Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 23:05

De afgelopen maanden is er volgens mij een record aan dieren geadopteerd. Mensen betalen bakken geld om een hond of kat in huis te halen terwijl ze zich alleen voelen.

Maar dan.. Over enkele maanden gaan we hopelijk allemaal weer naar de zaak en op vakantie. Hoe gaat het dan zijn voor de "om niet alleen te zijn" viervoeters? Ik maak me behoorlijk zorgen om de diertjes. Nu is het leuk om een puppy of kitten te adopteren. Maar als je straks weer naar kantoor moet zit je er mee. Dan heeft het nog steeds aandacht nodig en moet je er voor zorgen. Maar ja.. Je schema laat dat niet meer zomaar toe. Dan moet je ineens je leven gaan aanpassen terwijl je juist zo snakt naar die vrijheid.

Broodfokkers lachen zich vast dood op het moment, want die verdienen 3 dubbel -O-

En dan? Is dit iets waar asiels alvast rekening mee houden? Op Bokt zijn er vast mensen die er meer weet van hebben die mij (hopelijk) gerust kunnen stellen :D

Detroit
Berichten: 2675
Geregistreerd: 16-08-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:11

Intressante vraag. Is inderdaad een sneu,maar niet ondenkbaar scenario Ik volg even.

Ik hoop/ga er vanuit dat echt goede fokkers wel goed doorvragen naar de reden. Wij halen over een paar weken ook een puppy, maar waren zelf al in de zomer van 2019 bij de fokker geweest.

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:19

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte toen ik het zag. Leuk, maar zometeen dan? Heb het nu al met ze te doen, al die dieren die nu alle aandacht krijgen en straks weer op marktplaats staan of in een soort 'moetje' veranderen. Zal vast niet voor alle dieren gelden, maar wel veel...

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:27

Grappig, ik moet er persoonlijk niet aan denken om nog meer drukte in huis te halen, nu scholen dicht zijn en je moet thuis werken. Genoeg karaktertjes in ons huishouden op moment haha.
Maar ik begrijp hoe sommigen die stap wel zetten. Ik hoop dat dat goed gaat straks...

Arethe
Berichten: 2561
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:29

Dit is ook iets wat door mijn hoofd spookte toen ik dit hoorde. Wij zouden (al langere tijd) ook een hond willen, wij wachten nu bewust. Misschien dat we juist als de asiels voller raker een hond een mooi plekje kunnen geven.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:34

Ik fok binnenkort mijn eerste nestje kittens (jarenlange voorbereidingen en begeleiding van fokkers die al 30 jaar fokken) maar zelfs ik heb al vragen gekregen wanneer de kittens komen en of dat niet sneller kan.

De fokkers die mij begeleiden fokken zelf al Ruim 30 jaar. En ze hebben nu ook opeens veel meer aanvragen.

Ik zal straks echt wel grondig gaan kijken waar mijn kittens terecht gaan komen. Ik ga ze ook zelf weg brengen. Bevalt het me niet dan gaan ze mee naar huis.

Maar ik snap en deel je bezorgdheid. Hoor van heel veel fokkers dat ze echt de meest vreemde vragen krijgen.
Of ze voor weinig een kitten willen verkopen.
Of ze kittens niet eerder (week 7 of zo) mee kunnen nemen.

Gelukkig trappen ze er niet in maar soms worden mensen we heel onbeschoft.

speurneusc

Berichten: 5372
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:50

die worden nog sneller weggedaan als dat ze opgehaald zijn, zeker nu de praatjes van die schouten er op gaan wijzen dat ze besmet zijn, dan gaat het nog harder

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/c ... ~a3813883/

en het leuke is, de bulldog is ingeslapen vanwege longproblemen... en had antistoffen dus zou die het gehad hebben. (dat bulldoggen vaker longproblemen hebben word even weggelaten, vast voor het effect) Maar wie leest het tot daar, iedereen leest de kop dus weg met de dieren.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:57

ik heb de eerste pups die al weer net zo hard na een paar weken weg moeten al weer op marktplaats zien staan...ze zijn overigens ook binnen een paar uur al weer weg.
Vorige week zelfs een pupje van nog maar 7 weken; er van uitgaande dat je het toch op zn minst een week het hebt vol kunnen houden, dan zou dat diertje al met 6 weken bij de moeder zijn weggeplukt.

