Lang haar of korthaar kitten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21412
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:00

Lau schreef:
Al kunnen poedersuiker volgens mij we dragend zijn van meerdere katers.


:') _/-\o_

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:01

Lau schreef:
Ik denk dat dit een ongelukje is met een Europese korthaar. En dan een mooi verhaaltje om ze kwijt te raken. Al kunnen poedersuiker volgens mij we dragend zijn van meerdere katers.


:+ Dat weet ik niet, maar katten in ieder geval wel

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Lang haar of korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:05

De oogkleur van kittens kan met een paar weken nog veranderen! Verder lijkt het inderdaad een korthaar, maar je weet maar nooit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:15

Lau schreef:
Al kunnen poedersuiker volgens mij we dragend zijn van meerdere katers.


_O- _O- Een wonder der natuur! :D

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:19

Lau schreef:
Ik denk dat dit een ongelukje is met een Europese korthaar. En dan een mooi verhaaltje om ze kwijt te raken. Al kunnen poedersuiker volgens mij we dragend zijn van meerdere katers.


Waar kan ik deze insturen voor quotes van de maand :')

Ts, ik denk ook dat je kitten een andere vader heeft.

Roodvos

Berichten: 6712
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:20

NatasjavE schreef:
Hoe de vererving van de point kleuren is weet ik niet.

Point is recessief. De Noor x Ragdoll moeder draagt dus point maar toont het niet.
Uit een kruising met een Ragdoll zou je (in theorie) de helft van de kittens met een point kleur verwachten.

TS, waren er ook hele witte kittens in het nest? Een point wordt licht geboren en kleurt daarna pas door. Als er helemaal geen point-kittens waren is dat ook een aanwijzing dat de gegeven vader niet de vader is.

En een p.oes kan inderdaad van meerdere katers drachtig raken. Als de de p.oes toen ze krols was buiten heeft gelopen, of als p.oes is ontsnapt, dan kan ze ook nog gedekt zijn door de buurkater. En dan zelfs een gemengd nest werpen.

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:21

Captain schreef:
Lau schreef:
Al kunnen poedersuiker volgens mij we dragend zijn van meerdere katers.


:') _/-\o_
Hahaha, GENIAAL :')

evita2
Berichten: 131
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 16:37

Roodvos schreef:
NatasjavE schreef:
Hoe de vererving van de point kleuren is weet ik niet.

Point is recessief. De Noor x Ragdoll moeder draagt dus point maar toont het niet.
Uit een kruising met een Ragdoll zou je (in theorie) de helft van de kittens met een point kleur verwachten.

TS, waren er ook hele witte kittens in het nest? Een point wordt licht geboren en kleurt daarna pas door. Als er helemaal geen point-kittens waren is dat ook een aanwijzing dat de gegeven vader niet de vader is.

En een p.oes kan inderdaad van meerdere katers drachtig raken. Als de de p.oes toen ze krols was buiten heeft gelopen, of als p.oes is ontsnapt, dan kan ze ook nog gedekt zijn door de buurkater. En dan zelfs een gemengd nest werpen.


Hij heeft 2 zusjes deze zijn allebei donker van kleur. Die lijken meer op de moeder.

Ik zal navragen of ze zeker weet dat de poes niet ontsnapt is.

En is het echt al duidelijk zichtbaar dat de kitten bij 6 weken geen langhaar kan worden?

