Ongebruikelijke fobieën bij dieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Ongebruikelijke fobieën bij dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 11:28

Dieren kennen natuurlijk ook angsten, maar soms zijn die eigenlijk nogal ongewoon. Het is misschien begrijpelijk dat een dier niet gepakt of gevangen wil worden, zoiets bedoel ik dus eigenlijk niet.

hoogtevrees
Wij hadden ooit een poes. Ze was ongeveer een jaar oud en liep meestal achter mijn dochter aan. Op een dag ging mijn dochter (toen 7) naar de zolderkamer. De trap daarnaar toe was zo'n mooie open houten wenteltrap. De poes bleef op de overloop zitten. Dus ze pakt de poes op en zet haar drie of vier treden hoog op de trap. Vervolgens riep ze mij. De poes zat vastgeklemd aan de tree en maakte vreselijke geluiden. Ik dacht dat er iets heel ernstigs met haar was. Ze wilde niet loslaten. Ik heb de dierenambulance gebeld (is lang geleden en ik had geen auto). Voor die kwam wilde ik haar in een mandje doen. Kreeg haar nauwelijks los van de tree. Op het moment dat ze los was en op de overloop zette was er niets meer aan de hand. Dierenambulance afgebeld. Ze liep vrolijk rond.
Later bleek dat ze die trap niet opdurfde. Sowieso durfde ze niet op hoge dingen. We zijn later naar een boerderij verhuisd. Daar heeft ze heel langzaamaan geleerd om op hogere dingen te klimmen. Toen ze een jaar of acht was durfde ze eindelijk heel voorzichtig een grote vaste houten ladder op en af.

Claustrofobie
Een andere kat, een die we nu hebben, durft alleen naar binnen als alle binnendeuren openstaan. Eenmaal binnen is er niets aan de hand en is hij gewoon knuffelig. Hij moet een vluchtweg hebben, zelfs meerdere. Durft ook niet goed in kleine ruimtes.

Een welshmerrie die we hadden had dat ook, durfde niet door smalle openingen, bijvoorbeeld ze durfde niet tussen een balk of touwtje dat op de grond lag en de omheining te lopen, ook al zat er ruim een meter tussen. De inloopstal heeft ze jarenlang gemeden, ze stond in regen, hagel en storm buiten, terwijl haar vriendje (een paard) lekker binnen stond.

Dit zijn toch wel extreme dingen vind ik. Ben benieuwd of anderen ook dergelijke ervaringen hebben. (of met andere fobieën)


Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen, omdat het over alle dieren, inclusief paarden gaat. Excuses als het verkeerd staat.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:34

Onze kat durft niet via de deur naar binnen. Wel via het raam. Maar niet als er iemand bij het raam staat. Dus we doen hetrl raam open, lopen weg, hij gaat snel naar binnen en dan lopen we terug om het raam dicht te doen. Zover we weten heeft hij nooit klem gezeten oid.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:36

Dat is inderdaad wel bijzonder een kat met hoogtevrees :=

Ik heb een kat die altijd heel angstig is geweest. Bij hem werkt het om hem heel stevig tegen je aan te drukken. Dan wordt hij rustiger. Dat vind ik ook altijd zo raar, want normale katten vinden zoiets verschrikkelijk, hij vindt het fijn

DreamUp

Berichten: 1616
Geregistreerd: 14-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:39

Ik heb een hond die bang is voor vliegen. Als ze er een ziet of hoort kruipt ze trillend weg.
In de zomer als er ergens veel vliegen buiten zijn, wilt ze niet meer lopen en moet ik haar oppakken.
Is ontstaan toen ze puppy was en er een bromvlieg in de hals vastzat tussen der haren.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Ongebruikelijke fobieën bij dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:43

Mijn paard heeft wel meer gekke dingen, maar de raarste tot nu toe vind ik kippen. Vogels, eenden, ganzen en andere dingen die vliegen is geen enkel probleem, maar als er een kip op de weg zit kan ik hoog en laag springen. Daar gaat hij echt niet langs. _O-

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ongebruikelijke fobieën bij dieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 11:54

