etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20482
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:43

meggiemeg schreef:
Maar omdat het een losloopgebied is moet je hond dan ook maar los? Ik had pas die van 11 maanden ook even aan de lijn gedaan, is in zijn 2e puberfase, sommige momenten enorme trossen bananen in de oren, om dan te voorkomen dat ik maar moet blijven roepen en herhalen gaat hij op dat moment even aan de riem, wat hij niet als straf ziet.
Een ieder mag toch voor zich bepalen of de hond wel of niet los is in zo'n gebied? Hoeveel moeite is het om jouw hond die paar tellen of bij je te houden of ook even aan te lijnen?


Als jij jouw hond of meerdere honden aan de riem hebt in een losloopgebied dan gaan die van mij ook gewoon aan de voet, ik lijn ze dan niet aan maar ze gaan wel aan de kant en daar blijven ze ook stokstijf aan mijn voet zitten tot dat ik het break-commando geef. Maar in het geval van dierenfan loopt een helft los en een helft vast in een gebied waar honden loslopen, dan ga ik mijn honden toch niet aan de riem pakken terwijl haar honden ook loslopen? Als dierenfan haar loslopende honden bij zich roept en aanlijnt dan is mijn reactie hetzelfde als bovenstaande maar als ze die gewoon los laat lopen waarom zou ik dan in godsnaam mijn honden wel bij me roepen?! Die logica gaat mijn pet ver te boven.


dierenfan schreef:
Van mij mag je ze los laten maar als ze dan gepakt worden moet je je verlies nemen.

Van mij mogen alle honden los lopen als ze maar weg blijven. De husky hier jaagt EN kilt die blijft vast. De rest loopt los waar het kan. 3 lopen bijna altijd los en de herder met agressie loopt aan 8 meter lijn of 25 meter lijn of los indien 100 procent overzicht en niemand in beeld.

2 blijven gerust los bij passeren van andere honden. Die gaan absoluut niet richting andere honden en mensen.

Ik waarschuw altijd dat mijn hond andere honden eet. Ik voorkom waar ik kan voorkomen dat het gebeurd dus kil hem nog liever. Maar ik ga hem niet continu korven omdat anderen hun honden niet bij willen of kunnen houden. Zulke honden gooi je maar lekker los in losloopgebied of omheind gebied.


Het gaat hier over etiquette maar in één bericht gaan er zoveel rode vlaggen omhoog...

Waarom loopt die herder aan een 25 meter lijn, of zelfs los?! Zo'n hond zou nooit los mogen imo, dat is nog meer Russisch Roulette spelen. Aan een 25 meter lijn heb je helemaal niks te vertellen.

De zinnen "Van mij mag je ze los laten maar als ze dan gepakt worden moet je je verlies nemen." & "2 blijven gerust los bij passeren van andere honden. Die gaan absoluut niet richting andere honden en mensen." schorren niet met elkaar. Je zou graag willen dat mensen rekening houden met jouw honden maar laat wel twee van jouw honden gewoon los doorlopen. Als je bij het passeren van mensen die twee nou ook aan zou lijnen zouden het merendeel van de mensen hun loslopende mensen of honden ook gewoon bij zich roepen. Ik snap dat je continu in de problemen komt met je herder als je er twee gewoon laat loslopen en daar komen we precies op mijn punt. Hoe moet ik weten in een gebied waar honden los mogen lopen én jouw honden loslopen dat jouw aangelijnde honden een gevaar zijn voor mijn honden? Als we in deze situatie terecht zouden komen en jouw aangelijnde agressieve hond zou tot schade lijden bij een van onze honden had je écht een probleem. Want naar mijn mening ben je dan zo onverantwoord bezig dat je het echt zelf schuld zou zijn dat er schade is aan mijn honden.

