Cavalier king Charles spaniel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niobe

Berichten: 7991
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:16

Och Cavaliertjes zijn zo ontzettend leuk <3 Mijn ouders hadden er 2, nu inmiddels 1. Eentje had een hartprobleem, maar dat wisten mijn ouders al toen ze hem ophaalden. Hij is nog best oud geworden zonder ernstige problemen. De andere leeft nog en heeft nergens problemen mee.

Weetje, elk ras/dier/etc kan een ziekte/probleem ontwikkelen. Als je gewoon naar een goede fokker gaat en daar een leuk hondje meeneemt, dat is altijd wel een gok. Ook als je voor een ander ras gaat mijns inziens.
Sterker nog, een dier is altijd een gok.

Wij hebben zelf thuis bijvoorbeeld 4 katten, 2 halfwasjes uit het asiel en 2 gekruiste raskatten. Van beide groepen heeft er 1 een hartprobleem.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:22

Blaze08 schreef:
Iedereen die de Cavaliers een leuk ras vind, vind het dus kennelijk prima een hond met pijn te hebben. Alle Cavaliers lijden aan hoofdpijn, sommigen veel erger dan anderen. Dit komt doordat de schedel (net als bij een Chihuahua) te klein is voor de hersenen. Door zo een hond te kopen, of te fokken, houd je het ras in stand en dus worden er alleen nog maar meer van deze honden gefokt wat eigenlijk dus gewoon dierenmishandeling is.
Daarnaast hebben Cavaliers heel vaak last van hartafwijkingen. Eigenlijk zou je eens de aflevering van Zembla moeten kijken (Einde van de Rashond), hierin worden een aantal rassen benoemd met extreme problemen.


Nogal kort door de bocht: als je iets leuk vindt, vind je dat prima? NEE!

Als je ze leuk vindt én ze aanschaft ONDANKS dat ze pijn lijden, ben je niet goed bezig. Maar in essentie zijn het natuurlijk gewoon fijne, sociale hondjes van karakter... Hun gezondheidsproblemen doen niet af aan het feit dat ze ontzettend lief zijn. Heel veel mensen in dit topic vinden ze ontzettend leuk en lief, maar kiezen er bewust NIET voor om ze aan te schaffen, vanwege de gezondheidsperikelen.

Ik hoop dat fokkers en de rasvereniging gaan werken met outcross met gezondere rassen, zodat het ras niet verloren gaat, maar wel vrij van dergelijke gebreken wordt.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 11:25

Ik weet dat het altijd een gok is. Tot nu toe heb ik altijd herplaatsers gehad, waarvan er 3 ook medische problemen bleken te hebben. En mijn huidige teefje lekt wel eens urine omdat ze haar met 6 maanden al gecastreerd hebben. Daar zou ik zelf ook niet voor gekozen hebben.
Maar als ik nu een pup ga kopen wil ik dit op een zo goed mogelijke manier doen. En ik weet niet of ik het aandurft met een cavalier.
Als ik alles zo lees zou ik dan ook een mri moeten laten maken, want ik zou het mezelf niet vergeven als zo'n dier met pijn loopt ook al merk je er weinig van.

Misschien zouden we nog eens kunnen kijken of we over een tijdje een herplaatser cavalier kunnen vinden. Daar ook een mri bij laten doen, als het goed is is het goed, en als het niet goed is in laten slapen en het dier zo verder lijden besparen. Maar ik weet niet of ik dat kan....

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:26

Voor de liefhebber heb ik hier trouwens nog een interessant onderzoek over hoe baasjes naar hun (ras)hond kijken:
https://journals.plos.org/plosone/artic ... ne.0172091


Het blijkt dat in veel gevallen, de vraag naar honden met schadelijke raskenmerken en bijbehorende welzijnsproblemen de afgelopen jaren is toegenomen.
Voorbeelden hiervan zijn de Engelse Bulldog, de Franse Bulldog, de Mopshond, Cavalier King Charles Spaniël en de Chihuahua, rassen die de afgelopen jaren zijn gestegen in populariteit en steeds vaker gefokt en verhandeld worden.

