etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:23

Goof schreef:
Dit blijft altijd een interessant en lastig onderwerp. Ik kan me helemaal vinden in 'zorg dat je hond niemand anders lastig valt'. Tegelijkertijd vergeten we dat er ook veel (jonge) honden in dit soort gebieden lopen die allemaal (nog) aan het leren zijn.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk ben ik de persoon met zowel zo'n kleine k..keffer als de lomperik die overal op af dendert :+
De mini heeft voordat hij bij ons kwam al 3 huisjes gehad. Ik ken zijn opvoeding niet, wij proberen er van alles aan te doen, maar hij blijft van mening 'ik ben klein en aanval is de beste verdediging'. Hij zal per definitie op een grote hond afrennen en dan gaan keffen. Ja, is superkak, voor zowel mezelf als de ander. Bij kleine honden doet hij het niet, bij grote honden die zeer rustig zijn en hun eigen ding doen ook niet. Hij loopt daarna gelukkig altijd weer mee.
De grote heeft voordat hij bij ons kwam 2,5 jaar in een kennel in de tuin gewoond, had nog nooit losgelopen en heeft 2,5 jaar nooit gespeeld met andere honden. Hij houdt van werkelijk alle honden en wil iedereen begroeten. Hij is uiterst sociaal en begrijpt hondentaal prima. Als een andere hond aangeeft geen interesse te hebben buigt hij meteen af. Zijn gedrag wordt langzaamaan iets minder, maar hij doet het nog wel.
Beide honden worden keurig en consequent opgevoed, maar ik ben niet al van pup af aan in hun leven. Geef hen ook gewoon de kans te leren en te ervaren.



Tuurlijk heb je ook jonge en onervaren honden die het nog moeten leren. Maar je ziet snel genoeg aan de eigenaar of die het probeert te managen, afkappen of gewoon heel laks is.
Voor jonge honden en onervaren hondeneigenaren heb ik ook meer begrip. maar vaak verontschuldigen deze mensen zich ook en geven geen grote mond.
Het is uiteindelijk de toon die de muziek maakt.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:24

Dat klopt, maar ik leer het mijn hond in een gecontroleerde omgeving en niet in een losloopgebied wat niet gecontroleerd is. Dus op de cursus. Maar als ik zie wat er al vaak afhaakt na een puppycursus of eventueel een 1ste gehoorzaamheidscursus doet het merendeel van de mensen dat inderdaad in een losloopgebied waar anderen zich maar naar moeten schikken omdat ze het moeten leren. Ik schik me er dus niet naar, ik houd me netjes aan de regels en zorg dat mijn hond niemand overlast geeft, en daarvoor volg ik al vanaf pups af aan cursus 2 keer in de week, nu bijna 5 jaar.

Jis_

Berichten: 11671
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:30

Goof heeft het ook over herplaatsers, hoe vaak gaan mensen daarmee naar cursus als het niet lekker loopt?

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:30

mvdende schreef:
dierenfan schreef:
Mvdende die poedel liep op akkerland van een voor mij bekende boer en liep absoluut op voor hem verboden terrein. Die boer wil absoluut geen honden in zijn gewas hebben wat ik erg goed begrijp. Die mensen liepen dus ook op prive terrein van iemand zonder toestemming (ken de boer).
Mijn honden waren aangelijnd heb enkel de terrier los met lijn gelaten om afstand te creëren voor mijn herder. Heb ze aan heupgordel zodat ze niet los kunnen breken dus zaten absoluut vast. Was overigens sowieso net langs de provincie weg dus daar lopen de mijne sowieso niet los ivm drukte

Enne ik ga echt geen 60 kilometer met de auto rijden om elders te lopen omdat men daar verplicht is aan te lijnen hahaha klinkt echt alsof ik dan niets anders te doen heb. Betaal jij even de benzine?

Kan mijn hond natuurlijk ook euthanaseren want hij heeft agressie
En kennelijk daarom geen normaal bestaansrecht.....

Je kan ook door draven he. Niemand hier kent mijn hond maar velen weten kennelijk dat hij enorm gevaarlijk is. Het is maar gewoon een herder die liever andere honden bijt dan knuffelt. Niets meer, niets minder. Hij gaat niet blind maar hij moet ze gewoon niet


Van de Kreekkraksluizen naar gemeente Woensdrecht is iets van 10 minuten met de auto.... km of 10 misschien?

