Kleuropties chihuahua merle

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jis_

Berichten: 11638
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:36

dees_daan schreef:
Maar dan is er toch niks mis met dit schema? Als jij weet welke kleur je hond heeft (door te laten testen) dan kan je dit schema gewoon gebruiken?

Ik heb even bij de Chihuahua Club op de pagina gekeken omdat mensen hier allerlei testen aanhalen die gedaan zouden moeten zijn maar ik kan in het reglement alleen maar de verplichte PL test vinden.
Waar halen jullie het vandaan dat TS de andere testen ook had moeten laten doen? Als het bij de vereniging niet hoeft, waarom vallen jullie er dan zo hard over dat een particulier dit niet allemaal heeft laten doen? Natuurlijk is het beter om wel op alles te testen maar is het niet ontzettend hypocriet om te stellen dat ze dit allemaal móet doen terwijl de fokkers die aangesloten zijn bij de officiële vereniging dit niet hoeven?

Dat er als pup op PL getest kan worden klopt inderdaad niet, ik heb mijn chi bij een orthopeed laten testen en dat kon als hij 12 maanden geweest was. Ik denk dus ook dat een gewone dierenarts een onderzoekje gedaan heeft en zou TS wel aanraden om er nog eens goed naar te kijken.
De klinieken hier in de buurt vragen alleen consultkosten voor het onderzoek dus veel geld zal je niet kwijt zijn en met een officieel bewijs kan je ook aantonen dat ze idd PL vrij is.
De stamboom is waarschijnlijk van ARFE, die kan je idd om laten zetten naar een gouden stamboom als je haar hebt laten testen en heeft een zilveren ronde opdruk er op staan.
Controle is er alleen niet dus een meerwaarde heeft het imo niet, het is leuk om een afstammingsbewijs mee te kunnen geven maar dat is het dan ook.


Er worden te weinig testen verplicht gesteld door rasverenigingen helaas. Wil je het goed doen als fokker dan laat je meer testen dan verplicht wordt. Bij Sheltie is de HD test niet verplicht, heb het wel laten doen, (dekreutje) elke goede fokker doet dat. Ook om de 2 jaar PRA onderzoek. Wel verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:57

Maar je kan niet iemand wegzetten als broodfokker en roepen dat ze moet testen als zelfs de officiële rasvereniging die testen niet verplicht. Ik ben het met je eens dat meer testen dan verplicht is een goed ding is maar wie zijn de personen die roepen dat TS dat móet doen terwijl het officieel niet eens hoeft.
Het gaat mij er om dat er een hoop modder gegooid word en er altijd meteen geroepen word dat je via de regels van de rasvereniging zou moeten fokken omdat je anders een broodfokker bent, en dat die bewuste rasvereniging die testen dus niet eens verplicht stelt en ze niet eens noemt.

Jis_

Berichten: 11638
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 10:46

dees_daan schreef:
Maar je kan niet iemand wegzetten als broodfokker en roepen dat ze moet testen als zelfs de officiële rasvereniging die testen niet verplicht. Ik ben het met je eens dat meer testen dan verplicht is een goed ding is maar wie zijn de personen die roepen dat TS dat móet doen terwijl het officieel niet eens hoeft.
Het gaat mij er om dat er een hoop modder gegooid word en er altijd meteen geroepen word dat je via de regels van de rasvereniging zou moeten fokken omdat je anders een broodfokker bent, en dat die bewuste rasvereniging die testen dus niet eens verplicht stelt en ze niet eens noemt.


Als goede fokker doe je dat gewoon ongeacht of het verplicht is. Doe je dat niet dan ben je in mijn ogen geen goede fokker. Wat dat betreft ben ik het eens dat men zegt dat je dat moet doen, voor het welzijn van de nakomelingen en van een ras. Of de TS dat dan ook doet is aan haar.

Daarnaast vind ik dat je de regels van een rasvereniging niet moet gebruiken om te kunnen zeggen, zie je nou het hoeft niet dus waarom zou ik. Gewoon verstandig nadenken en echt een hart hebben voor dieren/een ras.

