etikette in een hondenlosloopgebied

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peperkroket

Berichten: 6040
Geregistreerd: 25-12-05

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:17

Ik complimenteer ook altijd kinderen als ze vragen of ze mijn hond mogen aaien. Mijn hond blaft naar onzekere kinderen, maar zelfverzekerde kinderen vindt hij prima. In het eerste geval zeg ik dan "super goed dat je het vraagt! Hij is nu een beetje moe en vindt het spannend, dus we gaan weer verder".

Verder vind ik dit echt een heel interessante en leerzame discussie, dus ik lees graag mee.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:51

Peperkroket schreef:
Ik complimenteer ook altijd kinderen als ze vragen of ze mijn hond mogen aaien. Mijn hond blaft naar onzekere kinderen, maar zelfverzekerde kinderen vindt hij prima. In het eerste geval zeg ik dan "super goed dat je het vraagt! Hij is nu een beetje moe en vindt het spannend, dus we gaan weer verder".

Verder vind ik dit echt een heel interessante en leerzame discussie, dus ik lees graag mee.


Kinderen die het netjes vragen mogen Toby altijd aaien. Toby is gek op kinderen en niet zo groot, dus hij geeft kinderen altijd een 'boost' qua zelfverzekerdheid rondom honden. Alleen op dagen dat hij veel prikkels gehad heeft, bijv na een inenting ofzo, dan zeg ik ook wel eens dat hij een beetje moe is en dat ze het volgende keer absoluut weer mogen.

StellaMay

Berichten: 522
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 14:52

Peperkroket schreef:
Ik complimenteer ook altijd kinderen als ze vragen of ze mijn hond mogen aaien. Mijn hond blaft naar onzekere kinderen, maar zelfverzekerde kinderen vindt hij prima. In het eerste geval zeg ik dan "super goed dat je het vraagt! Hij is nu een beetje moe en vindt het spannend, dus we gaan weer verder".

Verder vind ik dit echt een heel interessante en leerzame discussie, dus ik lees graag mee.



Ik had laatst een kindje die zich volledig op mijn teckel gooide, wij liepen de dierenartsenpraktijk in, het kindje en haar moeder liepen er uit. Alsof het de normaalste zaak was. Moeder corrigeerde haar geeneens. -O-

Nou is mijn teckel een van de zachtste hondjes als het om kindjes gaat, dus het meisje kreeg een likje op haar neus en dat was het wel. Maar elk ander scenario, en ik had een héél groot probleem gehad.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:25

Anna79 schreef:
Ook zou het fijn zijn als mensen hun kinderen opvoeden t.a.v. honden. Wij gaan soms naar een zandvlakte welke losloopgebied is en waar ook echt veel honden komen maar daarnaast komen er ook veel kinderen met schepjes en emmertjes omdat er een camping vlakbij is. Ik vertelde al eerder dat mijn hond een beetje erg gek op balletjes is en het is me eens overkomen dat een kind een balletje pakte en mijn hond net haar handje schampte om het te pakken. Ik vond dit heel erg, maar tegelijkertijd ook de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kind in de gaten te houden in een druk losloopgebied. En nog een reden om niet met ballen te gooien.


Drunense duinen toevallig?
Mensen met kleine kinderen blijven altijd dicht bij de parkeerplaats, ik houd mijn hond dan de eerste 100 mtr even vast en laat hem daarna pas los. Net zo makkelijk.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:38

Goof schreef:
Anna79 schreef:
Ook zou het fijn zijn als mensen hun kinderen opvoeden t.a.v. honden. Wij gaan soms naar een zandvlakte welke losloopgebied is en waar ook echt veel honden komen maar daarnaast komen er ook veel kinderen met schepjes en emmertjes omdat er een camping vlakbij is. Ik vertelde al eerder dat mijn hond een beetje erg gek op balletjes is en het is me eens overkomen dat een kind een balletje pakte en mijn hond net haar handje schampte om het te pakken. Ik vond dit heel erg, maar tegelijkertijd ook de verantwoordelijkheid van de ouders om hun kind in de gaten te houden in een druk losloopgebied. En nog een reden om niet met ballen te gooien.


Drunense duinen toevallig?
Mensen met kleine kinderen blijven altijd dicht bij de parkeerplaats, ik houd mijn hond dan de eerste 100 mtr even vast en laat hem daarna pas los. Net zo makkelijk.