Maar echt écht geen 60km!

Gemeente Reimerswaal grenst met gemeente Woensdrecht. In gemeente Woensdrecht is het dus aanlijnplicht.

Ok. De polder waar je liep is dus privé terrein en je honden liepen aangelijnd.

Waarom dan niet uitsluitend dáár wandelen als je niet wil rijden naar een aanlijngebied?

Ik snap dat het in jouw situatie vervelend is dat álles behalve de bebouwde kom een losloopgebied is... Maar dat betekent wél dat je je daar dus moet aanpassen.

En dus niet dáár gaan wandelen waar je loslopende honden tegen kan komen. Òf dus op onorthodoxe tijdstippen gaan wandelen.

Edit:

Of "gewoon" wandelen zoals je nu doet, met muilkorf mee, die je snel kan omdoen als je een andere hond ziet naderen áls het daadwerkelijk zo overzichtelijk is dat je ruim de tijd hebt om in te grijpen.

Maar "gewoon" in een losloopgebied gaan wandelen met de hoop dat eenieder ander zn hond netjes aanlijnd als jij dat óók doet, is zoals je gemerkt hebt een Utopie...



Hahahaha ik woon 25 kilometer van de kreekraksluizen vandaan enkele reis. Dus 60 kilometer retour woensdrecht of b op z is absoluut niet overdreven. Gemeente Reimerswaal kom ik ook niet vandaan maar loop daar wel wekelijks.

Ik heb al eerder geschreven dat ik meeste kilometers al voor 7 uur s ochtends maak. Echter dat is altijd aangelijnd ivm of donker of teveel wild.

Ik liep niet in prive polder maar gewone polderweg alleen hun liepen off road op landbouwgrond waar boer z'n eten verbouwd. Ronduit asociaal met een niet luisterende loslopende en jagende hond.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:33

Jis_ schreef:
Goof heeft het ook over herplaatsers, hoe vaak gaan mensen daarmee naar cursus als het niet lekker loopt?


Mijn beide herplaatsers zijn op cursus geweest, met de grote heb ik er zelfs 2 jaar gelopen 1x in de week.

cursebreaker

Berichten: 11548
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:34

Ik vind het idd wel fijn als er enige speling/ruimte is in een losloop gebied om oa met jonge honden e.d. te kunnen trainen/oefenen - want nee: niet alles leer je aan een lange lijn of omheind hekwerk tijdens een cursus vind ik - al hebben we daar wel de basis gelegd, dat zeker dus begrijp me niet verkeerd: ik vind zeker niet dat losloop een vrijbrief is om een jonge hond ook maar als losgeslagen projectiel los te laten gaan. Maar sommige prikkels moeten ze ook echt mee leren omgaan als ze los zijn. Wij zijn dus vanaf begin af aan met onze pup naar losloop gegaan om aan van alles te werken en ben ook constant bezig met haar en wat ze doet etc. Maar mijn nu 1,5 jarige is idd ook nog steeds niet prefect en 100% van de tijd perfect in haar begroetingen e.d. Soms heb je momenten van overprikkeling, etc. en dat vind ik an zich niet erg als zo'n hond een eigenaar heeft die verantwoording neemt en met zijn/haar hond bezig is/eraan werkt...

Maar dan is het gewoon de manier waarop je gewoon met elkaar als eigenaren omgaat en hoe je je verantwoording wel/niet neemt in bepaalde situaties hier 'KEY' vind ik. Bij ons gaan vooral de 1 op 1 frontale confrontaties/begroetingen nog niet altijd zoals ik het graag zou willen, omdat Arya het soms spannend vind. Ze is niet aggressief, maar ze kan dan soms wel idd in sluipmodus gaan bv. of plat op de grond gaan liggen, etc. We werken eraan... Als ze zoiets doet, verontschuldig ik me ook naar de andere eigenaren toe. Maar elke situatie is gewoon zo anders, ook hoe een andere partij wel/niet reageert en hoe het zich dan verder ontwikkelt etc. en daar probeer ik in ieder geval elke keer, in elke nieuwe situatie, zo goed mogelijk mee om te gaan. Soms loop ik de andere kant op als ik een bepaalde hond zie waarvan ik denk dat ze idd qua energie niet veel ermee kan en dan vermijden we zo'n situatie gewoon al ipv confrontatie aangaan bv. Soms lijn ik dr idd uit mezelf al aan als ik voel dat ze de focus te veel bij de ander heeft liggen en ik dan niet wil dat ze gaat, en soms begroeten ze elkander heel relaxed en loop je gewoon lekker relaxed weer door. Ik ben er iig elke wandeling, met elke nieuwe hond die we tegenkomen mee bezig. Soms ben ik te laat geweest met voor zijn of reageren en ga zo maar door, maar neem dan wel alsnog gewoon m'n verantwoording, eventueel gevolgd met een verontschuldiging. En vooropgesteld; dit gebeurd dus veeeeel vaker niet als wel. Ook lopen we veel met stabiele roedels e.d. en past ze zich in de regel gewoon netjes aan aan anderen en ze is conflictvermijdend.

