etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:39

Hennos schreef:
Oef dierenfan ik begrijp je frustratie.

@KimD @ mvdende Hier gaat het al fout bij andere mensen. Dat er in een gebied honden los mogen lopen betekend niet dat je je honden niet onder controle hoeft te hebben. Dierenfan doet het juist heel goed, hond aan de lijn houden en omgeving scannen.
Als andere mensen hun verantwoording nemen en zorgen dat honden niet uit het zicht zijn en geen kilometers verwijderd zijn en op commando gelijk terug komen is en blijft het voor iedereen leuk.

Ik wordt altijd zo moe dat mensen gelijk zeggen dat een hond maar gemuilkorfd moet worden, een hond aan de lijn houden ongeacht waar je loopt hoort genoeg te zijn!!!

Hou je hond in de gaten en lijn hem aan als je een aangelijnde hond tegen komt. Probleem opgelost en waarschijnlijk was er geen eens een probleem geweest bij Dierenfan als iedereen dat deed.

Als honden eigenaar heb je nou eenmaal een verantwoordelijkheid om te zorgen dat je eigen (los lopende) hond geen problemen veroorzaakt bij andere.


Bedankt!!

Ging mezelf al gek vinden. Maar ben dus gelukkig niet alleen met de mening dat mijn hond ondanks zijn agressie ook gewoon plezier mag hebben.

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 08:51

Dierenfan, Nee iedere hond heeft evenveel recht om ergens te lopen. Hoe jij het aanpakt is juist heel goed. Plezier voor jouw hond en veiligheid voor andere honden. Ga jezelf vooral niet gek vinden.

Ik weet dat mijn reu ook niet met elke hond kan dus lijn ik hem ook aan als ik in de verte een hond zie lopen. Dit verwacht ik dan ook van de andere partij.
Helaas moet ik regelmatig honden blokken om ze weg te houden bij mijn reu, ik heb dan nog wel het geluk dat ik van mijn teefje gebruik kan maken die wild en enthousiast is en de honden af leidt van mijn reu. Wel met gevolg dat het teefje bij mij in de buurt blijft dus in haar spel loopt/rent ze met mij mee en de andere partij is zijn hond dus kwijt.
in het begin wachtte ik netjes tot ze hun hond weer gevangen hadden maar daar begin ik nu ook een beetje schijt aan te hebben. Dus bij sommige honden loop ik nu gewoon door met 3 honden om mij heen..... Natuurlijk als het een jonge hond is met onervaren baasjes help ik ze wel door stil te staan, maar bij bekendere hondeneigenaren die steeds dit probleem geven niet meer.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:08

Hennos schreef:
Oef dierenfan ik begrijp je frustratie.

@KimD @ mvdende Hier gaat het al fout bij andere mensen. Dat er in een gebied honden los mogen lopen betekend niet dat je je honden niet onder controle hoeft te hebben. Dierenfan doet het juist heel goed, hond aan de lijn houden en omgeving scannen.
Als andere mensen hun verantwoording nemen en zorgen dat honden niet uit het zicht zijn en geen kilometers verwijderd zijn en op commando gelijk terug komen is en blijft het voor iedereen leuk.

Ik wordt altijd zo moe dat mensen gelijk zeggen dat een hond maar gemuilkorfd moet worden, een hond aan de lijn houden ongeacht waar je loopt hoort genoeg te zijn!!!

Hou je hond in de gaten en lijn hem aan als je een aangelijnde hond tegen komt. Probleem opgelost en waarschijnlijk was er geen eens een probleem geweest bij Dierenfan als iedereen dat deed.

Als honden eigenaar heb je nou eenmaal een verantwoordelijkheid om te zorgen dat je eigen (los lopende) hond geen problemen veroorzaakt bij andere.


Zou je mij alsjeblieft niet in één adem willen noemen met mvdende.

Een hond muilkorven is geen mishandeling maar zelfbescherming. Een goed getrainde muilkorf is een feestje voor de hond. Sterker nog, als er gebieden zijn waar een hond enkel met muilkorf mag komen wandel ik daar net zo graag en muilkorf ik mijn hele roedel. Er is nul beperking voor hen. Al onze honden krijgen als pup de muilkorf gewoon aangeleerd.

Een muilkorf is een hulpstuk, geen martelwerktuig.

Er is een verschil tussen gebieden waar honden los mogen lopen of aangelijnd moeten lopen. Bij die tweede mag je verwachten dat als mensen hun hond illegaal los hebben lopen deze strak onder appèl staat en geen overlast veroorzaakt voor mens en dier en dus ook aanlijnen bij het zien van aangelijnde honden en ander verkeer zoals wandelaars, MTB etc. Bij de eerste weet je dat je met je aangelijnde hond loslopende honden kunt tegenkomen, ja, normaal gesproken roepen mensen hun hond even bij zich om een aangelijnde hond te passeren maar dat hoeft in principe niet in een losloopgebied. Het is netjes ja maar niet verplicht. Om ervoor te kiezen om daar te lopen met een zeer agressieve hond is Russisch Roulette spelen. In een geweldige wereld zouden alle honden perfect luisteren maar dat doen ze niet.

