic maar selectief doorgelezen hebt. Ja er wordt geïrriteerd gereageerd om dat er zeer weinig op mij vraag zelf gereageerd wordt en er eigenlijk alleen maar verwijten en aannames gemaakt worden. Ik ben in dit topic al: een broodfokker genoemd, geen gezonde honden wil fokken, alleen maar naar kleur kijk en dus blijkbaar niet het beste voor heb voor mijn hond.
.
.


Je doet zelf net zo goed aannames want ik volg dit topic al vanaf het begin maar nu vind ik het toch redelijk irritant worden dat je alles als aanval ziet en verwijten maakt.

Het kon een super interessant topic zijn als de reacties op waarde werden geschat , er gefundeerde informatie kwam vanuit de TS behalve dan alleen maar in de aanval en gewoon een beetje vriendelijker te zijn als men je niet goed genoeg heeft begrepen of ergens over heen gelezen heeft , en dan nog zoiets als perceptie en woordenschat.
Bij het woord waardeloos al direct in de verdediging terwijl echte fokkers je misschien juist kunnen leren wat dat nu precies inhoudt voor hen.

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 00:32

SDLT schreef:
Ook heb ik al gezegd wat er getest is, alleen wordt daar steeds overheen gelezen.

Dan ben ik erg benieuwd in welke reactie dit is geweest, ik heb ze namelijk allemaal gelezen en dit niet gezien. Mocht ik er overheen gelezen hebben ben ik de eerste die zich daar over zou verontschuldigen. Ik lees namelijk alleen dat de hond als pup is getest. Dit is sowieso niet voldoende voor SM/CM, dit kan zich eventueel tot 5 jarige leeftijd nog ontwikkelen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 01:01

KimD schreef:
Ik heb vrij snel het goede antwoord gegeven, en later nog eens gequote waarom.

Daarbij zijn er enkele onwaarheden genoemd, je teefje zou getest zijn, en in het bezit zijn van stamboom, maar niet FCI/NSHB. Is al niet zo. Je teef is als pup getest op PL en heeft een gezondheidscheck gehad, meer niet.

Een goed geteste chichuahua is minimaal getest op:
SM, CM, PRA, CDDY, IVDD, & PL

Je chihuahua heeft geen NSHB, dus is niet meer dan een kruising. Een chihuahua look-a-like. Daar wil je mee verder kruisen met een look-a-like chihuahua of 'pom' --> dwergkees.

De PomChi is een modehond die voor achterlijk veel verkocht wordt. Als je zoiets wilt fokken uit twee kruisingen dan snap ik de relatie tot broodfok al snel. Want die kun je per definitie niet gezond fokken.

Lid van de NCC ben je ook zéér zeker niet, want dan had je de vraag over merle niet eens durven stellen.

Fokregelement chihuahua voor stamboom: Diskwalificerende fouten: merle...

Met andere woorden, een merle chihuahua bestaat überhaupt niet. Ik durf er dus geld op in te zetten dat 75% van de échte fokkers hun teven en reuen getest hebben op kleur en vererving om merle te voorkomen en de lijn schoon te houden.

TS, alle antwoorden, of ze je aanstaan of niet zijn niet voor de lol. Die zijn om Je doen te beseffen dat je niet 'zomaar' een nest fokt.

Wil je fokken? Prima, koop dan via een fokker een stamboom chihuahua, doe alle testen, zoek een goede geschikte reu uit, wacht tot 18 maanden en hoppakee!


#zaligtopic

Ik quote eigenlijk alleen KimD omdat die me hier toch een partij wakkere en degelijke antwoorden laat voorbij komen <3 Dank voor de educatie! Al die fokinfo wist ik niet eens!

@TS: wat je gaat kruisen en zeker de kleurslag (ook al ken ik de genetica er dan niet eens achter), die hondjes zitten ALTIJD op de faculteit Utrecht in de wachtkamer. Elke dag en meestal meerdere, do the math.

Maar dat tegenstaande leert mijn ervaring dat je dit toch gaat doen, dus ik hoop van harte dat je gezonde pups zonder sectio krijgt.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 06:53

SDLT schreef:
De hond is als pup getest, dit is echter al een aantal jaar geleden. Maar wat ik zo uit mijn hoofd weet is er getest op patella luxatie, is er gekeken naar het bekje, de schedel en nog een aantal andere dingen. Alleen is dit zolang geleden dat ik de namen niet meer weet.


Oftewel, getest als pup. Dingen als waterhoofd, groot open fontanel en open gehemelte zijn daarmee (waarschijnlijk) uitgesloten.

De rest van de (zeer belangrijke) dingen zijn op die leeftijd niet te testen. Een deel van de testen moet jaarlijks, een deel kan pas vanaf 2.5 jaar.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 07:34

Dyphusion schreef:
SDLT schreef:
Ook heb ik al gezegd wat er getest is, alleen wordt daar steeds overheen gelezen.