Nee, Bakkeveen, helaas zitten ze overal (de kinderen) :+

Hennos

Berichten: 501
Geregistreerd: 07-06-20

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:18


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:04

Ik gooi dit topic even omhoog.

Wat doen jullie bij omheinde losloopveldjes waar een hond is?
Ik heb inmiddels een hele routine met mijn uitvallende hond. Hij kan niet los in losloopgebieden, want hij luistert perfect. Behalve als hij een andere puberreu ziet. Hij is zelf 7 en gecastreerd, maar dat trekt zn testosteron niet... En dan krijg je een hoop heisa waar niemand blij van wordt. Mijn hond is giga, dus ik wil ook niet het risico lopen dat er iets gebeurt.

Dus gaan we met de fiets naar losloopveldjes met omheining, zodat ie niet op andere honden kan duiken. Als het veldje bezet is fiets ik verder naar een ander veldje, of kom ik later terug etc.
Verder vind ik het mijn probleem dat mijn hond zo is, dus wil iemand anders erin ga ik meteen pleiten.

Nu was mijn herder vandaag lekker aan het rennen toen er een meid zonder aankondiging ook het hek open maakte, en haar loslopende honden naar binnen gooide (het is een overzichtelijk klein veld, dus ik was makkelijk te zien). Ik heb dus even gevraagd of ze wilde wachten, maar die honden luisterden niet en gingen lekker hun gang. Ik had mijn hond gelukkig snel vast en ben aan de andere kant eruit gegaan. Maar was stiekem best wel pislink, want als er iets gebeurd was was ik weer de boeman geweest, terwijl mijn hele leven in het teken staat van het zorgen dat mijn vent ook de mogelijkheid heeft om af en toe zijn benen te strekken zonder anderen tot last te zijn :+ .

Omdat ik dus een potentieel boze hond bij me had kon ik er ook niet echt naar toe om het uit te leggen en te vragen of ze voortaan of even wilde vragen of het ok was om haar honden bij een andere hond te gooien. Als iemand die is opgegroeid met veeeeel honden vond ik het zelf behoorlijk asociaal. Maar ik moet zeggen dat het pas de 2e x was dat iemand ook naar binnen wilde toen ik er was (ga altijd op rustige tijdstippen) dus ik weet ook niet zo qoed wat daarin de etiquette is. De vorige keer werd het wel gewoon gevraagd.

Wel goed voor mij om te weten...

Wat doen jullie? Lopen jullie ook zomaar naar binnen bij omheinde veldjes of vragen jullie eerst even of het ok is?
En als dat laatste het geval is, kunnen we dan please een campagne starten om het even te vragen voortaan ;( Want ik maak met liefde plaats voor wel opegvoede honden. Maar geef me even die halve minuut om mijn hond aan te lijnen en weg te gaan.

Zoe_97

Berichten: 9463
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:25

Hier in mijn buurt staan altijd borden dat je moet vragen en er enkel in kan als degene die er eerst was het goed vind

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 13:30

Ik heb er nog nooit mee te maken gehad maar ik zou gevoelsmatig wel eerst even vragen voordat ik mijn eigen hond loslaat. Je zet je paard toch ook niet zomaar in de wei bij een onbekend paard?
Misschien is het een optie om een briefje bij de poort te hangen? Alhoewel ik er een hard hoofd in heb of mensen zich daar wat van aantrekken…
Bij mij in de regio is een hondenspeeltuin die je kunt afhuren, wellicht kan dat ook bij jou in de buurt? Of een hondenschool met een omheind terrein waar je naar toe mag als er geen lessen zijn?

mvdende

Berichten: 5749
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:43

Als er letterlijk bijna een ander veldje naast ligt, zou ik naar het volgende veldje gaan


Het ligt ook aan de grootte, het veldje hier is een half voetbalveld ongeveer, en niet helemaal overzichtelijk.

Ik gooi mijn hond er dus gewoon in, omdat ik verwacht dat je hier uitsluitend komt met een hond sociale hond.

Bij hele kleine veldjes, zeg 20x40 formaat, zou ik het eerst vragen. Maar ik verwacht dan wél, dat de eigenaar van de niet sociale hond, vervolgens een beetje opschiet om het veldje vrij te maken. Zeker als dat veldje de enigste plek in de wijde omgeving is waar honden los mogen.

"Ons" veldje wordt regelmatig geclaimd door een HUS, dat is echt stront vervelend, want die blijft er vervolgens óók nog eens een uur in...