Als ik met mijn geopereerde hond of oude hond zou wandelen dan wandel ik aangelijnd in een aanlijngebied met de honden aangelijnd. Of ik kies ervoor die desbetreffende hond apart uit te laten of thuis te laten. Want thuis kan die hond net zoveel plezier hebben met onze roedel daar hoef ik hem niet voor in gevaar te brengen.

Zo'n hond als die van dierenfan zou ik dus met liefde muilkorven, wat als er per ongeluk enkelhoge hondjes aan komen stormen? Die bijt zo'n herder in een ruk dood.

Eerlijk is eerlijk, als ik in een losloopgebied wandel en ik zie bij een persoon 4, 5 of 6 (geen flauw idee hoeveel honden dierenfan momenteel heeft?) loslopende honden en één hond aan de riem voel ik mij niet geroepen mijn honden terug te roepen voor die ene hond. Onze honden zullen daar weinig aandacht aan besteden maar voor de herder van dierenfan is dat hoogstwaarschijnlijk al genoeg om overprikkeld te raken. Pas als zo'n hond uit de plaat gaat zal onze roedel ook actie ondernemen.

Nee sorry, ik ben normaal echt van mening dat honden echt onder appèl moeten staan maar hier zie ik alleen maar fouten aan dierenfan haar kant... Als het een aanlijngebied was geweest en dierenfan al haar honden aan de riem had gehad was het een heel ander verhaal.

Over de andere baasjes valt niet te twisten, zo'n broedgebied laten verstoren is absurd maar ligt niet aan de honden maar aan de baasjes.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 10:39

KimD schreef:
Over de andere baasjes valt niet te twisten, zo'n broedgebied laten verstoren is absurd maar ligt niet aan de honden maar aan de baasjes.


Gaat het in veel gevallen niet fout bij de eigenaar? Gebrek aan opvoeding, vermenselijken van de hond, geen signalen kunnen lezen van hun hond, denken dat hun hond niet zo zal zijn, denken dat ze er wel aan toe zijn om een hond met een grote rugzak te kunnen omturnen naar een sociale hond?
Als ik kijk naar de vrouw van de afgelopen week met haar 4 straathondjes, zij zal vast leven voor haar hondjes en op haar manier er heel goed voor zorgen en ze het beste willen geven.
Toch denk ik dat 4 van dat soort honden die vaak wel een rugzak mee krijgen als ze ergens geplaatst gaan worden te veel is, zeker als je merkt dat de boel niet stabiel is. Dan gaat het negatieve elkaar versterken en dat is toch iets wat je niet wilt? Dat gaat dan zorgen voor situaties die niet gewenst zijn, wat op een gegeven moment echt uit de hand gaat lopen.

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:44

KimD schreef:
Hennos schreef:
Oef dierenfan ik begrijp je frustratie.

@KimD @ mvdende Hier gaat het al fout bij andere mensen. Dat er in een gebied honden los mogen lopen betekend niet dat je je honden niet onder controle hoeft te hebben. Dierenfan doet het juist heel goed, hond aan de lijn houden en omgeving scannen.
Als andere mensen hun verantwoording nemen en zorgen dat honden niet uit het zicht zijn en geen kilometers verwijderd zijn en op commando gelijk terug komen is en blijft het voor iedereen leuk.

Ik wordt altijd zo moe dat mensen gelijk zeggen dat een hond maar gemuilkorfd moet worden, een hond aan de lijn houden ongeacht waar je loopt hoort genoeg te zijn!!!

Hou je hond in de gaten en lijn hem aan als je een aangelijnde hond tegen komt. Probleem opgelost en waarschijnlijk was er geen eens een probleem geweest bij Dierenfan als iedereen dat deed.

Als honden eigenaar heb je nou eenmaal een verantwoordelijkheid om te zorgen dat je eigen (los lopende) hond geen problemen veroorzaakt bij andere.


Zou je mij alsjeblieft niet in één adem willen noemen met mvdende.

Een hond muilkorven is geen mishandeling maar zelfbescherming. Een goed getrainde muilkorf is een feestje voor de hond. Sterker nog, als er gebieden zijn waar een hond enkel met muilkorf mag komen wandel ik daar net zo graag en muilkorf ik mijn hele roedel. Er is nul beperking voor hen. Al onze honden krijgen als pup de muilkorf gewoon aangeleerd.

Een muilkorf is een hulpstuk, geen martelwerktuig.

Er is een verschil tussen gebieden waar honden los mogen lopen of aangelijnd moeten lopen. Bij die tweede mag je verwachten dat als mensen hun hond illegaal los hebben lopen deze strak onder appèl staat en geen overlast veroorzaakt voor mens en dier en dus ook aanlijnen bij het zien van aangelijnde honden en ander verkeer zoals wandelaars, MTB etc. Bij de eerste weet je dat je met je aangelijnde hond loslopende honden kunt tegenkomen, ja, normaal gesproken roepen mensen hun hond even bij zich om een aangelijnde hond te passeren maar dat hoeft in principe niet in een losloopgebied. Het is netjes ja maar niet verplicht. Om ervoor te kiezen om daar te lopen met een zeer agressieve hond is Russisch Roulette spelen. In een geweldige wereld zouden alle honden perfect luisteren maar dat doen ze niet.

