Kleuropties chihuahua merle

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noviceh

Berichten: 4788
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:12

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar vind het topic erg interessant. Jij vraagt advies, dat krijg je. Het is alleen niet het advies dat jij wilt horen. Ik begrijp dat sommige kruisingen met bepaalde kleurstellingen (merle?) de gezondheid kunnen beïnvloeden. Dan gaat dit toch hand in hand? Daarbij geef jij zelf aan een merle teefje te willen houden, dus ja, ik kan mij voorstellen dat men dan aanneemt dat de kleur bij jou voorop staat. Want wat doe je als jouw teefje jou deze pup niet geeft? Een nestje puppies is leuk, maar ik ben voorstander om dit aan erkende fokkers over te laten en daar een merle pupje vandaan te halen.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:15

BarbaLala schreef:
Ik snap überhaupt niet zo goed waarom er perse met en op merle gefokt moet worden, die rage is nu wel voorbij.
Maar oke, laat ik eens verder lezen dacht ik, wie weet volgt er wel een interessant topic. :)
Als ik dan vervolgens lees dat er een dwerg Kees op gaat (Dit ras een Pomeriaan noemen is een vloeken in de kerk, weet je dat wel?) krab ik me nog eens achter mijn oren. >;)
Dit heeft niets te maken met rasverbetering of bewust fokken, dit draait alleen maar om populaire designerhonden fokken (die voor veel geld verkocht kunnen worden), in dit geval de PomChi.
Oftewel; Puur broodfok. := Ik kan er niet over uit dat men dit zonder enige gêne deelt.

TS neem je verantwoordelijkheid en doe het alsjeblieft niet.


Dat is niet alleen met kleur, maar ook met ras. Border collie, Golden, Chihuahua, eigenlijk zou er een verbod moeten komen voor een jaar of 3 à 5. Geen enkele hond in bepaalde rassen zou gefokt mogen worden.

Maar dat is noet haalbaar en niet realistisch.

Maar zolang er mensen zijn die zeggen dat papier 'waardeloos' is en voor drie tientjes een pup verkopen op 'een goed karakter en een leuke kleur!' blijft deze discussie eeuwig bestaan. Zolang er nog rasloos gefokt mag worden.

Als er goed met merle (kleurtjes in get algemeen) gefokt wordt, en goed wordt gekeken naar gezondheid en lijnen komen die gezonde honden vanzelf.

Op paarden is hetzelfde van toepassing. Er zijn mensen die vol passie fokken, en weten waar ze mee bezig zijn en mensen die een shet merrie hebben en de shet hengst van de buren gebruiken. "Ze zijn zo leuk samen!"

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 15:16

Ik heb helemaal niet gezegd dat het al zeker was om er een pomeriaan op te zetten, ik heb gezegd dat de kleur besloten is. En dat ik qua bouw etc. Nog ging kijken wat het beste past

De teef is zoals eerder vermeld getest op alle erfelijke ziektes en helemaal gezond bevonden.

Daarbij is het een nestje waarbij er sowieso 3 hondjes blijven onder de familie, dat is verre van de broodfok wat er hierboven aangehaald wordt

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:18

SDLT schreef:
Ik heb helemaal niet gezegd dat het al zeker was om er een pomeriaan op te zetten, ik heb gezegd dat de kleur besloten is. En dat ik qua bouw etc. Nog ging kijken wat het beste past

De teef is zoals eerder vermeld getest op alle erfelijke ziektes en helemaal gezond bevonden.

Daarbij is het een nestje waarbij er sowieso 3 hondjes blijven onder de familie, dat is verre van de broodfok wat er hierboven aangehaald wordt



Maar bij een hond is op bouw fokken niet het belangrijkste, en niet het eerste waar je naar kijkt...

Moet je familie betalen voor de pups? Of enkel de kosten die je eraan gehad hebt? Aangezien die andere pups bijzaak zijn op de teef die je zelf wilt houden.

TS, oprechte vraag, waar is jouw teef allemaal op getest?

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 15:29

Ik vind wel dat er naar bouw gekeken moet worden, zodat je niet van die misvormde kleine hondjes krijgt waarbij de ogen meer uitpuilen dan een stress poppetje waarin geknepen wordt.

