Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:11

Hoe oud is hij? Zou er bijvoorbeeld ook iets als artrose mee kunnen spelen? Of toch iets anders van pijn waardoor hij moeite heeft met de bak?
Zijn er verder nog zaken waarin hij "anders" is? Denk aan meer drinken, minder springen, meer slapen, onrustiger gedrag, etc. etc.
Verder kan het geen kwaad om hem nogmaals te laten onderzoeken op gruis.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 09:18

Roadracer schreef:
Hoe oud is hij? Zou er bijvoorbeeld ook iets als artrose mee kunnen spelen? Of toch iets anders van pijn waardoor hij moeite heeft met de bak?
Zijn er verder nog zaken waarin hij "anders" is? Denk aan meer drinken, minder springen, meer slapen, onrustiger gedrag, etc. etc.
Verder kan het geen kwaad om hem nogmaals te laten onderzoeken op gruis.


Hij is 6 :)

Drinken heeft hij altijd al veel gedaan, en slapen ook :+

Enige wat anders is, is dat hij echt aan het praten is ( mauwen ).
Ik wil hem zo graag begrijpen, want heb echt het gevoel dat hij mij wat
duidelijk wil maken, maar wat :(:)

DA ga ik zeker bellen.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:23

Heb je maar 1 bak staan?
Wellicht los je het probleem met naast de bak poepen op met een 2e bak. Ik merk hier heel duidelijk dat er onderscheid wordt gemaakt. De ene bak is on te plassen en de andere voor ontlasting.

Wel een heel vervelend probleem... hier ook een tijdje gehad -O- mijn 17 jaar oude kater bleek het gewoon niet te kunnen redden tot de bak en liet het dan net voor de bak lopen. Mijn andere kat (met een verleden van blaasgruis) was niet van plan daar doorheen te lopen en begon dus óók buiten de bak te plassen. De oude kat is ingeslapen (naast zijn plas niet op kunnen houden, was ie gewoon echt op) en daarna ook geen problemen meer met de andere kat.

Ik zou zeker nog eens naar de dierenarts gaan, zeker icm veel drinken en het gemauw :j

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 09:26

Amy_leftover, ik zou wel willen, maar ik heb daar geen plek meer :)

Ja ik ga hem nu helemaal uit elkaar laten "trekken", heb ook het idee dat zijn ontlasting door het blaasgruis voer "hard" wordt, en dat hem dat ook zeer doet. Ik wil gewoon niet dat hij die bak met pijn associeert.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:47

Wat vervelend zeg. Wij hadden het afgelopen week twee keer dat hij buiten de bak poepte. Nu hebben we het klepje er af gehaald en nu is meneer weer tevreden. Wij hebben kattenkamer en dat is hun vertrouwde plek. als je de bak verplaatst worden ze helemaal in de war. Daarnaast doen wij hem twee keer per dag schoon maken. Als hij te vies is houden ze het op. Wij hebben een peewee bak en er moeten ook voldoende korrels in zitten anders kunnen ze met de nageltjes vast blijven zitten in de gaatjes.

Dus bij ons niet medisch maar wel overal aan denken zodat het zo fijn mogelijk voor ze is.

En idd miss goed dat je hem helemaal na laat kijken..

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:20

Harde ontlasting kan, dat ie het idd gaat associeren met pijn. Is het een optie meer natvoer te geven? Dat kan helpen :j

Dat gezegd hebbende zou de oplossing toch wel in 2 bakken nemen kunnen liggen. Sommige katten willen niet graag op dezelfde bak plassen en poepen. Als het kan, zou ik daar toch plek voor maken.

En idd medisch even laten checken :j

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:25

Even wat bakken betreft hè en dat vervelende grit dat stuift en door je hele huis gelopen wordt: ik heb hier nu een poos een PeeWee bak met de bijbehorende houtkorrels staan en dat is echt wel een verademing hoor vergeleken met die kleikorrels, ideaal zeg!

Hiervan lopen ze niks door het huis want de korrels vallen uit elkaar als ze nat worden, en dan valt het zaagsel door de gaatjes in de onderbak. En de intacte korrels zijn te groot om mee te nemen. En je verbruikt er inderdaad ook super weinig van :)

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:28

Op zich waar, maar ik zou bij al kattenbakproblemen niet switchen naar houtkorrels. Veel katten vinden dit echt niet prettig, dus dan heb je straks nog meer problemen als je pech hebt.