Ik heb even een foto gezocht van de half ragdoll kat van mijn ouders. Geen idee hoe oud hij op de foto is. Maar deze is uiteindelijk half langhaar geworden terwijl ik hem hier ook niet echt pluiziger vind dan de rode kitten

https://www.mupload.nl/img/2cb6i30.jpg

Voor de rest iedereen bedankt voor de antwoorden ik zal jullie op de hoogte houden over zijn haarlengte naar mate de tijd vorderd

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 16:38

Hahaha wauw mega typo :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110804
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Lang haar of korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:10

Ik denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat dit een korthaartje blijft, aan de vachtstructuur en lengte te zien.
Mijn ouders hebben altijd halflangharen gefokt en die zagen er qua vachtlengte toch anders uit.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 17:17

Volle broer en zus. Tommy is halflangharig geworden en Luna kortharig gebleven. Moeder Europese korthaar en vader is een Maincoon :j
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PS. Hij heeft ook een hele rare kortharige fase gehad toen hij 13 weken oud was t/m 20 weken oud :+

Afbeelding

Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Lang haar of korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:58

Ogen blijven ook echt niet blauw. Ik heb nog nooit een rood cyperse kat gezien met blauwe ogen.

Mooie moederpoes trouwens, hoop wel dat je niet te veel betaalt. Alles alles netjes gedaan is (ontwormen, ontvlooien, chippen en vaccinaties) dan is dat echt niet meer dan 150 euro waard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:08

Roodvos schreef:
NatasjavE schreef:
Hoe de vererving van de point kleuren is weet ik niet.

Point is recessief. De Noor x Ragdoll moeder draagt dus point maar toont het niet.
Uit een kruising met een Ragdoll zou je (in theorie) de helft van de kittens met een point kleur verwachten.

TS, waren er ook hele witte kittens in het nest? Een point wordt licht geboren en kleurt daarna pas door. Als er helemaal geen point-kittens waren is dat ook een aanwijzing dat de gegeven vader niet de vader is.

En een p.oes kan inderdaad van meerdere katers drachtig raken. Als de de p.oes toen ze krols was buiten heeft gelopen, of als p.oes is ontsnapt, dan kan ze ook nog gedekt zijn door de buurkater. En dan zelfs een gemengd nest werpen.



Door toeval kan het toch ook zijn dat er geen enkel point kitten in het nest zit?
(en een volgende keer uit dezelfde combi juist allemaal wel?)

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:29

Jammer, de kans lijkt mij ook heel minimaal dat dat echt de vader is. Naast de korte vacht, zie je ook qua vorm van de kop en qua bouw er helemaal niets van terug, lijkt echt htk.
Ook lijkt het me heel waarschijnlijk dat de ogen nog gaan verkleuren, daar is hij nog jong genoeg voor.

Neemt niet weg dat het een leuke kitten is! Maar ik hoop dat je er niet teveel voor hebt betaald, al ben ik bang van wel.

Djoena
Berichten: 11515
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:52

zonnebloem18 schreef:
Ogen blijven ook echt niet blauw. Ik heb nog nooit een rood cyperse kat gezien met blauwe ogen.

Mooie moederpoes trouwens, hoop wel dat je niet te veel betaalt. Alles alles netjes gedaan is (ontwormen, ontvlooien, chippen en vaccinaties) dan is dat echt niet meer dan 150 euro waard.

Ik heb er vroeger twee gehad en ze komen wel vaker voor :j

Roodvos

Berichten: 6712
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:54

NatasjavE schreef:
Roodvos schreef:
Point is recessief. De Noor x Ragdoll moeder draagt dus point maar toont het niet.
Uit een kruising met een Ragdoll zou je (in theorie) de helft van de kittens met een point kleur verwachten.

TS, waren er ook hele witte kittens in het nest? Een point wordt licht geboren en kleurt daarna pas door. Als er helemaal geen point-kittens waren is dat ook een aanwijzing dat de gegeven vader niet de vader is.

En een p.oes kan inderdaad van meerdere katers drachtig raken. Als de de p.oes toen ze krols was buiten heeft gelopen, of als p.oes is ontsnapt, dan kan ze ook nog gedekt zijn door de buurkater. En dan zelfs een gemengd nest werpen.



Door toeval kan het toch ook zijn dat er geen enkel point kitten in het nest zit?
(en een volgende keer uit dezelfde combi juist allemaal wel?)