De hond is als pup getest, dit is echter al een aantal jaar geleden. Maar wat ik zo uit mijn hoofd weet is er getest op patella luxatie, is er gekeken naar het bekje, de schedel en nog een aantal andere dingen. Alleen is dit zolang geleden dat ik de namen niet meer weet.

Daarbij gaan de pups die in de familie blijven kosteloos weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:33

Ik volg dit topic al van bij de start. Ik dacht wat interessants te leren maar ik verschiet echt van het moddergooien. Ts wil graag een bepaalde kleur. Daar vraagt ze raad over. Daaruit wordt blijkbaar geconcludeerd dat kleur op de eerste plaats komt. Dit lees ik niet terug in TS haar teksten. Ok, zij heeft een bepaalde kleurwens maar nergens maakt zij kenbaar dat kleur voor gaat op gezond en karakter. Dit wordt wel beweerd door enkelen.

Er wordt beweerd dat zij enkel een ordinair desigernras wil fokken (voor het geld, maar dat wordt, gelukkig, nog niet zo hard uitgesproken) terwijl TS aangeeft te willen kijken wat het beste bij haar hond past. Argument van de bokkers: Bouw is niet zo belangrijk. En TS wordt weer aangevallen. Het kan toch perfect dat de verhoudingen van TS haar hond dichter bij een dwergkees liggen en daardoor een dwergkees beter past? Maar dit wordt automatisch vertaald naar fokken voor het geld.

De arabo fries is er ook niet gekomen met het ras zuiver te houden.

En nu wordt er zelfs gevraagd of TS enkel de onkosten door rekent aan familie. Wat doet het ertoe of ze €1000 of €5000 vraagt aan familie. Uiteindelijk doen zij de moeite, steken zij de tijd erin en het werk. Ik denk dat je zelfs blij mag zijn om bij zo een klein ras aan 3 pups te komen.

Het kan allemaal wel wat liever naar elkaar toe.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:37

Amen to that DeMolenhoek!

Mizora

Berichten: 18101
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:49

Als pup valt er helaas helemaal niets positiefs te zeggen over alles anders dan dna-testen. Dat uit zich pas op latere leeftijd. Ook sm/cm kan pas met 2.5 jaar via mri voorlopig bepaald worden en met 5 jaar pas definitief worden uitgesloten.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:53

DeMolenhoek schreef:
Ik volg dit topic al van bij de start. Ik dacht wat interessants te leren maar ik verschiet echt van het moddergooien. Ts wil graag een bepaalde kleur. Daar vraagt ze raad over. Daaruit wordt blijkbaar geconcludeerd dat kleur op de eerste plaats komt. Dit lees ik niet terug in TS haar teksten. Ok, zij heeft een bepaalde kleurwens maar nergens maakt zij kenbaar dat kleur voor gaat op gezond en karakter. Dit wordt wel beweerd door enkelen.

Er wordt beweerd dat zij enkel een ordinair desigernras wil fokken (voor het geld, maar dat wordt, gelukkig, nog niet zo hard uitgesproken) terwijl TS aangeeft te willen kijken wat het beste bij haar hond past. Argument van de bokkers: Bouw is niet zo belangrijk. En TS wordt weer aangevallen. Het kan toch perfect dat de verhoudingen van TS haar hond dichter bij een dwergkees liggen en daardoor een dwergkees beter past? Maar dit wordt automatisch vertaald naar fokken voor het geld.

De arabo fries is er ook niet gekomen met het ras zuiver te houden.

En nu wordt er zelfs gevraagd of TS enkel de onkosten door rekent aan familie. Wat doet het ertoe of ze €1000 of €5000 vraagt aan familie. Uiteindelijk doen zij de moeite, steken zij de tijd erin en het werk. Ik denk dat je zelfs blij mag zijn om bij zo een klein ras aan 3 pups te komen.

Het kan allemaal wel wat liever naar elkaar toe.