Maar zo loopt hier ook eentje met een kleinere hond die echt al van 60/70m afstand zonder pardon met een hoooop kabaal op elke vreemde hond af vliegt wat eraan komt. En de eigenaresse kijkt niet op of om en kletst gezellig door met haar 'posse'. En dan is het 'hij doet niks, heeft alleen een grote mond' en dat is het dan... Ehhh ok. Zoals gezegd; mijn hond reageert soms ook nog op een ongewenste manier voor mij of als ik dan zie dat een andere hond het niet leuk vind als ze uitdaagt een keer en/of blaft daarbij, want tja het is een herder teefje en kan soms wat vocaal en duidelijk zijn zeg maar haha... Maar dan even goede vrienden en blijf ik ook niet hangen of wat dan ook. En als ze idd iets doet wat ik niet fijn vind of dan zie dat een andere hond het niet fijn vind zeg ik ook sorry. Zeker met een herder denk je wel 6x na over elk dingetje... Maar zoals laatst toen ze dan die chihuaha in d'r poot had hangen werd er andersom ook niet gekraaid naar mijn hond of mij... daar vind ik ook wel wat van, pfft. Maar ze had Wel eens moeten hebben gereageerd toen ze aangevlogen en gebeten werd door de chihuahua, dan had ik een valse herder gehad die het hondje misschien wel had doodgebeten.

Het valt en staat imo allemaal met fatsoenlijk met elkaar omgaan, alsook een beetje geven en nemen. Maar mensen zijn jammer genoeg soms heel erg verschillend en zeker in het hondenwereldje zie je dat ook goed nu het afgelopen jaar, met alle toenemende ellende overal. -O-
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-05-21 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Eskimo
Berichten: 3047
Geregistreerd: 04-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:39

Goof schreef:
Dit blijft altijd een interessant en lastig onderwerp. Ik kan me helemaal vinden in 'zorg dat je hond niemand anders lastig valt'. Tegelijkertijd vergeten we dat er ook veel (jonge) honden in dit soort gebieden lopen die allemaal (nog) aan het leren zijn.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk ben ik de persoon met zowel zo'n kleine k..keffer als de lomperik die overal op af dendert :+
De mini heeft voordat hij bij ons kwam al 3 huisjes gehad. Ik ken zijn opvoeding niet, wij proberen er van alles aan te doen, maar hij blijft van mening 'ik ben klein en aanval is de beste verdediging'. Hij zal per definitie op een grote hond afrennen en dan gaan keffen. Ja, is superkak, voor zowel mezelf als de ander. Bij kleine honden doet hij het niet, bij grote honden die zeer rustig zijn en hun eigen ding doen ook niet. Hij loopt daarna gelukkig altijd weer mee.
De grote heeft voordat hij bij ons kwam 2,5 jaar in een kennel in de tuin gewoond, had nog nooit losgelopen en heeft 2,5 jaar nooit gespeeld met andere honden. Hij houdt van werkelijk alle honden en wil iedereen begroeten. Hij is uiterst sociaal en begrijpt hondentaal prima. Als een andere hond aangeeft geen interesse te hebben buigt hij meteen af. Zijn gedrag wordt langzaamaan iets minder, maar hij doet het nog wel.
Beide honden worden keurig en consequent opgevoed, maar ik ben niet al van pup af aan in hun leven. Geef hen ook gewoon de kans te leren en te ervaren.


