Moeilijk te entertainen kat

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 16:37

Hey lieve Bokkers,

Ik hoop hier wat ervaringsdeskundigen te vinden die me kunnen helpen met het volgende:

Ik heb de indruk dat mijn kat zich sommige dagen nogal verveelt. Hij komt echt heel vaak vragen om te spelen of sprint plots van de ene kant van de kamer naar de andere. Nu ik altijd thuis ben, valt het nog meer op natuurlijk.

Ik speel doorheen de dag met verschillende hengeltjes, wat hij heel leuk vindt, maar ik kan dat natuurlijk niet de hele dag doen. We gaan ook bijna elke dag wandelen (+- een halfuurtje in het park) en hij heeft een Tunnel Feeder voor zijn droogvoer. De speeltjes waar hij “zelf” mee moet spelen (balletjes, catnip knuffeltje, automatisch rondraaiende veertjes, ...), kijkt hij niet of nauwelijks naar.

Ik wil natuurlijk het beste voor hem, maar weet niet zo goed hoe ik zijn omgeving nog kan verrijken of aan zijn speelbehoefte tegemoet komen (zeker met in gedachte dat ik binnenkort wel weer vaker uit huis ben, dus dan ook niet de hele tijd met hem kan spelen).

Nog ter info: de kat is 2,5 jaar oud en woont nu 3 maanden bij mij. (Hij komt van het asiel, het enige wat ik meegekregen heb is dat hij hiervoor ergens woonde waar hij niet voldoende aandacht kreeg. Hij is dus ook al zijn hele leven enig katje in huis en binnenkat.)

Tips voor entertainment of hoe hij gestimuleerd kan worden om meer "zelfstandig" te spelen zijn dus zeker welkom :) Tips voor een ultiem speeltje mag ook, maar ik heb niet zoveel zin om nog eens veel geld uit te geven aan allerlei speeltjes waar hij dan niet naar kijkt := Zou dus echt iets helemaal anders moeten zijn dan wat hij nu al heeft mogen uitproberen :P

Alvast bedankt!

Onali

Berichten: 18512
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:40

Hier rennen ze ook van hot naar her, dat is dus al spelen.

Tja meeste kattenspeeltjes laten ze links ligge.
Balletje, propjes, dopjes, alles wat snel wegschiet bij de minste aanraking is leuk.
Kartonnen doos kunnen ze zich dagen mee vermaken.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 16:44

Kartonnen dozen staan hier ook standaard neer :) Hij springt er wel eens in als ik er iets te eten in leg :P

Dat was ik nog vergeten: brokjes of snoepjes zijn wel motivatie om op onderzoek uit te gaan, maar ik wil hem idealiter ook niet de hele dag vetmesten met snoepjes :=

rabbeltje

Berichten: 274
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:49

Leg een verpakte tampon neer... hier goed voorbijren vermaak... zelfde geld voor het dekseltje van een bakje kwark. Zo’n plastic haarelastiekjes.
Verder qua knaagdieren doen de gedroogde longentjes en holle staven het ook goed. Pensstaafjes en bullepees ruiken erg lekker maar knagen minder fijn weg.

BrittS

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:04

Afbeelding
Deze zijn hier favoriet, samen met een kleine racebaan met een lichtgevend balletje erin. Verder speeltjes afwisselen, dus zo nu en dan een deel de kast in en een ander deel weer er uit.

Maaaaarr, onze katten vermaken zich toch wel het allerbest met zijn tweeën :)

ellepel

Berichten: 47457
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:18

wat hier goed wil is propjes papier, schoenveters.
grassprieten van buiten, veren van vogels worden ze helemaal gek van.
ik heb er twee en die spelen ook wel met elkaar :j

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:24

Onze katten spelen hier ook meer met dingen die geen speeltjes zijn, speeltjes kijken ze niet echt naar :-) Een pen die op tafel ligt op de grond gooien en er mee rond racen door het huis, dopjes van flessen, propjes papier, ...
Maar het aller liefste spelen ze toch wel met elkaar, rennen achter elkaar het huis door, zich verstoppen voor elkaar om dan 'aan te vallen', ... Merk ook dat onze oudste kat veel tevredener is sinds ze een vriendje heeft, misschien is dat ook nog een optie?

Muisbal

Berichten: 2363
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:34

Hier is een hengel met veertjes eraan favoriet. Verder inderdaad dingen die geen speelgoed zijn, tampons, :') pennen, haarelastiekjes, wattenstaafjes, oplaadkabels.
Een catnip knuffeltje vinden ze zo nu en dan ook ook leuk om 'high' van te worden :') Balletjes worden ook het hele huis door gejast.