Als ik met mijn geopereerde hond of oude hond zou wandelen dan wandel ik aangelijnd in een aanlijngebied met de honden aangelijnd. Of ik kies ervoor die desbetreffende hond apart uit te laten of thuis te laten. Want thuis kan die hond net zoveel plezier hebben met onze roedel daar hoef ik hem niet voor in gevaar te brengen.

Zo'n hond als die van dierenfan zou ik dus met liefde muilkorven, wat als er per ongeluk enkelhoge hondjes aan komen stormen? Die bijt zo'n herder in een ruk dood.

Eerlijk is eerlijk, als ik in een losloopgebied wandel en ik zie bij een persoon 4, 5 of 6 (geen flauw idee hoeveel honden dierenfan momenteel heeft?) loslopende honden en één hond aan de riem voel ik mij niet geroepen mijn honden terug te roepen voor die ene hond. Onze honden zullen daar weinig aandacht aan besteden maar voor de herder van dierenfan is dat hoogstwaarschijnlijk al genoeg om overprikkeld te raken. Pas als zo'n hond uit de plaat gaat zal onze roedel ook actie ondernemen.

Nee sorry, ik ben normaal echt van mening dat honden echt onder appèl moeten staan maar hier zie ik alleen maar fouten aan dierenfan haar kant... Als het een aanlijngebied was geweest en dierenfan al haar honden aan de riem had gehad was het een heel ander verhaal.

Over de andere baasjes valt niet te twisten, zo'n broedgebied laten verstoren is absurd maar ligt niet aan de honden maar aan de baasjes.



Ik zeg ook niet dat muilkorven dierenmishandeling is. Alleen dat altijd gelijk roepen dat dat de oplossing moet zijn is niet zo.

Er bestaan ook ongeschreven regels in losloopgebieden, als iedereen zich daar aan zal houden zouden er aanzienlijk minder incidenten zijn.

1. Lijn je hond aan wanneer je een andere hond tegenkomt die aangelijnd is.
2. Onderbreek spel of ontmoetingen tussen honden als één (of meerdere) van de honden het niet meer
leuk vindt.
3. Voorkom najaaggedrag en train je hond om direct te komen als je roept.
4. Speel niet met ballen als er andere honden in de buurt zijn.

4 simpele regels die zorgen dat het voor iedereen leuk blijft. In een losloopgebied ben je niet verplicht om je hond los te laten lopen, daarbij komt kijken dat losloopgebieden gedeeld worden met meer recreanten in het bos. Denk aan wandelaars, fietsers, ruiters etc.
Wij gooien onze eigen glazen in als wij geen rekening houden met andere, straks mag je dan niet meer los lopen.
Plus een losloopgebied is niet altijd te ontwijken, als ik dieper het bos in wil naar aanlijn gebied moet ik stukken losloopgebieden doorkruisen.

Helaas is ook in de aanlijngebieden dezelfde mentaliteit als in losloopgebieden. Eigenaren laten de hond los en letten verder niet meer op.
Hond mag gewoon op (aangelijnde) honden afstormen en dat heet dan 'normaal' sociaal gedrag.
Zowel ik als mijn hond houden van ruimte, respecteer deze ruimte bij de mede bezoeker van een stuk gebied ongeacht of het los of aanlijngebied is.
Als deze ruimte gerespecteerd wordt is er bij de meeste honden niks aan de hand. Vandaar dat ik zo moe wordt dat er gelijk geroepen wordt dat een hond maar een muilkorf om moet dan.

Houd rekening met elkaar en voldoende afstand. Lijn je hond(en) aan of laat je hond(en) bij je zitten tot de ander gepasseerd is.

De eerste ontmoeten van een hond gaat doormiddel van geur, fysiek contact komt pas veel later. Zo raar is het dus eigenlijk niet om gewoon even afstand te houden en je hond(en) bij je te laten lopen.

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:50

Tips om de hondenetiquette te volgen
Verbetering begint bij jezelf! Laat zien dat je respect voor de ander toont en probeer, waar je ook wandelt met de hond, de volgende richtlijnen in acht te nemen:

· Houd je hond zichtbaar onder controle bij het passeren van ruiters, fietsers, wandelaars en joggers.

· Lijn je hond aan als je een andere aangelijnde hond passeert.

· Lijn je hond aan als je ziet dat de ander zijn hond ook aanlijnt.

· Laat je loslopende hond nooit naar een aangelijnde hond toelopen.

· Laat aangelijnde honden nooit zomaar contact met elkaar maken.

· Veel spel is niet leuk. Als spel ruw en ongelijkwaardig is, grijp dan in. Er kunnen veel redenen zijn waarom honden niet leuk met elkaar kunnen spelen.

· Heb begrip voor niet-hondenmensen en hun ruimte.