Mee eens! Onze hond heeft qua hondengedrag ook aardig wat geleerd sinds dat wij hier in het bos wandelen. Juist door andere honden die hun grenzen aangaven. En als eigenaar heb jij natuurlijk ook verantwoording hierin. Als ik zie dat iemand totaal geen behoefte heeft aan onze hond, dan roep ik hem wel bij mij of loop ik de andere kant op.

Het is ook een kwestie van rekening houden met elkaar. Maar je hebt te maken met allerlei verschillende karakters, van zowel baasje als hond... Dat maakt het er niet altijd makkelijker op natuurlijk. Zelf maakt het mij geen fluit uit als een hond op ons komt af denderen en wilt spelen... Zelfs al springt zo'n hond uit enthousiasme tegen mij op, helemaal prima. Maar ik snap dat er ook mensen zijn die dat wel vervelend vinden, dus daarom probeer ik onze hond wel af te remmen in zijn enthousiasme :D

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:42

dierenfan schreef:
mvdende schreef:


Van de Kreekkraksluizen naar gemeente Woensdrecht is iets van 10 minuten met de auto.... km of 10 misschien?

Maar echt écht geen 60km!

Gemeente Reimerswaal grenst met gemeente Woensdrecht. In gemeente Woensdrecht is het dus aanlijnplicht.

Ok. De polder waar je liep is dus privé terrein en je honden liepen aangelijnd.

Waarom dan niet uitsluitend dáár wandelen als je niet wil rijden naar een aanlijngebied?

Ik snap dat het in jouw situatie vervelend is dat álles behalve de bebouwde kom een losloopgebied is... Maar dat betekent wél dat je je daar dus moet aanpassen.

En dus niet dáár gaan wandelen waar je loslopende honden tegen kan komen. Òf dus op onorthodoxe tijdstippen gaan wandelen.

Edit:

Of "gewoon" wandelen zoals je nu doet, met muilkorf mee, die je snel kan omdoen als je een andere hond ziet naderen áls het daadwerkelijk zo overzichtelijk is dat je ruim de tijd hebt om in te grijpen.

Maar "gewoon" in een losloopgebied gaan wandelen met de hoop dat eenieder ander zn hond netjes aanlijnd als jij dat óók doet, is zoals je gemerkt hebt een Utopie...



Hahahaha ik woon 25 kilometer van de kreekraksluizen vandaan enkele reis. Dus 60 kilometer retour woensdrecht of b op z is absoluut niet overdreven. Gemeente Reimerswaal kom ik ook niet vandaan maar loop daar wel wekelijks.

Ik heb al eerder geschreven dat ik meeste kilometers al voor 7 uur s ochtends maak. Echter dat is altijd aangelijnd ivm of donker of teveel wild.

Ik liep niet in prive polder maar gewone polderweg alleen hun liepen off road op landbouwgrond waar boer z'n eten verbouwd. Ronduit asociaal met een niet luisterende loslopende en jagende hond.



Ok. Dan dus niet gemeente Reimerswaal. Weet niet hoe de regels in jouw gemeente dan zijn. Maar naar aanleiding van je berichten waarschijnlijk dezelfde regels als Reimerswaal.

Het punt blijft: ga niet met een agressieve hond ergens lopen waar loslopen is toegestaan.

Òf neem voldoende maatregelen, dus muilkorf mee, op tijdstippen wandelen dat er geen ander mens komt ect.

Maar "gewoon maar" verwachten dat iedereen zijn/Haar hond gaat aanlijnen omdat jouw hond aangelijnd is/ omdat jouw hond andere honden eet is niet reëel.

Jis_

Berichten: 11671
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:56

Goof schreef:
Jis_ schreef:
Goof heeft het ook over herplaatsers, hoe vaak gaan mensen daarmee naar cursus als het niet lekker loopt?


Mijn beide herplaatsers zijn op cursus geweest, met de grote heb ik er zelfs 2 jaar gelopen 1x in de week.