Ik houd het toevallig nu in de gaten, omdat we zelf zo langzaam aan rustig op zoek zijn naar een hond....nee, niet vanwege corona...had altijd al een hond. Helaas de laatste in oktober overleden en wil nu toch wel weer een hond.
Prijzen vliegen bij sommigen ook echt tot fantasiehoogte. Kwam zelf een kruising tussen 4 rassen tegen ( allemaal van die kleine gezelschapshondjes); gewoon even 1250 vragen; voor een vuilnisbakkie...om het even cru te zeggen.

krankzinnig gewoon.

Zei al tegen mn vriend; denk dat over een maand, anderhalf heel veel van al die pupjes, die nu als warme broodjes de deur uitvliegen, weer op marktplaats staan.


maar ja; we komen er zo langzaam aan wel achter dat het nu duidelijk een rottijd is om een hondje te kiezen. Want je knippert met je ogen en het hele nestje staat al op gereserveerd.......en ik wil toch echt eerst met de pupjes kennis maken voor ik er over denk er een te reserveren. Maar daar krijg je eigenlijk de kans niet eens voor.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 16-05-20 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:03

Ja de broodfokkers profiteren hier wel van, zullen vast genoeg advertenties van ze op marktplaats staan. De goede rashonden fokkers trappen niet in die onzin en zorgen er wel voor dat de pups bij de juiste baasjes terecht komen. De meeste hebben sowieso ook een wachtlijst. Asiels zullen vast het wel drukker krijgen. Maar een deel is denk ik ook wel mensen die al langere tijd een hond willen en nu de tijd hebben om eraan te beginnen, meer tijd voor training, leren alleen te zijn enz..

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:08

Ja idd al een paar broodfokkers langs zien komen...eentje die echt weet ik hoe veel rassen aanbied...bijna allemaal ook de foto's genomen voor het zelfde bloemperkje + bijna identieke advertentietekst.
Ik ben bij ras nummer 9 gestopt met tellen, maar kwam diegene later nog een paar keer tegen met weer nesten van andere rassen....gok zo bij elkaar toch zeker een stuk of 13 verschillende....minstens
Allemaal in huis opgegroeid en heel sociaal....ja ja; das dan wel een heel groot huis...en gewend aan kinderen...weet niet hoeveel kinderen die persoon heeft, maar die kids hebben een dagtaak aan pups entertainen :+

dan weet je eigenlijk wel genoeg


diezelfde persoon had ook nog een aantal advertenties onder een andere naam ( vrijwel dezelfde naam trouwens) met andere plaatsnaam, maar is zeker weten dezelfde; pups op die foto's stonden voor hetzelfde bloemperkje en de teksten bij de advertenties waren identiek als van die andere adverteerder



van dat soort aanbieders moet je echt ver weg blijven.

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:16

Dit vragen wij ons thuis inderdaad ook af! Wij willen hoogs waarschijnlijk ook weer een hondje. De reden dat wij er nog niet 100% over uit zijn is omdat wij een ontzettende nare ervaring hebben gehad in januari met het inslapen van ons vriendinnetje... En helaas met onze vorige hond ook al.

Wij kijken wel rustig rond op sites voor adoptiehonden maar wij hebben het hier ook over gehad, wat gaat er gebeuren na de Corona, als de mensen weer veel van huis zijn?
Mochten wij weer een hondje nemen dan wordt het waarschijnlijk na de corona omdat wij nog niks tegen zijn gekomen wat bij ons lijkt te passen. Normaal ga je natuurlijk een stuk makkelijker naar een asiel toe om de honden te ontmoeten en te kijken wat klikt, nu gaat dit minder makkelijk en kunnen wij vanaf een foto niet bepalen of een hond bij ons past ja of nee.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 00:39

Ja, toch lastig he? Ben blij om hier te lezen dat er verschillende mensen zijn die dit meenemen in hun beslissing te adopteren/fokken.