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:01

Jis_ schreef:
dees_daan schreef:
Maar je kan niet iemand wegzetten als broodfokker en roepen dat ze moet testen als zelfs de officiële rasvereniging die testen niet verplicht. Ik ben het met je eens dat meer testen dan verplicht is een goed ding is maar wie zijn de personen die roepen dat TS dat móet doen terwijl het officieel niet eens hoeft.
Het gaat mij er om dat er een hoop modder gegooid word en er altijd meteen geroepen word dat je via de regels van de rasvereniging zou moeten fokken omdat je anders een broodfokker bent, en dat die bewuste rasvereniging die testen dus niet eens verplicht stelt en ze niet eens noemt.


Als goede fokker doe je dat gewoon ongeacht of het verplicht is. Doe je dat niet dan ben je in mijn ogen geen goede fokker. Wat dat betreft ben ik het eens dat men zegt dat je dat moet doen, voor het welzijn van de nakomelingen en van een ras. Of de TS dat dan ook doet is aan haar.

Daarnaast vind ik dat je de regels van een rasvereniging niet moet gebruiken om te kunnen zeggen, zie je nou het hoeft niet dus waarom zou ik. Gewoon verstandig nadenken en echt een hart hebben voor dieren/een ras.

Als het echt zo belangrijk is om te testen, zou het dan niet verplicht moeten zijn vanuit de rasvereniging?

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:07

Nee hoor isabel. Bij mijn rasvereniging fokte een van de bestuursleden met een reu met Patella Luxatie. En daarom is de test daar nooit verplicht gesteld. Nu zijn ze er bij ons wel mee bezig. Maar meer ook niet. Bij ons is alleen L2-HGA en HC verplicht (DNA test)
PL zijn ze mee bezig. maar niet verplicht. En HD en ED niet verplicht en niet me bezig. Maar dat test ik wel bijvoorbeeld. (net als PL.)


Als je dingen gaat verplichten bij de rasvereniging wandelen fokkers vanzelf weg. Iets met kaf van koren scheiden.. Maarja minder leden is minder inkomsten.. ;)

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:10

Dus de rasvereniging is corrupt?

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:17

We hebben inmiddels een nieuw bestuur, maar niet iedere rasverenging is heilig nee.. En wil je dingen veranderen in de reglementen dan moet dat via stemming. En stemt een meerderheid van de fokkers tegen (ivm geldkwestie bijvoorbeeld ) dan word t gewoon niet toegevoegd aan t reglement. Dus het is zowel aan de fokkers als t bestuur.

Corrupt is een groot woord, maar ik zou niet automatisch zeggen dat je bij een rasvereniging goed zit.

Ik ben ook gewoon gaan neuzen in de groepen om te kijken wat je binnen t ras allemaal hoort en zo besloten waar ik zelf op test.
Maar ik sta bijvoorbeeld ook niet op de fokkerslijst. Want ik weiger er voor te betalen.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:20

Als fokker probeer je een ras te verbeteren, iets toe te voegen aan de huidige standaard.

Bij het ras dat ik heb is ook niet veel verplicht. De ECVO test is bijvoorbeeld levenslang geldig, terwijl deze bij de BC vervalt na een bepaalde tijd.

Ik heb bijvoorbeeld de eerste in Europa binnen mijn ras die officieel een bepaalde kleur getest is. Daar zijn er natuurlijk meer van, alleen zijn die niet getest en worden die weggezet als een andere kleur. Want de meeste fokkers testen dat niet omdat wij maar drie kleuren erkennen. Wat weer onbewust risico's met zich meebrengt. Maar als er geen kennis van is, dan is dat logisch.

Echter, omdat dit officieel getest is was de rasvereniging in rep en roer. Daar zijn ze achter de schermen nu bezig om het merle testen toch (semi-)verplicht te maken. Want het haalt wellicht ook bepaalde risico honden uit de fok.

Hetzelfde met DNA testen, ik laat vijf(!) dingen testen die officieel niet eens hoeven. Maar doordat ik dat doe, en vanaf deze teef bijhoud en zelf verder onderzoek kan ik later iets bijdragen aan de gezondheid van het ras.

Alleen testen wat er getest moest worden scheelt me misschien €500,- à €600,-, maar dan fok ik ook maar 'gewoon' dit ras, en dat is mijn intentie als fokker niet en dat zou bij andere fokkers ook niet de intentie moeten zijn.

Godzijdank zien héél véél fokkers dit tegenwoordig in, en gaan veel rassen de laatste jaren harder vooruit dan andere.

