Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 17:29

Dan denk ik ook dat ie 2 aparte bakken wil. T is altijd lastig. Ik had eerst 3 kattenbakken voor 3 katten en uiteindelijk gaan ze allemaal op dezelfde dus heb ik er nog 2 staan. 1 voor nood als ze de andere te vies vinden. Want ja 3 katten op 1 bak kan binnen een dag vies zijn.

Bandaloe
Berichten: 192
Geregistreerd: 30-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:01

Schrapen/krabben met de poten is typisch onderdeel van een plasritueel en niet voor markeren. Zou je kat eerst medisch verder laten onderzoeken voor het te gooien op een gedragsprobleem.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 18:04

Bandaloe schreef:
Schrapen/krabben met de poten is typisch onderdeel van een plasritueel en niet voor markeren. Zou je kat eerst medisch verder laten onderzoeken voor het te gooien op een gedragsprobleem.


Plasritueel? Hij schraapt echt als een malle, ook als hij wel in zijn bak plast.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:08

BloemBloem schreef:
Bandaloe schreef:
Schrapen/krabben met de poten is typisch onderdeel van een plasritueel en niet voor markeren. Zou je kat eerst medisch verder laten onderzoeken voor het te gooien op een gedragsprobleem.


Plasritueel? Hij schraapt echt als een malle, ook als hij wel in zijn bak plast.


Doet mijn poes ook en dat is heel normaal gedrag :j

Maar had je al contact gehad met een DA? Weetniet of je over de vraag heen gelezen had? Ik zou idd medisch eerst uitsluiten en dan op zoek naar een therapeut want het aantal bakken lijkt het probleem idd niet op te lossen.

Anoniem

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 20:21

Het kan zijn idd dat hij de bak juist op zolder met pijn associeert. Wat je ook nog eens zou kunnen proberen is andere vulling zoals houtkorrels. En als hij beter op de bak gaat als de bak ergens anders staat, dan zit er niks anders op. Het blijft wel een kat he ;).

MonaLieske

Berichten: 1519
Geregistreerd: 01-08-08

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 00:01

Een kater met een blaasgruisverleden die twee dagen niet geplast heeft? Dat kan een verstopte plasbuis betekenen en dat kan tot zeer ernstige problemen en zelfs overlijden leiden. Bel met SPOED de dierenarts als hij nog steeds niet geplast heeft.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 10:32

MonaLieske schreef:
Een kater met een blaasgruisverleden die twee dagen niet geplast heeft? Dat kan een verstopte plasbuis betekenen en dat kan tot zeer ernstige problemen en zelfs overlijden leiden. Bel met SPOED de dierenarts als hij nog steeds niet geplast heeft.


Ik laat mijn dier echt geen gevaar lopen. DA is op de hoogte van alles, maandagavond terug.

Hij plast inmiddels overigens hoor, nu in de badkamer (?)

Morgenavond wil ik hem echt binnenste buiten laten keren. Wat moet ik echt niet vergeten.

Urine en bloed wil ik laten checken ook voor zn nierwaardes etc. Maar hoe kan ik die darmen laten testen?

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 10:32

O en er staan drie verschillende kattenbakken ook met verschillende instaphoogtes en alle drie met ander grit.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 17:48

Heb dit topic even nodig om mijn geheugen op te frissen.

Laatste urine en bloed onderzoek kwam niets naar voren.

Helaas is het weer begonnen, zo plast hij weken op de bak, en zo weigert hij,
poepen doet hij al die tijd al niet meer in de bak.

Volgende week maandag weer naar de DA, dat was de eerste plek :oo

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:51

Is er iets wat anders is in die weken dat hij ineens niet meer op de bak plast? Stress van bv een buurtkat voor je raam oid?

Verder; heeft hij voorkeur voor 1 bak/grit? Zoja, alle bakken iig met dat grit vullen. Ze poepen en plassen liefst op verschillende bakken, maar als hij grit van ene bak niet fijn vindt, kan ie er buiten gaan poepen.