Ja, dat kan inderdaad :j. Zeker als het een klein nest is. Vandaar mijn toevoeging "in theorie". En mocht het een gemengd nest zijn van 2 (of meer) katers dan neemt de kans op een colorpoint uiteraard ook af.
Maar als de Ragdoll de enige mogelijke vader zou moeten zijn, en er is geen enkele colorpoint in het nest, dan vind ik dat wel opmerkelijk.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Lang haar of korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 19:39

Niet iedere ragdol is een point,je hebt er tegenwoordig in effen kleuren.Niet mijn keus maar goed ze zijn er

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:09

Is nog kittenvacht dus kan nog bijtrekken. Ik heb volle Noren en 1 vd kittens is heel lang kortharig gebleven terwijl de rest aardig fluffy was.

Mamma is zo te zien een verdunde tortie dus blauw/creme. In combi met de seal krijgen de katers de kleur van mams dus dat rood kan prima. Poesjes krijgen de kleur van beide dus genoeg combi's mogelijk.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Lang haar of korthaar kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 23:47

Als de kater op de voorgrond een random moet zijn is het er vast 1 zonder papieren. Ik vind je kitten wel schattig het zou best nog een half langhaartje kunnen worden.

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 22:55

Is er ondertussen al meer bekend?

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:40

Afbeelding.

Ik heb net zo'n soort kruising; er zit Ragdoll Sibeer, Noorse boskat en Heilige Birmaan in. beide ouders waren langharige kruisingen.
Dit is met een week of 7.

Happinez

Berichten: 8399
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 23:47

Afbeelding
Hier een halflange vacht kitten uit twee kortharige ouders.
wellicht kan het andersom ook wel zo kan werken, al lijkt me die van jou niet heel langharig te gaan worden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:07

Langharig is recessief en uit twee kortharige kan een langharige komen. (als beide ouders 1 gen voor lang haar hebben)

Maar andersom kan dus niet. Uit twee langharige katten komen geen kortharige kittens.

Maar wat een dotje hierboven

cissy

Berichten: 19851
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:49

Hoe is het met je kitten? Al lekker gegroeid inmiddels?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 21:22

Het is genetisch onmogelijk dat de kittens blauwe ogen houden, want ze zijn niet wit en geen point, dus laat je dat niet wijs maken. Vanaf 7-8 weken zal de oogkleur veranderen naar groen.
Daarnaast is het ook genetisch bijna onmogelijk dat deze twee katten de ouders zijn, de kittens zijn korthaar. Uit twee langhaar katten kunnen alleen langhaar kittens komen. (“Halflanghaar” is een term dat iets zegt en zegt niets over genetica van de vachtlengte, het geeft alleen aan dat ze geen ondervacht hebben, genetisch is het ‘t zelfde gen als langhaar).

Dus moeders heeft lopen buurten met een korthaar kater. Je hebt hele leuke HTK kittens.

Vorig jaar heb ik een fokje van mij opgevangen die ontsnapt was en door de buurtkater gedekt, wegens privé omstandigheden kon de eigenaar niet voor een nest zorgen.
Moeder een langharige heilige Birmaan en vader een korthaar, dit waren de twee kittens, lijken sprekend op die van jou TS:

Afbeelding

Afbeelding


Ze groeide op met mijn Birmaan nest van 8 kittens die een week eerder was geboren. Ik heb ze 14 weken gehouden, natuurlijk met alle zorg die mijn echte raskatjes ook krijgen. Ze zijn na 14 weken verhuist: volledig geënt, ontwormd, gechipt, voorzien van paspoort met gezondheidsverklaring van de dierenarts, zelf weggebracht naar hun nieuwe thuis met groot kittenpakket. Ik vroeg €300 voor ze en ik denk dat dat een redelijke prijs is voor kittens die met deze zorg en alles helemaal in orde met entingen en dergelijke.

Ik denk/hoop toch dat jij je kittens met dezelfde zorg ontvangt en niet meer dan dat voor ze hoeft te betalen?