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:34

Maar aangezien er al sprake is van het kruisen heb je helemaal niks met de rasvereniging te maken.
Maar ik vermoed dat er met het aangehouden teefje ook in de toekomst gefokt gaat worden dus dan wil je toch dat deze gezond is? En wat als je meer puppies krijgt dan je verwacht zoveel familie leden zullen niet in de rij staan dus zullen er ook pups verkocht moeten worden en als deze mensen gaan fokken met een hondje wat mss gezondheids problemen heeft wil je dat op je geweten hebben? En zelf wil je toch ook een gezond hondje op de wereld zetten.
Tuurlijk is een apart kleurtje leuk maar je wilt toch graag een hondje waar je jaren lang plezier van heb? Het is echt goed bedoeld hoor ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 11:58

Juist door deze reacties vind ik het overgrote deel van de fokkers zo arrogant.
Als het echt zo gaat bij de rasvereniging waarom ben je er dan lid van? Als zo'n vereniging niet staat voor de gezondheid dan heb je er imo dus helemaal niks aan.
Ik zag hier de reactie voorbij komen dat een hond zonder FCI stamboom waardeloos is, terwijl het eigenlijk zo zou moeten zijn dat een hond die getest is (of waarvan beide ouders getest zijn) meer waard is dan een hond die wel een FCI stamboom heeft maar niet getest is. Nu is het zo dat als ik een nestje zou fokken en mijn pups een EKC papiertje mee geef plus de bewijzen van de ouders die getest zijn op alles wat hier voorbij gekomen is, mijn pups nog steeds waardeloos genoemd worden terwijl de fokker die alleen de PL test gedaan heeft makkelijk het dubbele mag vragen want ja, FCI stamboom en lid van de vereniging dús ze zijn het waard.
Mijn denkbeeldige pups zijn dan nog steeds waardeloze rotzooi want ik heb geen officieel papiertje.
Nou heb ik geen volle teef dus het is allemaal hypothetisch maar het bewijst voor mij wel weer dat er veel te veel waarde aan de rasverenigingen en de RVB gehangen word.
Overal lees je dat je bij een erkende fokker moet kopen, dat je dan meer garanties hebt, en dat mensen niet zomaar als particulier een nestje mogen fokken want dan ben je een broodfokker, maar de fokkers van diezelfde verenigingen geven zelf al aan dat er veel testen zijn die ze helemaal niet hoeven te doen, als je dan als particulier iets wil dan moet je dat natuurlijk wel doen en dan gooien we er nog even paar bij op, want hé jouw hond heeft geen papiertje. 8)7 Als je dan dingen wil verbeteren begin dan bij je eigen vereniging en zet je daar voor in, ipv dat je met vingertjes gaat wijzen naar mensen die met een totaal ander ras fokken. Je kan dan iets veranderen en anders je principes hard maken door de vereniging te verlaten en ook aangeven waarom dat is.

Natuurlijk snap ik wel dat testen beter is, ben ik het ook mee eens, maar dat is op dit moment gewoon een mening, geen feit want het hoeft niet van de organisatie die "voor de gezondheid van het ras staat".

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:16

Lid zijn van de rasvereniging scheelt je geld bij de RvB, anders moet je een toeslag betalen voor t niet lid zijn van de rasvereniging.
Daarnaast ben ik lid en heb ik mee gestemd voor het nieuwe bestuur. Omdat ik vind dat er iets veranderd moet worden. En als je vind dat er iets veranderd moet worden moet je je daar hard voor maken. En ja ik ''vecht'' graag voor gezonde honden. Dus daar zet ik mij dan ook voor in. In mijn eigen honden maar ik doe ook mijn best om dit bij de rasverenging bij te kunnen dragen. Aangezien fokkers/leden moeten stemmen en dingen aan moeten kaarten die ze veranderd willen zien. Dus ik kan wel mn kop in t zand steken. Maar daar word niemand wijzer van. :)

En testen is nog steeds geen mening. Als je ziet dat er dingen spelen in een ras moet je daar op in haken. Maar als je dan een bestuur hebt wat niet mee werkt of fokkers hebt die denken aan hun eigen portemonee ipv de honden dan word t wel lastig om iets voor elkaar te krijgen in een vereniging. :)