Ik heb zelf nu 2 katten in huis (tijdelijk, omdat het baasje in het ziekenhuis is) en kreeg van de week de vraag: "Wat als alles fout gaat?" Voor mij ook even moeilijk. Het oudje (inmiddels 15) blijft sowieso bij mij. Het jonkie (bijna 1) zou ik ook graag houden, maar als een van de kinderen van het baasje hem wil zou ik daar vrede mee hebben. Hij past zich makkelijk aan.

Ik heb zelf geen katten omdat ik er eigenlijk geen tijd voor heb (daarom de tijdelijke oppassituatie), maar zou wel mijn leven willen aanpassen in het ergste geval. Heb van mijn buren al support gekregen dat ze de zorgtaak graag op zich nemen mocht ik moeten reizen voor werk :D

Maar goed. Ik ga er niet van uit. Vind het moeilijk. Als de asielen straks overspoelen.. tsja.. Dan vraag ik me af of ik mezelf in kan houden om een bejaarde op te halen die maar weinig kans heeft.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:45

Goh, wij zoeken nu ook juist een kat, twee zelfs O:) maar heeft niets met corona te maken, is echt een bewuste keuze. Maar zelfs onder de raskatten merk ik een zeer snelle verkoop, hele ongeboren nesten zijn gereserveerd. Ook advertenties tegengekomen met katjes die perfect in orde zijn met alles, alle testen, stamboom, etc. Voor slechts 400 euro terwijl de marktwaarde rond de 1000-1500 euro ligt. Ik vraag mij dan wel af hoe dat kan? Kan bij broodfok ook alle papier en testen in orde zijn voor die prijs?

Verder weet ik het niet, ik hoop dat iedereen goed nadenkt over de aanschaf van een dier. En verder blijf ik plaatselijke asiels en opvangs naar maandelijkse gewoonte sponsoren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:49

Wat? 1500 euro de marktwaarde van een kat? Wow.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 06:19

Poekkie schreef:
Goh, wij zoeken nu ook juist een kat, twee zelfs O:) maar heeft niets met corona te maken, is echt een bewuste keuze. Maar zelfs onder de raskatten merk ik een zeer snelle verkoop, hele ongeboren nesten zijn gereserveerd. Ook advertenties tegengekomen met katjes die perfect in orde zijn met alles, alle testen, stamboom, etc. Voor slechts 400 euro terwijl de marktwaarde rond de 1000-1500 euro ligt. Ik vraag mij dan wel af hoe dat kan? Kan bij broodfok ook alle papier en testen in orde zijn voor die prijs?

Verder weet ik het niet, ik hoop dat iedereen goed nadenkt over de aanschaf van een dier. En verder blijf ik plaatselijke asiels en opvangs naar maandelijkse gewoonte sponsoren.

Bij goede fokkers zijn die wachtlijsten echt normaal dat alles besproken is voor het geboren is. Ik fok zelf border collies en ik ben oh zo blij dat mijn wachtlijst al vol was voor Corona starten. Ik heb iemand die al meer dan een jaar wacht en de laatste heb ik een maand of 2 geleden aangenomen. Toen heb ik de lijst dicht gegooid om geen mensen te hoeveel teller stellen (5 mensen op de lijst). Mijn nest is pas eind dit jaar. Maar ook ik heb hier al verschillende Corona impuls aanvragen gehad. De meeste filter je er makkelijk uit doordat ik pas eind van het jaar pups heb. De enkeling die daar nog op wilde wachten merkte je aan de manier van over een hond praten dat die gewoon echt niet wist wat enz border in huis inhield.
Dus als je bij een fokker een ras kat wil kan ik me voorstellen dat je je net zoals bij honden gewoon op een wachtlijst moet laten plaatsen.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:13

Ik heb zelf niet echt een wachtlijst. Maar vanuit mijn vrienden zijn er wel een paar mensen die eventueel bij mij een kitten kunnen kopen. Die mensen staan daar op de wachtlijst maar ik heb heel bewust nog nergens gezet dat ze kunnen reserveren of op een wachtlijst kunnen komen.