Was niet zozeer naar jouw gericht. :D

Jis_

Berichten: 11671
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 13:59

Eskimo schreef:
Goof schreef:
Dit blijft altijd een interessant en lastig onderwerp. Ik kan me helemaal vinden in 'zorg dat je hond niemand anders lastig valt'. Tegelijkertijd vergeten we dat er ook veel (jonge) honden in dit soort gebieden lopen die allemaal (nog) aan het leren zijn.
Als ik naar mijn eigen situatie kijk ben ik de persoon met zowel zo'n kleine k..keffer als de lomperik die overal op af dendert :+
De mini heeft voordat hij bij ons kwam al 3 huisjes gehad. Ik ken zijn opvoeding niet, wij proberen er van alles aan te doen, maar hij blijft van mening 'ik ben klein en aanval is de beste verdediging'. Hij zal per definitie op een grote hond afrennen en dan gaan keffen. Ja, is superkak, voor zowel mezelf als de ander. Bij kleine honden doet hij het niet, bij grote honden die zeer rustig zijn en hun eigen ding doen ook niet. Hij loopt daarna gelukkig altijd weer mee.
De grote heeft voordat hij bij ons kwam 2,5 jaar in een kennel in de tuin gewoond, had nog nooit losgelopen en heeft 2,5 jaar nooit gespeeld met andere honden. Hij houdt van werkelijk alle honden en wil iedereen begroeten. Hij is uiterst sociaal en begrijpt hondentaal prima. Als een andere hond aangeeft geen interesse te hebben buigt hij meteen af. Zijn gedrag wordt langzaamaan iets minder, maar hij doet het nog wel.
Beide honden worden keurig en consequent opgevoed, maar ik ben niet al van pup af aan in hun leven. Geef hen ook gewoon de kans te leren en te ervaren.


Mee eens! Onze hond heeft qua hondengedrag ook aardig wat geleerd sinds dat wij hier in het bos wandelen. Juist door andere honden die hun grenzen aangaven. En als eigenaar heb jij natuurlijk ook verantwoording hierin. Als ik zie dat iemand totaal geen behoefte heeft aan onze hond, dan roep ik hem wel bij mij of loop ik de andere kant op.

Het is ook een kwestie van rekening houden met elkaar. Maar je hebt te maken met allerlei verschillende karakters, van zowel baasje als hond... Dat maakt het er niet altijd makkelijker op natuurlijk. Zelf maakt het mij geen fluit uit als een hond op ons komt af denderen en wilt spelen... Zelfs al springt zo'n hond uit enthousiasme tegen mij op, helemaal prima. Maar ik snap dat er ook mensen zijn die dat wel vervelend vinden, dus daarom probeer ik onze hond wel af te remmen in zijn enthousiasme :D


Als alle eigenaren zijn zoals jij dan liep ik er wel weer met mijn honden. Enige wat ze niet willen is spelen verder gewoon sociaal en als je eigenaren tegen komt die alleen maar kijken naar wat hun eigen hond nodig heeft is het best lastig wandelen.

cursebreaker

Berichten: 11548
Geregistreerd: 10-12-06

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:12

Ik kan me idd ook goed aansluiten bij Eskimo's gedachtes e.d.
Zo staan we er hier ook wel in :j

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 14:40

mvdende schreef:
dierenfan schreef:



Hahahaha ik woon 25 kilometer van de kreekraksluizen vandaan enkele reis. Dus 60 kilometer retour woensdrecht of b op z is absoluut niet overdreven. Gemeente Reimerswaal kom ik ook niet vandaan maar loop daar wel wekelijks.

Ik heb al eerder geschreven dat ik meeste kilometers al voor 7 uur s ochtends maak. Echter dat is altijd aangelijnd ivm of donker of teveel wild.

Ik liep niet in prive polder maar gewone polderweg alleen hun liepen off road op landbouwgrond waar boer z'n eten verbouwd. Ronduit asociaal met een niet luisterende loslopende en jagende hond.



Ok. Dan dus niet gemeente Reimerswaal. Weet niet hoe de regels in jouw gemeente dan zijn. Maar naar aanleiding van je berichten waarschijnlijk dezelfde regels als Reimerswaal.

Het punt blijft: ga niet met een agressieve hond ergens lopen waar loslopen is toegestaan.

Òf neem voldoende maatregelen, dus muilkorf mee, op tijdstippen wandelen dat er geen ander mens komt ect.

Maar "gewoon maar" verwachten dat iedereen zijn/Haar hond gaat aanlijnen omdat jouw hond aangelijnd is/ omdat jouw hond andere honden eet is niet reëel.