Dus ik raad altijd mensen aan die van mijn ras een pup willen om opzoek te gaan naar een fokker waarbij de pups een FCI stamboom krijgen en de ouderdieren op L2-HGA, HC, HD, ED en PL getest zijn.
En vooral geen pups te kopen van ouderdieren die niet op PL getest zijn. (omdat er niet veel fokkers zijn die ook HD en ED testen)



De pups zijn zonder FCI (raad van beheer of KMSH) gewoon waardeloos. Want je krijgt een afstammingsbewijs met DNA verificatie daar. Zonder DNA verificatie weet je gewoon niet wie de ouder zijn. Ja er zullen ongetwijfeld fokkers zijn die te vertrouwen zijn, maar ook genoeg die dat niet zijn.
Wil je t waarde geven zal je een DNA verificatie bij je pups moeten geven. Zelfs dan is zonder stamboom ''prima''.
Maar mede door die DNA verificatie weet je daadwerkelijk uit welke lijnen jouw hond komt. Want dat zegt meer over gezondheid, generaties lang testen, dan alleen de ouderdieren testen.
Je hebt er meer aan om generaties lang te testen en t liefst hele nesten testen wanneer ze oud genoeg zijn dan alleen van de ouderdieren. Maar uiteraard; je moet ergens beginnen met testen.

Dus ja er word teveel waarde gehangen aan de rasverenigingen; omdat ze lang niet allemaal daadwerkelijk met gezondheid bezig zijn.
Maar aan de RvB word voor mij eerder te weinig waarde gehangen.. Hun zijn als eerste land begonnen met DNA verificatie van de ouders/pups.

Als fokker hoor je je gewoon goed in te lezen. En niet alleen bij de rasvereniging te kijken. Wel daar beginnen maar verder je ogen en oren open houden bij fokkers en bijv social media.
Want social media is hierin met de FB groepen tegenwoordig best waardevol.
Niet alle testuitslagen worden door rasverenigingen bijvoorbeeld bijgehouden maar heel veel mensen weigeren ook hun testuitslagen in te sturen of weten niet dat het kan/gevraagd word.

Jis_

Berichten: 11638
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:22

Zelfs bij fokker die met stamboom fokken moet je opletten, dat maakt het zo lastig voor pupkopers. Je goed inlezen en ook niet klakkeloos elke erkende fokker maar geloven.

Helaas is het in geen één wereldje perfect. Als je als fokker geen lid bent van een rasvereniging kun je ook geen stamboom aanvragen. Dus ja wat is je keus.

Er zijn wel fokkers die op gezondheid fokken en niet aangesloten zijn bij een rasvereniging.

Citaat:
Natuurlijk snap ik wel dat testen beter is, ben ik het ook mee eens, maar dat is op dit moment gewoon een mening, geen feit want het hoeft niet van de organisatie die "voor de gezondheid van het ras staat".


Dit vind ik persoonlijk een beetje slap, zeker wel een feit dat testen op erfelijke gebreken, waar mogelijk, beter is. Nogmaals gewoon als fokker zelf goed bezig willen zijn, niet alleen maar volgen wat moet van een rasvereniging.

Jis_

Berichten: 11638
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:30

Isabel schreef:
Dus de rasvereniging is corrupt?


Er valt nog heel veel te verbeteren en met zoveel ophef de laatste tijd over zieke rashonden moeten er wel verandering komen, gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:36

Kiwiwitje, je snapt mijn punt niet helemaal denk ik. Je wordt als particulier die een nestje wil fokken met een hond zonder FCI stamboom standaard uitgemaakt voor broodfokker, en je honden zijn waardeloos. Je hebt het over generaties lang testen, dat is (zeker bij de chi's) niet aan de orde want als die testen niet verplicht zijn dan zijn ook bij de honden met FCI stamboom meer niet geteste honden dan dat ze wel getest zijn.
Als ik dus een nestje wil fokken en de ouders wél laat testen dan zouden mijn pups niet waardeloos moeten zijn want ik kan aantonen dat de ouders vrij zijn, een fokker die bij de rasvereniging is aangesloten en niet test kan dat niet. Hoe kan je dan zeggen dat die honden meer waarde hebben dan mijn wel geteste honden? Dat is dus de arrogantie waar ik het over heb.
Er zijn genoeg mensen die een gezond huishondje zoeken en die hebben veel meer aan een hond waarvan de ouders gewoon getest zijn dan aan een papiertje en alleen een PL test bij de ouders.
Dat je meer betaald voor een stamboom als je geen lid bent van de rasvereniging weet ik, maar dat is voor mij geen geldige reden om lid te zijn, als ik tegen de richtlijnen ben en me niet in de werkwijze kan vinden dan sluit ik me er niet bij aan in ieder geval. Je promoot de club met je pups en als het zo hypocriet is daar allemaal dan zou ik dat niet willen.
Als je naar gezondheid kijkt dan zegt een FCI stamboom gewoon helemaal niks, dat is leuk/noodzakelijk voor mensen die willen showen en willen fokken maar als jij puur naar gezondheid kijkt dan kan je net zo goed een pup kopen uit ouders zonder FCI stamboom maar met de testen, met de DNA test eventueel inderdaad.