Deze is ook nog leuk om te delen komt van de website: https://www.hondenschoolleersamen.com/p ... agzaamheid

Nederland is niet groot en de ruimte buiten is ok beperkt. Alleen op deze manier houdt je het voor iedereen leuk een aangenaam.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:01

Maar waarom in een losloopgebied met je aangelijnde gaan lopen?
De meerderheid is allemaal aanlijngebied dus imo heb je meer keus om daar te gaan wandelen.
Hier gebeurd het soms dat iemand op de hondenweide zijn hond niet losmaakt, ik ga die van mij dan niet vastmaken. Grasweide is postzegel groot en de enige plek waar honden los mogen, ga dan met je aangelijnde hond op al de andere plaatsen, park, bos waar je geen hond mag los laten lopen.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 04-05-21 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:01

Dus als ik iemand tegenkom met 4, 5, 6 loslopende honden en één aangelijnde hond in een gebied waar ze mogen loslopen moet ik mijn loslopende welopgevoede honden ook aanlijnen? Dat is de omgekeerde wereld. Dan moet ik de verantwoordelijkheid nemen voor andermans hond... 8)7 8)7

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:06

dromertje2 schreef:
Maar waarom in een losloopgebied met je aangelijnde gaan lopen?
De meerderheid vis allemaal aanlijngebied dus imo heb je meer keus om daar te gaan wandelen.
Hier gebeurd het soms dat iemand op de hondenweide zijn hond niet losmaakt, ik ga die van mij dan niet vastmaken. Grasweide is postzegel groot en de enige plek waar honden los mogen, ga dan met je aangelijnde hond op al de andere plaatsen, park, bos waar je geen hond mag los laten lopen.


Hangt van het gebied af waar je woont denk ik.
In mijn regio spreek ik niet over postzegelstukken losloopgebied maar gebieden waar je uren kan lopen.
Daar komt bij kijken dat ik ze ook moet passeren om elders in het bos te komen, dit moeten ook niet honden mensen doen.

In een klein veldje waar je alles kan over zien laat ik mijn honden ook niet los als iemand er in is met zijn honden. Vaak worden deze veldjes ook gebruikt voor training.

Hou gewoon rekening met elkaar dan is en blijft het voor iedereen leuk.

OOk IN VERPLICHTE AANLIJN GEBIEDEN LOPEN HONDEN LOS. Laats 4 verschillende honden die op mij en mijn honden af kwamen stormen terwijl het verplicht aangelijnd is. Het gaat mij om de hele mentaliteit in zowel los als aanlijngebieden

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:10

KimD schreef:
Dus als ik iemand tegenkom met 4, 5, 6 loslopende honden en één aangelijnde hond in een gebied waar ze mogen loslopen moet ik mijn loslopende welopgevoede honden ook aanlijnen? Dat is de omgekeerde wereld. Dan moet ik de verantwoordelijkheid nemen voor andermans hond... 8)7 8)7


Beter lezen: Houd je hond zichtbaar onder controle bij het passeren van ruiters, fietsers, wandelaars en joggers.

Als jij ze zichtbaar onder controle hebt en ze stuiteren niet op passerende honden, ruiters, wandelaars etc af dan is het goed.
Als ze wel overal op af stuiteren dan JA aanlijnen bij het passeren.

Je neemt de verantwoordelijkheid over je eigen honden, en deze kunnen een reactie uit lokken bij andere honden. Een roedel honden kan voor veel honden intimiderend zijn.
Ik heb er maar 2 maar ben mij er van bewust dat die op elkaar ingespeeld zijn en vreemde honden niet. Samen met een vreemde hond spelen is een no go om die rede.

Als er eentje mag spelen met een vreemde wat al moeten klikken aan de voorkant hou ik de andere bij mij.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:14

Hennos schreef:
KimD schreef:
Dus als ik iemand tegenkom met 4, 5, 6 loslopende honden en één aangelijnde hond in een gebied waar ze mogen loslopen moet ik mijn loslopende welopgevoede honden ook aanlijnen? Dat is de omgekeerde wereld. Dan moet ik de verantwoordelijkheid nemen voor andermans hond... 8)7 8)7


Beter lezen: Houd je hond zichtbaar onder controle bij het passeren van ruiters, fietsers, wandelaars en joggers.

Als jij ze zichtbaar onder controle hebt en ze stuiteren niet op passerende honden, ruiters, wandelaars etc af dan is het goed.
Als ze wel overal op af stuiteren dan JA aanlijnen bij het passeren.

Je neemt de verantwoordelijkheid over je eigen honden, en deze kunnen een reactie uit lokken bij andere honden. Een roedel honden kan voor veel honden intimiderend zijn.
Ik heb er maar 2 maar ben mij er van bewust dat die op elkaar ingespeeld zijn en vreemde honden niet. Samen met een vreemde hond spelen is een no go om die rede.

Als er eentje mag spelen met een vreemde wat al moeten klikken aan de voorkant hou ik de andere bij mij.


