Onverwacht "project"....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 19:04

Zoals sommigen hiet weten houd ik bordercollies voor schapendrijven. Momenteel heb ik één werkhond die zo goed als vol getraind is en volledig inzetbaar. Verder hebben we nogeen bc, een gepensioneerde teef. En twee "huisdier" honden, een chihuahua mix en een ijslander mix, overgenomen van mensen die ze niet meer wilden. Vier in totaal dus...

Goed, ik had vage plannen voor nog een werkhond, een opvolger voor de huidige. Dat betekent niet meteen, én mijn voorkeur gaat uit naar een reu.

Dus wat gebeurt er? Ik heb een vriend, een schapenboer die drijfhonden traint, en (zelden) fokt. Ik raakte een paar dagen geleden met hem aan de praat, en uiteraard ging het gesprek grotendeels over honden ( goed eens met iemand daar over te kunnen kletsen die niet na 5 minuten uitzoned... :D ).

Hij vertelde over de honden die hij momenteel in training heeft voor anderen, en zijn eigen. Waarbij hij op een gegeven moment langs zijn neus weg meldt dat hij van plan is "Kría", één van zijn eigen honden, een jonge teef van zo'n 17 maanden te schieten.

Huh, wat!? Wat is er dan mis met dit dier? Ik ken de moeder van haar, prima werkhond, van de vader weet ik dat hij in ieder geval zelf van goede huize is. Antwoord was dat hij haar te sensitief vond, te angstig tegenover hem, volgt hem niet goed, kortom een beetje vage "het klikt niet", en daarom weinig tijd in haar gestoken. Gevalletje te veel honden te weinig tijd denk ik persoonlijk. Er kan ook ambitie meespelen misschien; niet meteen veelbelovend? Volgende! Maar dat is mijn invulling moet ik eerlijk zeggen.

Okay zeg ik vóór je haar schiet wil ik haar wel uitproberen. Ik vind het niet een probleem als een hond wat sensibel/verlegen is, gewoon rekening mee houden.

Hi,j heeft me een video laten zien die hij meteen na ons telefoongesprek heeft gemaakt; zag er goed uit, kent basisdrijf commando's, en heeft duidelijk een goede werkdrive. Zo op het oog niets mis mee, zeker in aanmerking genomen dat deze hond de afgelopen twee maanden niet aan de schapen is geweest.

Hijzelf zegt dat het een lange termijn project is wat van deze hond te maken. Ook dat is geen probleem op zich, ik heb een prima werkhond dus kan het me veroorloven zo lang hier me bezig te zijn als ik wil.

De grootste aarzeling mijnerzijds ligt bij het hondenmanagement hier thuis, 5 honden is eigenlijk iets boven het quotum dat ik redelijk vind ( dat was overigens ooit 2, en ging met 1 omhoog bij iedere hond die erbij kwam :+ ).
Nog een punt is mijn oude teef, die heeft ruimschoots bewezen géén andere teven te verdragen. Vandaar mijn voorkeur voor een reu, ook vanwege het feit dat mijn werkhond een reu is die ik liever niet castreer.
Maar goed dat alles is te doen, vergt wat aanpassing.

Dus om een lang verhaal kort te maken, ik heb hem een bericht gezonden, " niet schieten, ik wil haar uitproberen".
Ik denk dat ze het waard is een kans te krijgen.
Ik heb wel eerder zoiets gedaan, en zowel een prima werkhond aan over gehouden ( de gepensioneerde teef was zo een), als ook gevallen waar ik niet verder mee ben gegaan.

Dus we zullen zien, nav de video heeft ze zéker potentie, en erg onder de indruk van de handler zijn heeft óók voordelen.
Ik vermoedt dat ze als ze meer aandacht krijgt ze zich meer aan mensen zal hechten, ze is nog een typische kennelhond, en heeft zich vermoedelijk meer aan de andere honden dan aan dd eigenaar gebonden.

Ik denk dat ik haar ergens dit weekend ophaal. Ik ben benieuwd....

Goof

Berichten: 28783
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:09

Leuk, ik ben benieuwd. Zou het leuk vinden als je hier zou bijhouden hoe je het oppakt en hoe ze zich ontwikkelt. Zeker omdat ik geen ervaring heb met werkhonden zoals jij die inzet. Ben benieuwd naar de criteria voor werkbaarheid en naar de training op zich.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:23

Is die man nog steeds je vriend?

