Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:13

Als ik het alleen voor honden bekijk is deze periode ook helemaal niet handig om een pup te hebben, je kunt er helemaal niks mee. Niet bevorderlijk voor je hons.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:02

nienmoon schreef:
Tja, het asiel waar ik werk is ook aardig leeg op het moment. Zijn nog geen handjevol dieren waar we anders deze periode aardig vol zitten.



zijn nu ook geen vakantiereizen dat scheelt ook

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:49

Qerty schreef:
antje_vip schreef:
Dat is het nadeel van leven in een wegwerpmaatschappij, en dieren als objecten classificeren. Ergens moeite voor doen bestaat niet meer en dieren worden in een impuls aangeschaft, om er vervolgens achter te komen dat het nog niet zindelijk is, bang is de eerste week in een nieuw huis, etc. Dan is de lol er direct af en wordt het beest op straat geschopt. Dat gaat al heel lang zo, alleen nu komt er nog bij dat veel mensen nu eventjes tijd hebben voor een tijdelijk/wegwerp huisdier. : Ik snap die mentaliteit niet, maar blijkbaar heel veel mensen wel.. :


Ik snap die negatieve kijk op de mensheid dan weer niet zo en ga met Mizora mee.


Misschien komt het omdat ik bij een dierenasiel werk, en alle verhalen mee krijg.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 14:52

Dit is ook iets waar ik me heel veel zorgen over maken en vrees het ergste voor het lot van die diertjes...

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:05

Ik sta nu bijna een jaar op de lijst van de fokker voor een herplaatser (wil bewust geen pup), maar ook zij wordt overstelpt met mailtjes of er binnen korte termijn een nestje beschikbaar is (alle nestjes zijn al verzegd). Mensen bieden zelfs 400-500 euro meer dan de vraagprijs om haar ''om te kopen''. De echte liefhebbers wachten wel, ook tot het einde van het jaar. Of je moet geluk hebben op dit moment.
Ik ben inderdaad ook bang dat de asiels straks weer vol zitten als Nederland weer wat op gang komt.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:17

antje_vip schreef:
Misschien komt het omdat ik bij een dierenasiel werk, en alle verhalen mee krijg.


In Nederland loopt het aantal asieldieren al 10 jaar stevig terug, hebben we een ernstig tekort aan asieldieren en is de groep lastig te plaatsen dieren voornamelijk nog pitbullachtigen, pittige herders, poolhonden en dieren met heftige gedragsproblemen. Wij importeren meer asielhonden uit het buitenland dan dat er in Nederland honden naar het asiel gebracht worden (excl. gevonden en weer opgehaald door de eigenaar) en vrijwel alle honden in Nederland worden binnen 3 maanden geplaatst, zelfs de lastige honden. Terwijl gemakkelijke honden vaak binnen 2 weken weg zijn, zelfs voor het Corona-tijdperk.

Een vol asiel heeft tegenwoordig vaak maar 10-12 honden zitten, terwijl een vol asiel in landen zoals Spanje, Roemenië en de VS het vaak heeft over 100 tot 300 honden. Er zijn ook in Nederland absoluut mensen die de dieren zijn als wegwerpartikelen, maar dat percentage is ontzettend veel kleiner geworden de afgelopen 50 jaar (cijfermatig en verhaalgericht bekeken) en veelal zijn dat tegenwoordig "veelplegers" die de meeste asieldieren veroorzaken. Mensen waarbij het steeds niet lukt en toch weer na een paar weken/maanden een nieuwe nemen.

Er wordt in Nederland jaarlijks nog geen 5% van de honden herplaatst, katten heb ik geen concrete cijfers van paraat, dat betekent dat het dus in 95% van de gevallen gewoon goed gaat. En een flink deel van de herplaatsingen hebben goede redenen. Dat kan gaan van op straat terecht komen tot ernstig ziek of sterfte tot door een scheiding fulltime moeten gaan werken terwijl de hond dat niet kan tot werkelijk een gevaar voor de kinderen of andere dieren in huis vormen (nee, altijd gescheiden worden is ook geen leven, liever tijdelijk in de kennel tot een nieuwe eigenaar dan de rest van zijn leven in de kennel maar dan bij de eerste eigenaar) tot ernstige stress tussen de aanwezige dieren, ook zonder gevaar (want altijd gestresst zijn is ook uiterst slecht voor het welzijn, zelfs zonder fysieke schade).