Echt zó niet tof.... Als ik kan dan ga ik eerst de andere dingen in dat dorp doen (boodschappen enz) en kom ik daarna wel terug.

Maar als ik daar specifiek helemaal heen ben gereden, dan gooi ik mijn hond er gewoon tussen. Ik ga echt écht geen uur staan te wachten totdat die HUS een keer weg gaat.

Dat je een omheinde losloopveld uitkiest om je uitlaatservice op te runnen, is niet mijn probleem en ik vraag me af of dat wel helemaal legaal is....

Als je als uitlaatservice graag een losloopveld voor eigen gebruik wilt hebben, dan moet je maar een stuk grond afhuren of kopen, maar ga geen openbaar losloopgebied claimen.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:27

Menino schreef:
Ik gooi dit topic even omhoog.

Wat doen jullie bij omheinde losloopveldjes waar een hond is?
Ik heb inmiddels een hele routine met mijn uitvallende hond. Hij kan niet los in losloopgebieden, want hij luistert perfect. Behalve als hij een andere puberreu ziet. Hij is zelf 7 en gecastreerd, maar dat trekt zn testosteron niet... En dan krijg je een hoop heisa waar niemand blij van wordt. Mijn hond is giga, dus ik wil ook niet het risico lopen dat er iets gebeurt.

Dus gaan we met de fiets naar losloopveldjes met omheining, zodat ie niet op andere honden kan duiken. Als het veldje bezet is fiets ik verder naar een ander veldje, of kom ik later terug etc.
Verder vind ik het mijn probleem dat mijn hond zo is, dus wil iemand anders erin ga ik meteen pleiten.

Nu was mijn herder vandaag lekker aan het rennen toen er een meid zonder aankondiging ook het hek open maakte, en haar loslopende honden naar binnen gooide (het is een overzichtelijk klein veld, dus ik was makkelijk te zien). Ik heb dus even gevraagd of ze wilde wachten, maar die honden luisterden niet en gingen lekker hun gang. Ik had mijn hond gelukkig snel vast en ben aan de andere kant eruit gegaan. Maar was stiekem best wel pislink, want als er iets gebeurd was was ik weer de boeman geweest, terwijl mijn hele leven in het teken staat van het zorgen dat mijn vent ook de mogelijkheid heeft om af en toe zijn benen te strekken zonder anderen tot last te zijn :+ .

Omdat ik dus een potentieel boze hond bij me had kon ik er ook niet echt naar toe om het uit te leggen en te vragen of ze voortaan of even wilde vragen of het ok was om haar honden bij een andere hond te gooien. Als iemand die is opgegroeid met veeeeel honden vond ik het zelf behoorlijk asociaal. Maar ik moet zeggen dat het pas de 2e x was dat iemand ook naar binnen wilde toen ik er was (ga altijd op rustige tijdstippen) dus ik weet ook niet zo qoed wat daarin de etiquette is. De vorige keer werd het wel gewoon gevraagd.

Wel goed voor mij om te weten...

Wat doen jullie? Lopen jullie ook zomaar naar binnen bij omheinde veldjes of vragen jullie eerst even of het ok is?
En als dat laatste het geval is, kunnen we dan please een campagne starten om het even te vragen voortaan ;( Want ik maak met liefde plaats voor wel opegvoede honden. Maar geef me even die halve minuut om mijn hond aan te lijnen en weg te gaan.


Hier wordt dat door de meeste wel gevraagd.
Zelf vraag ik dat ook als ik de hond niet ken of het moet zijn dat er nog andere honden bij zijn ze samen aan het spelen zijn, dan ga ik er vanuit dat ze sociaal is.

Zelf kon onze vorige hond niet let alle honden en ging ik er wel altijd zelf van de hondenweide af aangezien het mijn hond die het probleem was maar dan moet je wel de kans krijgen natuurlijk.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 16:21

Menino vervelend dat er niet eerst even , al is het maar uit beleefdheid, wordt gevraagd of het prima is dat er andere honden bij in komen. Veel mensen zijn van mening het is een losloopgebied dus dan kan dat, veel mensen gaan er niet van uit dat een hond ook minder sociaal kan zijn. Dat gebeurt pas als het eerst een keer fout is gegaan.
Persoonlijk vind ik wel dat als je hond niet sociaal is dat het beter is om dat soort gebieden te laten voor wat ze zijn. Al doe je zelf nog zo je best, een ander ziet het anders en verwacht een vriendelijke hond op dat soort plekken.

