Hond valt andere hond in huis aan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 12:00

Mijn hond Bentley is sinds 5 dagen enorm agressief naar de oudste hond Hummer.
Al 9 jaar samen en nog nooit is er ruzie geweest, altijd samen spelen, eten, slapen.

Maar de afgelopen dagen gaat het meermaals per dag mis.
Het is echt flink knokken, oren, lippen, neus en ook een poot tot bloedens toe kapot gebeten.
We hebben sinds 3 weken een pup erbij en ik vermoed dat het jaloezie is.

De eerste keer viel Bentley Hummer aan toen Hummer bij de Bench snuffelde waar de pup in lag te slapen.
De dagen daarna nog een aantal keer wanneer de pup naar Hummer liep.
Maar nu vandaag ook weer terwijl de pup lag te slapen en niet bij beide in de buurt was.
Bentley was Hummer zijn oor aan het aflebberen en toen Hummer zijn kop wegdraaide viel Bentley hem aan.

Ik zit met mijn handen in het haar.
Heb voor maandag een afspraak staan om Bentley chemisch te laten castreren in de hoop dat dat wat helpt.
Vanuit de dierenarts heb ik ook een naam doorgekregen van een gedragstherapeut dus die ga ik ook contacten.
Voor nu wou ik denk ik gewoon mijn verhaal even kwijt en misschien nog wat tips en tricks op doen.
Iemand die dit ook meegemaakt heeft, of me de hoop kan geven dat dit over gaat.....

Zoolgangster

Berichten: 9583
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:14

Hoi TS, ik mis wat informatie. Hoeveel honden heb je? Eerst noem je Bentley en Hummer, dan is er blijkbaar ook nog een pup. Het zou maar zo kunnen dat de ene hond de pup wil beschermen bijvoorbeeld. Hoe lang is die pup al in huis? Is het begonnen sinds de pup er is?

Zijn het allemaal reuen? Het kan zijn dat op latere leeftijd de rangorde verschuift, dat hoeft niet per se met de pup te maken te hebben, maar het toevoegen van een nieuwe huisgenoot kan wel een verschuiving in de rangorde op gang brengen. Ook als de oudste hond wat minder sterk begint te worden, kan de jongere hond leider proberen te worden, wat een knokpartij kan worden als de oude hond daar niet mee akkoord gaat. Ik noemde wat dingen waar ik als eerste aan denk in zo'n geval.

Goed dat jullie contact gaan opnemen met een gedragstherapeut.

Ik hoop dat chemisch castreren helpt, het kan inderdaad de scherpe kantjes erafhalen, vooral als het om 2 eigenwijze reuen gaat die voor elkaar niet onder willen doen. Heel veel succes gewenst!

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:19


Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:27

Mankeert de oude hond niet iets? Dan zie je dit gedrag ook wel eens..

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:32

Castreren gaat op deze leeftijd eigenlijk niet helpen. Mijn ervaring is dat er als ze op die leeftijd gaan knokken meestal medisch iets scheelt. Het probleem is dat wij het vaak dan nog niet zien en dat het dan later uitkomt.
Ik denk dat ik eerst de hond zou laten onderzoeken door een goede da,even bloed laten nemen kijken of hij geen pijn in poten en gewrichten heeft en dan stap 2 is een gedragstherapeut er bij.
Probeer zelf ook even te managen in wat wel en niet mag

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 12:35

@zoolgangster
Ik heb twee reuen, Hummer van 11 en Bentley van 9 en dan nu sinds 3 weken een pup dat is een teefje.
Sinds afgelopen weekend gaat t pas mis.
Bentley is altijd al de baas geweest, pakt bijvoorbeeld speeltjes af maar altijd zonder grijnzen o.i.d.
Hij pakt het uit Hummer zijn mond en loopt er mee weg, en dat was ook altijd prima.
Dat is het nu ook nog steeds, hij valt hem echt aan als Hummer langs sjokt richting drinkbak ofzo.
Echt niks wat naar mijn idee uitlokt behalve dan wanneer de pup contact zoekt moet Hummer.
Maar dat deed ie de 2 weken daarvoor ook en toen was dat prima.
Ik gok op jaloezie maar t is zeer frustrerend dat hij geen signalen geeft vooraf.

@kiwiwitje
Bedankt voor de linkjes, ik heb ze doorgelezen.
Het onderzoek geeft 18% agressie toename, dat risico wil ik wel nemen.
Zeker omdat we nu een teefje erbij hebben stond dat toch al op de planning voor de eerste loopsheid.

@kabaya
De oudste word inderdaad een beetje krakkemikkig, vandaar ook eigenlijk de pup.
Zodat hij niet alleen achter zou blijven als de oudste weg valt.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:42

Een eerste loopsheid lokt vaak niks uit. Mijn teef was loops met 4 reuen in huis. Ze hebben er amper op gereageerd. Terwijl we 1 dekreu hebben die dus wel weet hoe het werkt.
Het was wel even goed opletten welke deur dicht zat.