Er zijn verschillende verklaringen mogelijk voor deze opvallende trend. Één hiervan is dat (aanstaande) hondeneigenaren zich mogelijk niet bewust zijn van het risico op gezondheid- en welzijnsproblemen die bij een dergelijk ras een risico vormen. Ook bestaat er een vermoeden dat hondeneigenaren de klinische problemen van hun hond niet waarnemen of op de juiste manier kunnen interpreteren, maar deze zien als “rastypische eigenschappen” en iets wat simpelweg bij de hond hoort. Tot slot bestaat het vermoeden dat bij het beslissingsproces van een dergelijke hond andere eigenschappen zoals karakter en uiterlijk belangrijker geacht wordt dan de bijbehorende aandoeningen en welzijnsproblemen (Sandøe et al., 2017).

Niobe

Berichten: 7991
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:28

TinkerTreas schreef:
Ik weet dat het altijd een gok is. Tot nu toe heb ik altijd herplaatsers gehad, waarvan er 3 ook medische problemen bleken te hebben. En mijn huidige teefje lekt wel eens urine omdat ze haar met 6 maanden al gecastreerd hebben. Daar zou ik zelf ook niet voor gekozen hebben.
Maar als ik nu een pup ga kopen wil ik dit op een zo goed mogelijke manier doen. En ik weet niet of ik het aandurft met een cavalier.
Als ik alles zo lees zou ik dan ook een mri moeten laten maken, want ik zou het mezelf niet vergeven als zo'n dier met pijn loopt ook al merk je er weinig van.

Misschien zouden we nog eens kunnen kijken of we over een tijdje een herplaatser cavalier kunnen vinden. Daar ook een mri bij laten doen, als het goed is is het goed, en als het niet goed is in laten slapen en het dier zo verder lijden besparen. Maar ik weet niet of ik dat kan....



Je bent in elk geval heel bewust bezig met alle overwegingen om uberhaupt een pup aan te schaffen, dat is hoe dan ook super +:)+ Zouden meer mensen moeten doen

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 11:30

Citaat:
Ik hoop dat fokkers en de rasvereniging gaan werken met outcross met gezondere rassen, zodat het ras niet verloren gaat, maar wel vrij van dergelijke gebreken wordt,


Dit hoop ik ook.
Ik heb al verschillende sites van fokkers bekeken die alles netjes testen. Maar ik lees ook dat 2 dieren die vrij zijn op de MRI toch jongen kunnen krijgen die niet vrij zijn op de MRI.

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:35

TinkerTreas schreef:
Citaat:
Ik hoop dat fokkers en de rasvereniging gaan werken met outcross met gezondere rassen, zodat het ras niet verloren gaat, maar wel vrij van dergelijke gebreken wordt,


Dit hoop ik ook.
Ik heb al verschillende sites van fokkers bekeken die alles netjes testen. Maar ik lees ook dat 2 dieren die vrij zijn op de MRI toch jongen kunnen krijgen die niet vrij zijn op de MRI.

Dit houd je altijd, dat is het zelfde met HD en ED bijv. (of PL)
een garantie op erfelijk vrij heb je alleen met een DNA test. Alleen die zijn voor de meeste aandoeningen er gewoon nog niet.

Wel complimenten hoe je bezig bent met uitzoeken :D

Natasja71

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 11:47

Misschien is een kooikertje iets voor je?

https://www.kooikerhondje.nl/
Bij mij in de jachttraining was er 1 die meetrainde en ik was echt positief verrast. Echt een leuk hondje. Het baasje had hiervoor altijd labradors gehad en ze vertelde dat het kooikertje 10x gemakkelijker te trainen was, en voor haar kinderen en gezin heel lief was. Sportief, maar ook op de bank hangen was geen probleem. Ze zijn wel een beetje verlegen, ze zijn niet met iedereen meteen vrienden zoals een labrador bijv. maar dat hoeft helemaal niet zo erg te zijn toch? Ook in de training deed ze het heel leuk.

Ik zie dat ze tot de zelfde rasgroep behoren: 8 retrievers-spaniels-waterhonden...