Goh, leuk, zoveel reacties al! Moet ineens denken aan een paard dat ik als kind in bruikleen had. Dat paard was niet bang van auto's of vrachtwagens, maar wel heel bang voor geparkeerde auto's en ook voor tractors. Hij is met mij een keer in de sloot gesprongen toen ik op een rustig landweggetje reed en er minstens 500 meter van ons af een tractor reed. Weet nog altijd hoe eng dat was. Het was zo'n heel diepe greppel, met hoge steile wanden. Ik kon er niet af door de steilte en voor ons was een bruggetje. Toen de tractor weg was heb ik hem heel erg aangespoord en was hij met twee grote sprongen uit de greppel. Goddank. Ik was helemaal geen ervaren ruiten dus het was een wonder dat het zo goed is afgelopen. Daarna, weet ik eigenlijk niet wie banger was voor tractors, hij of ik :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ongebruikelijke fobieën bij dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:57

Mijn hond is bang voor frisdrank flessen :+

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:00

Oh god heb je even :+ ? Mijn ouders hebben een angstige hond. Ze schrikt heel erg van harde geluiden (is een jachtras) en is dus een tijd geleden geschrokken van de brander van een laag overvliegende luchtballon. Nu zijn ronde bomen, ronde lantaarnpalen en de maan ook eng. Ik noem het associatie-angst, en dat voor een jachthond die eigenlijk normaal best dapper zijn :')

Mijn kat heeft overigens angst voor opengaande deuren. Als mijn schuifdeur naar de slaapkamer open gaat blaast ze zichzelf helemaal op. Als de voordeur open gaat begint ze te brommen en als de schuifdeur naar de loggia open gaat weer ze zich geen raad om onder het bed te komen.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Ongebruikelijke fobieën bij dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:11

Mijn kat is bang voor grijze plastic kistjes als er mee gelopen word. Ik bezorg post en dat word.bezorgd in grijze plastic kratjes. Als ik ze aanpak.en de kamer in.loop blaast hij zich helemaal op. Eventueel blaast hij er nog bij of rent heel hard weg. Zodra ze op de grond of tafel staan.is er niets meer aan de hand en gaat hij er gerust inzitten

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:12

Mijn jonge katje is laatst zelf de vlizotrap opgeklommen naar de zolder...
Toen we hem naar beneden wilde halen stond hij zo vastgeklemt met zijn nagels in mijn lijf en hij heeft geschreeuwd niet normaal...
Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat mijn kat ook wel eens hoogtevrees kon hebben :))

Westerntrail

Berichten: 1742
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:15

Mijn haflinger kan absoluut niet in een tweepaardstrailer, dan gaat ze tegen de wand aan maaien en is ze echt helemaal angstig is haar te smal.

In een anderhalfpaards totaal geen probleem.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:16

Mogen dingen waar de meeste dieren bang voor zijn maar de jouwe niet ook?

Ik had een kat die het heerlijk vond om stofgezogen te worden. Als ik aan het stofzuigen was kwam hij speciaal naar beneden en zette het op een miauwen net zolang hij aan de beurt was. Overigens moest je niet met een borstel bij hem in de buurt komen, dan kreeg je klappen :=

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:19

Oh ik vergeet de grootste angst van mijn hond gewoon. Die is echt doodsbang voor van die zakjes lucht die vaak in pakketten zitten die via de post komen. Als er een doos komt en ik die open maak begint hij al te trillen :')

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:21

Onze hond durft niet goed door het huis te lopen. Bij alle overgangen van bijkeuken naar keuken en naar kamer staat hij stil en begint hij te blaffen. Dan moet je streng zeggen, doorlopen. Maar doordat hij letterlijk aan de grond genageld is glijdt hij dus erg uit. Als hij gewoon loopt is er niks aan de hand. Hij bevestigt dus zijn eigen angst nog eens hierdoor.
Hij loopt 1 route redelijk. Staat daar toevallig een wasrekje of iets anders blaft hij ook. Dan kan hij er niet langs denkt hij terwijl er ruimte zat is. Negeren helpt niet meer. Dan blijft hij gerust doorbladeren en zeuren. Heel vermoeiend omdat hij wel graag heen en weer loopt.
Kortom mijn hond is bang voor onze vloer en deurposten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:29

Mijn oudste hond heeft een hekel aan het geluid van het tosti apparaat, die klik die je hoort als het apparaat warm is heeft er een hele tijd voor gezorgd dat hij kruipend door de kamer ging en trillend in een hoekje ging zitten. Ik heb er nooit echt op gereageerd en het is niet zo erg meer als dat het was maar hij gaat nog steeds in zijn bench zitten als ik een tosti maak.
Hij heeft dit ook een tijdje bij mijn moeder thuis gehad, zij had een bepaalde lamp die "tikte" als je hem uitzette, ook dat is over gegaan gelukkig.
Mijn chihuahua heeft een hekel aan Bambi :') ik had er een knuffel van in huis en toen ik die op de grond zette is hij flink uitgescholden.