Zelf ga ik ook ergens anders lopen als ik al bepaalde auto's op de parkeerplaats zie staan, helaas worden dat steeds meer auto's om in de gaten te houden. Mensen zijn nu eenmaal van mening dat honden ook als ze niet of minder sociaal zijn los moeten kunnen lopen en dat ze alles mogen doen wat ze willen (hier bij ons in het losloopgebied dan). Houden geen rekening met een ander, je mag het zelf uitzoeken als jouw hond is gegrepen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78569
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 17:12

Zelf vermijd ik dus alle losloopplekken en mijn hond loopt los in een gebied waar ze eigenlijk aangelijnd moeten zijn, omdat mensen inderdaad van mening zijn dat alleen "sociale" honden los mogen lopen. En dan zet ik sociaal tussen aanhalingstekens, want al die aanstormende honden zijn juist verre van sociaal.
Maar ook die honden die andere honden niet op prijs stellen hebben ook het recht om even los te kunnen lopen, even de benen zonder aan de riem te zitten te kunnen strekken. Zo jammer dat die mensen dat niet in zien.
Zelf zou ik het niet vragen, simpelweg omdat ik zo'n veld never nooit niet op zou lopen als er een hond los loopt. Maar mocht het ooit voorkomen dat een ander eraan komt zou ik die vraag zeer zeker wel op prijs stellen en eigenlijk ook verwachten.

Inmiddels ben ik getraind op ogen in het achterhoofd te hebben en goed te scannen waar mensen en/of honden zijn, juist omdat ik mijn hond op stukken los laat waar het niet mag. Niemand zal daar overlast van hebben, de hond is ruim voordat ik iemand tegenkom al weer aangelijnd. Dus mocht ik op zo'n veldje staan (kan nog wel eens op vakantie gebeuren bij een camping) dan is mijn hond ook tijdig aangelijnd.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 18:01

Neonlight dat is precies wat je zegt, wat de één een sociale hond vindt is dat voor de ander dus niet, net als dat vele het leuk en gezellig vinden dat hun hond kennis moet maken met andere honden, ongeacht de plek, of dat nu buiten tijdens een wandeling is of bij de dierenarts waar ze vaak toch niet helemaal op hun gemak zijn.
Daarom zou ik als ik van mijn hond weet dat hij niet daarvan gediend is hem of aanlijnen of er eigenlijk niet naar toe gaan. Eén van mijn vorige honden had niets met pups, eenmaal een maand of 7 oud was het prima, dat wist ik dus deed hem altijd aan de riem, niet dat het vechten werd maar hij kon best wel eens een snauw geven als waarschuwing.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:13

Zal hier misschien de wind van voren krijgen maar als je op een omheinde hondeweide je hond aan de lijn houd, vind ik dat je dat dan even goed buuten de hondenweide kunt doen.
Hier in belgie kennen we geen losloopgebieden, nergens mag een hond los, enkel op die postzegelgrote hondenweide.
Heb je een hond due niet sociaal is, niet wil kennis maken, kom er dan op als er niemand is en hou rekening met elkander.

Maar als ik er met mijn hond op ben, en iemand komt er op is dat voor mij geen probleem maar mijn hond loopt los en zal wel is komen snuffelen. Als je hond dat niet kan verdragen, dan zal je even moeten wachten tot wij weg zijn. Ik kom niet naar de hondenweide om hem aan de lijn te moeten houden omdat een ander hond geen normaal hondencontact kan verdragen.

cursebreaker

Berichten: 11548
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:10

Maar als jij aankomt en er is al iemand op kun je op z’n minst gewoon het fatsoen hebben die persoon de mogelijkheid te geven weg te gaan. En niet zomaar zonder enig overleg je hond maar erbij pleuren, zoals hierboven gebeurde. Is het zoveel gevraagd om de persoon die op t veldje is even aan te spreken? Als die al gebruik aan’t maken is ervan. In dit geval kreeg ze nauwelijks de mogelijkheid weg te gaan met de hond toen er gewoon een ander bij gegooid werd. Ik vind dat ook wel wat anti sociaal gedrag van de persoon die zijn/haar hond maar gewoon erbij gooit. Zeker op kleine omheinde veldjes waar honden vaak niet veel kanten op kunnen. Zelfs sociale honden kunnen met weinig ruimte als ze vreemd zijn van elkaar niet altijd met elkaar door een deur. Ik zou m’n hond dus nooit zomaar bij een vreemde op zo’n veldje gooien - ook al komen we in de grotere losloop gebieden ook genoeg asociale mensen en honden tegen. Maar in een kleiner omheind veldje zou ik altijd even contact leggen met de eigenaar die al met de hond gebruik ervan aant maken is. Maar goed, schijnbaar denkt iedereen daar dan toch anders over :)