Jis_ je kan wel degelijk een stamboom aanvragen zonder lid te zijn van een rasvereniging, je betaald alleen meer dan wanneer je wel lid bent.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 12:45

Je hebt ook gewoon fokkers die wel meer testen dan verplicht is Dees_Daan. Dat zeg ik juist. Daarmee zeg ik ook; je moet ergens beginnen met testen. Dus hoe eerder je begint hoe meer inzicht je krijgt. Ergens zal je generaties lang testen moeten opstarten natuurlijk.
Als Djessey over een jaar of wat gedekt word heb ik een geteste hond waarvan haar beide ouders ook veel verder getest zijn dan de rasvereniging zegt.
Je moet t alleen wel willen doen.

Ik vind ook als je gewoon maar een nestje fokt, Met of zonder stamboom, dat je onder broodfok valt als je niet minimaal test wat de rasvereniging verplicht en wat je met een beetje zoekwerk kan vinden wat er speelt in t ras.
Open een topic in een van de staffordgroepen en begin over ED of over PL en de berichten stromen binnen. Meer dan je lief is. Inlezen heet dat. Dat hoor je te doen als fokker. Inlezen.

Ik vind dat honden met een geverifieerde stamboom zeker meer waard. Zou jij jouw pups uit geteste ouders ook DNA verificatie laten testen dan vind ik DAT wel een meerwaarde.
Lid zijn van de rasvereniging is voor mij geen meerwaarde.

Ik ben lid van de rasvereniging. Maar dat komt bij mijn pups zeker niet ter sprake als ik ze ergens aanbied. Sterker nog, mijn pups komen bij de rasvereniging niet in beeld. Want ik weiger te betalen om als fokker bij de rasvereniging op een lijst te komen of voor de pupbemiddeling te betalen.
Maar ik Ben wel lid, en het staat wel op mijn website. Ik ben het niet eens met het huidige fokreglement maar alleen als lid kan ik daar iets aan veranderen. Dus ben ik lid.

En ik blijf van mening; bij stamboomloos heb je veel minder aan 1 generatie (dus alleen de ouderdieren) die getest zijn. Tenzij uiteraard DNA testen net als bij ons L2-HGA en HC.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:10

Dat is ook precies wat ik zeg, je hebt fokkers die meer testen dan verplicht, maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen en dan kan je het niet ineens als verplichting naar een particuliere fokker stellen. De testen die hier genoemd worden zijn niet verplicht bij de rasvereniging dus kan je ze ook niet zo zien als een particulier een nestje fokt.
Bij de Chihuahua's is PL verplicht, ik vind ook zeker dat als je een nestje fokt je moet testen, dat heb ik eerder al benoemd en ook dat het hondje van TS hier niet op getest kan zijn want dat kan je niet als pup testen en die test hoort door een orthopeed gedaan te worden en je hoort daar dan ook gewoon een verklaring van te krijgen.
Mijn punt is dat je als je meteen roept dat iemand een broodfokker is omdat hij of zij geen hond heeft met een FCI stamboom je mensen vooral ontmoedigd om het wel goed te doen en dat honden met een FCI stamboom lang niet altijd zo gezond zijn als dat de verenigingen en het RVB je wil laten geloven.
Bij de chi's zijn er te veel fokkers die juist wel via de vereniging of het RVB fokken maar die alleen op PL of hooguit nog op PRA testen voor mij om te stellen dat die hondjes ook echt "beter" zijn dan de honden zonder FCI stamboom. Er zit gewoon ook daar heel veel rotzooi tussen.
Puur je waarde op een papiertje baseren en op het feit dat een fokker lid is van een vereniging zie ik dus gewoon als arrogantie, er zijn meer manieren om goed te fokken zonder FCI stamboom, dat doet ook niet af aan de waarde, alleen aan je doelgroep want fokken voor de mensen die willen showen of wel willen fokken via de RVB kan dan niet. Dat is mijn hele punt.
Als mensen stellen dat honden zonder FCI stamboom per definitie waardeloze honden zijn dan is dat gewoon kortzichtig en zou je al helemaal je mond niet open mogen trekken over het op kleur fokken of niet, je kijkt dan zelf namelijk puur naar het papiertje en dat vind ik nog veel erger dan de kleur die je graag wil hebben meenemen in je besluit over welk dekreutje het gaat worden.
Er zou gekeken moeten worden naar gezondheid en dan zouden de testen voor het papiertje moeten komen ipv andersom.
Bij de vereniging kan je honden aan laten keuren, dan heb je ook geen geschiedenis en begin je opnieuw, dat is dus precies hetzelfde als een particulier die geen hondje heeft met een FCI stamboom maar wel laat testen en vanuit daar verder gaat.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:39