Nogmaals, als jij jouw loslopende honden terugroept en aanlijnt als je iemand ziet aankomen dan voorkom je een hoop problemen want gegarandeerd dat vele mensen daar gewoon netjes op reageren met óók aanlijnen van hun hond(en)


dierenfan schreef:
Kim ik woon op platteland haha ik zou in dorp moeten lopen voor verplicht aanlijn gebied. Dan moet ik wel korven... Kinderen zijn eetbaar....

Rondom dorp mag overal los zo simpel is het hier


Dit zei je een aantal berichten geleden "Heb deze winter 1x met de volledige roedel in mijn eentje het bos in geweest. Aanlijn gebied en fantastisch gelopen met 4 aan rollijn en 1 los. Geen centje pijn maar ken dat deel door en door en uiteraard kies je het weer uit (regen). Doe zoiets in de komende maanden zeker niet."

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78609
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 11:52

dromertje2 schreef:
Versta me niet verkeerd, ik zou mijn hond dan wel even vasthouden als de weg zo smal is dat jij met je aangelijnde hond niet met een boog mij kan passeren maar ik ga niet mijn hond vast maken telkens ik iemand passeer.
De regel vind ik toch dat in een losloopgebied je nietvgaat wandelen met een hond die niet sociaal is.


Dus mijn goed luisterende hond, die wel sociaal is maar geen behoefte heeft aan honden binnen de 5 meter van haar en al zeker niet los (en daardoor als niet sociaal bestempeld wordt), mag nooit meer loslopen? En al die niet opgevoede op iedereeen afstormende monsters (wat dus feitelijk a-sociaal gedrag is) en daarmee honden onzeker maken/uitdagen wel? Precies de reden waarom ik een losloopgebied vermijd, omdat mensen zo denken en dus hun hond maar laten doen want een hond die van zich af snauwt vanwege dat losgeslagen gedrag van de meeste honden niets te zoeken hebben in een losloopgebied. Erg jammer, want mijn hond heeft zeker zoveel recht om los te lopen, zo niet meer, want die staat wel onder appel in vergelijking tot veel anderen.

dierenfan
Berichten: 9683
Geregistreerd: 27-02-10

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:08

Haha relax mensen ik weet wat ik aan de lijn heb en los heb. Er is nooit iemand door mijn hond verwond en wat mij betreft blijft dat ook gewoon zo. Hij luisterd super goed en loopt enkel los waar ik 100 procent zekerheid heb dat er niets gebeurd. Niemand hier die mij kent en die maar enigszins angst heeft voor mijn hond.

Zelfs vorige week die 2 staffords op de mijne is geen bloedbad geworden en enkel de mijne heeft gaatjes. Waar ik wel erg kwaad om ben!!!!

Loop mijn hele leven al met roedels honden alleen of met iemand erbij. Liep als 12 jarige al met 6 grote honden. Ik weet niet beter. Heb vele jaren in pension en asiel gewerkt met letterlijk alles. Wees maar niet bang dat ik gekke risico's neem

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:17

Het is niet zo zwart/ wit zoals jij het stelt.
Ik heb het over al dan niet aanlijnen.

Elke hond moet ook de kans krijgen om te meren.
Onze hond die gestorven is liep en luisterde beter als ze los was dan aan de les.
Nu hebven we een pup ban 16 weken, ga er zondag mee starten in de hondenschool maar ne keer zal ze het moeten leren en kan ik niet garanderen dat ze vanaf het begin perfect onder appel staat.
Dus ik verwacht wel dat je geen agressieve honden los laat lopen of met een muilkorf.

Ieder ziet het ook vanuit zijn eigen perspectief en heeft over iedereen direct een oordeel en veralgemening klaar.

Als Julia is naar een hond loop zal ik er alles aan doen om ze direct te corrigeren ze roepen, al op voorhand trachten haar af te leiden.

Nu, ik spreek meestal af met mensen met andere honden die ik ken, dan spelen en worstelen ze naar hartelust en zijn er zo geen issues.