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:33

Onze hond was doodsbang voor veertjes van een vogel.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:36

Onze kat is ook claustrofobisch. Ze is graag in de woonkamer, maar doe de deur dicht en ze rent meteen naar de deur en gaat eraan krabben. Ze is ook graag buiten in de tuin, maar niet als de buitendeur dicht gaat. Ze wil altijd een vluchtroute hebben.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:39

Mijn paard heeft hoogtevrees en dan voornamelijk wanneer er dingen of mensen beneden voorbij komen terwijl zij boven staat, wanneer deze uit het zicht verdwijnen of ineens verschijnen is het helemaal erg..

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 12:44

Daphne__ schreef:
Oh ik vergeet de grootste angst van mijn hond gewoon. Die is echt doodsbang voor van die zakjes lucht die vaak in pakketten zitten die via de post komen. Als er een doos komt en ik die open maak begint hij al te trillen :')


Heeft iemand ze soms voor de lol laten knallen?

Die kat die stofgezogen wil worden - best spectaculair!


Wat een fantastische verhalen! Had niet gedacht dat er zoveel gekke angsten zijn. Soms zie ik de logica er wel van in, maar soms ook echt helemaal niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:44

Onze hond klimt in bomen, op ladders etc. Echt een stoer meisje... stofzuigen, bladblazer, vuurwerk niks boeit haar. Maar elektrische tandenborstels zijn heeeeel eng!!!

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 12:45

kim_1990 schreef:
Mijn jonge katje is laatst zelf de vlizotrap opgeklommen naar de zolder...
Toen we hem naar beneden wilde halen stond hij zo vastgeklemt met zijn nagels in mijn lijf en hij heeft geschreeuwd niet normaal...
Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat mijn kat ook wel eens hoogtevrees kon hebben :))


Klinkt inderdaad net als onze. Die was ook zo vreselijk aan het schreeuwen op de trap. Daarom dacht ik ook dat er iets ernstigs was.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:48

Mijn kat vind mensen die rondlopen eng. Mensen moeten zitten. Als er visite komt dan zit hij achter de kast en zodra iedereen zit komt ie te voorschijn.
Ik word nog wel eens getolereerd als ik rondloop, maar het moet niet te gek worden, dan is het weer achter de kast.

Verder uiteraard stofzuigen is een absolute nono, gelijk achter de kast.

git
Berichten: 1957
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Ongebruikelijke fobieën bij dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:12

Mijn hond is doodsbang van het zadel karretje van mijn westernzadel. Je hoeft het maar aan te raken of ze schiet ergens in een verre uithoek. Inmiddels heeft ze geleerd dat dat karretje vaak verbonden is met het zadel, dus dat is nu ook voortaan erg eng.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:45

Een van de konijnen is bang voor mijn nies :') .
Vliegt nog net niet tegen het plafond aan :=.

En de een is als de dood voor de stofzuiger, terwijl de ander het een rustgevend geluid vindt ofzo.. hij slaapt rustig door (en hij is echt niet doof :') )

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ongebruikelijke fobieën bij dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:53

Een van onze katten vind alle andere mensen buiten ons gezin om eng, zodra de deurbel gaat dan vliegt ze gelijk naar boven.

Zelfs zo erg dat mijn moeder hier in huis was toen wij op vakantie waren, alles ging prima. Ze lag op schoot. Maar daarna was ze weer bang voor dr.

Verjaardagen, visite, dan zit ze de hele tijd boven en komt pas beneden als iedereen weg is.

Bij haar is dit ontstaan toen ze 1 jaar was en gesteriliseerd is, waar na een paar dagen complicatie's kwamen. Maar ook toen ze dagelijks mee terug moest naar de da, geen problemen liet alles netjes toe zonder sedatie. Ging vrijwillig (ook thuis) het reismandje in.
Daarna werd het geleidelijk steeds erger.

Bij ons geen probleem, komt dagelijks bij iedereen knuffelen en is gek op spelen.