Omdat dit mijn eerste nest is wil ik dat allemaal rustig aan op mijn gemak doen. En mochten we toch een lockdown gaan krijgen nog dan blijven de kittens voorlopig gewoon. (Gaan we niet van uit)
Ik vind de prijzen ook echt absurd. Ook veel mensen die dan een advertentie zetten abessijn x ragdoll raskittens te koop. Sorry maar als je 2 rassen kruist zijn de kittens geen raskatten meer. En daar rustig €400-500 euro voor vragen.

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:18

Ik heb wel een pupje aangeschaft "voor de eenzaamheid", heeft alleen niets met corona van doen: volgende maand heb ik dit "pupje" alweer 2 jaar!

Beste keuze ever. Skip is echt mijn maatje en ik zit weer zonder werk, na in januari 6 weken gewerkt te hebben. dat gaat met de recessie na corona ben ik bang niet snel veranderen.

Skip heeft mij bijna 24 uur per dag om zich heen, lekker voor hem en ook voor mij geen straf.

Ik ben inderdaad wel bang voor straks na corona voor alle diertjes die dan weer op straat geschopt gaan worden |(

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:52

Hoewel er denk ik inderdaad een groep zal zijn die hun dieren weer weg doet, is het voor een hoop mensen die al langere tijd een hond of kat willen maar geen 4-8 weken vrij konden nemen om hem te laten wennen en een stuk opvoeden nu eindelijk wel een optie. Het zou dus zo maar kunnen dat vrij veel dieren alsnog goed op hun plek zijn gekomen.

anjali
Berichten: 15075
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:12

Ik had er ook even over gedacht er een te zoeken omdat ik nu naar veel sociale contacten niet heen kan. Maar toch maar niet gedaan omdat het dan puur uit egoisme zou zijn en als straks het normale leven weer opgepakt kan worden zou hij\zij best veel alleen zijn. Ik heb me wel eens aangeboden voor noodopvang van een kat van een overleden vriendin,maar die is door een familielid meegenomen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:23

Dat is het nadeel van leven in een wegwerpmaatschappij, en dieren als objecten classificeren. Ergens moeite voor doen bestaat niet meer en dieren worden in een impuls aangeschaft, om er vervolgens achter te komen dat het nog niet zindelijk is, bang is de eerste week in een nieuw huis, etc. Dan is de lol er direct af en wordt het beest op straat geschopt. Dat gaat al heel lang zo, alleen nu komt er nog bij dat veel mensen nu eventjes tijd hebben voor een tijdelijk/wegwerp huisdier. :\ Ik snap die mentaliteit niet, maar blijkbaar heel veel mensen wel.. :\

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:29

antje_vip schreef:
Dat is het nadeel van leven in een wegwerpmaatschappij, en dieren als objecten classificeren. Ergens moeite voor doen bestaat niet meer en dieren worden in een impuls aangeschaft, om er vervolgens achter te komen dat het nog niet zindelijk is, bang is de eerste week in een nieuw huis, etc. Dan is de lol er direct af en wordt het beest op straat geschopt. Dat gaat al heel lang zo, alleen nu komt er nog bij dat veel mensen nu eventjes tijd hebben voor een tijdelijk/wegwerp huisdier. : Ik snap die mentaliteit niet, maar blijkbaar heel veel mensen wel.. :


Ik snap die negatieve kijk op de mensheid dan weer niet zo en ga met Mizora mee.

Mizora schreef:
Hoewel er denk ik inderdaad een groep zal zijn die hun dieren weer weg doet, is het voor een hoop mensen die al langere tijd een hond of kat willen maar geen 4-8 weken vrij konden nemen om hem te laten wennen en een stuk opvoeden nu eindelijk wel een optie. Het zou dus zo maar kunnen dat vrij veel dieren alsnog goed op hun plek zijn gekomen.