Eskimo
Berichten: 3053
Geregistreerd: 04-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:33

Interessant topic! Ik lees hier veel herkenbare situaties. Ik heb het geluk dat ik in een bosrijk gebied woon, en ik woon dan ook naast een hondenbos waar honden los mogen.

Ik heb zelf zo'n ultra enthousiast lomp beest, en dan ook nog eens een Engelse Stafford. Helaas een ras met een slechte naam, wat ik ook helaas vaak moet aanhoren als ik door het bos loop.

Juist omdat het een ras is met een slechte naam, probeer ik hier heel goed op te letten met hem. Onze hond is echte clown, en eerder onderdanig dan dominant. Zodra hij een hond tegenkomt die geen zin heeft in dat drukke gedoe, en hem een waarschuwing geeft, dan rent meneer ook weer heel hard weg. Hij is altijd een beetje een watje. Is hij te druk in zijn spel? Dan neem ik hem weer mee. Gelukkig loopt hij altijd mee als ik weg loop. Wij hebben hier dan ook echt met hem in getraind.

Maar juist omdat ik weet wat voor schade hij kan aanrichten als het wél fout gaat, zorg ik dat hem hem áltijd in de gaten houd en altijd mijn focus erbij heb. Hij mag dus mee los het bos in (vaak met zijn grote poezenvriendin die hem overal naar toe vogt <3 ), en dan is meneer ook helemaal in zijn element. Maar zodra er een bocht aankomt of een onoverzichtelijk stuk, dan moet hij naast mijn voet lopen. Hij mag sowieso nooit te ver vooruit lopen. Komt er een aangelijnde hond aan in de verte, of een kleinere of juist oudere hond? Dan lijn ik mijn hond meteen aan.

Maar soms lijkt het alsof je het nooit goed kan doen... :+ Zo heb ik hem wel eens aangelijnd gehad in dit bos, vervolgens komt er een andere loslopende hond op mijn hond afgerend en begint te blaffen en te dreigen. Als mijn hond vast zit dan is het ineens niet meer zo'n watje... Dus dan begint mijn hond ook te blaffen. Maar gezien ik een Stafford heb, word ik erop aangekeken :+ . Zo kwam ik ook wel eens een mevrouw tegen met een loslopende teckel. Ze zag mij aankomen lopen, en gezien de grootte van haar hondje deed ik mijn hond aan de lijn. Angstig pakte ze snel haar teckel op, en sneerde nog even ''Ik heb het niet op jouw soort hond''. Ok.... Bedankt :+

Maar ik vraag mij dan oprecht wel eens af, of ik het hondenbos dan maar moet vermijden, omdat ik een Stafford heb? Ondanks dat hij goed luistert, niet agressief of dominant is en ik hem voor de zekerheid altijd aanlijn bij bepaalde situaties.

Maar goed, wij hebben bewust voor dit ras gekozen en zijn dolblij met onze goedzak, dus ik hoop altijd maar dat ik andere een beetje kan laten zien dat het niet altijd een agressief monster is.

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 12:39

dierenfan schreef:
Van mij mag je ze los laten maar als ze dan gepakt worden moet je je verlies nemen.

Hoop dat het met quoten goed is gegaan :D
Zoiets soort gelijks heb ik dus ook gezegd tegen de dame in kwestie van de 4 honden waarvan er 3 op mijn pup van 14 weken doken. Ik heb haar geprobeerd te waarschuwen dat er honden in dat gebied rondlopen en dat gedrag dus absoluut niet tolereren en dus corrigeren. Dat ze dan niet moet mauwen en janken dat het fout is gegaan.