Ik beter lezen of jij? Want die nutteloze antwoorden heb ik niet zoveel aan als antwoord op mijn vraag die direct in relatie staat tot de situatie van dierenfan.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:18

KimD fijn als niet 1 van jou honden het een beperking vind een muilkorf. Ik heb er 3 die het geen beperking zouden vinden. Heb er 2 waaronder die met agressie die het wel een beperking vinden. Gewoon omdat hun alles, alles met hun bek doen. Heb er 3 die snuffelen en geurtjes op nemen, muizen uitgraven enz dat kan allemaal met korf. Heb er dus 2 die doen vrijwel niets met hun neus. Gewoon geen interesse tenzij de bal, stok, bijtmouw, wat dan ook zoek is. Maar bij vondst gaan die de bek in en doe ik niets dan sjpuwen ze met alles wat maar voor handen is. Veel zwerfvuil is ook geschikt als er maar iets in de bek zit.

Indien nodig korf ik en klaar maar dat stadium is gepasseerd. We weten wat we aan elkaar hebben en gaat fantastisch!! We hebben veel lol.

Loop NOOIT in officieel losloopgebied. Wel eens op omheind gebied maar dan met minimaal 2 man en gaan er op als het leeg is. Zodra iemand komt zijn we weg en vragen we te wachten met betreden tot we eruit zijn.


Ik loop zeldzaam nog met alle 5 in mijn eentje. Niet omdat ik de veiligheid van andermans hond niet kan waarborgen maar kan de veiligheid van mijn kleinste onvoldoende waarborgen als er dan iets gebeurd. Dat is wat mij het meest tegen houdt. Als ik met hele roedel loop dan altijd 2 aan gentle leader en 1 komt sowieso nooit los (husky). Heb deze winter 1x met de volledige roedel in mijn eentje het bos in geweest. Aanlijn gebied en fantastisch gelopen met 4 aan rollijn en 1 los. Geen centje pijn maar ken dat deel door en door en uiteraard kies je het weer uit (regen). Doe zoiets in de komende maanden zeker niet.

Overigens mijn agressieve hond heeft in z'n leven 0 gaatjes gemaakt. Zegt genoeg toch over hoe we er mee om gaan. Hij loopt dagelijks los en we lopen zeker 10 kilometer per dag. Moet wel zeggen dat ik om 07.00 uur zomer en winter al zeker 6 kilometer gehad heb. Kom dan niemand tegen en dan lopen ze aan rollijnen vast.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:20

dromertje2 schreef:
Maar waarom in een losloopgebied met je aangelijnde gaan lopen?
De meerderheid vis allemaal aanlijngebied dus imo heb je meer keus om daar te gaan wandelen.
Hier gebeurd het soms dat iemand op de hondenweide zijn hond niet losmaakt, ik ga die van mij dan niet vastmaken. Grasweide is postzegel groot en de enige plek waar honden los mogen, ga dan met je aangelijnde hond op al de andere plaaysen, park, bos waar je geen hond mag los laten lopen.


Omdat je soms in Nederland niet anders kan? Door losloopgebied heen voordat je in aanlijngebied bent, of helemaal geen aanlijngebied hebben behalve binnen de bebouwde kom. Of omdat ik mijn hond ergens langs wil laten gaan en dat even makkelijker is aan de lijn. Of omdat iemand ergens loopt waar ineens wild zit wat er normaal niet zit en de hond jaagt. Of een geblesseerde hond terwijl de rest van de roedel die losloopwandeling wel nodig heeft.

Van mij hoeft er niet aangelijnd te worden, als je maar wel de hond weghoudt bij de aangelijnd hond. Maar dat is weer het stukje dat een hond alleen los hoort te lopen als deze onder appèl staat. Ik loop bijvoorbeeld wel in aanlijngebied met hond en dan aan lange lijn of los. Omdat wij niet rustig kunnen lopen in losloopgebied, maar ook omdat ik dus zeker weet dat mijn hond geen mensen en honden lastig valt en hij goed luistert dus komt als ik roep en ik hem kan aanlijnen bij andere mensen en honden. Nu met corona staat het hele parkeerterrein vol bij losloopgebied, echt dik 50 auto's in geen enorm gebied. Het andere stuk staan er op drukke tijd 5 auto's en dat is een stuk groter waardoor je bijna niemand tegen komt. Daar lopen mensen met agressieve honden of andere redenen waarom losloopgebied ontweken wordt. Maar daar gaat het dus zo goed als nooit fout, in tegenstelling tot losloopgebied := daar staat laag hek omheen zodat ze niet de drukke weg oprennen, maar is dus meteen een reden om niet meer op honden te letten. Er hebben al regelmatig honden op de 80km weg gelopen, want hek zijn ze zo overheen of hij staat open.

Het liefste ga ik 's ochtends vroeg naar losloopgebied zodat hond los kan, maar als dat niet lukt dan gaan we dus naar het andere gebied. Waar hij niet van de paden af mag, maar waar ik wel een balletje kan gooien omdat er niemand loopt. Trouwens overgebleven van toen ik nog een agressieve hond erbij had. Die liep altijd aan de lange lijn en niet in losloopgebied, altijd aanlijngebied.