Ik ben benieuwd hoe de hond bij jou het verder gaat doen. Een geluk dat jij op haar pad bent gekomen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:31

Citaat:
5 honden is eigenlijk iets boven het quotum dat ik redelijk vind

Iets boven het quotum vind ik echt een meevaller ! :D

Citaat:
ging met 1 omhoog bij iedere hond die erbij kwam

Dus het quotum zit nu gewoon op 5, toch ? :P


Ik kom volgen natuurlijk ! Fijn dat je haar een kans geeft.
Heel benieuwd hoe ze zich gaat ontwikkelen en wat je andere honden van haar vinden.
En moest er ooit beeldmateriaal zijn... :o

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:36

Top dat je haar een kans geeft!

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:36

Vind het ook wel erg om een hond te schieten omdat die niet voldoet zonder eerst andere oplossingen te zoeken. Misschien heeft hij dat ook gewoon gezegd omdat hij je reactie hierop al kon verwachten net zoals mishandelingverhalen ook vaak voorgelogen zijn om gemakkelijker iemand te vinden.

Ben heel benieuwd naar jullie traject samen. Hopelijk kan ze aarden in je roedel. Alvast veel suc6 met haar.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:39

Ach dat quotem verstel je gewoon.. :P En hier ook een intacte reu met 3 intacte teven. :D Loopt er ook de gehele loopsheid bij tot ze dekrijp zijn want dan pas heeft ie interesse.
Veel succes met je projectje. Wel foto's delen he!

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:40

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar wil het wel graag volgen :D
Succes met je projectie!

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:55

Ik kom ook even volgen. Ben heel benieuwd. Hopelijk gaat het lukken en krijgt ze een fijn thuis

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:58

Vraagje: is schieten terminologie voor 'wegdoen' of moet ik echt denken aan *PANG*?

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:07

Gini schreef:
Is die man nog steeds je vriend?

Ik ben benieuwd hoe de hond bij jou het verder gaat doen. Een geluk dat jij op haar pad bent gekomen.

Op IJsland gaan ze anders met dieren “ die niet voldoen” om als hier...

Ik ben heel benieuwd hoe de hond het bij jou gaat doen en hoop dat je er een goede aan hebt.
Ze klinkt als een prima hond die wat tijd en aandacht vergt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:10

Goof schreef:
Leuk, ik ben benieuwd. Zou het leuk vinden als je hier zou bijhouden hoe je het oppakt en hoe ze zich ontwikkelt. Zeker omdat ik geen ervaring heb met werkhonden zoals jij die inzet. Ben benieuwd naar de criteria voor werkbaarheid en naar de training op zich.

Als het gaat zal ik wat posten. Wat betreft die criteria, verschilt wat van persoon tot persoon.

Ik ben nogal tolerant, en hoef geen perfecte hond op zich. Bijvoorbeeld die gepensioneerde teef had bepaalde slechte eigenschappen die haar voor vele een onacceptabele werkhond zouden hebben gemaakt ( beetje lang verhaal om in detail te treden) , ongeschikt voor wedstrijden. Maar ze was altijd een betrouwbare vlijtige werker die me altijd goed heeft geholpen, zou haar voor geen geld hebben willen missen.

Ik merk wel dat hoe langer ik me hier al mee bezig hou, hoe hoger ik de lat leg, voor mij en de hond. Beetje als met paardrijden, als je net begint ben je blij dat je er niet afvalt, 10 jaar later verwacht je natuurlijk wat meer van je zelf en je paard.

Toch blijft mijn "bottom line" dat ik goed met de hond moet kunnen werken, de hond moet genoeg conditie hebben een hele dag mee te gaan de bergen in, gehoorzaam werken, dus de basis commando's beheersen, bij voorkeur een goed zelfvertrouwen hebben tav schapen, dus liefst óók koppige schapen aankunnen ( hier ontbrak het de pensioendame aan), maar ook eerlijk zijn tegenover vee, geen onnodig grijpen.
Mijn huidige werkhond voldoet hier zéér ruimschoots aan, werken al aan geavanceerdere dingen, zoals groepen en singles splitsen, lookback commando en zo. Dit is een hond die wel wedstrijdpotentie heeft ( zijn grootste handicap is zijn handler denk ik... :D ).