Oh ja hoor is gewoon reëel. Niet omdat de mijne honden eet maar omdat het gewoon fatsoensnorm is. Je mag er wat van vinden, ik vind er ook wat van. Openbaar terrein en gedoogd losloopgebied. Er komt allerlei verkeer van alle categorieën. Ik heb geen alleen recht maar een ander ook niet. Iedereen heeft even veel rechten. Ook mijn hond met agressie binnen wat voor iedereen veilig is.

Zie niet in waarom hij gekorft en kort aangelijnd moet lopen omdat een andere hond niet luisterend los mag omdat die hond niet bijt.

Gewoon rekening houden met elkaar hoe moeilijk moet dat zijn. Ik kies niet voor zijn agressie, ik deal er wel mee en sterker nog ik leef er naar en neem mijn verantwoordelijkheid er in. Ja dat kan ook terwijl hij los mag en zelden gekorft wordt.

CupCakes_

Berichten: 3363
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 15:04

dierenfan schreef:
Oh ja hoor is gewoon reëel. Niet omdat de mijne honden eet maar omdat het gewoon fatsoensnorm is. Je mag er wat van vinden, ik vind er ook wat van. Openbaar terrein en gedoogd losloopgebied. Er komt allerlei verkeer van alle categorieën. Ik heb geen alleen recht maar een ander ook niet. Iedereen heeft even veel rechten. Ook mijn hond met agressie binnen wat voor iedereen veilig is.

Zie niet in waarom hij gekorft en kort aangelijnd moet lopen omdat een andere hond niet luisterend los mag omdat die hond niet bijt.

Gewoon rekening houden met elkaar hoe moeilijk moet dat zijn. Ik kies niet voor zijn agressie, ik deal er wel mee en sterker nog ik leef er naar en neem mijn verantwoordelijkheid er in. Ja dat kan ook terwijl hij los mag en zelden gekorft wordt.



De reden waarom een hond met agressie juist wel gekorfd en kort aangelijnd moet worden, is omdat deze daadwerkelijk (ernstige) schade toe kan brengen aan andere honden en/of mensen.

Daarnaast lopen er overal honden die niet (goed) luisteren en toch bij andere honden gaan kijken. En het is niet reëel dat jij van andere hondeneigenaren verwacht dat zij de hond strak bij zich houden in het (gedoogd) losloopgebied. Je hebt namelijk eerder benoemd dat je met een hond vast en de rest los of aan de lange lijn lopen. Hiermee geef jij hele vage signalen af, waardoor ik ook mijn hond los zou laten lopen. Als mijn hond dan bij jou honden zou gaan kijken en die wordt door de hond met agressie gegrepen, dan heb je een bak met pure ellende. JIJ bent namelijk verantwoordelijk voor de acties van je hond. En of de schade dan groot of klein is, de andere hond heeft een trauma door jou hond opgelopen en een rondje DA voor de eventuele bijtschade. Die kosten kunnen op dat moment op jou verhaald worden.

Ik blijf erbij dat je heel onverstandig bezig bent als je een hond met agressie los laten lopen zonder enige bescherming voor andere honden en/of mensen.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 19:05

Hennos schreef:
Tuurlijk heb je ook jonge en onervaren honden die het nog moeten leren. Maar je ziet snel genoeg aan de eigenaar of die het probeert te managen, afkappen of gewoon heel laks is.
Voor jonge honden en onervaren hondeneigenaren heb ik ook meer begrip. maar vaak verontschuldigen deze mensen zich ook en geven geen grote mond.
Het is uiteindelijk de toon die de muziek maakt.

Dit dus, zie je een eigenaar die zijn best doet en navraag doet of alles oké is, prima. Krijg je direct een bak oliebol over je heen en een eigenaar die geen verantwoording neemt is het snel klaar.

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:02

Ik wil graag dat mijn honden gemiddeld zo'n 1 a 1.5 uur per dag vrijuit los kunnen lopen/spelen/rennen/zwemmen.
We hebben er 2 dus ze hebben elkaar om mee te spelen, en we wandelen ook vaak met vrienden die honden hebben.
Maar hondenveldjes, parken, volle bossen dat is niet te doen, om allerlei redenen die al in dit topic staan.
Wij gaan elke dag met de auto naar een bepaald gebied hier in de omgeving waar we ongestoord kunnen wandelen en de honden vrijuit kunnen rennen en spelen.
We hebben verschillende plekken waar we heen gaan, ook waar ze kunnen zwemmen dus dat wisselen we af.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 20:51

Heerlijk dat je die plekken nog weet te vinden Barbet!