Had het de laatste keer ook bij de dierenarts toen we de laatste enting gingen halen. Zat al iemand in de wachtkamer, ze had de hond aan een flexi lijn vast, riem stond op vrije uitloop, hond kwam direct op mijn pup af, vrij dominante houding, onze pup ging meteen in de onderdanigheids modus, hond wilde er evengoed boven op duiken al grommend, hij had een tuigje om, was niet zo groot dus kon hem met 1 hand optillen en weghalen aan zijn tuig bij mijn pup vandaan, zegt ze doodleuk: ja dat had ik wel verwacht |o . Toen was mijn antwoord: waarom laat je hem er dan naar toe gaan?? Geen reactie meer, assistente kent me goed en al lang, keek me aan van ojee gaat er nog meer komen? Heb toen maar wijselijk me mond verder gehouden.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:41

Ik vraag altijd of ze mogen kennismaken.

MyWishMax

Berichten: 25517
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:43

Meggiemeg, ik kom tegenwoordig buiten het spreekuur om bij de dierenarts. Ga absoluut niet in de wachtkamer zitten, iets te vaak zulke mensen gehad die honden gewoon overal naar toe laten gaan. Gaat niet goed in zo'n kleine ruimte met honden die geen behoefte hebben aan vreemde honden. Laat staan als ze zich niet lekker voelen. Met oude hond mocht ik ook via de achterdeur naar binnen.

Bij een dierenarts gewoon bij je houden, geen kennismaken.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:44

Ik bedoel dat in het algemeen maar als beide baasjes en honden er geen probleem mee hebben, waarom zou dat dan niet mogen.

MyWishMax

Berichten: 25517
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:46

Maar je reageert op een specifieke situatie bij een dierenarts.

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 12:47

Eskimo schreef:
Maar ik vraag mij dan oprecht wel eens af, of ik het hondenbos dan maar moet vermijden, omdat ik een Stafford heb? Ondanks dat hij goed luistert, niet agressief of dominant is en ik hem voor de zekerheid altijd aanlijn bij bepaalde situaties.

Maar goed, wij hebben bewust voor dit ras gekozen en zijn dolblij met onze goedzak, dus ik hoop altijd maar dat ik andere een beetje kan laten zien dat het niet altijd een agressief monster is.

Je hebt nu eenmaal mensen met een vooroordeel over rassen, is het goed of terecht? Soms niet en soms wel, zolang jij voor jezelf maar weet hoe jouw hond is is het goed toch?
Ik heb een Goldendoodle van 11 maanden, schat van een hond, geen verkeerde haar op zijn lijf, hebben mensen vaak geen oordeel over, mijn pup is een koningspoedel harlekijn kleur, daar hebben mensen wel een oordeel over, zijn bekakte, zure en sjaggerijnige honden. Loop vaak wel eens een stuk op toen we de andere nog hadden, omdat ik ze niet laat trimmen in modelletjes zien mensen het vaak niet, dan is het op een gegeven moment wat voor ras is dat eigenlijk, vind m wel heel erg leuk, dat is een poedel, o een poedel? Meen je dat? Ja dat meen ik, o maar die zijn altijd heel ..... vul maar in, zo grappig vind ik dat

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 12:49

MyWishMax schreef:
Meggiemeg, ik kom tegenwoordig buiten het spreekuur om bij de dierenarts. Ga absoluut niet in de wachtkamer zitten, iets te vaak zulke mensen gehad die honden gewoon overal naar toe laten gaan. Gaat niet goed in zo'n kleine ruimte met honden die geen behoefte hebben aan vreemde honden. Laat staan als ze zich niet lekker voelen. Met oude hond mocht ik ook via de achterdeur naar binnen.

Bij een dierenarts gewoon bij je houden, geen kennismaken.

Onze dierenarts werkt alleen maar op afspraak, was geen inloop uur zeg maar, maar de ruimte bij ons is gewoon beperkt, dus ik stond nog in het halletje en zij in de wachtruimte waar maar 4 stoelen staan.
Klopt wat je zegt, honden vinden het vaak al niet prettig bij de dierenarts en dan ook nog zo'n typje er tussen gaat vaak niet goed.

meggiemeg

Berichten: 12257
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 12:50

dromertje2 schreef:
Ik vraag altijd of ze mogen kennismaken.