Scheelt wel uitloop idd :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:34

Okee, dan ga ik toch nog even in op een eerder bericht van je:



BloemBloem schreef:
Alleen die bakken, ja dat is ook wel een ding, hij is nogal kieskeurig, en ik zal eerlijk bekennen, wanneer die weer in de gang komt te staan ik ook, ben dus op zoek naar iets wat voor beiden ok is :)

Kieskeurig zijn is een luxe die je je kunt veroorloven als alles goed gaat, dit is even niet het moment om zelf kieskeurig te doen. Natuurlijk moet je nu ook weer de medische kant uitsluiten, maar daarnaast is er vrij makkelijke manier om te kijken of het aan de bak ligt. Koop minstens vier verschillende bakken erbij, waaronder in elk geval één samla-bak van 40x60 (of van een ander merk). Koop ook verschillende soorten grit (níet iets met geurtjes/babypoeder!) en laat echt los dat je de uitloop vervelend vindt. Prio 1 is namelijk kijken in hoeverre gedrag meespeelt. Zet beneden minstens drie bakken (in elk geval 1 in de gang en 1 in de huiskamer en dan nog ergens 1). Eén op de overloop erbij is ook goed.

En dan ga je kijken. Gaat hij op de bakken plassen (en misschien zelfs ook weer poepen)? Welke plek vindt hij fijn? Welke bak? Welk grit? Gewoon echt even helemaal uitpluizen wat de beste combinatie is. Daarna kun je afbouwen met je bakken als het goed gaat, totdat je twee bakken overhoudt die je op de plekken zet die híj het fijnst vindt en met het grit wat híj het fijnst vindt. Uitloop? Jammer, maar dat is een kleine prijs als hij zich hier beter op voelt en jij niet telkens met het gedoe van poep en urine zit.

Gaat het dan een tijdje helemaal goed? Dan kun je altijd nog kijken of je een ombouw kunt maken die aan jouw kieskeurigheid tegemoet komt :) .

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:21

pmarena schreef:
Even wat bakken betreft hè en dat vervelende grit dat stuift en door je hele huis gelopen wordt: ik heb hier nu een poos een PeeWee bak met de bijbehorende houtkorrels staan en dat is echt wel een verademing hoor vergeleken met die kleikorrels, ideaal zeg!

Hiervan lopen ze niks door het huis want de korrels vallen uit elkaar als ze nat worden, en dan valt het zaagsel door de gaatjes in de onderbak. En de intacte korrels zijn te groot om mee te nemen. En je verbruikt er inderdaad ook super weinig van :)

Ik heb er eentje die ze eruit jat om er mee te kunnen voetballen.. dus hier wel korrels buiten de bak :P

Maar die zijn wel ideaaaal

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:27

Ik heb altijd het idee dat die peewee niet makkelijk is met de ontlasting eruit scheppen.
Ik bedoel.. met grit valt het schone door het schepje heen..

Voor ts, ik zou een extra bak neerzetten, kijken of dat een oplossing is.

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:31

Je kan een startset ervan kopen en daar zit dan een schepje met grote ronde gaten bij waar de korrels doorheen vallen :)

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 12:41

Ladygiroc schreef:
Ik heb altijd het idee dat die peewee niet makkelijk is met de ontlasting eruit scheppen.
Ik bedoel.. met grit valt het schone door het schepje heen..

Voor ts, ik zou een extra bak neerzetten, kijken of dat een oplossing is.

Dat gebeurd bij de peewee ook. :) daar hebben ze andere schepjes voor. En de drollen zijn zo goed als korrel vrij en die wip je er zo uit. die paar extra korrels die je mee pakt boeien echt niet. Daarnaast al t losse van de urine komt onderin de bak en dat schud je zo leeg in de kliko. :)

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 15:50

Een drol heeft hier al tijden niet meer in de bak gelegen :+

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 15:57

BloemBloem schreef:
Een drol heeft hier al tijden niet meer in de bak gelegen :+

En wat als je die er wel stug in blijft leggen?

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 16:02

kiwiwitje schreef:
BloemBloem schreef:
Een drol heeft hier al tijden niet meer in de bak gelegen :+

En wat als je die er wel stug in blijft leggen?


Dan gaat hij er niet meer in, om te plassen, tenminste toen hij er nog
in plaste.

Maar even zonder dolle, ik heb gisterochtend 0830 uur een dikke plas voor zijn
bak kunnen schoonmaken, en ik heb nu nog nergens ook maar iets kunnen vinden
wat op urine zou lijken.

Echt ik sta voor een raadsel.....

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:09

En je weet in principe niet zeker nu dat er toch geen blaasontsteking bv is nu of dat de blaasgruis toch weer de kop op steekt? Anders zou ik dan toch zeker nog een keer laten checken bij de DA. Kan best dat daarin toch wat veranderd is weer, zeker omdat je zegt ook dat hij aan't mauwen is/vocaler is geworden. Dat zou toch kunnen duiden op lichamelijke klachten.