Maar of ik kans maak op wedstrijden met een bepaalde hond, hoewel erg leuk en spannend, is beslist geen dealbreaker.
Niet kunnen werken wél.

Gini schreef:
Is die man nog steeds je vriend?

Ik ben benieuwd hoe de hond bij jou het verder gaat doen. Een geluk dat jij op haar pad bent gekomen.

Ja deze man is mijn vriend en deze zaak brengt daar geen verandering in ( hey, hij geeft me een jonge basigetrainde hond ;)

Maar ik begrijp uiteraard waar je opmerking vandaan komt.
Dit is een cultuurverschil, zeker wat de bokt "iedere hond heeft recht op leven" principes aangaan.
Maar hij is een boer, voor hem is dit exact hetzelfde als wanneer hij een onbruikbaar paard zou schieten, of een schaap wiens uier kapot is. Hij wil de hond niet verder trainen voor werk, dan is hij nutteloos. Voor dit soort werkhonden is de huisdier mogelijkheid zéér klein ( en vaak niet een benijdenswaardig lot...)..
Als ik hier om me heen iedereen zou laten vallen die met een dergelijke attitude met zijn dieren omgaat wordt ik erg eenzaam ( geen zorgen, dat betekent niet dat ik alles maar accepteer).
Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen op bokt die nooit mijn vriend zouden willen zijn omdat ik tenslotte een lammermoordenaar ben.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat harder ben geworden in dit aspect, maar zou argumenteren dat dit niet slechter is voor de dieren. Het is een ethische discussie die denk ik niet zo in dit topic past, hoewel ik goed begrijp dat mensen hier op in haken, was ook een beetje aarzelend te beschrijven waarom de hond beschikbaar was.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 18-06-20 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:11

@Vjestagirl, yep zo terminaal als jij vermoedt....

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:12

Ik volg ook,vind je altijd een boeiende bokker en dit klinkt als een boeiend project!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:14

ruitje schreef:
Ik volg ook,vind je altijd een boeiende bokker en dit klinkt als een boeiend project!

Oh, dankjewel. Ik hoop ook dat het een boeiend project wordt!

Oh ja voor geïnteresseerden, de naam "Kría" is de ijslandse term voor "noorse stern".

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:15

Kuggur schreef:
@Vjestagirl, yep zo terminaal als jij vermoedt....


Ahw, arm ding. Dan ben ik een beetje extra blij voor d'r dat jij je erover ontfermt *\o/*

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:16

Kria klinkt als een onomatopee - hoop niet dat de hond hetzelfde geluid maakt :+
Klinkt als een mooi project. Ben benieuwd of de vriendschap nog steeds standhoudt als je er een goede werkhond van weet te maken :))

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:20

Het zou fijn zijn als je in dit topic blijft posten hoe het met jou en je projectje gaat.

Ik ken je niet in real life maar uit je posts haal ik dat je een pragmatisch typje bent met een boeiend leven in IJsland dus ik volg je graag.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Onverwacht "project"....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:23

Ik volg ook, wat fijn dat ze bij jou nog een kans krijgt. :)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:24

Kuggur schreef:
Gini schreef:
Is die man nog steeds je vriend?

Ik ben benieuwd hoe de hond bij jou het verder gaat doen. Een geluk dat jij op haar pad bent gekomen.

Ja deze man is mijn vriend en deze zaak brengt daar geen verandering in ( hey, hij geeft me een jonge basigetrainde hond ;)

Maar ik begrijp uiteraard waar je opmerking vandaan komt.
Dit is een cultuurverschil, zeker wat de bokt "iedere hond heeft recht op leven" principes aangaan.
Maar hij is een boer, voor hem is dit exact hetzelfde als wanneer hij een onbruikbaar paard zou schieten, of een schaap wiens uier kapot is. Hij wil de hond niet verder trainen voor werk, dan is hij nutteloos. Voor dit soort werkhonden is de huisdier mogelijkheid zéér klein ( en vaak niet een benijdenswaardig lot...)..
Als ik hier om me heen iedereen zou laten vallen die met een dergelijke attitude met zijn dieren omgaat wordt ik erg eenzaam ( geen zorgen, dat betekent niet dat ik alles maar accepteer).
Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen op bokt die nooit mijn vriend zouden willen zijn omdat ik tenslotte een lammermoordenaar ben.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wat harder ben geworden in dit aspect, maar zou argumenteren dat dit niet slechter is voor de dieren. Het is een ethische discussie die denk ik niet zo in dit topic past, hoewel ik goed begrijp dat mensen hier op in haken, was ook een beetje aarzelend te beschrijven waarom de hond beschikbaar was.