Succes met je zoektocht, inderdaad alles goed uitzoeken, op bezoek bij fokkers om te kijken of het bij je past... zo moet het! wij hebben 9 maanden moeten wachten voor we onze hond hadden (een Vizsla-meisje) en ik zou het iedereen zo aanraden....

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:05

Skippy01 schreef:
Ik hoop dat fokkers en de rasvereniging gaan werken met outcross met gezondere rassen, zodat het ras niet verloren gaat, maar wel vrij van dergelijke gebreken wordt.

Wat is de waarde van zo'n "ras"? En wat betekent de term "ras"? Niet zo lang geleden heeft iemand 6 hondjes gevonden en er het stempel 'raszuivere cavalier' op gedrukt, en een romantische geschiedenis bij gefantaseerd. Waarom zou de inteelt populatie die daar uit gefokt is een intrinsieke waarde hebben?
Maar goed, outcross is de inderdaad de enige mogelijkheid er iets aan te doen (rasvereniging: "ja maar dan is het bloed niet meer zuiver!"), maar waarom zou je zo'n defecte populatie hondjes willen "redden"?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:11

Kuggur schreef:
Skippy01 schreef:
Ik hoop dat fokkers en de rasvereniging gaan werken met outcross met gezondere rassen, zodat het ras niet verloren gaat, maar wel vrij van dergelijke gebreken wordt.

Wat is de waarde van zo'n "ras"? En wat betekent de term "ras"? Niet zo lang geleden heeft iemand 6 hondjes gevonden en er het stempel 'raszuivere cavalier' op gedrukt, en een romantische geschiedenis bij gefantaseerd. Waarom zou de inteelt populatie die daar uit gefokt is een intrinsieke waarde hebben?
Maar goed, outcross is de inderdaad de enige mogelijkheid er iets aan te doen (rasvereniging: "ja maar dan is het bloed niet meer zuiver!"), maar waarom zou je zo'n defecte populatie hondjes willen "redden"?


Heel simpel: karakter. Maar volgens jouw logica hoef je helemaal geen rassen meer te fokken, want alles is uiteindelijk ooit ontstaan en iemand heeft daar een label op geplakt. En sommige van die labels wil ik omwille van formaat of karakter niet in huis hebben. En sommige wel. Maar dan wel graag in zo goed mogelijke gezondheid ;)
(Ik hecht zelf overigens geen waarde aan raszuiverheid, dus outcross zie ik bij veel rassen als enorm voordeel. Ik heb zelf een podengo-kruising, vermoedelijk met terrier erin gemixt, mogelijk pinscher. Maar ik zou bijv geen mix willen waar iets in zit dat na decennia fokken niet meer hond- of menssociaal is, en dan is 'iets van achtergrond' weten wel handig. Zo wil ik ook geen honden die heel groot of zwaar zijn, past niet bij mijn leven. Net als dat ik bij mijn paarden geen hete, rillerige kastelen wil)

luuntje

Berichten: 13993
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:14

Kooiker zou ik niet doen.
Sneppen veel, zijn niet heel vriendelijk.
Op mijn hondenclub zijn ze niet favoriet.

Havanezer is leuk. Haar kan je korter laten trimmen.

Kleine poedel in mijn les is ook leuk. Wel fanatiek en vocaal.
En prettig gestoord.
Markiesje in mijn les is echt een dametje. Lief en werkwillig.
En bij wind gaat ze in de agility tunnel zitten.

Mijn Engelse Cocker spaniel is sportief.
Blaft weinig, is een clown. Maar een cocker moet je ding zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:17

Skippy01 schreef:
[r. Maar volgens jouw logica hoef je helemaal geen rassen meer te fokken, want alles is uiteindelijk ooit ontstaan en iemand heeft daar een label op geplakt.

Ja, jij snapt me helemaal. Rassen bestonden niet voor de rijke "dog fanciers" in GB ontdekten dat honden leuke huisdieren waren. Daarvoor was er sprake van "typen", honden die inderdaad ontstonden, meestal door selectiedruk van bepaalde functies.
De huidige rassen zijn het gevolg van waanideeën uit de victoriaanse tijd, over hoe je dieren veredeld, en het grootste waanidee van raszuiverheid leeft nog sterk onder huidige fokkers. Bizar eigenlijk.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:19

luuntje schreef:
Markiesje in mijn les is echt een dametje. Lief en werkwillig.
En bij wind gaat ze in de agility tunnel zitten.