Soms is het zo dat mensen een simpelere reden willen opgeven omdat ze zich schamen voor de echte reden. Of dat nu is omdat ze het niet voor elkaar krijgen de kinderen de hond met rust te laten, of omdat ze de voer- en dierenkosten niet meer op kunnen brengen, of omdat ze blijken het gewoon echt niet te trekken om een hond te hebben en er overspannen van raken (nee, dat valt niet altijd vooraf in de schatten), of omdat ze echt niet kunnen bieden wat de hond nodig heeft (ja, veelal een verkeerde keuze bij het ras, maar vaak komt het goed en soms ook niet. Als je opgegroeid ben met een hond die 3x per dag 5 minuten uit wordt gelaten en verder voegt de hond simpelweg in huis zonder sloopgedrag, je eigen hond blijkt aan 2x 30 minuten nog niet voldoende te hebben, dan is dat best een hele andere koek en kan dat toch niet altijd geïntegreerd worden).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 16-05-20 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 15:47

Plaats in overvloed in de dagopvang dus breng allemaal maar.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 17:54

xxCYNNxx schreef:
Ja idd al een paar broodfokkers langs zien komen...eentje die echt weet ik hoe veel rassen aanbied...bijna allemaal ook de foto's genomen voor het zelfde bloemperkje + bijna identieke advertentietekst.
Ik ben bij ras nummer 9 gestopt met tellen, maar kwam diegene later nog een paar keer tegen met weer nesten van andere rassen....gok zo bij elkaar toch zeker een stuk of 13 verschillende....minstens
Allemaal in huis opgegroeid en heel sociaal....ja ja; das dan wel een heel groot huis...en gewend aan kinderen...weet niet hoeveel kinderen die persoon heeft, maar die kids hebben een dagtaak aan pups entertainen :+

dan weet je eigenlijk wel genoeg


diezelfde persoon had ook nog een aantal advertenties onder een andere naam ( vrijwel dezelfde naam trouwens) met andere plaatsnaam, maar is zeker weten dezelfde; pups op die foto's stonden voor hetzelfde bloemperkje en de teksten bij de advertenties waren identiek als van die andere adverteerder



van dat soort aanbieders moet je echt ver weg blijven.

Die heeft er al maanden meer dan 35 rassen opstaan.. ze kunnen ook thuisbezorgd worden.. en per direct weg.

Ook wij krijgen een pup. Het heeft indirect wel met corona te maken moet ik zeggen. Ik ben nu 5 jaar hondloos en mis het elke dag. Nog nooit zo lang geen hond gehad..
Door corona werk ik de komende periode meer thuis.. dat geeft mij de mogelijkheid een pup zindelijk te maken. Als dat gelukt is mag hij 2 dagen mee naar mijn vriend zijn werk als ik er ook niet ben. Ook zijn wij door corona weer gaan nadenken.. waar genoten wij nou echt van thuis? Ja dat was toch ook de hond! Na het verlies van de vorige was ik zo kapot.. maar er is nu weer plek in hart voor een nieuw hondje!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 16-05-20 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:01

nou ja; dat zei ik dus al; ben op een gegeven moment gestopt met tellen, want het waren er al zoveel.
Sowieso; beetje fokker richt zich op 1 ras....dus als iemand tig rassen aanbied dan weet je echt wel genoeg; broodfokker

maar 35...dat is toch echt belachelijk veel......dat hier geen wet tegen is...en instanties die dit soort lieden opspeuren

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:04

speurneusc schreef:
die worden nog sneller weggedaan als dat ze opgehaald zijn, zeker nu de praatjes van die schouten er op gaan wijzen dat ze besmet zijn, dan gaat het nog harder

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/c ... ~a3813883/

en het leuke is, de bulldog is ingeslapen vanwege longproblemen... en had antistoffen dus zou die het gehad hebben. (dat bulldoggen vaker longproblemen hebben word even weggelaten, vast voor het effect) Maar wie leest het tot daar, iedereen leest de kop dus weg met de dieren.


Owh ze hebben antistoffen... ik had het vanochtend al gelezen van ze zijn ziek maar idd staat het zo alsof ze het hebben en de hond daarom ingeslapen is.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:18

KimD schreef:
Als ik het alleen voor honden bekijk is deze periode ook helemaal niet handig om een pup te hebben, je kunt er helemaal niks mee. Niet bevorderlijk voor je hons.