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:41

Tja, het asiel waar ik werk is ook aardig leeg op het moment. Zijn nog geen handjevol dieren waar we anders deze periode aardig vol zitten.Ik hoop maar dat al deze diertjes een blijvend goed tehuis hebben (we proberen altijd wel goed te screenen door naar een normale dagindeling te vragen enzo, hoe je week er ongeveer uit ziet en hoe zo'n diertje erin past. Maar dat is niet feilloos, natuurlijk, dus ik vrees dat we er wel een aantal terug gaan krijgen onder het mom van "het ging niet met de kinderen", "toch een allergie ontwikkelt", "de klik is er toch niet", etc.

En ik geef toe: ik heb drie weken geleden ook een katje uit ons asiel mee naar huis genomen. Maar het verschil is dat ik sowieso al een kat wilde. Ze was er toch wel gekomen, alleen nu was het uitgelezen moment omdat ik veel thuis ben om haar te laten wennen. Dat is een overweging die ik gemaakt heb, maar ze is sowieso een blijvertje. Dier wat er hier in komt gaat er niet meer uit.

Warboel
Berichten: 14681
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 11:57

Ik vind het ook een ding hoor :j

Volgende week halen wij ons pupje op. Nestje stond al een jaar ofzo gepland. Pupje is 10 weken als we haar ophalen.

Veel mensen zeggen ook tegen me: “oh wat fijn nu in deze corona tijd!” Maar zo zie ik het zelf helemaal niet. Enige voordeel is dat m’n vriend niet naar z’n werk hoeft dus we geen oppas hoeven te regelen. Overigens is die oppas al een jaar geleden geregeld, dus ook als we straks beide weer werken (ik 32, maar ben voorlopig nog aan het reintegreren en werk nu 6 uur per week :+ en m’n vriend werkt onregelmatig, dus soms 3 en soms 5 dagen maar vaak maar een paar uurtjes overlap met mijn uren) is dat gewoon goed geregeld. Overigens is het doel om onze pup als assistentiehond op te gaan leiden dus dan gaat ze gewoon met mij mee, maar dat is pas voor als ze wat ouder is natuurlijk.

Een dier hoort gewoon geen impulsaankoop te zijn. Wij zijn echt al tijden aan het voorbereiden, hebben vorig jaar zelfs 4 maanden een logeerhond gehad vanwege vervelende omstandigheden bij het baasje en dat ging ook prima met oppas en dergelijke. Voordeel van een honden uitlaatservice als buurvrouw _O-

Vind het ook mega sneu voor de dieren die die impuls aankoop zijn, waar straks veel mee gesleept gaat worden naar het asiel of die echt mega veel alleen komen te zitten :\ vind het ook echt zorgelijk dat mensen het oké vinden om hun pups maar bij broodfokkers te halen. Super egoïstisch richting het dier.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:03

Ik vind het zo erg...ik zie nu alweer de beelden voor me van aan de boom geknupte honden en katten die gewoon naar buiten worden geschopt :(

Het enige is dat we voorlopig nog wel in deze situatie blijven. Ook het thuiswerken schijnt toch wel doorgetrokken te gaan worden. Dat kan voor een aantal beestjes de redding zijn. En dan maar hopen dat als mensen een dier al wat langer hebben, ze er geen afstand meer van willen doen om emotionele redenen. Maar ja, er zullen straks weer genoeg dieren het huis moeten verlaten ben ik bang...tegen die tijd maar eens kijken voor een 2e hondje :)

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:09

Er was toevallig een paar weken geleden iets op het nieuws over dit onderwerp. Sommige asiels zijn nu extra streng over het adopteren van dieren, en vragen ook door over hoe de situatie is als de Coronacrisis straks over is en mensen weer aan het werk gaan.

Het is natuurlijk hartstikke goed dat de dieren geadopteerd worden (praat ik over de asiel dieren, niet over broodfokkers), maar het is niet de bedoeling dat ze straks weer terug worden gebracht.