Haha, ow, heerlijk, zulke hondjes!

luuntje schreef:
Mijn Engelse Cocker spaniel is sportief.
Blaft weinig, is een clown. Maar een cocker moet je ding zijn.


Jep, dat moet echt je ding zijn. Ik vind ze héérlijk, cockers en springers beide, maar kan me wel voorstellen dat als je ook nog (kleine) kinderen hebt, het misschien wat veel van het goede is in huis. :') Wat rustiger kun je beter richting een clumber kijken, maar ja, dat is gelijk qua gewicht wel heel iets anders...

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:21

Kuggur schreef:
Skippy01 schreef:
[r. Maar volgens jouw logica hoef je helemaal geen rassen meer te fokken, want alles is uiteindelijk ooit ontstaan en iemand heeft daar een label op geplakt.

Ja, jij snapt me helemaal. Rassen bestonden niet voor de rijke "dog fanciers" in GB ontdekten dat honden leuke huisdieren waren. Daarvoor was er sprake van "typen", honden die inderdaad ontstonden, meestal door selectiedruk van bepaalde functies.
De huidige rassen zijn het gevolg van waanideeën uit de victoriaanse tijd, over hoe je dieren veredeld, en het grootste waanidee van raszuiverheid leeft nog sterk onder huidige fokkers. Bizar eigenlijk.


Ik denk ook dat we uiteindelijk misschien wel weer terug gaan naar 'types' hoor! Krijg je weer meer de 'spioentjes', 'staande', 'drijvende', 'water' etc types in de jacht. En bij de terriers de kleintjes, de middenmaten en de grote. En daar is niks mis mee! Maar de verschillende taken vereisten natuurlijk wel verschillende formaten en karakters. En dát zou ik wel echt willen behouden :j

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:40

Ik neig steeds vaker naar een kruising als volgende hond. Ondanks dat ik nu 2 gezonde rashonden heb. Het enige wat me tegenhoudt is dat de afstamming van de meeste kruisingen onbekend is.

Heb zelf ook wel eens overwogen om met mijn eigen teef te fokken. Maar dan wel bewust met een doel/ karakter. En dan wel met een geschikte geteste reu. Het zal wel nooit gebeuren, maar voor mij is de rashondenfokkerij steeds minder aantrekkelijk, juist door het sluiten van ogen voor erfelijke aandoeningen. Ik mijn ras mogen bepaalde kleuren niet gekruist worden. Je maakt dan een basis nog smaller.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:44

Sjong schreef:
Ik neig steeds vaker naar een kruising als volgende hond. Ondanks dat ik nu 2 gezonde rashonden heb. Het enige wat me tegenhoudt is dat de afstamming van de meeste kruisingen onbekend is.

Heb zelf ook wel eens overwogen om met mijn eigen teef te fokken. Maar dan wel bewust met een doel/ karakter. En dan wel met een geschikte geteste reu. Het zal wel nooit gebeuren, maar voor mij is de rashondenfokkerij steeds minder aantrekkelijk, juist door het sluiten van ogen voor erfelijke aandoeningen. Ik mijn ras mogen bepaalde kleuren niet gekruist worden. Je maakt dan een basis nog smaller.


Ik weet niet welk ras dat is natuurlijk, maar sommige kleurkruisingen geven een verhoogd risico op afwijkingen, toch? zoals merle x merle, of de witte boxers/ bullachtigen die vaak doof zijn?

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 12:54

Cockers vind ik ook leuk, maar niet voor nu. Misschien als mijn huidige hond er niet meer is en de kinderen groter zijn

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 12:55

Sjong schreef:
Ik neig steeds vaker naar een kruising als volgende hond. Ondanks dat ik nu 2 gezonde rashonden heb. Het enige wat me tegenhoudt is dat de afstamming van de meeste kruisingen onbekend is.

