Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 10:30

Sinds afgelopen oktober ben ik al met onze kater aan het stoeien, hij
begon in huis te plassen ( voor- en achterdeur ) en ben eigenlijk direct
met hem naar de DA gegaan. Conclusie dikke blaasgruis.

Voordat de blaasgruis problemen begonnen stond zijn oude kattenbak ( met deksel )
boven op zolder, in dezelfde ruimte staat de wasmachine en droger, nooit hebben we problemen
met hem gehad, hij ging altijd netjes op deze plek naar de bak.

Toen zijn blaasgruis werd geconstateerd, heb ik op 3 plekken open bakken neergezet, zodat hij
keuze had, en ik denk dat het daar mis is gegaan :) Tijdens het minderen van de blaasgruis kreeg hij ook novocam en clomicalm, deze hebben we rustig afgebouwd.

Vervolgens zijn we steeds in kleine stapjes de bakken weg gaan halen, en deze proberen terug te zetten op zolder, want de bak in de gang is behoorlijk vervelend, het is nogal een graver.

Inmiddels heb ik de bak ( deze is open ) op zolder staan, en gaat het eigenlijk een heel tijdje ( ongeveer 2 weken goed ) maar sinds 3 dagen is het ineens weer mis, en heeft hij in de gang geplast. Blaasgruis is nog steeds helemaal onder controle overigens, en uiteraard maak ik zijn bak dagelijks schoon.

Hij heeft ook een tijd lang wel netjes op de bak geplast in de gang, maar deed zijn ontlasting buiten de bak, en dan het liefste voor de voordeur (?)

Door de corona crisis werk ik vanuit huis, en kan ik hem nauw in de gaten houden, zodra hij begint te graven bij de voordeur pak ik hem netjes op, en breng ik hem naar zolder, maar ik, en hij beginnen dit inmiddels zat te worden.

Zal ik dan toch toe moeten geven ? Ik weet het niet meer, iemand ervaring met een kat die niet meer op de oude plek op zijn kattenbak wil :) ?

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:46

Is de afstand naar de zolder niet te ver.Dat hij het niet zolang kan ophouden?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:49

Vroeger had ik ook de bakken op zolder staan maar sinds problemen ook beneden bakken moeten zetten en daarna waren ze daar echt aan gewend. Ik merk dat ze het ook echt niet fijn vinden om altijd zo ver te moeten lopen.



BloemBloem schreef:
Inmiddels heb ik de bak ( deze is open ) op zolder staan, en gaat het eigenlijk een heel tijdje ( ongeveer 2 weken goed ) maar sinds 3 dagen is het ineens weer mis, en heeft hij in de gang geplast. Blaasgruis is nog steeds helemaal onder controle overigens, en uiteraard maak ik zijn bak dagelijks schoon.

Wanneer is zijn urine voor het laatst getest?

Wat heftig trouwens dat hij op de clomicalm staat/stond, wat was daar de reden voor?

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:50

Britta31 schreef:
Is de afstand naar de zolder niet te ver.Dat hij het niet zolang kan ophouden?


Dat dacht ik ook, ik vind het persoonlijk ook geen logische plek voor één bak. Is er geen optie om beneden nog ergens een bak te plaatsen?

Wij hebben ook open bakken, die van ons vinden deksels ook niet prettig. En ik werd gillend gek van dat rondvliegend kattenzand. Ik heb toen een IKEA Samla bak gekocht, die is een stuk hoger maar wel open en de poesjes vinden dat een prima oplossing. :Y)

Edit:
Deze hebben wij: https://www.ikea.com/nl/nl/p/samla-bak- ... 09850874/7
Laatst bijgewerkt door KimD op 10-04-20 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:51

Ik zou ook een hoge kattenbak kopen, eentje waar hij van bovenaf in moet. Scheelt heel erg met het graven.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:55

Misschien inderdaad een hogere kattenbak rond zodat het graven wat minder erg is.

Kan er verder iets verandert zijn in huis? Dank zij de corona crisis zijn onze ritmes allemaal wat anders geworden, we zijn wat meer thuis en sommige mensen ervaren best wat spanning. Een huiskat voelt kleine veranderingen of emoties haarfijn aan en kan hier op reageren.

Je zou om te beginnen de ongewenste plasplekken kunnen blokkeren, even niet heel netjes maar bijv. een vuilniszak of aluminiumolie bij de voordeur op de plek waar hij heeft geplast of gepoept. Is een vervelende ondergrond waar de kat niet graag loopt. Verder natuurlijk voorkomen dat hij op de bank, in tassen of op bed gaat plassen.

Evt. kan je een feliway verstuiver (of iets dergelijks) hangen op de plek waar je wil dat hij wél naar de bak gaat?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:57

Is je kat toevallig niet geschrokken van de wasmachine of de droger, dat die net aan stond toen hij wilde plassen?
Wij hebben een kat gehad die er echt doodsbenauwd van was, nog banger dan van de stofzuiger.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 10:58

Blaasgruis is echt recent nog getest, want hij eet het andere voer niet, dus
hij staat nog steeds op het S/D voer, bij het C/D voer begon het weer.