Erg dank voor de uitgebreide uitleg. :)

Ergens vind ik het nog niet zozeer "schokkend" dat een onbruikbaar werkdier van geen waarde geacht wordt en dat dan de dood de easy way out is. Ik vind het moeilijk, maar begrijp het wel.
Wat me echter in dit verhaal een beetje stoorde was de rekbaarheid van het begrip onbruikbaar en de snelheid waarmee dat etiket op deze hond geplakt werd.

Jouw uitleg vind ik fijn, en ik wil er zeker geen ethische discussie van maken. Ik denk dat ik eerder wilde horen hoe jij precies tegenover dat feit stond. :) Maar laat dit topic vooral gaan over de toekomst van deze hond en niet het verleden!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:30

Ibbel schreef:
Kria klinkt als een onomatopee - hoop niet dat de hond hetzelfde geluid maakt :+
Klinkt als een mooi project. Ben benieuwd of de vriendschap nog steeds standhoudt als je er een goede werkhond van weet te maken :))

Klopt het zijn luidruchtige krijsers, met name als je de nestkolonies nadert, blijf je naderen dan vallen ze aan, nog steeds krijsend. We hebben een keile kolonie die op ons land broedt.
Die arme vriend van me, hij is zó vriendelijk, altijd in een goed humeur, en hij zou alleen maar blij voor mij én de hond zijn als het allemaal een beetje lukt!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:36

Leuk! Ik ga volgen.
Ze klinkt een beetje als onze border. Prima aanleg maar sensibel. Die ging er tijdens de cursus dus gewoon vandoor omdat er teveel druk op hem werd gelegd vanuit de trainer. We trainen hem nu volop thuis maar het is echt opletten want als het niet loopt en je reageert iets te scherp kruipt hij in z’n schulp en sluit zich af. We kregen hem toen hij een jaar was en daarvoor is hij teveel getraind op pushen en we weten natuurlijk niet precies hoe de verdere omgang was.
We hebben ook een volle broer van hem waar we nu langzaam mee gaan beginnen en die is wat stabieler qua karakter. Die hebben we vanaf 8 weken dus hebben we zelf ook meer de hand in gehad natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 18-06-20 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:38

Gini schreef:
[
Wat me echter in dit verhaal een beetje stoorde was de rekbaarheid van het begrip onbruikbaar en de snelheid waarmee dat etiket op deze hond geplakt werd.

(Wow wat loopt dit topic hard! Kan er niet tegen aan posten...)
Dit ben ik op zich met je eens. Was ook een beetje verbaast hierover eerlijk gezegd. Maar goed, teveel honden, en dit dier als "niet verkoopbaar" zien. Een potentieel huisdier is het momenteel niet.

Het kán natuudlijk zijn dat ik er achter ga komen dat er moeilijke problemen aan het licht gaan komen. Hij beschreef haar tensotte als een "project". Maar gezien ik hem als een eerlijke kerel ken, en hij sowieso geen enkel belang heeft de hond rooskleuriger voor te doen dan ze is vertrouw ik zijn ietwat vage redenen wel.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 20:42

lizy29 schreef:
Leuk! Ik ga volgen. Ze klinkt een beetje als onze border. Prima aanleg maar sensibel. Die ging er tijdens de cursus dus gewoon vandoor omdat er teveel druk op hem werd gelegd vanuit de trainer. We trainen hem nu volop thuis maar het is echt opletten want als het niet loopt en je reageert iets te scherp kruipt hij in z’n schulp en sluit zich af.

Naar zijn beschrijving verwacht ik inderdaad een beetje zo'n karakter, en ik weet dat hij daar een hekel aan heeft, hij heeft zelf zo'n hond van een ander over genomen, en er met veel tijd en training een goed bruikbare hond van gemaakt ( die heeft hij nu nog). Ik denk dat er wellicht sprake is van "dat niet wéér!".

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:42

Ik ben benieuwd hoe je project gaat verlopen. Kan maar zo zijn dat jij wel een klik met die hond hebt en het een fantastische werkhond wordt. Ik ga ook volgen.