En de meeste mensen nemen geen uur in beslag (al vind ik dat ook niet netjes, tenzij je er wel voor open staat om te delen) dus dan zou je er ook voor kunnen kiezen even te wachten tot je het veldje voor jezelf hebt. Imo is gewoon maar alles bij elkaar gooien zonder enig overleg ook niet echt the way to go. En een niet sociale hond mag best even gebruik maken van zo’n veldje. Als je als eigenaars zijnde even communiceert met elkaar en de ander dan aangeeft bv het veld af te staan is het toch netjes opgelost. Maar gewoon schijt hebben aan een ander die er al is vind ik ook wel aso. Maar goed, wij hebben meer dan genoeg losloop gebieden hier dus ik zoek die omheinde veldjes sowieso niet op met m’n huidige hond. Met m’n vorige hond die angst agressie had wel en dan ging ik op tijden dat t rustig was en als een ander kwam, ging ik weg- maar dan moeten mensen je die mogelijkheid wel geven... op die manier kon mijn hond waar ik dan verder geen losloop mee op zocht wel even op z’n gemakje rond scharrelen zonder issues - en hielden wij altijd rekening met anderen en zorgden we det we anderen zo min mogelijk tot last waren. Maar vind dat dit soort honden andersom net zo goed best even mogen rond scharrelen op zo’n stukje. En ook niet elke wel sociale hond zit te wachten op vreemde honden en die mogen gerust dus ook gebruik maken van zo’n veldje. gelukkig is hier meestal maar 1 ingang bij zo’n omheind veldje en kan er niet zomaar iemand bij. Gewoon een beetje rekening houden met elkaar en even elkaar aanspreken is helaas toch moeilijk jammer genoeg. Imo moet iedereen er gebruik van kunnen maken - zonder dat perse alles bij elkaar moet - en moet je onderling gewoon een beetje rekening houden met elkaar.

Maar goed, zoals gezegd, hier zijn gelukkig meer opties om los te lopen en zijn de ‘regels’ rondom de veldjes hier misschien wel wat anders dan maar imo is heen en weer overleg gewoon altijd netjes in zulke situaties :)

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:58

Zeg ik ergens dat ik dat niet zou doen?
Hier ken ik praktisch al de honden maar als ik ze niet ken vraag ik het eerst of als ik zie dat de andere hond niet al te vriendelijk is, ga ik er al zowiezo niet op.
Ik zeg enkel als ik op de wei ben, ik niet vind dat mijn hond niet gewoon mag spelen en op een normale manier mag komen kennismaken. Als je hond dat niet kan verdragen, is het best om te komen als er geen honden zijn.

Waar ik trouwens ook rekening mee hou, maar als ik er zelf nog maar 5 min op ben, dan ga ik er ook nog niet direct af, imo ligt het niet aan mijn hond.
Onze vorige kon ook niet met iedere hond en dan is het aan mij om te vertrekken als er een hond op komt waar ze niet mee overweg komt of te wachten tot ze weh zijn.

cursebreaker

Berichten: 11548
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 22:24

Ja ik bedoelde in ‘t algemeen gezien dat er gewoon idd van beide kanten een beetje rekening met elkaar gehouden kan worden/overlegd kan worden voordat wie dan ook een hond zo’n klein omheind veldje op gooit waar een ander is.

Wat jij omschrijft dromertje is toch ook netjes vind ik. Maar zoals de situatie hierboven was werd er dus idd nog nauwelijks een kans gegeven om met de hond weg te kunnen gaan of die andere eigenaar had dr hond al op het veldje gedumpt zonder pardon. Dan heb ik wel zoiets van: geef iemand of de kans om weg te gaan of contact te leggen zodat je kunt afspreken hoe en wat.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:59

dromertje2 schreef:
Zeg ik ergens dat ik dat niet zou doen?
Hier ken ik praktisch al de honden maar als ik ze niet ken vraag ik het eerst of als ik zie dat de andere hond niet al te vriendelijk is, ga ik er al zowiezo niet op.
Ik zeg enkel als ik op de wei ben, ik niet vind dat mijn hond niet gewoon mag spelen en op een normale manier mag komen kennismaken. Als je hond dat niet kan verdragen, is het best om te komen als er geen honden zijn.