Zou het? Ineens te ver lopen? Ik kan het me bijna niet voorstellen, zou hij
het niet eerder associëren met pijn?

Daarbij, ik hou zielsveel van mijn beest, maar hij heeft meer ongewenste kattenstreken,
begin het nu ook wel een klein beetje beu te worden dat hij hier een soort van de dienst
uit gaat maken :o

Uiteraard, zal ik de bak weer beneden zetten, twijfel dan of ik deze voor hem
zal aanschaffen.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... XsQAvD_BwE

Heb daar al wat mee geoefend, in de gang had ik de open bak al in een hoge kartonnen doos gezet, want echt ik word dol van al het grit, daar heb ik ook al meerdere soorten van geprobeerd.
Laatst bijgewerkt door BloemBloem op 10-04-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Berichten: 13140
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:59

We hadden ook een bak met hoge rand.Tot ze mis sprong en op de rand terecht kwam.Kattengrit werd door de kamer gelanceerd en de poes wilde niet meer op de bak.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 10:59

GDG schreef:
Ik zou ook een hoge kattenbak kopen, eentje waar hij van bovenaf in moet. Scheelt heel erg met het graven.


Die vind ik echt zielig .... dat ga ik echt niet doen :n

Oscar schreef:
Is je kat toevallig niet geschrokken van de wasmachine of de droger, dat die net aan stond toen hij wilde plassen?
Wij hebben een kat gehad die er echt doodsbenauwd van was, nog banger dan van de stofzuiger.


Ja, wie zal het zeggen, heb echt geen idee.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:01

Je hebt ook van die kattenbakken waarbij ze vanaf de bovenkant erin moeten , is dat geen idee? En dan die wel beneden neerzetten?

Oh, zie nu dat je dat zielig vind. Waarom is dat zielig?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:03

BloemBloem schreef:
GDG schreef:
Ik zou ook een hoge kattenbak kopen, eentje waar hij van bovenaf in moet. Scheelt heel erg met het graven.

Die vind ik echt zielig .... dat ga ik echt niet doen :n

Hoezo vind je dat zielig?

zonnebloem18

Berichten: 24836
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:06

Even over een andere boeg. Kan het zijn dat er katten/katers tegen de buitenkant voor de voordeur plassen of sproeien? Het is nu wel echt het seizoen van de sproeiende katers en veel katten reageren daar op door binnen bij de deur te plassen.

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:07

Daar ben ik ook benieuwd naar ja. :') Ik heb niet het idee dat onze katten ook maar enig probleem hebben met een hoge bak, zeker niet omdat ze naar hartenlust kunnen graven.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:10

zonnebloem18 schreef:
Even over een andere boeg. Kan het zijn dat er katten/katers tegen de buitenkant voor de voordeur plassen of sproeien? Het is nu wel echt het seizoen van de sproeiende katers en veel katten reageren daar op door binnen bij de deur te plassen.


Dat heb ik ook gedacht, maar kan het niet hard maken.

Tja, die bakken :+ dat is meer mijn eigen ding hoor, ik vind het zo'n sneu gezicht
om een kat erin te zien zitten haha! En hoe graag moet die bak wel niet zijn wil die
een draai kunnen maken?

Nee, ik denk echt dat ik die andere moet gaan bestellen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:12

Waarom kreeg hij een anti-depressivum?



BloemBloem schreef:
Blaasgruis is echt recent nog getest, want hij eet het andere voer niet, dus
hij staat nog steeds op het S/D voer, bij het C/D voer begon het weer.

Zou het? Ineens te ver lopen? Ik kan het me bijna niet voorstellen, zou hij
het niet eerder associëren met pijn?

Je zegt het niet met zoveel woorden maar mijn conclusie is dat je zijn urine dus nog niet hebt laten controleren sinds de klachten 3 dagen geleden weer begonnen zijn. Dat is toch echt stap 1.

En ja, het kan heel goed 'ineens' te ver zijn, vooral omdat het in beginsel eigenlijk al te ver is. Nu sinds de klachten en de gewenning wil hij wellicht niet meer terug naar 'eigenlijk te ver'.




BloemBloem schreef:
GDG schreef:
Ik zou ook een hoge kattenbak kopen, eentje waar hij van bovenaf in moet. Scheelt heel erg met het graven.


Die vind ik echt zielig .... dat ga ik echt niet doen :n

Euh...?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:15

BloemBloem schreef:
Tja, die bakken :+ dat is meer mijn eigen ding hoor, ik vind het zo'n sneu gezicht
om een kat erin te zien zitten haha! En hoe graag moet die bak wel niet zijn wil die
een draai kunnen maken?

Je kunt gewoon een open bak nemen hoor, zo'n samla. Je kunt ook een speciale kattenbak kopen natuurlijk maar die zijn inderdaad een stuk krapper, alhoewel niet krapper dan de bak waar je zelf naar linkt. Daar moet hij toch net zo goed in draaien?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:18

Hij kreeg de clomicalm, omdat de DA ook dacht dat hij
stress zou hebben bij het plassen door de pijn.