Als ze €1000,- / €1500,- euro vraagt en het er daadwerkelijk voor krijgt dan ga ik ze ook fokken. Dan gooi ik al mijn principes overboord. :+

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:53

Kun je daar iets over vertellen Mizora, interessant! Ik ken alleen patella bij kleinere rassen, zie er hier in de buurt genoeg hinkelen ;(

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 15:56

KimD schreef:
DeMolenhoek schreef:
Ik volg dit topic al van bij de start. Ik dacht wat interessants te leren maar ik verschiet echt van het moddergooien. Ts wil graag een bepaalde kleur. Daar vraagt ze raad over. Daaruit wordt blijkbaar geconcludeerd dat kleur op de eerste plaats komt. Dit lees ik niet terug in TS haar teksten. Ok, zij heeft een bepaalde kleurwens maar nergens maakt zij kenbaar dat kleur voor gaat op gezond en karakter. Dit wordt wel beweerd door enkelen.

Er wordt beweerd dat zij enkel een ordinair desigernras wil fokken (voor het geld, maar dat wordt, gelukkig, nog niet zo hard uitgesproken) terwijl TS aangeeft te willen kijken wat het beste bij haar hond past. Argument van de bokkers: Bouw is niet zo belangrijk. En TS wordt weer aangevallen. Het kan toch perfect dat de verhoudingen van TS haar hond dichter bij een dwergkees liggen en daardoor een dwergkees beter past? Maar dit wordt automatisch vertaald naar fokken voor het geld.

De arabo fries is er ook niet gekomen met het ras zuiver te houden.

En nu wordt er zelfs gevraagd of TS enkel de onkosten door rekent aan familie. Wat doet het ertoe of ze €1000 of €5000 vraagt aan familie. Uiteindelijk doen zij de moeite, steken zij de tijd erin en het werk. Ik denk dat je zelfs blij mag zijn om bij zo een klein ras aan 3 pups te komen.

Het kan allemaal wel wat liever naar elkaar toe.


Als ze €1000,- / €1500,- euro vraagt en het er daadwerkelijk voor krijgt dan ga ik ze ook fokken. Dan gooi ik al mijn principes overboord. :+



Ik denk dat het verstandiger is dat je een ander topic gaat zoeken om te reageren, wij komen hier samen in iedergeval niet aan uit. En ik pas er ook voor om voor verschillende dingen uitgemaakt te worden, terwijl dat ten eerste totaal niet van toepassing is en en tweede ook geen antwoord biedt op mijn vragen over kleur genetica.

Nogmaals van mijn kant de vraag om dit topic te sluiten

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33819
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:00

TS waarom laat jij je hondje niet testen op erfelijke ziektes en kleur? Dan heb je een grotere kans op gezonde pups. Zou zonde zijn om die opties niet te benutten. Zeker met een stamboomloze (FCI) hond van een ras dat sowieso al niet vrij is van ziektes en gebreken. En ook nog eens met een kleurtje die gevoelig is voor problemen. :)

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:06

Ik mag zelf gelukkig bepalen waar ik wel en niet reageer. :)

Ik heb (als een van de eerste) het antwoord gegeven op je gestelde vragen.

Daarnaast had ik gehoopt je duidelijk te maken dat je niet zomaar een nestje kan fokken. Fokken is gokken, maar een gedeelte van de gok kun je wegnemen.

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 16:10

Ik word hier inmiddels wel een beetje moe van, nergens staat er dat ik er gewoon luk raak alles op gooi. Daarbij ben ik aan het oriënteren, de hond is nog niet gedekt en er is ook nog helemaal geen reutje uitgekozen.

Ook is er nooit gezegd dat de hond niet eerst nog even naar de veearts gaat om een groen licht te geven, mijn vraag in de openings post was of merle op bepaalde kleuren bijvoorbeeld niet zichtbaar is en wat voor mogelijkheden er uitkomen.

Hier heb ik pas een echt antwoord op gehad op pagina 1 over sable, dat was namelijk mijn vraag en niet of de hond getest is en of er überhaupt mee gefokt moet worden.