Ligt er aan wat je ermee wil denk ik!
Ik kan gewoon naar het bos, hij kan mee onze dochter van school halen.. starten met cursus, uitlaten op een mega groot, omheind hondenuitlaatveld hier in de buurt.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:28

Heb niet alles gelezen.
Wij hebben 5 weken geleden een pup in huis gehaald. Mijn vriendwerkt nog tot september thuism ik werk 3 dagen per week op 1.5km van thuis.
Wij zijn nu al bezig om hem te leren dat wij er niet altijd zijn. B.v ga ik naar boven de was doen of een 5 min. Wandeling met mijn dochter terwijl de hondjes alleen moeten blijven. Dit gaan wij rustig aan opbouwen. Mijn vriend gaat dan ook op de duur boven werken en de hondjes blijven alleen in de woonkamer etc. Zodra mijn vriend weer naar kantoor moet kan ik in minn lunchpauze naar huis om een wandelijng met de hondjes te maken.
Ik vind dat wij dit best goed doordacht hebben en goed op weg zijn en denk okk dat er wel een aantal mensen ook zo werken.

Helaas gaat dit natuurlijk niet voor iedereen op en vrees ik dat er volgend jaar/over een paar maanden veel dieren in het asiel belanden.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:32

Patty14 schreef:
Er was toevallig een paar weken geleden iets op het nieuws over dit onderwerp. Sommige asiels zijn nu extra streng over het adopteren van dieren, en vragen ook door over hoe de situatie is als de Coronacrisis straks over is en mensen weer aan het werk gaan.

Het is natuurlijk hartstikke goed dat de dieren geadopteerd worden (praat ik over de asiel dieren, niet over broodfokkers), maar het is niet de bedoeling dat ze straks weer terug worden gebracht.


Klopt, aan de asiels ligt het niet, die vragen extra goed door en letten extra goed op wat voor personen om een dier komen, maar die broodfokkers, dat is een heel ander verhaal.

Maar ook als baasje, na een goed begin, ineens weer gaat werken en de hond, gewend aan een voortdurend aanwezig baasje, zich eenzaam voelt en gaat blaffen, janken, slopen, dan zou dat wel eens een wegens omstandigheden - gevalletje kunnen worden. En dat komt waarschijnlijk dan in het asiel terecht...

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 18:44

Tja wij zijn ook weer op zoek naar een hond nu we onze hond op 15 jarige leeftijd afgelopen maart hebben moeten laten inslapen vanwege kanker.

En ja ook wij kijken elke dag of er een geschikte hond voor ons tussen staat. Beide hele leven lang honden gehad en nu voor het eerst zonder hond en we vinden het vreselijk!!

Het is nu inderdaad niet een goede tijd om een hondje te zoeken gezien de prijzen door het plafond gaan en alles zo weg is.

Wij zijn op zoek naar een labrador (eventueel kruising) en willen niet op een wachtlijst. Heb meerdere fokkers gesproken en de wachtlijsten lopen op tot 2022 en dat vinden we te lang om zonder maatje te zijn. Maar voel me bijna bezwaard om weer een mailtje of telefoontje ergens tegenaan te doen wetende dat mensen al zo veel plat gebeld en gemaild worden.

Ik hoop met heel mijn hart dat alle hondjes die nu gekocht worden maatjes voor het leven zijn maar weet ook wel dat er een hoop weer “weggedaan” worden. Door x verschillende redenen.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 20:18

Stephanie_86 schreef:
Tja wij zijn ook weer op zoek naar een hond nu we onze hond op 15 jarige leeftijd afgelopen maart hebben moeten laten inslapen vanwege kanker.

En ja ook wij kijken elke dag of er een geschikte hond voor ons tussen staat. Beide hele leven lang honden gehad en nu voor het eerst zonder hond en we vinden het vreselijk!!

Het is nu inderdaad niet een goede tijd om een hondje te zoeken gezien de prijzen door het plafond gaan en alles zo weg is.

Wij zijn op zoek naar een labrador (eventueel kruising) en willen niet op een wachtlijst. Heb meerdere fokkers gesproken en de wachtlijsten lopen op tot 2022 en dat vinden we te lang om zonder maatje te zijn. Maar voel me bijna bezwaard om weer een mailtje of telefoontje ergens tegenaan te doen wetende dat mensen al zo veel plat gebeld en gemaild worden.

Ik hoop met heel mijn hart dat alle hondjes die nu gekocht worden maatjes voor het leven zijn maar weet ook wel dat er een hoop weer “weggedaan” worden. Door x verschillende redenen.