Aan de andere kant vind ik dat een echt agressieve hond niet thuishoort in losloopgebied. En als je dat risico wel neemt ben je dus ook verantwoordelijk om te zorgen dat de andere partij geen schade oploopt. Ja, de andere eigenaar hoort ervoor te zorgen dat zijn of haar hond luistert, maar soms gaat er wel eens wat fout, bijvoorbeeld bij een jonge hond oid. Aan de andere kant, die komen meestal niet kijken bij een hond die zoiets uitstraalt.

Losloopgebied is wat anders als die weides.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:23

Hennos schreef:
dromertje2 schreef:
Maar waarom in een losloopgebied met je aangelijnde gaan lopen?
De meerderheid vis allemaal aanlijngebied dus imo heb je meer keus om daar te gaan wandelen.
Hier gebeurd het soms dat iemand op de hondenweide zijn hond niet losmaakt, ik ga die van mij dan niet vastmaken. Grasweide is postzegel groot en de enige plek waar honden los mogen, ga dan met je aangelijnde hond op al de andere plaatsen, park, bos waar je geen hond mag los laten lopen.


Hangt van het gebied af waar je woont denk ik.
In mijn regio spreek ik niet over postzegelstukken losloopgebied maar gebieden waar je uren kan lopen.
Daar komt bij kijken dat ik ze ook moet passeren om elders in het bos te komen, dit moeten ook niet honden mensen doen.

In een klein veldje waar je alles kan over zien laat ik mijn honden ook niet los als iemand er in is met zijn honden. Vaak worden deze veldjes ook gebruikt voor training.

Hou gewoon rekening met elkaar dan is en blijft het voor iedereen leuk.

OOk IN VERPLICHTE AANLIJN GEBIEDEN LOPEN HONDEN LOS. Laats 4 verschillende honden die op mij en mijn honden af kwamen stormen terwijl het verplicht aangelijnd is. Het gaat mij om de hele mentaliteit in zowel los als aanlijngebieden


Hier in België, toch niet in mijn provincie heb je totaal geen losloopgebieden, ze mogen niet los, mogen nergens zwemmen...
Dan vind ik het extreem egoïstisch dat je op een omheinde, postzegelgroot grasveld je hond aangelijnd houd, ik ga die van mij dan ook niet vastmaken.
Overal anders is het aanlijngebied, plaats genoeg.
En dat andere hun hond daar toch los laten is niet mijn verantwoordelijkheid en geen argument.

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:24

dierenfan schreef:
KimD fijn als niet 1 van jou honden het een beperking vind een muilkorf. Ik heb er 3 die het geen beperking zouden vinden. Heb er 2 waaronder die met agressie die het wel een beperking vinden. Gewoon omdat hun alles, alles met hun bek doen. Heb er 3 die snuffelen en geurtjes op nemen, muizen uitgraven enz dat kan allemaal met korf. Heb er dus 2 die doen vrijwel niets met hun neus. Gewoon geen interesse tenzij de bal, stok, bijtmouw, wat dan ook zoek is. Maar bij vondst gaan die de bek in en doe ik niets dan sjpuwen ze met alles wat maar voor handen is. Veel zwerfvuil is ook geschikt als er maar iets in de bek zit.

Indien nodig korf ik en klaar maar dat stadium is gepasseerd. We weten wat we aan elkaar hebben en gaat fantastisch!! We hebben veel lol.

Loop NOOIT in officieel losloopgebied. Wel eens op omheind gebied maar dan met minimaal 2 man en gaan er op als het leeg is. Zodra iemand komt zijn we weg en vragen we te wachten met betreden tot we eruit zijn.


Ik loop zeldzaam nog met alle 5 in mijn eentje. Niet omdat ik de veiligheid van andermans hond niet kan waarborgen maar kan de veiligheid van mijn kleinste onvoldoende waarborgen als er dan iets gebeurd. Dat is wat mij het meest tegen houdt. Als ik met hele roedel loop dan altijd 2 aan gentle leader en 1 komt sowieso nooit los (husky). Heb deze winter 1x met de volledige roedel in mijn eentje het bos in geweest. Aanlijn gebied en fantastisch gelopen met 4 aan rollijn en 1 los. Geen centje pijn maar ken dat deel door en door en uiteraard kies je het weer uit (regen). Doe zoiets in de komende maanden zeker niet.

Overigens mijn agressieve hond heeft in z'n leven 0 gaatjes gemaakt. Zegt genoeg toch over hoe we er mee om gaan. Hij loopt dagelijks los en we lopen zeker 10 kilometer per dag. Moet wel zeggen dat ik om 07.00 uur zomer en winter al zeker 6 kilometer gehad heb. Kom dan niemand tegen en dan lopen ze aan rollijnen vast.


Duidelijk wel want het gebied dat je aangeeft in eerdere berichten mogen honden legaal loslopen. Het is dan geen, al dan niet, omheind losloopgebied maar wel een gebied waar honden mogen loslopen.

Dan zou ik enkel en alleen nog strikt in aanlijngebieden lopen wat je vermeld maar dan ook met álle honden aan de riem. Dan heb je dat gezever allemaal niet en dan kun je ook terecht boos worden op baasjes die hun honden als ongeleid projectiel laten rondrennen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:25

Er lopen hier sowieso twee dingen door elkaar in de discussie volgens mij.
Losloopgebied en uitlaatveldje.
Hier in NL zijn dat echt twee verschillende dingen. Losloopgebied is een wandelgebied (park, bos) en uitlaatveldje is een omheind veldje waar honden mogen spelen / los kunnen lopen. Maar dat laatste is klein. Losloopgebied is niet klein en echt een wandelgebied(je).