Heb zelf ook wel eens overwogen om met mijn eigen teef te fokken. Maar dan wel bewust met een doel/ karakter. En dan wel met een geschikte geteste reu. Het zal wel nooit gebeuren, maar voor mij is de rashondenfokkerij steeds minder aantrekkelijk, juist door het sluiten van ogen voor erfelijke aandoeningen. Ik mijn ras mogen bepaalde kleuren niet gekruist worden. Je maakt dan een basis nog smaller.

Maar je kan zelf zo selectief zijn in de fok als je zelf wil. :)

Ik heb gezondheid en karakter op 1 staan. Dat betekend dat ik met een oorstand of bijv een bepaalde kleur(bijv bij ons Black and tan) gewoon zou fokken. :)

Ik heb een nest gefokt met qua inteelt percentage ruim onder de 1% (COI 8 GEN: 0,594%)
Mijn teef zelf is maar COI 8 gen: 0.015%
T komende nest(als de teef drachtig is) zit iets hoger maar heb er voor gekozen om oudere bloedlijnen te gebruiken. En het COI 8 gen: 1.227% .
Evt het ''kruisen'' van 2 types (bijv werk x showlijn) dan kom je al een heel eind. Desnoods zelf de testen van de reu betalen. :)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:10

Skippy01 schreef:
Sjong schreef:
Ik neig steeds vaker naar een kruising als volgende hond. Ondanks dat ik nu 2 gezonde rashonden heb. Het enige wat me tegenhoudt is dat de afstamming van de meeste kruisingen onbekend is.

Heb zelf ook wel eens overwogen om met mijn eigen teef te fokken. Maar dan wel bewust met een doel/ karakter. En dan wel met een geschikte geteste reu. Het zal wel nooit gebeuren, maar voor mij is de rashondenfokkerij steeds minder aantrekkelijk, juist door het sluiten van ogen voor erfelijke aandoeningen. Ik mijn ras mogen bepaalde kleuren niet gekruist worden. Je maakt dan een basis nog smaller.


Ik weet niet welk ras dat is natuurlijk, maar sommige kleurkruisingen geven een verhoogd risico op afwijkingen, toch? zoals merle x merle, of de witte boxers/ bullachtigen die vaak doof zijn?


Klopt, maar ik heb poedels. En daar mag je onderling zwart , wit en grijs of rood, bruin, abrikoos kruisen. Maar rood mag dus niet x zwart. In Engeland mag dat gewoon wel.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:15

Sjong schreef:
Klopt, maar ik heb poedels. En daar mag je onderling zwart , wit en grijs of rood, bruin, abrikoos kruisen. Maar rood mag dus niet x zwart. In Engeland mag dat gewoon wel.


Helder, daar zit inderdaad niet iets complex medisch achter, lijkt me.

thequeensmum
Berichten: 3560
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:17

Sommige ‘feiten’ die ik hier lees zijn zo 1 op 1 ergens van internet gekopieerd. Of het betrouwbare info is? Hoop dat mensen zich realiseren dat de meeste cavjes ( niet allemaal, ben ik me heel goed van bewust ), die allerlei akelige erfelijke aandoeningen hebben grotendeels bij malafide fokkers vandaan komen of uit puppyfabrieken al dan niet uit het Oostblok.
Een aantal Nederlandse fokkers is al vanaf plm 2005 bezig het tij te keren. Of iemand het aandurft een CKCS puppy te kopen is ieders eigen beslissing, maar zo zwart/wit als sommigen het hier stellen is het niet. Ik probeer op een zo verantwoord mogelijke manier een pup aan te schaffen en vind het jammer dat ik me bijna een misdadiger voel

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:30

truus1957 schreef:
Sommige ‘feiten’ die ik hier lees zijn zo 1 op 1 ergens van internet gekopieerd. Of het betrouwbare info is? Hoop dat mensen zich realiseren dat de meeste cavjes ( niet allemaal, ben ik me heel goed van bewust ), die allerlei akelige erfelijke aandoeningen hebben grotendeels bij malafide fokkers vandaan komen of uit puppyfabrieken al dan niet uit het Oostblok.
Een aantal Nederlandse fokkers is al vanaf plm 2005 bezig het tij te keren. Of iemand het aandurft een CKCS puppy te kopen is ieders eigen beslissing, maar zo zwart/wit als sommigen het hier stellen is het niet. Ik probeer op een zo verantwoord mogelijke manier een pup aan te schaffen en vind het jammer dat ik me bijna een misdadiger voel