Nouja, ik vind ergens van wel. Als fokker hoor je je te verdiepen en als je je goed verdiept dan zie je wat er allemaal voorkomt. En dan zou je daar op kunnen reageren. En dat je dan moeite hebt met reutjes vinden is logisch. Maar dan kun je in ieder geval beginnen met zelf zorgen dat jouw teef wel zo uitgebreid mogelijk getest is toch?

Maar je hebt gelijk, PL kan niet onder de 12 maanden getest worden. Tenzij de hond daadwerkelijk serieuze klachten heeft uiteraard.

Maar ik zeg ook niet dat iemand gelijk een broodfokker is als je niet met FCI/RvB stamboom fokt.
En ik zeg ook niets over de gezondheid van een FCI hond.
En volgens mij heb ik ook al uitleg gegeven over de waarde van de rasvereniging..

Wat bedoel je met het dikgedrukte?
dees_daan schreef:
Puur je waarde op een papiertje baseren en op het feit dat een fokker lid is van een vereniging zie ik dus gewoon als arrogantie, er zijn meer manieren om goed te fokken zonder FCI stamboom, dat doet ook niet af aan de waarde, alleen aan je doelgroep want fokken voor de mensen die willen showen of wel willen fokken via de RVB kan dan niet. Dat is mijn hele punt.


Maar ik blijf wel van mening dat zonder ouderschapsverificatie er wel degelijk minder waarde is. Waarmee ik dus ook zeg dat een FCI stamboom zonder DNA verificatie minder waard is voor mij. En dat 1 generatie testen ook vrij weinig zegt. Maar je moet ergens beginnen met testen om generaties getest te krijgen.

Ik wil het ras verbeteren en kan dat prima binnen de stamboomwereld. Bij mij staat dus na een stamboom, de gezondheid en het karakter voorop. En daarnaast inteeltpercentage. Er vanuitgaande dat wat er verder op papier staat gewoon klopt qua afstamming. Kleur maakt mij geen ruk uit. Maar ik heb in mijn ras ook geen problemen met kleur. T enige waar je bij ons mee moet uitkijken is Blauw x Blauw. Maar dat is een broodfokkersdingetje en vaak hoog inteelt gehalte wat voor problemen zorgt. Blauw heeft door verkeerde fokkers gewoon een slechte naam gekregen.

Een hondje die aangekeurd word, wat niet bij ieder ras vrij is om te doen overigens, word in ieder geval nog beoordeeld op rasstandaard EN die pups krijgen een ouderschapsverificatie.

Ik denk dat nog steeds de waarde van een papiertje onderschat word. en dat mag :D

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8338
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 13:59

Moderatoropmerking:
We zien dat hier een discussie ontstaat die niks toevoegd aan de vraag van de TS. Wil je een discussie over wel of niet testen of over een vereniging open dan een nieuw topic.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8338
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Kleuropties chihuahua merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 20:13

Ik heb zojuist een aantal berichten verwijderd. Volgens mij is de moderator opmerking hier boven duidelijk.
Wil je een discusie over iets anders dan de vraag van de TS open dan een ander topic. Het punt wat er gemaakt wordt is namelijk duidelijk maar doorgaan heeft geen enkele toevoeging op de vraag in dit topic.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:31