Dat is sowieso een goede, situatie maakt dan niet uit vind ik.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:51

dierenfan schreef:
Haha relax mensen ik weet wat ik aan de lijn heb en los heb. Er is nooit iemand door mijn hond verwond en wat mij betreft blijft dat ook gewoon zo. Hij luisterd super goed en loopt enkel los waar ik 100 procent zekerheid heb dat er niets gebeurd. Niemand hier die mij kent en die maar enigszins angst heeft voor mijn hond.

Zelfs vorige week die 2 staffords op de mijne is geen bloedbad geworden en enkel de mijne heeft gaatjes. Waar ik wel erg kwaad om ben!!!!

Loop mijn hele leven al met roedels honden alleen of met iemand erbij. Liep als 12 jarige al met 6 grote honden. Ik weet niet beter. Heb vele jaren in pension en asiel gewerkt met letterlijk alles. Wees maar niet bang dat ik gekke risico's neem



Wat KimD bedoeld, is òf alle honden vast (zodat de "tegenpartij óók zn honden kan aanlijnen)

Òf alle honden los (zodat de tegenpartij zn hond óók los kan laten

Als je in "losloopgebied" gaat wandelen (En of dat nu een officiëel losloopgebied is òf omdat in de AVP van de gemeente staat dat honden buiten de bebouwde kom niet aangelijnd hoeven te zijn)

Met een aantal honden los en een aantal honden aangelijnd, dan ga ik ervan uit dat ik mijn hond gewoon los kan laten én dat het niet erg is als hij bij jouw komt buurten. Een deel van Jouw honden loopt immers óók los.

Wil je echt absoluut niet hebben dat er een losloper op jouw roedel af komt, dan moet je in aangegeven aanlijngebied gaan wandelen. Dan nóg kan je een losloper tegen komen, maar de kans daarop is kleiner dan in een gebied waar loslopen is toegestaan.

In jouw geval kan je richting Bergen op Zoom gaan, of Woensdrecht, beide gemeenten hebben óók buiten de bebouwde kom een aanlijnplicht!

Of inderdaad op tijdstippen gaan wandelen waarop de kans dat je anderen tegen komt niet zo groot is.

En nu met corona én de zomer op komst, kan 07:00 wel als eens te laat zijn.... Misschien om 4 of 5 uur dan al gaan wandelen? Òf juist heel laat? Straks is het tot 23:00 weer licht, dan zou je om 22:30 ofzo kunnen gaan wandelen.

Die 2 Staffords die los liepen en gaten maken is natuurlijk FOUT!

Maar die Poedel die in losloopgebied op je af komt.... kan je niet boos om worden. Zéker niet als jouw honden op dat moment óók los liepen.

dierenfan
Berichten: 9683
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:51

Meggiemeg als het er op aan komt ben ik toch echt de agressiefste van de roedel haha. Mijn hond laat ik niet bijten en oh wee als mijn hond gebeten wordt daar krijgt geen hond zomaar kans voor. Ik hou mijn mond ook niet hoor. Bij dierenarts nooit een probleem. Gewoon korf om voor we auto uit gaan en dierenarts heeft fantastische planning. Onze honden blijven in auto tot wachtkamer leeg is. Ze trekt altijd half uur tot uur voor ons uit en korf zit er altijd op daar. Sporadisch dat iemand in de wachtkamer komt terwijl we bezig zijn. In dat geval gaat ze zelf eerst de wachtkamer in om zeker te zijn van vrije doorgang. Top mens!! We komen er zelden haha



Dealen met agressie is niet leuk. Helaas kun je je hond niet uitleggen dat hij veel beter normaal kan doen. Hier is het angst agressie een enorm voordeel want als je ruimte en duidelijkheid kan geven dan verdwijnt een deel. Agressie is altijd gevaarlijk maar angst agressie kun je stuk beter hebben dan dominantie (heb hekel aan dat woord maar het omschrijft de lading) agressie

MyWishMax

Berichten: 25517
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:54

Die vooroordelen ken ik trouwens maar al te goed, Duitse Herders hier en de huidige ook nog een vrij zwarte. Wij zijn altijd de schuldige, want correctie gaat met een hoop herrie en bombarie. Maar nooit een haar beschadigd, toch worden we uitgescholden of gezegd dat wij er niet thuis horen.