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:26

Uitlaatveldjes mogen wat mij betreft worden afgeschaft, die komen niemand ten goede, honden niet en de baasjes niet. :=

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:27

KimD schreef:
Dus als ik iemand tegenkom met 4, 5, 6 loslopende honden en één aangelijnde hond in een gebied waar ze mogen loslopen moet ik mijn loslopende welopgevoede honden ook aanlijnen? Dat is de omgekeerde wereld. Dan moet ik de verantwoordelijkheid nemen voor andermans hond... 8)7 8)7


Van mij mag je ze los laten maar als ze dan gepakt worden moet je je verlies nemen.

Van mij mogen alle honden los lopen als ze maar weg blijven. De husky hier jaagt EN kilt die blijft vast. De rest loopt los waar het kan. 3 lopen bijna altijd los en de herder met agressie loopt aan 8 meter lijn of 25 meter lijn of los indien 100 procent overzicht en niemand in beeld.

2 blijven gerust los bij passeren van andere honden. Die gaan absoluut niet richting andere honden en mensen.

Ik waarschuw altijd dat mijn hond andere honden eet. Ik voorkom waar ik kan voorkomen dat het gebeurd dus kil hem nog liever. Maar ik ga hem niet continu korven omdat anderen hun honden niet bij willen of kunnen houden. Zulke honden gooi je maar lekker los in losloopgebied of omheind gebied.



Hier overigens al jaren niet mee gemaakt dat een vreemde hond de volledige roedel in dook. Niemand die er bewust voor kiest in de gebieden waar ik loop om zijn hond los een vreemde roedel in te laten lopen. Maar als ik er dus maar 2 bij heb dan is dat opeens anders kennelijk. Bij allemaal mee zijn we dus ook eigenlijk altijd met 2 man. Gezien maar 1 agressief kunnen we dan ook veel gemakkelijker wat aan.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:28

Skippy01 schreef:
Er lopen hier sowieso twee dingen door elkaar in de discussie volgens mij.
Losloopgebied en uitlaatveldje.
Hier in NL zijn dat echt twee verschillende dingen. Losloopgebied is een wandelgebied (park, bos) en uitlaatveldje is een omheind veldje waar honden mogen spelen / los kunnen lopen. Maar dat laatste is klein. Losloopgebied is niet klein en echt een wandelgebied(je).


:j Dat probeer ik al vaker duidelijk te maken. Je kan blijkbaar België en Nederland niet vergelijken en de meeste reageren vanuit Nederlandse begrippen.

Kim, ik heb ze ooit gebruikt om op te trainen, daar waren ze handig voor. Niet omdat de honden anders wegrenden, maar omdat er niet ineens een andere hond door training heen zou denderen. (Leuk, hond in de af en andere hond die daar bovenop springt...)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:28

KimD schreef:
Uitlaatveldjes mogen wat mij betreft worden afgeschaft, die komen niemand ten goede, honden niet en de baasjes niet. :=


Enige plek waar die van mij nog enigszins kan uitrazen op écht hoog tempo, anders dan in mijn tuin. Máár ik ga wel alleen als er niemand anders is en ik alleen de mijne heb, en eventueel die van mijn ouders. Even tien minuten écht de pootjes strekken op hoog tempo.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 11:28

Maar omdat het een losloopgebied is moet je hond dan ook maar los? Ik had pas die van 11 maanden ook even aan de lijn gedaan, is in zijn 2e puberfase, sommige momenten enorme trossen bananen in de oren, om dan te voorkomen dat ik maar moet blijven roepen en herhalen gaat hij op dat moment even aan de riem, wat hij niet als straf ziet.
Een ieder mag toch voor zich bepalen of de hond wel of niet los is in zo'n gebied? Hoeveel moeite is het om jouw hond die paar tellen of bij je te houden of ook even aan te lijnen?

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:29

MyWishMax schreef:
dromertje2 schreef:
Maar waarom in een losloopgebied met je aangelijnde gaan lopen?
De meerderheid vis allemaal aanlijngebied dus imo heb je meer keus om daar te gaan wandelen.
Hier gebeurd het soms dat iemand op de hondenweide zijn hond niet losmaakt, ik ga die van mij dan niet vastmaken. Grasweide is postzegel groot en de enige plek waar honden los mogen, ga dan met je aangelijnde hond op al de andere plaaysen, park, bos waar je geen hond mag los laten lopen.


Omdat je soms in Nederland niet anders kan? Door losloopgebied heen voordat je in aanlijngebied bent, of helemaal geen aanlijngebied hebben behalve binnen de bebouwde kom. Of omdat ik mijn hond ergens langs wil laten gaan en dat even makkelijker is aan de lijn. Of omdat iemand ergens loopt waar ineens wild zit wat er normaal niet zit en de hond jaagt. Of een geblesseerde hond terwijl de rest van de roedel die losloopwandeling wel nodig heeft.