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 16:51

De reden waarom een hond met agressie juist wel gekorfd en kort aangelijnd moet worden, is omdat deze daadwerkelijk (ernstige) schade toe kan brengen aan andere honden en/of mensen.

Daarnaast lopen er overal honden die niet (goed) luisteren en toch bij andere honden gaan kijken. En het is niet reëel dat jij van andere hondeneigenaren verwacht dat zij de hond strak bij zich houden in het (gedoogd) losloopgebied. Je hebt namelijk eerder benoemd dat je met een hond vast en de rest los of aan de lange lijn lopen. Hiermee geef jij hele vage signalen af, waardoor ik ook mijn hond los zou laten lopen. Als mijn hond dan bij jou honden zou gaan kijken en die wordt door de hond met agressie gegrepen, dan heb je een bak met pure ellende. JIJ bent namelijk verantwoordelijk voor de acties van je hond. En of de schade dan groot of klein is, de andere hond heeft een trauma door jou hond opgelopen en een rondje DA voor de eventuele bijtschade. Die kosten kunnen op dat moment op jou verhaald worden.

Ik blijf erbij dat je heel onverstandig bezig bent als je een hond met agressie los laten lopen zonder enige bescherming voor andere honden en/of mensen.[/quote]


Ik heb het afgelopen jaar allemaal uitgezocht.

Schade kun je niet verhalen bij de eigenaar als de hond is aangelijnd. Ongeacht of het in een losloopgebied is.
Komt jouw hond dus in riem bereik van een andere hond en die haalt uit is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar waarvan de hond los liep.
Andersom net zo, wordt je aangevallen door een loslopende hond terwijl jouw hond wel aan de lijn is, is de eigenaar van de loslopende hond schuldig, dit ook in een losloopgebied!
Lopen beide honden los in een losloopgebied dan is het een groot grijs gebied en mag je van geluk spreken als schade voor de helft betaald word door de andere partij. Maar 9 van de 10 keer draai je op voor je eigen kosten van jouw eigen hond. Ongeacht of die het gevecht is begonnen of niet.
Buiten een losloopgebied waar een aanlijnplicht is, is een loslopende hond wel altijd schuldig. En moet de eigenaar van de loslopende hond op draaien voor de schade van de ander.

Dit is nog een rede dat honden nooit onbeheerd los zouden mogen lopen, uitzicht zouden moeten lopen en op commando gelijk terug zouden moeten komen. Je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen hond.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:18

Dus omdat het losloopgebied is en anderen hun hond ook laten loslopen, is dat een vrijgeleide dat jouw loslopende hond best naar die andere loslopende hond toe mag?

Dat lijkt mij toch echt van de pot gerukt!
Mijn honden lopen los, staan perfect onder bevel, maar geen andere loslopende hond die vervolgens mijn loslopende hond moet komen benaderen.
Daar ben IK niet van gediend. Mijn honden doen niks, die keren om als ze een hond zien afkomen en komen bij mij aan de voet, uit zichzelf, ze weten immers dat hun baasje veel harder afsnauwt en afbijt dan zij zelf zouden doen.

Als mijn loslopende hond bij mij loopt in een cirkel van een meter rond mij in losloopgebied, wil dat nog altijd niet zeggen dat een ander zijn roedel dan maar moet laten komen.
Nee, dan verwacht ik dat de anderen met loslopende hond, hun hond eveneens bij zich houden.

En die loslopende roedel die wel eens flink de hondentaal wenst uit te leggen... Nou mijn roedel keert om en komt bij mij aan de voet zitten maar... Het bevel "ga" kennen ze ook en als een loslopende KimD roedel eens denkt hier uit te komen leggen wat mijn onder bevel staande roedel moet doen... Dan zou het wel eens een flinke "ga" kunnen worden

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:51

Little_Gift schreef:
Dus omdat het losloopgebied is en anderen hun hond ook laten loslopen, is dat een vrijgeleide dat jouw loslopende hond best naar die andere loslopende hond toe mag?


Het is een illusie als jij denkt dat alle honden in een losloopgebied keurig bij de baas blijven :o
Wat jij terecht niet wil is juist zoals het wel vaak is: losloopgebied is een vrijbrief dat veel honden overal heen mogen.