Meggiemeg, hier niet eens een halletje. Je komt meteen in de wachtruimte met meteen naast de deur al 2 stoelen. := en dan 3 tegen de andere muur, moet je allemaal langs voor je bij de balie bent en weer terug om naar de behandelruimte te kunnen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:54

meggiemeg schreef:
dromertje2 schreef:
Ik vraag altijd of ze mogen kennismaken.


Dat is sowieso een goede, situatie maakt dan niet uit vind ik.


Inderdaad,
Ik vraag ten alle tijde, overal of het kwaad kan of ze even mogen kennismaken.
Is de wachtzaal bij dierenarts te vol, ben ik ook wel zo slim genoeg om gewoon te gaan zitten en hond bij mij te houden.
Als het kalm is, dan maak ik contact of het andere baasje maakt contact en vraag ik of het kwaad kan, dus zowel verbaal
als non verbaal.
Zelfde in park, bos, straat,..., veel kan je al non verbaal aflezen van zowel het baasje als de hond, en als je het dan nog is vraagt...

dierenfan
Berichten: 9683
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:56

Mvdende die poedel liep op akkerland van een voor mij bekende boer en liep absoluut op voor hem verboden terrein. Die boer wil absoluut geen honden in zijn gewas hebben wat ik erg goed begrijp. Die mensen liepen dus ook op prive terrein van iemand zonder toestemming (ken de boer).
Mijn honden waren aangelijnd heb enkel de terrier los met lijn gelaten om afstand te creëren voor mijn herder. Heb ze aan heupgordel zodat ze niet los kunnen breken dus zaten absoluut vast. Was overigens sowieso net langs de provincie weg dus daar lopen de mijne sowieso niet los ivm drukte

Enne ik ga echt geen 60 kilometer met de auto rijden om elders te lopen omdat men daar verplicht is aan te lijnen hahaha klinkt echt alsof ik dan niets anders te doen heb. Betaal jij even de benzine?

Kan mijn hond natuurlijk ook euthanaseren want hij heeft agressie
En kennelijk daarom geen normaal bestaansrecht.....

Je kan ook door draven he. Niemand hier kent mijn hond maar velen weten kennelijk dat hij enorm gevaarlijk is. Het is maar gewoon een herder die liever andere honden bijt dan knuffelt. Niets meer, niets minder. Hij gaat niet blind maar hij moet ze gewoon niet
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 04-05-21 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Berichten: 25517
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:57

Maar wat is het nut van honden laten kennis maken bij de dierenarts? Ze kunnen daarna niet samen los, ze kunnen heel anders reageren, ze kunnen iets besmettelijks hebben en noem maar op. Of je ziet ze daarna nooit meer.

Buiten enzo moeten mensen het zelf weten. Zolang ze het maar vragen voordat ze de hond laten gaan en niet eerst de lijn laten vieren en bijna al bij ons zijn voordat het gevraagd wordt.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:03

MyWishMax schreef:
Maar wat is het nut van honden laten kennis maken bij de dierenarts? Ze kunnen daarna niet samen los, ze kunnen heel anders reageren, ze kunnen iets besmettelijks hebben en noem maar op. Of je ziet ze daarna nooit meer.

Buiten enzo moeten mensen het zelf weten. Zolang ze het maar vragen voordat ze de hond laten gaan en niet eerst de lijn laten vieren en bijna al bij ons zijn voordat het gevraagd wordt.