Nee, na het ongelukje van de week heb ik hem niet laten
testen, wel direct contact gehad met DA, die verzekerde mij dat
ik hem nu niet direct hoef te testen, maar dat ik dus door moet zetten omdat
ze toch denken dat het inmiddels een "gedrags" dingetje aan het worden is.

Alleen weet ik niet of ik nog door wil zetten, want ik wil gewoon dat hij lekker
kan plassen op een plek waar hij zich goed voelt, maar dan wel graag in de bak.

Uitleg van de bak heb ik al verteld!

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:18

GDG schreef:
BloemBloem schreef:
Tja, die bakken :+ dat is meer mijn eigen ding hoor, ik vind het zo'n sneu gezicht
om een kat erin te zien zitten haha! En hoe graag moet die bak wel niet zijn wil die
een draai kunnen maken?

Je kunt gewoon een open bak nemen hoor, zo'n samla. Je kunt ook een speciale kattenbak kopen natuurlijk maar die zijn inderdaad een stuk krapper, alhoewel niet krapper dan de bak waar je zelf naar linkt. Daar moet hij toch net zo goed in draaien?



Wat is dan een Samla :)

Heb nu naar de Modkat Flip gekeken.

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:21

BloemBloem schreef:
Heb nu naar de Modkat Flip gekeken.


Die wat in mijn linkje staan zijn Samla's

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:23

KimD schreef:
BloemBloem schreef:
Heb nu naar de Modkat Flip gekeken.


Die wat in mijn linkje staan zijn Samla's


En dan moet hij erin springen?

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:25

Een van onze katten (ex-kater) heeft heel vaak blaasontsteking gehad toen hij jong was, dat werd behandeld met novacam. Op een gegeven moment ben ik overgestapt op speciaal voer voor urinewegproblemen. Dat is ruim een jaar goed gegaan en toen had hij toch weer een beetje last. Bij hem merk je dat doordat hij op rare plekken gaat plassen en ook gaat sproeien. Uit urineonderzoek komt dan eerst niets, maar na een poosje is toch duidelijk dat hij weer problemen heeft. Als ik het nu merk, behandel ik het zelf met novacam (oid), de dierenarts weet daarvan en heeft me dit ook aangeraden. Het speelt zo'n tweemaal per jaar op.

Plassen buiten de bak betekent dat hij last heeft. Ik heb de bak ook in de gang staan en het wordt een enorme zooi (heb vier katten) met het grit in de gang. Heb er zo'n klein bezempje met blik bij staan en veeg de rommel geregeld even weg.


Nu weet ik dat hij ook nerveus is omdat er een aantal buurtkatten tegen het huis plassen en ook binnenkomen zodra ze de kans krijgen. Ik dacht eerst dat het daarmee te maken had, maar dat lijkt toch niet zo te zijn, want het gaat ook gewoon weer over.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:27

BloemBloem schreef:
En dan moet hij erin springen?

Ja, je kunt er ook nog een klein voetenkrukje voor zetten als je het te hoog vindt.



BloemBloem schreef:
Hij kreeg de clomicalm, omdat de DA ook dacht dat hij
stress zou hebben bij het plassen door de pijn.

Nee, na het ongelukje van de week heb ik hem niet laten
testen, wel direct contact gehad met DA, die verzekerde mij dat
ik hem nu niet direct hoef te testen, maar dat ik dus door moet zetten omdat
ze toch denken dat het inmiddels een "gedrags" dingetje aan het worden is.

Alleen weet ik niet of ik nog door wil zetten, want ik wil gewoon dat hij lekker
kan plassen op een plek waar hij zich goed voelt, maar dan wel graag in de bak.

Ik vind het wat bijzondere keuzes van de DA. Maar fijn dat niet wil blijven proberen af te dwingen het alleen op zolder te doen. Het is inderdaad heel belangrijk voor hem dat hij op een fijne plek kan plassen, in een bak die hij fijn vindt.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:38

Helemaal mee eens GDG, daarom ben ik ook zo zoekende, je wilt toch
het beste voor je beest.

Alleen die bakken, ja dat is ook wel een ding, hij is nogal kieskeurig, en ik zal eerlijk bekennen, wanneer die weer in de gang komt te staan ik ook, ben dus op zoek naar iets wat voor beiden ok is :)

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 09:01

BloemBloem schreef:
Sinds afgelopen oktober ben ik al met onze kater aan het stoeien, hij
begon in huis te plassen ( voor- en achterdeur ) en ben eigenlijk direct
met hem naar de DA gegaan. Conclusie dikke blaasgruis.


Hij heeft ook een tijd lang wel netjes op de bak geplast in de gang, maar deed zijn ontlasting buiten de bak, en dan het liefste voor de voordeur (?)


Zijn we weer :+

Wat doe ik toch verkeerd? Echt ik weet het niet meer :roll:

Al bijna een jaar aan het stoeien met mijn Sphynx kater, periodes gaat het super! Behalve ontlasten, dit blijft hij buiten de bak doen, maar goed, dat heb ik liever dan die vieze urine telkens :r

Meneer plast weer buiten zijn bak, er is werkelijk niets, maar dan ook helemaal niets veranderd.