Dan ben ik erg benieuwd in welke reactie dit is geweest, ik heb ze namelijk allemaal gelezen en dit niet gezien. Mocht ik er overheen gelezen hebben ben ik de eerste die zich daar over zou verontschuldigen. Ik lees namelijk alleen dat de hond als pup is getest. Dit is sowieso niet voldoende voor SM/CM, dit kan zich eventueel tot 5 jarige leeftijd nog ontwikkelen.



SDLT schreef:
Ik vind wel dat er naar bouw gekeken moet worden, zodat je niet van die misvormde kleine hondjes krijgt waarbij de ogen meer uitpuilen dan een stress poppetje waarin geknepen wordt.

De hond is als pup getest, dit is echter al een aantal jaar geleden. Maar wat ik zo uit mijn hoofd weet is er getest op patella luxatie, is er gekeken naar het bekje, de schedel en nog een aantal andere dingen. Alleen is dit zolang geleden dat ik de namen niet meer weet.

Daarbij gaan de pups die in de familie blijven kosteloos weg

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:32

Ik zie ook alleen dat er getest is in de puppy tijd dus ook niet alle testen gehad ... dat wilt niet zeggen dat je die niet nog gaat doen doen maar zeg dat dan gewoon ipv een beetje kinderachtig terug te reageren....
Ook ik heb een blue merle teefje waar ik uiteindelijk mee wil gaan fokken die is net 1 jaar geworden dus die gaat nu voor alle tests ... ik wilde perse een blue merle maar dat betekende niet dat ik niet naar de rest gekeken heb... mijn zoektocht heeft zeker 2,5 jaar geduurd voor ik een hond vond die bij mij paste en er zijn echt wel merles genoeg voorbij gekomen.
Kwa reu kijk ik helemaal niet naar de kleur dat hij vererft (afgezien dat het geen merle mag zijn en daarvoor ook een kleurtest heeft gehad) maar bouw karakter beweging zijn voor mij de aandachts punten. Ik wil wachten tot ze 2- 2/5 is maar ben nu al rond aan het kijken dus neem er alle tijd voor. Kruisen is in mijn ogen in alle opzichten gewoon een NO GO ... en vooral die jij wilt maken ik heb altijd in de kezen en spitzen gezeten en daarbij is het al moeilijk een goede raszuivere combinatie te vinden om de ras sterk te houden dan ga je 2 rassen waar zoveel gezondheids problemen in voor komen combineren?
Kijk gewoon naar een mooi gebouwd reutje die alle tests heeft gehad en naar evt vorige nestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 16:23

Hannanas schreef:
dees_daan schreef:

Dat schema is een paar jaar oud idd, ik vind het alleen wel handig omdat je zo wel meteen kan zien welke combi's een risico vormen. Heb jij een nieuw schema/update dan? En dan dus puur gericht op veilige combi's qua kleur?


Kwa “kleur” klopt het. Echter, steeds meer en meer blijkt dat het merle allel meer aanwezig is dan uiterlijk laat zien. Er zijn atypicals, crypticals, doubles etc. En dus een hele wereld “ ongeuite “ merles. Solid, Bi en tri honden die dus stiekem een merle variant hebben.

Het is in de fok echt tijd dat we alle rassen welke merle kennen enkel nog inzetten als het dna profiel van hun kleur duidelijk is. Zo krijg je een feitelijker inzet van fokdieren. Sommige dieren zullen dan uitvallen van fok, of enkel met bepaalde kleurprofielen inzetbaar zijn. Anderen zullen niet zo merle blijken als ze zijn en wel kunnen worden gebruikt met een merle type.

Lang verhaal kort ;)


Maar dan is er toch niks mis met dit schema? Als jij weet welke kleur je hond heeft (door te laten testen) dan kan je dit schema gewoon gebruiken?

Ik heb even bij de Chihuahua Club op de pagina gekeken omdat mensen hier allerlei testen aanhalen die gedaan zouden moeten zijn maar ik kan in het reglement alleen maar de verplichte PL test vinden.
Waar halen jullie het vandaan dat TS de andere testen ook had moeten laten doen? Als het bij de vereniging niet hoeft, waarom vallen jullie er dan zo hard over dat een particulier dit niet allemaal heeft laten doen? Natuurlijk is het beter om wel op alles te testen maar is het niet ontzettend hypocriet om te stellen dat ze dit allemaal móet doen terwijl de fokkers die aangesloten zijn bij de officiële vereniging dit niet hoeven?

Dat er als pup op PL getest kan worden klopt inderdaad niet, ik heb mijn chi bij een orthopeed laten testen en dat kon als hij 12 maanden geweest was. Ik denk dus ook dat een gewone dierenarts een onderzoekje gedaan heeft en zou TS wel aanraden om er nog eens goed naar te kijken.
De klinieken hier in de buurt vragen alleen consultkosten voor het onderzoek dus veel geld zal je niet kwijt zijn en met een officieel bewijs kan je ook aantonen dat ze idd PL vrij is.
De stamboom is waarschijnlijk van ARFE, die kan je idd om laten zetten naar een gouden stamboom als je haar hebt laten testen en heeft een zilveren ronde opdruk er op staan.
Controle is er alleen niet dus een meerwaarde heeft het imo niet, het is leuk om een afstammingsbewijs mee te kunnen geven maar dat is het dan ook.