Daarbij zijn er ook voldoende topic over de vraag met kleur genetica bij paarden met percentages en mogelijkheden, ik zie ook niet wat er hier anders aan zou moeten zijn.

rien10
Berichten: 14729
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:29

KWPN
NRPS
Duitse Rijpony
AraboFries
Allemaal designer paarden. Allemaal de laatste 100 jaar door mensen bedacht. Zuivere rassen en stamboeken ingekruisd met wat anders.
Het gebeurt overal om ons heen in de paarden wereld. Dus waarom niet in de hondenwereld.
Of je het persoonlijk zou willen is wat anders. Maar waarom het bij de ene soort toejuichen (KWPN-ers het beste dressuur ras op aarde!) en bij het andere dier, honden, verketteren?

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:32

Tja zo gaat dat vaak op bokt, ik zou bepaalde reacties even links laten liggen en eventueel dmv pb bepaalde dingen vragen. Wel denk ik dat je zo pittig aan de tand gevoeld wordt omdat er zoveel ondoordachte nestjes gefokt worden en men hier bang voor is, helemaal als je het over de Pomeriaan hebt.

Ik heb er geen verstand van maar mijn advies, steek je licht op bij mensen die normaal reageren en er verstand van hebben. Laat je teef testen en ik zou binnen het ras blijven! Veel succes!

rien10
Berichten: 14729
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 16:33

In mijn Duitse Rijpony zit - in één generatie- Holsteiner en Welsh B. Tja, dat bedenk je ook niet zo he? Toch is het gedaan.

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 17:01

Na wat zoek werk zal ik wat info noteren voor de mensen met dezelfde vraag:

"Merle is een dominant gen dat tot uiting komt, ter verduidelijking:



mm = geen merle

Mm = merle

MM = double merle.



Mm x mm geeft dus 50% Mm, en 50% mm.



Mm x Mm zou 25% MM zijn, 50% Mm en 25% mm"

"In dat geval zou ik bruin en zwart toestaan, blue (zwart) merle en red merle ook. Alles in combi met driekleur, eventueel ook sable (zwart en bruin), brindle (zwart en bruin). Alles met dilute zou ik dan weg laten.



Bij border collies mag het wel, ook in combinatie met merle (waardoor slate merle en lilac mere krijgt). Tot noch toe zijn er wel wat waarbij de gezondheid minder lijkt, maar er zijn er zeker ook die geheel gezond zijn. Moet zeggen dat het wel maar heeeeel weinig voor komt dat iemand twee dilutes combineert (blauw x blauw of blauw x lilac of blauw x lilac merle enz). Het is eigenlijk vaker het geval dat de pups uit 1 drager en een leider komen of uit twee dragers :)"

En wat info vanuit een kleuren calculator via facebook
"High risk for anomalies and dead puppies:

Sable / fawn merle spotted on white
Sable / fawn merle with mask spotted on white
Chocolate fawn merle spotted on white
Chocolate fawn merle with mask spotted on white
Blue fawn merle spotted on white
Blue fawn merle with mask spotted on white
Lilac fawn merle spotted on white
Lilac fawn merle with mask spotted on white

Blue merle spotted on white
Blue merle & tan spotted on white
Blue merle & tan with mask spotted on white

Chocolate merle spotted on white
Chocolate merle & tan spotted on white
Chocolate merle & tan with mask spotted on white

Lilac merle spotted on white
Lilac merle & tan spotted on white
Lilac merle & tan with mask spotted on white

UNKNOWN Grizzle merle, black spotted on white
UNKNOWN Grizzle merle, chocolate spotted on white
UNKNOWN Grizzle merle, blue spotted on white
UNKNOWN Grizzle merle, lilac spotted on white"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:22

Wat een moraalridders hier, bah..
Als TS haar teef getest is op erfelijke afwijkingen en ze bewust fokt, wat is daar dan mis mee? Natuurlijk moet ze dan wel een geschikt (getest) reutje gebruiken maar de reacties hier vind ik zwaar overtrokken. Het enige verschil met een officiële fokker is de stamboom, en dat die niet van de RVB is maakt geen hol uit als mensen een huishondje zoeken.
IMO is de FCI stamboom alleen van waarde omdat er door de DNA testen niet meer gerommeld kan worden, je hebt dus meer zekerheid als je een pup koopt, als TS zelf de teef heeft laten testen op afwijkingen en de reu ook getest is dan zie ik geen reden om niet te mogen fokken.
Volgens sommige mensen hier is iedereen een broodfokker zodra het hondje geen FCI stamboom heeft, dat noem ik gewoon arrogant.