Zoek op Facebook in herplaatsing groepen enz wie weet

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:09

Stephanie_86 schreef:
Tja wij zijn ook weer op zoek naar een hond nu we onze hond op 15 jarige leeftijd afgelopen maart hebben moeten laten inslapen vanwege kanker.

En ja ook wij kijken elke dag of er een geschikte hond voor ons tussen staat. Beide hele leven lang honden gehad en nu voor het eerst zonder hond en we vinden het vreselijk!!

Het is nu inderdaad niet een goede tijd om een hondje te zoeken gezien de prijzen door het plafond gaan en alles zo weg is.

Wij zijn op zoek naar een labrador (eventueel kruising) en willen niet op een wachtlijst. Heb meerdere fokkers gesproken en de wachtlijsten lopen op tot 2022 en dat vinden we te lang om zonder maatje te zijn. Maar voel me bijna bezwaard om weer een mailtje of telefoontje ergens tegenaan te doen wetende dat mensen al zo veel plat gebeld en gemaild worden.

Ik hoop met heel mijn hart dat alle hondjes die nu gekocht worden maatjes voor het leven zijn maar weet ook wel dat er een hoop weer “weggedaan” worden. Door x verschillende redenen.


Hou ook verhuisdieren.nl in de gaten! :)

Telpeva

Berichten: 14713
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:52

Hebben jullie het bij geadopteerde dieren specifiek over asieldieren of ook over gekochte dieren bij een fokker? En ook specifiek honden en katten of ook andere dieren?

Ik heb sinds een maand nieuwe gerbils (kleine knaagdieren), maar die stonden al lang op de planning, contact met de fokker had ik al een tijdje. Mijn huisdieren gaan ook nergens naartoe zodra de maatregelen afgelopen zijn, mijn situatie wordt ook niet anders dus daar merken mijn diertjes ook niks van. Het is toeval dat het samen viel met corona :)

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 21:56

Beide houden wij volop in de gaten! De hond moet ons wel aanspreken gezien we zijn of haar hele leven met elkaar moeten delen hah

Maar bedankt voor de tips!

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 15:55


Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 21:12

Wij zijn op zoek naar een hondje voor mijn vriendin, niet te vinden.
Pups woekerprijzen..

Echt bizar.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 21:57

Iolanthe schreef:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/05/19 ... iUBtw4j-ms

Moest aan dit topic denken :n Mensen die vragen of ze de hond terug mogen brengen na corona |o


Sjeezus, wat slecht.

Ik kreeg van de week alweer de vraag of ik een ouder hondje in huis kon nemen tijdelijk. Helaas niet mogelijk omdat ik mijn opvangkatten nog heb op het moment.

Blijkbaar is er dus toch nog echt noodzaak aan opvangplekken. Ik snap ook niet dat mensen die een tijdelijk dier in huis willen zich daar niet gewoon voor inschrijven. Zal wel te veel moeite zijn omdat je dan "moet" dealen met eigenaars enzo -O-

Mocht iemand uit België trouwens interesse hebben. Ik vang op via https://www.monsieurgustave.be/help-ons

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 22:10

Ik hoop dat het mee gaat vallen met de aangeschafte dieren, katten is vaak geen enkel probleem en misschien zijn er veel mensen die straks vaker thuiswerken of tot september thuis moeten werken en voor daarna een goede opvang hebben. Alle advertenties op mp , altijd even alle advertenties van die persoon aanklikken. Dan zie je meteen of je met een broodfokker met grote schuren en vaak zieke pups te maken hebt.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Wat gaat er gebeuren met de massaal geadopteerde dieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:07

Ik ben op het moment opzoek naar een leuke asielkat. Heb dit jaren uitgesteld maar ondertussen ben ik gesetteld en ben ik er aan toe. Maar er is bijna geen asielkat meer te vinden. Baal hier behoorlijk van. Natuurlijk hoop ik dat de geadopteerde katten goed terecht zijn gekomen. Maar ik vind dit ‘ellebogenwerk’ best wel vervelend...

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:13

doornakker in eindhoven plaatste van de week dacht ik oproepje voor enkele katten die huisje zoeken

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:17

Ik vind dit ook een ongemakkelijke ontwikkeling. Het bericht in het het AD over het kunnen huren van cavia's vond ik best schokkend. Een gezin wilde de gehuurde/geleasde cavia's houden, een ander zag het zo te lezen vooral als coronaverzetje.