Waar ik trouwens ook rekening mee hou, maar als ik er zelf nog maar 5 min op ben, dan ga ik er ook nog niet direct af, imo ligt het niet aan mijn hond.
Onze vorige kon ook niet met iedere hond en dan is het aan mij om te vertrekken als er een hond op komt waar ze niet mee overweg komt of te wachten tot ze weh zijn.


Eigenlijk gewoon discriminatie haha. Als er een sociale hond loopt mag de eigenaar blijven zo lang hij wil. Loopt er een asociale hond net paar minuten los en vol energie dan moet hij ophoepelen omdat hij niet sociaal is en dus geen recht heeft om in het omheinde gebied los te lopen waardoor een andere hond er niet op kan.

Al zou ik zelf ook vertrekken hoor met mijn niet sociale hond maar hier in NL is situatie anders dan in België en mijn niet sociale hond kan hier in omgeving op vele plaatsen veilig los.

Of ik ooit nog naar los loop gebieden ga in de toekomst met andere honden geen idee. Lees zoveel rare verhalen en mijn honden vermaken zich het beste lekker met elkaar. Geen zin in vreemde, opdringerige, patserige en rijdende honden van anderen. Vind het eigenlijk wel prima zoals het momenteel gaat. Maar nu ook geen energieke hond meer die niet los kan lopen en waarvoor omheind gebied echt een uitkomst was (onze ene husky overleden en andere zo op leeftijd dat 8 meter lijn met lange wandelingen voldoende is)

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:30

Heb je best wel beetje gelijk in dierenfan haha

Maar ik zou eigenlijk ook echt nooit naar zo'n losloop veld toe gaan met mijn pittige hond, vind dat beetje opzoeken van problemen.
Op bokt zie ik vaak mensen die wel weten wat de etiquette onder de hondenbezitters is maar in het dagelijks leven tref ik er maar weinig die het ook maar 1ne hol interesseert wat jou hond van de zijne vind en loopt alles wat niet of slecht luisterd maar los en mogen ze doen wat ze willen....want ze willen alleen maar spelen.
Ook ik zoek altijd de heerlijk rustige gebieden op , of ik nu wel of geen sociale honden bij me heb, heerlijk om niets en niemand tegen te komen, ik geen last van anderen en zij niet van mij.

dierenfan
Berichten: 9663
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:39

Tinkermuts schreef:
Heb je best wel beetje gelijk in dierenfan haha

Maar ik zou eigenlijk ook echt nooit naar zo'n losloop veld toe gaan met mijn pittige hond, vind dat beetje opzoeken van problemen.
Op bokt zie ik vaak mensen die wel weten wat de etiquette onder de hondenbezitters is maar in het dagelijks leven tref ik er maar weinig die het ook maar 1ne hol interesseert wat jou hond van de zijne vind en loopt alles wat niet of slecht luisterd maar los en mogen ze doen wat ze willen....want ze willen alleen maar spelen.
Ook ik zoek altijd de heerlijk rustige gebieden op , of ik nu wel of geen sociale honden bij me heb, heerlijk om niets en niemand tegen te komen, ik geen last van anderen en zij niet van mij.


Daarom toen ik het in het verleden wel deed bonden wij de toegang poortjes dicht met meegenomen halsbanden en riemen. Niemand kon zomaar er op daardoor. Omdat het onoverzichtelijk gebied is waar wij kwamen bleef 1 tussen de poortjes staan en ander liep eerst controle rondje en bleef achterin staan. Via telefoon verbinding met elkaar. Honden lekker ravotten en vliegen van ene naar andere persoon haha. Kwam er iemand aan dan de agressieve aanlijnen, muilkorf, hek los maken en hond de auto in. Dan kon diegene die aan kwam al veld op en konden wij nog de husky's en de andere vangen en andere poort openen. Omdat wij zeer vroeg of zeer laat of tijdens flinke regen bui gingen waren er zelden mensen aanwezig of in aantocht.