Overigens ben ik zelf ook geen fan van merle maar dat is omdat mensen die een merle pup kopen vaak niet goed voorgelicht worden en er dus maar gewoon een reu op gooien zonder naar de kleuren te kijken. Je kan het dan zelf wel goed doen maar als je de kopers niet goed voorlicht dan zorg je dus indirect alsnog voor leed bij de pups als de combi verkeerd is.

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:46

Op Facebook zijn groepen voor mensen met Chihuahua's, zitten ook fokkers in, misschien kan je daar je vraag stellen?

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:57

dees_daan schreef:
Als TS haar teef getest is op erfelijke afwijkingen en ze bewust fokt, wat is daar dan mis mee? Natuurlijk moet ze dan wel een geschikt (getest) reutje gebruiken maar de reacties hier vind ik zwaar overtrokken.


Dat weten we dus niet. Ik heb TS meermaals gevraagd of ze op SM en CM heeft getest, maar daar krijg ik geen antwoord op, dus ik heb eigenlijk mijn conclusie al getrokken. De rasverenigingen zouden wat mij betreft deze ziektes snel aan hun te moeten onderzoeken lijst toevoegen naast bijvoorbeeld PL, want die ziektes zijn echt geen pretje voor de hon en de kans dat ze oud worden is nihil, maar wel de rest van hun leven aan de medicatie zitten.

Ibbel

Berichten: 49195
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:06

TS had gewoon moeten vragen of er een kleurcalculator voor honden bestaat, zoals die er voor paarden is. Had een hoop gezeik, aannames, geoordeel en veroordeel gescheeld.

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 19:09

Dyphusion schreef:
dees_daan schreef:
Als TS haar teef getest is op erfelijke afwijkingen en ze bewust fokt, wat is daar dan mis mee? Natuurlijk moet ze dan wel een geschikt (getest) reutje gebruiken maar de reacties hier vind ik zwaar overtrokken.


Dat weten we dus niet. Ik heb TS meermaals gevraagd of ze op SM en CM heeft getest, maar daar krijg ik geen antwoord op, dus ik heb eigenlijk mijn conclusie al getrokken. De rasverenigingen zouden wat mij betreft deze ziektes snel aan hun te moeten onderzoeken lijst toevoegen naast bijvoorbeeld PL, want die ziektes zijn echt geen pretje voor de hon en de kans dat ze oud worden is nihil, maar wel de rest van hun leven aan de medicatie zitten.



Ik heb al meerdere keren gereageerd dat de hond getest is
Wil je dat ik vanaf nu elke post afsluit met de hond is getest en word voordat er gedekt gaat worden nog naar de dierenarts gegaan voor groen licht?

Ibbel schreef:
TS had gewoon moeten vragen of er een kleurcalculator voor honden bestaat, zoals die er voor paarden is. Had een hoop gezeik, aannames, geoordeel en veroordeel gescheeld.



Dit heb ik ook al aangehaald op pagina 1
Laatst bijgewerkt door SDLT op 26-01-20 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:10

Er zijn meerdere vormen van Merle en ook vormen van Merle die niet zichtbaar zijn, maar wel doorgegeven kunnen worden aan nakomelingen.
Juist bij een hond die Merle is, is het wel verstandig om de kleuren te laten testen zodat je weet welke vorm van Merle de hond draagt en je op die manier een verantwoorde keuze kan maken voor een geschikte reu.

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 19:14

Esplendido schreef:
Er zijn meerdere vormen van Merle en ook vormen van Merle die niet zichtbaar zijn, maar wel doorgegeven kunnen worden aan nakomelingen.
Juist bij een hond die Merle is, is het wel verstandig om de kleuren te laten testen zodat je weet welke vorm van Merle de hond draagt en je op die manier een verantwoorde keuze kan maken voor een geschikte reu.



Daar zie ik het nut niet van in, ik zie er meer nut in om een merle vrij reutje te gebruiken dat al getest is. Je weet toch al dat het teefje het merle gen heeft.