Daarmee dat ik het altijd eerst vraag :)*

En het nut? Goh, mijn hond vind dat wel leuk, contact met een andere hond.
Misschien in uw ogen niet nuttig of uw hond heeft er niets aan maar dat betekent niet dat andere honden dat niet graag doen.

cursebreaker

Berichten: 11581
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:11

In een DA wachtkamer vind ik het zelf ook not done, maar dat ben ik. Zelfs als beide honden/partijen er voor open staan. Er zijn meestal andere mensen aanwezig nog met vaak best zieke dieren, ook andere dieren als honden, zoals katten en konijnen etc die vaak al enorm veel stress ervaren van zo'n tripje. Imo is dat niet de plek om inderdaad gezellig kennis te laten maken. Bij hoge uitzondering misschien als je echt de enige andere in de ruimte bent en beide partijen het idd echt leuk vinden, maar in de regel zou ik het idd niet doen, al helemaal niet als er idd nog meer mensen met andere dieren zitten om je heen. Dus ik zou dat zelf dan idd ook niet vragen aan een ander. Ontmoeten kun je op genoeg andere plekken doen vind ik dan :j

En je hond aan de flexi naar een andere hond in zo'n wachtkamer laten gaan vind ik echt idioot gewoon 8)7
Zou mijn hond ook echt niet van gediend zijn als zo'n vreemde hond ineens in haar ruimte zit terwijl ze kort aangelijnd is bij mij. Dan kunnen zo'n honden best een blaf verwachten/waarschuwing van 'hee, afstand houden' maar dan zijn wij de onopgevoede honden(eigenaren) omdat je dan een herder hebt die blaft. Dus nee, van mij hoeft dat niet haha. Als we op cursus gaan, wachten we ook gewoon op afstand van de groep ipv dat we onderling in hoge energie gezellig gaan socializen aan een korte lijn en ga ik m'n hond daar op zo'n moment niet aan blootstellen. Doen we dus niet :n Wandelen/afspreken met honden doen we wel buiten cursussen/DA bezoekjes e.d. om.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-05-21 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 29004
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:14

Dit blijft altijd een interessant en lastig onderwerp. Ik kan me helemaal vinden in 'zorg dat je hond niemand anders lastig valt'. Tegelijkertijd vergeten we dat er ook veel (jonge) honden in dit soort gebieden lopen die allemaal (nog) aan het leren zijn.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk ben ik de persoon met zowel zo'n kleine k..keffer als de lomperik die overal op af dendert :+
De mini heeft voordat hij bij ons kwam al 3 huisjes gehad. Ik ken zijn opvoeding niet, wij proberen er van alles aan te doen, maar hij blijft van mening 'ik ben klein en aanval is de beste verdediging'. Hij zal per definitie op een grote hond afrennen en dan gaan keffen. Ja, is superkak, voor zowel mezelf als de ander. Bij kleine honden doet hij het niet, bij grote honden die zeer rustig zijn en hun eigen ding doen ook niet. Hij loopt daarna gelukkig altijd weer mee.
De grote heeft voordat hij bij ons kwam 2,5 jaar in een kennel in de tuin gewoond, had nog nooit losgelopen en heeft 2,5 jaar nooit gespeeld met andere honden. Hij houdt van werkelijk alle honden en wil iedereen begroeten. Hij is uiterst sociaal en begrijpt hondentaal prima. Als een andere hond aangeeft geen interesse te hebben buigt hij meteen af. Zijn gedrag wordt langzaamaan iets minder, maar hij doet het nog wel.
Beide honden worden keurig en consequent opgevoed, maar ik ben niet al van pup af aan in hun leven. Geef hen ook gewoon de kans te leren en te ervaren.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:15

dierenfan schreef:
Mvdende die poedel liep op akkerland van een voor mij bekende boer en liep absoluut op voor hem verboden terrein. Die boer wil absoluut geen honden in zijn gewas hebben wat ik erg goed begrijp. Die mensen liepen dus ook op prive terrein van iemand zonder toestemming (ken de boer).
Mijn honden waren aangelijnd heb enkel de terrier los met lijn gelaten om afstand te creëren voor mijn herder. Heb ze aan heupgordel zodat ze niet los kunnen breken dus zaten absoluut vast. Was overigens sowieso net langs de provincie weg dus daar lopen de mijne sowieso niet los ivm drukte

Enne ik ga echt geen 60 kilometer met de auto rijden om elders te lopen omdat men daar verplicht is aan te lijnen hahaha klinkt echt alsof ik dan niets anders te doen heb. Betaal jij even de benzine?