Dit vind ik zelf ook niet fijn, mijn ene hond snauwt aanstormende honden af zodat die afdruipen.
En ons andere hondje is een klein hondje, ik wil niet dat grote honden ongevraagd met hem spelen omdat hij dan geblesseerd kan raken. (is al eens gebeurd, hij had een zwaar gekneusde rug van zo'n lollige jonge speelse hond)
Daarom ben ik ook heel blij dat wij naar plekken kunnen gaan waar je zelden iemand tegenkomt.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 07:36

Heb het er al eens met de boswachter over gehad waarom niet een paar spelregels ophangen? Net als bij een pensionstal, stalregels zeg maar. Dan heb je iets om op terug te vallen als het fout gaat.
Kwam vanmorgen de vrouw in kwestie met de 4 honden heel in de verte weer tegen, zij was op de weg terug en ik kwam net het bos in. Toen ze mij zag gingen direct de honden aan de riem, die van mij bleven netjes bij mij. Heb een beetje het idee dat ze nu expres vroeger dan anders komt.

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 10:36

Hmmm het blijft altijd een behoorlijk discussie punt onder honden bezitters.
Er zijn eigenlijk helaas maar weinig mensen die zich aan de etiquette houden valt me op.
Ik snap de frustratie van dierenfan dan ook heel goed.
Ook ik heb een hond die erg pittig kan zijn naar onbekende honden.
Hij kent een korf heel goed, hebben het aangeleerd door er een feestje van te maken maar hij blijft er altijd best ongelukkig mee als ie hem om hoeft.
Dit doe ik dan alleen indien het nodig is in gebieden waar ik drukte verwacht.
Ik ga dus nooit naar losloop gebieden, breng ik mijn hond maar ook mezelf alleen maar stress mee.
Mijn hond luisterd verschrikkelijk goed en zou nooit naar een andere hond gaan, Andersom is het helaas vaak niet het geval dus ik pak mijn verantwoording.
Maar het blijft zuur dat mijn hond die super getraind is zo beperkt moet worden omdat heel veel mensen met hun hond maar denken, ga je gang maar, ik heb geen zin, tijd of overwicht om m'n hond bij te houden of op te voeden

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-21 13:06

Inderdaad Tinkermuts, het is zo jammer, als we allemaal een klein beetje rekening houden dan is het zoveel leuker. Dan is het voor iedereen leuk om er op uit te gaan.

Ik merk aan mijn pup dat vanmorgen bij het wandelen in het bos toen ze een hond in de verte hoorde blaffen (is bij mensen aan de overkant van de weg van het bos) dat toch haar staart niet meer zo blij stond maar meer half laag en dat ze wat afwachtend was, gisteren op puppycursus reageerde ze dan weer niet op andere blaffende honden tijdens de les. Daar was ze gewoon haar vrolijke ik die ze normaal ook is.

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 18:32

Tijdens de puppy-cursus hadden weeen les in het bos en kregen we de basis-regels uitgelegd over hoe je te gedragen in een losloopgebied. Dat zouden meer hondenscholen moeten doen.
Daarnaast hoop ik niet dat de hondeneigenaren die hun hond als ongeleid projectiel door het losloopgebied laten banjeren niet toelaten dat hun kinderen in een speeltuin ook zomaar bovenop een ander kind springen...

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:53

Ook zou het fijn zijn als mensen hun kinderen opvoeden t.a.v. honden. Wij gaan soms naar een zandvlakte welke losloopgebied is en waar ook echt veel honden komen maar daarnaast komen er ook veel kinderen met schepjes en emmertjes omdat er een camping vlakbij is. Ik vertelde al eerder dat mijn hond een beetje erg gek op balletjes is en het is me eens overkomen dat een kind een balletje pakte en mijn hond net haar handje schampte om het te pakken. Ik vond dit heel erg, maar tegelijkertijd ook de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kind in de gaten te houden in een druk losloopgebied. En nog een reden om niet met ballen te gooien.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 13:56

Goed idee om een les zo in het bos te doen, dan komt de praktijk echt aan bod.

Je haalt de kinderen ( en volwassenen ook) er zo tussen uit die geen honden gewend zijn of zelfs bang zijn. Het zou inderdaad veel schelen als mensen daar verder over na denken en wat mee doen , want honden kom je tegenwoordig echt overal tegen.