Je hoeft je natuurlijk sowieso geen misdadiger te voelen ;)
Als jij de keuze voor het ras wél wil maken, en je doet daarbij goed onderzoek naar de fokker, naar onderzoeksuitslagen en naar een laag inteeltpercentage, en je bespreekt je zorgen met de rasvereniging en de fokkers die jouw interesse gewekt hebben - mogelijk vind je zelfs een fokker die een beetje outcross durft toe te passen - dan ben je al goed op weg, toch? Er zijn op dit moment heel veel mensen die een franse bull kopen, paar jaar geleden waren het de chihuahua's en daarvoor waren het de cavaliertjes die populair waren. Wat populair is, krijgt helaas vaak te maken met een enorme terugval in gezondheid. Dat is niets nieuws. Fokkers die daar heel bewust mee omgaan, nét iets buiten de lijntjes van de vereniging durven kleuren ten gunste van gezondheid, die zijn dun gezaaid. Ik hoop dat je er zo eentje treft als je écht een CKCS wil :j
Ik heb zelf helaas bij mijn vorige hond ellende gehad, geen CKCS, maar een ESS, ondanks heel goed vooronderzoek... Hond bleek 'sudden onset agression' te hebben, ook wel 'rage syndrome', iets dat gelinkt wordt aan epilepsie en effectief zorgt dat bij enige vorm van spanning er geen opbouw maar is, maar van 0 naar 100 qua stress en dan vaak met agressie daarop volgend. Ik kon uiteindelijk die hond laten afmaken, nadat hij zelfs mij aanvloog. Ik heb dit bespreekbaar gemaakt bij de rasvereniging en dat werd héél serieus genomen. De betreffende fokker was voor mijn melding al uit de vereniging gemikt, omdat hij door bleef fokken met honden waar dit in de lijn bleek te zitten. En man, man, wat heb ik me schuldig gevoeld t.o.v. mijn hond, terwijl ik écht alles had gedaan qua vooronderzoek én qua stressreductie, 9 jaar lang! Dát is waarom ik mensen graag op hun verantwoordelijkheid wijs als daarnaar gevraagd wordt middels een topic (of in t echte leven). Bewustwording is vaak al een stap in de goede richting.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:56

Dat zul je alvast met een cavje niet voorhebben. Ze zijn zo ontzettend zachtaardig.
Dat ‘rode cocker syndrome’ zou trouwens ook regelmatig voorkomen bij bullterriërs heb ik vernomen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:05

sevke schreef:
Dat zul je alvast met een cavje niet voorhebben. Ze zijn zo ontzettend zachtaardig.
Dat ‘rode cocker syndrome’ zou trouwens ook regelmatig voorkomen bij bullterriërs heb ik vernomen.


Die logica ontgaat me: een springer of cocker is namelijk OOK zachtaardig. Een hersenafwijking (gelinkt aan epilepsie) is géén gedragsfout, maar een fysieke fout...

Rode cocker syndroom komt bij veel rassen voor, daarom is de naam ook veelal veranderd naar rage syndrome of sudden onset agression. Komt voor bij sommige lijnen van tollers, springers, cockers... enfin, naast deze dus ook in oa onderstaande rassen:

Basset Hound
Beagle
Berner sennen
Border Collie
Bulldog
Doberman Pinscher
Chesapeake Bay Retriever
Chinese naakthond
Chow Chow
Teckel
Engelse Bull Terrier
Duitse herder
Goldendoodle
Golden Retriever
Duitse dog
Grote zwitserse sennenhond
Labrador Retriever
Lhasa Apso
Papillon
Rottweiler

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cavalier king Charles spaniel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 12:33

Tja, ik ken iemand met een Bullterrier die t had en ingeslapen moest worden. Is echt heel erg.
En ja, je hebt gelijk met je opmerking, dieren kunnen er niet aan doen, en zijn ziek, maar toch vind ik n cav één van de meest zachtaardige hondenrassen die er zijn.