Van mij hoeft er niet aangelijnd te worden, als je maar wel de hond weghoudt bij de aangelijnd hond. Maar dat is weer het stukje dat een hond alleen los hoort te lopen als deze onder appèl staat. Ik loop bijvoorbeeld wel in aanlijngebied met hond en dan aan lange lijn of los. Omdat wij niet rustig kunnen lopen in losloopgebied, maar ook omdat ik dus zeker weet dat mijn hond geen mensen en honden lastig valt en hij goed luistert dus komt als ik roep en ik hem kan aanlijnen bij andere mensen en honden. Nu met corona staat het hele parkeerterrein vol bij losloopgebied, echt dik 50 auto's in geen enorm gebied. Het andere stuk staan er op drukke tijd 5 auto's en dat is een stuk groter waardoor je bijna niemand tegen komt. Daar lopen mensen met agressieve honden of andere redenen waarom losloopgebied ontweken wordt. Maar daar gaat het dus zo goed als nooit fout, in tegenstelling tot losloopgebied := daar staat laag hek omheen zodat ze niet de drukke weg oprennen, maar is dus meteen een reden om niet meer op honden te letten. Er hebben al regelmatig honden op de 80km weg gelopen, want hek zijn ze zo overheen of hij staat open.

Het liefste ga ik 's ochtends vroeg naar losloopgebied zodat hond los kan, maar als dat niet lukt dan gaan we dus naar het andere gebied. Waar hij niet van de paden af mag, maar waar ik wel een balletje kan gooien omdat er niemand loopt. Trouwens overgebleven van toen ik nog een agressieve hond erbij had. Die liep altijd aan de lange lijn en niet in losloopgebied, altijd aanlijngebied.

Aan de andere kant vind ik dat een echt agressieve hond niet thuishoort in losloopgebied. En als je dat risico wel neemt ben je dus ook verantwoordelijk om te zorgen dat de andere partij geen schade oploopt. Ja, de andere eigenaar hoort ervoor te zorgen dat zijn of haar hond luistert, maar soms gaat er wel eens wat fout, bijvoorbeeld bij een jonge hond oid. Aan de andere kant, die komen meestal niet kijken bij een hond die zoiets uitstraalt.

Losloopgebied is wat anders als die weides.


Versta me niet verkeerd, ik zou mijn hond dan wel even vasthouden als de weg zo smal is dat jij met je aangelijnde hond niet met een boog mij kan passeren maar ik ga niet mijn hond vast maken telkens ik iemand passeer.
De regel vind ik toch dat in een losloopgebied je nietvgaat wandelen met een hond die niet sociaal is.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:29

Kim ik woon op platteland haha ik zou in dorp moeten lopen voor verplicht aanlijn gebied. Dan moet ik wel korven... Kinderen zijn eetbaar....

Rondom dorp mag overal los zo simpel is het hier

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:32

Skippy01 schreef:
KimD schreef:
Uitlaatveldjes mogen wat mij betreft worden afgeschaft, die komen niemand ten goede, honden niet en de baasjes niet. :=


Enige plek waar die van mij nog enigszins kan uitrazen op écht hoog tempo, anders dan in mijn tuin. Máár ik ga wel alleen als er niemand anders is en ik alleen de mijne heb, en eventueel die van mijn ouders. Even tien minuten écht de pootjes strekken op hoog tempo.


Hier elke avond met haar vaste vriendjes en overdag ook vaak.
Kunnen ze met elkaar ravotten en hun energie kwijt.
Julia is nu 16 weken en gaat daar nu al sinds haar 12 weken naartoe.De vriendjes van onze vorige hond, die gestorven is in november, zijn nu haar vriendjes.
Mooi om te zien.
Dus zie niet in waarom ik dat niet zou willen. Hier ook de enigste plek/kans omdat te kunnen.

CupCakes_

Berichten: 3363
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:42

meggiemeg schreef:
Maar omdat het een losloopgebied is moet je hond dan ook maar los? Ik had pas die van 11 maanden ook even aan de lijn gedaan, is in zijn 2e puberfase, sommige momenten enorme trossen bananen in de oren, om dan te voorkomen dat ik maar moet blijven roepen en herhalen gaat hij op dat moment even aan de riem, wat hij niet als straf ziet.
Een ieder mag toch voor zich bepalen of de hond wel of niet los is in zo'n gebied? Hoeveel moeite is het om jouw hond die paar tellen of bij je te houden of ook even aan te lijnen?


Hier ben ik het wel mee eens. Die van mij loopt aan een lange sleep lijn in het losloopgebied. Voornamelijk als we in een nieuw en onbekend gebied zijn. Als er afleiding is, dan is hij weg. Met de lange sleeplijn voorkom ik zulke grapjes van hem.

@ Dierenfan, het is toch een kromme gedachte dat je een hond met agressie los laat lopen zonder korf? Dat is toch vragen om ongelukken? En aan een flexlijn..
Ik zou jou niet graag tegen willen komen, puur vanwege mijn eigen veiligheid en die van mijn hond. :=