En misschien is het toch goed om te overwegen om een 2e kat erbij te nemen. Ze stoeien en spelen toch met elkaar.

En daarnaast: katten slapen zo'n 18 uur per dag, dus als jij niet thuis bent, ligt hij waarschijnlijk gewoon grotendeels te pitten! :')

Emj_23
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:35

Hier zijn ook de speeltjes die geen speeltje zijn favoriet, zoals wasknijpers, pennen en veren. De jongste word hier ook heel blij van het laserlichtje.

kiwiwitje

Berichten: 20143
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:37

Theezakjes en kattenbakkorrels (houtkorrels want die zijn lekker rond) zijn hier favoriet. een van de katten vind een laserlampje ook leuk.
brokjes geven in een voerspel is ook leuk.

Amber_anne

Berichten: 6960
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:25

Een haar elastiekje in de vorm van een veer is bij een ja favoriet. Balletjes ook. Maar een dennenappel en een plastic papiertje zijn leuk voor dagen.

Elkaar is wel altijd het beste, zou daar ook aan kijken

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8373
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:48

Hier zijn denkspelletjes met snoepjes heel goed als tijd doder.

En inderdaad afwisselen met speeltjes, zeker met catnip speeltjes. Als die er altijd liggen dan zijn ze niet leuk meer.
Ook werken hier matatabi stokjes trouwens veel beter dan catnip!

harriehoef

Berichten: 706
Geregistreerd: 29-11-11

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:26

Laserlampje, pennen, knijpers en doppen van een labello zijn hier favoriet. Zeker de labello, als je niet oplet pakt ze de labello zo van je kastje af als ze hem ziet staan. :')

Sky_As

Berichten: 4785
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:33


Autumnn

Berichten: 8085
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:34

Let op dat je de kat ook niet teveel speeltjes geeft. Op den duur is er dan ook niks meer aan. Doe het gedoseerd :)

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:35

Onze kat gaat ook leip op een verpakte tampon :') verder geen extra tips trouwens, sorry.

JorisDy

Berichten: 8418
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:07

Die van ons hebben een hele berg speelgoed, maar daar kijken ze niet naar om. Het enige wat ze echt fantastisch vinden zijn een echte veer en een verpakte tampon. Tampons jatten ze trouwens ook gewoon uit mijn tas of uit de badkamer :’).

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:11

Hahaha sorry, maar ik moet heel erg lachen om al die katten die zo graag met tampons spelen, denk dat ik dat ook maar eens ga proberen met de mijne :))

ikkedus
Berichten: 3312
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:12

Het beste speeltje is een andere kat ( kitten is het makkelijkst). Zeker als je zelf veel weg bent straks. En inderdaad lekker veel simpel materiaal zoals propjes, elastiekjes ( geen rubber!!!!! Echt van die dikke haarelastieken) en ander makkelijk materiaal waar ze mee kunnen voetballen.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:24

s_v schreef:
Hahaha sorry, maar ik moet heel erg lachen om al die katten die zo graag met tampons spelen, denk dat ik dat ook maar eens ga proberen met de mijne :))


Het mooie is dat ik helemaal geen speelse katten heb :') Zijn nergens voor te porren qua speelgoed. Behalve die tampon _O- die gaat het hele huis door.

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:36

Een knikker is hier een topper.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 10:07

Hahaha, ga die tampon toch ook eens moeten proberen dan :P Ga ook eens echte veren zoeken in het park :D

Een tweede kat zijn we over aan het nadenken, maar dat zou sowieso pas voor over een paar maanden zijn, aangezien ik dan verhuis en het fijner is voor mijn huidige kat dat hij eerst daar zou kunnen aarden en voor de nieuwe kat dat die niet direct moet verhuizen weer :)

tamary

Berichten: 29244
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:24

Als voedsel uitlokt tot spelen, zelf bezig zijn, geef zijn droog voer dan op die manier. Daar heb je echt geen snoepjes voor nodig.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 10:29

Ja, dat werkt inderdaad wel :) Droogvoer krijgt hij standaard in de tunnel feeder, soms in een muisje of balletje waar hij het uit kan spelen.
Daarnet een nieuwe puzzel gezet, maar die vindt hij nog wat moeilijk precies :P
Soms verstop ik ook wel eens snackjes doorheen het huis zodat hij op zoek kan :)

Zijn er nog andere leuke voerspelletjes of puzzels die jullie gebruiken? De Trixie Board wil ik ook nog eens uitproberen :)

kiwiwitje

Berichten: 20143
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Moeilijk te entertainen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:31

Wij hebben een bal, een toren van catit,een rond ding van catit en 2 van die borden