Edit: waar plast hij? Ik meen gelezen te hebben dat hij bij de voordeur wilde poepen? Het kan best namelijk dat er een irritante (voor hem) buurtkat is die daar rondloopt of evt zelfs in jullie tuin plast.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 17:56

SimoneeM schreef:
Is er iets wat anders is in die weken dat hij ineens niet meer op de bak plast? Stress van bv een buurtkat voor je raam oid?

Verder; heeft hij voorkeur voor 1 bak/grit? Zoja, alle bakken iig met dat grit vullen. Ze poepen en plassen liefst op verschillende bakken, maar als hij grit van ene bak niet fijn vindt, kan ie er buiten gaan poepen.

Edit: waar plast hij? Ik meen gelezen te hebben dat hij bij de voordeur wilde poepen? Het kan best namelijk dat er een irritante (voor hem) buurtkat is die daar rondloopt of evt zelfs in jullie tuin plast.


Ja hij plast zowel op zolder als in de bak die in de gang staat.

Hij plast bij de voordeur op de mat, en hij poept inmiddels op mijn bank .....

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 17:58

Als verdere aanvuling, wij zijn net een weekend naar Texel geweest en hij
was in het kattenpension, ze hebben hem daar goed in de gaten gehouden, maar daar
deed hij ook wel eens een plas naast de bak. Poepen deed hij daar ook niet in de bak maar
ernaast.

En als hij buiten zn bak wat doet, dan betrap ik hem er toch vaak op dat hij het op zachte ondergronden doet.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:01

Hmm, lastig.
Ik zit dan toch ook aan pijn te denken. Hoe oud was ook alweer? Kan er geen sprake zijn van artrose? Misschien dat hij zich in zachte ondergrond goed kan “vasthouden” met zijn nagels? Grit kan wel eens wat wiebelig staan. Zeker bij poepen moeten ze best wel in een lastige houding.

Als hij al ietsje ouder wordt (zeg 7+), zou het zomaar kunnen. Je kunt dan allicht een supplement proberen zoals Feli-Syn. Maar
goed, het blijft gokken hoor.

Maar plassen bij de voordeur blijft wel een signaal voor evt een andere kat bij je voordeur. Misschien daar eens mandarijnenschilletjes oid leggen, om andere katten weg te houden? Baadt het niet dan schaadt het niet :D

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-20 18:04

SimoneeM schreef:
Hmm, lastig.
Ik zit dan toch ook aan pijn te denken. Hoe oud was ook alweer? Kan er geen sprake zijn van artrose? Misschien dat hij zich in zachte ondergrond goed kan “vasthouden” met zijn nagels? Grit kan wel eens wat wiebelig staan. Zeker bij poepen moeten ze best wel in een lastige houding.

Als hij al ietsje ouder wordt (zeg 7+), zou het zomaar kunnen. Je kunt dan allicht een supplement proberen zoals Feli-Syn. Maar
goed, het blijft gokken hoor.

Maar plassen bij de voordeur blijft wel een signaal voor evt een andere kat bij je voordeur. Misschien daar eens mandarijnenschilletjes oid leggen, om andere katten weg te houden? Baadt het niet dan schaadt het niet :D


Ben allang blij dat je met mij mee wilt denken, ik vind het zo vreselijk naar
dat ik het niet kan ontdekken.

Hij wordt in mei 7 :)

Volgende week maandag wil ik sowieso een punctie van zijn blaas, heb jij nog andere tips die ik zeker met de DA moet bespreken. De artrose neem ik ook mee.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kattengedrag | Kat weigert kattenbak op oude plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 18:16

Blaaspunctie is nooit weg in deze gevallen. Zou idd ook naar pijn kijken, vooral vanwege dat poepen buiten de bak. Verder vind ik het ook een lastige. Als er medisch niets uitkomt, eventueel een gedragsdeskundige mee laten kijken?

Succes iig! Niet fijn dit soort issues.