EDIT:
Ik zie dat je een DA gaat bellen. Hopelijk kan hij/zij je wat uitsluitsel geven ook

En mocht lichamelijk idd niks te vinden zijn, zou je een kattengedragstherapeut kunnen inschakelen bv.

En wat je voor nu nog kunt proberen is idd een andere bak proberen en misschien toch ook weer meer bakken gaan neerzetten verspreid in huis en kijken of dat helpt - zo niet, lijken lichamelijke klachten me dan toch het meest voor de hand liggend nu. Benieuwd wat de DA gaat zeggen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 22-09-20 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 16:10

Die bak staat allang niet meer op zolder, zijn bak staat in de gang beneden, daar waar hij voorkeur had.

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:12

BloemBloem schreef:
Die bak staat allang niet meer op zolder, zijn bak staat in de gang beneden, daar waar hij voorkeur had.



Ik had m'n bericht nog aangepast, maar bedoelde dus met name; misschien helpt het om toch weer meer bakken neer te zetten. Maar ik zou zelf nu eerst even kijken dat een DA uitsluitsel kan geven of er misschien toch lichamelijk niet meer aan de hand is momenteel - zeker omdat hij ook vocaler is geworden nu wat je zegt met mauwen. En anders eventueel als lichamelijk niks te vinden is, een therapeut inschakelen bv.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:46

een kat die niet op de bak gaat / wil heeft altijd een oorzaak. ze doen het echt niet om je te pesten. ( je zei dat je het zat was dat hij de dienst uit ging maken...) maar zo werkt het niet.
kijk eens naar een goede gedragsdeskundige, die ziet misschien dingen die jij niet ( meer) ziet of opmerkt.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 16:51

dingogirl schreef:
een kat die niet op de bak gaat / wil heeft altijd een oorzaak. ze doen het echt niet om je te pesten. ( je zei dat je het zat was dat hij de dienst uit ging maken...) maar zo werkt het niet.
kijk eens naar een goede gedragsdeskundige, die ziet misschien dingen die jij niet ( meer) ziet of opmerkt.


:+ je vergeet de smiley ...

Zo jammer!

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 16:57

BloemBloem schreef:
kiwiwitje schreef:

En wat als je die er wel stug in blijft leggen?


Dan gaat hij er niet meer in, om te plassen, tenminste toen hij er nog
in plaste.

Maar even zonder dolle, ik heb gisterochtend 0830 uur een dikke plas voor zijn
bak kunnen schoonmaken, en ik heb nu nog nergens ook maar iets kunnen vinden
wat op urine zou lijken.

Echt ik sta voor een raadsel.....


Heel eerlijk; het feit dat ie er niet meer in wil plassen als je er een drol inlegt, is voor mij nog meer een teken dat hij 2 bakken wil. 1 om in te plassen en 1 om in te poepen. Dat is heel normaal en katten hebben die behoefte nu eenmaal vaak, om dat gescheiden te doen.

Ik zou, naast een medische check up, echt investeren in een 2e bak en daar ruimte voor vrijmaken :j

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 17:00

Er staat inmiddels een tweede bak, maar feit is dat hij sinds gisterochtend al niet meer geplast heeft, of in ieder geval, ik heb nog nergens wat gevonden. Hij poept overigens ook in de tuin.

Hij is ook wel echt een "baasje" want overal, tenminste voor en achterdeur, in de tuin en bij zijn voorbak doet hij markeren dmv schrapen met zijn poten.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:09

Ah, een tweede bak staat er al, dat had ik even gemist.
Helemaal niet meer geplast is wel reden tot zorg inderdaad. Als dat echt al sinds gister is, is dat zelfs redelijke spoed. En een goede verklaring voor de issues.

(Al vind ik hem overigens geen "baasje" omdat hij schraapt met zijn poten :o , dat is gewoon natuurlijk gedrag :) )

cursebreaker

Berichten: 11459
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:13

Had je al een afspraak staan met de DA idd? Ik las wel dat je een afspraak wilde gaan maken, maar misschien dat ik er overheen gelezen heb. Want ik zou idd die checkup ook niet te lang meer laten wachten als ik kijk naar de symptomen verder welke je omschrijft. Het niet plassen icm mauwen kan echt teken zijn dat er toch lichamelijk wel iets aan de hand is en als het blaas of niergerelateerd is wil je daar idd liever nog geen dag langer meer mee wachten. Better safe than sorry denk ik dan, wat Simone idd ook aangeeft.