Kan mijn hond natuurlijk ook euthanaseren want hij heeft agressie
En kennelijk daarom geen normaal bestaansrecht.....

Je kan ook door draven he. Niemand hier kent mijn hond maar velen weten kennelijk dat hij enorm gevaarlijk is. Het is maar gewoon een herder die liever andere honden bijt dan knuffelt. Niets meer, niets minder. Hij gaat niet blind maar hij moet ze gewoon niet


Van de Kreekkraksluizen naar gemeente Woensdrecht is iets van 10 minuten met de auto.... km of 10 misschien?

Maar echt écht geen 60km!

Gemeente Reimerswaal grenst met gemeente Woensdrecht. In gemeente Woensdrecht is het dus aanlijnplicht.

Ok. De polder waar je liep is dus privé terrein en je honden liepen aangelijnd.

Waarom dan niet uitsluitend dáár wandelen als je niet wil rijden naar een aanlijngebied?

Ik snap dat het in jouw situatie vervelend is dat álles behalve de bebouwde kom een losloopgebied is... Maar dat betekent wél dat je je daar dus moet aanpassen.

En dus niet dáár gaan wandelen waar je loslopende honden tegen kan komen. Òf dus op onorthodoxe tijdstippen gaan wandelen.

Edit:

Of "gewoon" wandelen zoals je nu doet, met muilkorf mee, die je snel kan omdoen als je een andere hond ziet naderen áls het daadwerkelijk zo overzichtelijk is dat je ruim de tijd hebt om in te grijpen.

Maar "gewoon" in een losloopgebied gaan wandelen met de hoop dat eenieder ander zn hond netjes aanlijnd als jij dat óók doet, is zoals je gemerkt hebt een Utopie...
Laatst bijgewerkt door mvdende op 04-05-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:18

inderdaad, elke hond heeft dat ooit moeten leren, dat vergeten er veel maar wel direct iedereen over dezelfde kam scheren.

Jis_

Berichten: 11695
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:20

boyca schreef:
ik heb wel eens gevraagd aan iemand met een kleine brutale keffer wat hij er van zou vinden als mijn hond zo op de zijne af zou komen..en kreeg gelijk een grote bek want dat maakt veel verschil. Ik heb een rottweiler. Nee dat maakt geen verschil de bedoeling van jou keffer is hetzelfde, voedt het kreng op.

Ook ik loop in losloopgebieden met bal, gelukkig hier geen balnijd. Iedere hond kan zijn bal pikken, dan kijkt hij alleen maar hulpeloos naar mij. Zie ik een hond aan de lijn dan vraag ik of die van mij ook vast moet. Ik doe mijn hond vast voor kleine kinderen, iets te lomp en enthiousiast. dan vragen zij of ze de hond vast moeten doen zeg ik nee alleen je kind, krijg ik heel verbaasde blikken van


Kleine hond krijgt dus gewoon een vrijbrief om zich, om wat voor reden dan ook, asociaal te gedragen en dan wordt er ook nog verwacht dat elke (grote) hond daar sociaal mee om gaat. Zo werkt dat gewoon vaak genoeg niet. Heel raar ook dat men die verantwoordelijkheid bij anderen neerlegt, want je wilt je kleiner formaat hond toch graag zo veilig mogelijk uitlaten, dus ook die moet opgevoed worden.

Maar ik zie het zo veel om me heen, bij groot en klein, dat halfslachtig opvoeden. Van die kleine simpele dingen als zelf een commando weer opheffen en niet de hond dat laten doen.