Veiligheid voor alles en wil best aan kortste eind trekken maar wel even de tijd hebben het vekd te kunnen verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:32

Silvia schreef:
Ik heb er nog nooit mee te maken gehad maar ik zou gevoelsmatig wel eerst even vragen voordat ik mijn eigen hond loslaat. Je zet je paard toch ook niet zomaar in de wei bij een onbekend paard?
Misschien is het een optie om een briefje bij de poort te hangen? Alhoewel ik er een hard hoofd in heb of mensen zich daar wat van aantrekken…
Bij mij in de regio is een hondenspeeltuin die je kunt afhuren, wellicht kan dat ook bij jou in de buurt? Of een hondenschool met een omheind terrein waar je naar toe mag als er geen lessen zijn?

Zo, ik ben echt als jaren op zoek naar zo'n speeltuin die je af kunt huren. Of desnoods een weiland :P

Er zijn meerdere poorten, maar het is inderdaad verder een "postzegelveldje" en ik denk net iets groter of even groot als een paardenbak.

Mijn punt is vooral dat ik het echt 0,000000. probleem vind om ruimte te maken voor een ander, juist omdat ik weet dat het probleem bij " mij " is, vind ik dat wel de coulante moet zijn, ook als ik er net 3 minuten ben.

Mijn hond luistert ook goed (als ie dus geen uitspattingen heeft :7 ). Dus ik heb hem letterlijk in 3 seconden aangelijnd. Zeg dat het nog 20 seconde lopen naar de poort (en in dit geval kan ik ook makkelijk naar de andere poort dus hoef ik de hond niet eens te passeren) moet iemand 25 seconde extra wachten. Dan zijn alle hondjes happy en veilig en kan ook mijn hond af en toe los.

Er lopen ook vaak honden, aangelijnd langs het veldje naar een parkje. Dus ik weet nooit of ze naar binnen gaan of niet (90% van de tijd niet). Dit keer liepen er ineens twee honden los, en stonden oog in oog met mijn herder op een omheind veld :+ Die twee honden wilden ook niet meer naar de eigenaar :7 (ze stonden ook niet onder appel dus, al snap ik dat wel als je op je favoriete renveldje bent).
Ik kon mijn eigen hond gelukkig meteen vastpakken, dus no problemo. Sowieso doet hij bij 80% van de honden niets, maar een risico van 1/5 wil je ook niet lopen.

Maar toch geschrokken dat mensen zomaar hun hond overal bij flikkeren, hoe begrijpelijk misschien ook. Ik zou echt willen dat we, net als bij paarden, een rood lintje ofzo in hun staart konden doen zodat mensen wat voorzichtiger zijn met wel/niet spelen.

Bij mijn andere hond vind ik het alleen maar leuk als ze een speelmaatje heeft, want ze is een beetje onzeker en dan socialiseert ze tenminste een beetje. Alleen gewoon niet onaangekondigd -O-

Ik woon helaas in hartje randstad (leiden). Veel mensen met veel honden en weinig ruimte. Wandelgebieden waar je geen/weinig mensen tegenkomt zijn toch echt wel een minuutje of 40 rijden. Tenzij iemand iets weet wat ik niet weet :')

Tinkermuts

Berichten: 9391
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: etikette in een hondenlosloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:36

Voor honden is er een geel lintje, Google maar eens maar er zijn maar weinig mensen die daar de betekenis van kennen.

CupCakes_

Berichten: 3363
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:42

Menino, daar heb je gele lintjes en) of banner voor aan je riem/tuig/halsband voor. En ik moet zeggen deze werken vrij goed. De mensen in onze omgeving blijven op afstand. :)

https://www.aaieneerstvragen.nl/

Femke_Tweety

Berichten: 12016
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:51

Hmm, gelamineerd geel vel papier met daarop in een paar heeeeeeel korte woorden uitleg meenemen en aan beide poorten bevestigen. Eventueel een riem om de poort zodat je de poort niet gedachtenloos zonder dat papier te lezen kunt openen


(Geel papier ivm betekenis in de hondenwereld)


tekst bijvoorbeeld:

Pas op, gevaarlijke hond.

Roep mij, en ik ga met mijn hond weg zodat u erop kunt.

Even wachten svp totdat ik van het veld ben.

Dan blijft het voor iedereen veilig



Dan zullen er nog idioten zijn die zich er geen fiets van aantrekken, maar alle goedbedoelende mensen wel.
En bovendien heb je er dan zelf echt wel heel veel aan gedaan om het veilig te houden, en leuk voor jezelf en iedereen.