Mischien de oudste een eigen plek geven waar hij rustig kan liggen en waar je hem ook even kan opsluiten. Ik weet niet hoe groot je honden zijn? Maar een bench of een puppy ren voor de oudste?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 12:45

Als ze nu al zo heftig reageren is de kans dat castratie dit verergert heel logisch. Ik vind t ook wel erg heftig om op zo'n leeftijd nog te denken aan castratie.. tenzij medisch noodzakelijk. Maar dat is niet t geval. :)
gedrag is niet t enige risico bij castratie en ook chemische castratie geeft verschillende gezondheidsrisico's...
Eerste stap voordat je overgaat op castratie zou een gedragstherapeut (en dan een goede want t is allemaal niet zo beschermd).
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... seren-reu/

Hier overigens 2 intacte teven en 1 intacte reu die ook gedekt heeft. En met de loopsheid is er met de meiden en hem niks aan de hand.. :) Dus ook daarom raad ik castratie echt niet aan. Ik zou voorlopig scheiden en dus een gedragstherapeut inschakelen.

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:07

Ik sta ook aan het kamp die zich afvraagt of de andere hond niets mankeerd. Als ik het goed begrijp wordt de 11 jarige nu aangevallen?

Ik ben echt pro castratie, maar in dit geval zou ik het in een andere hoek gaan zoeken. Bij vrijwel alle gevallen die ik ken, waarbij de ene hond na jaren samen leven opeens de andere hond aanviel, bleek de andere hond ziek te zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 13:39

Kan het niet zijn dat ze stilaan doorhebben dat de nieuwe hond niet enkel een pup is, maar dat ze in hun ogen (of eerder neus) stilaan een teefje begint te worden?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:02

Castratie verergerd dit soort dingen alleen maar en zou ik niet doen. Ik denk dat de pup zorgt voor rangorde problemen wat op zich heel normaal is bij een verandering van de roedel en zeker met een teef erbij. Ook gezondheid van de oudste zou ik niet uitsluiten.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:26

kiwiwitje schreef:
voordat je aan castratie denkt, zeker op zo'n leeftijd ookal is t chemisch, zou ik toch EERST naar een goede gedragstherapeut gaan..
https://www.ad.nl/wageningen/castreren- ... ~a6e30f62/

t is opzich namelijk allemaal niet zo heel raar.. T is iets wat je wel vaker ziet bij een nieuwe, jonge, hond in de roedel.

Je hebt bijv https://www.arvidvanputten.nl/



Wil hier graag op reageren.
De hond van mijn moeder is al zo lang we hem kennen agressief naar andere honden vooral reuen, ook kinderen waren niet veilig in zijn buurt waardoor hij regelmatig met een muilkorf rond liep. Nu was mijn stiefvader het beu en heeft hem op 10 jarige leeftijd chemisch laten castreren. De hond van mijn moeder en mijn chihuahua hebben nooit door een deur gekund. Na de chemische castratie (1.5 wk erna) lagen ze opeens samen op de bank. Die hond is zo positief veranderd dat we heb nu helemaal hebben gecastreerd.

Wellicht dat het per hond verschilt. Maar bij die van mijn moeder heeft het toch zeer zeker geholpen.

Maargoed 2 volwassen reuen en een teefje is imo niet echt een handige combinatie, wat niet wil zeggen dat het niet mogelijk is om ze in een huis te houden, maar je moet daar de eerste tijd actief mee bezig zijn en ze goed in de gaten houden.

Je kan een gedragstherapeut in handen gaan nemen, maar je kan ook eens kijken naar je eigen aandeel en optreden in dit verhaal. Wat is jouw positie in jullie roedel? Ik kan namelijk aan mijn honden zien en voelen wanneer er spanning onderling is, en dan is het aan mij om dat niet te laten escaleren.

Maargoed je hebt de pup pas 3 weken lees ik, een pup in huis halen is niet alleen voor jezelf stressvol maar ook voor je andere huisdieren, die bouwen de spanning ook op. Dus zorg er vooral voor dat je jouw andere honden fysiek of lichamelijk gaat stimuleren om die stress/spanning kwijt te kunnen. Jij moet er vooral voor zorgen dat je jouw honden op het juiste moment en op de juiste manier corrigeert.

Mijn tip: Ga opzoek naar iemand die niet alleen naar het gedrag van de honden kijkt maar ook naar jouw positie binnen je roedel en geef ze voldoende afleiding.
Ik heb bij mijn pups altijd een grote doek over de bench liggen en de bench staat ook in een rustige hoek van de kamer, op die manier krijgt de pup de rust die ze nodig heeft en jouw andere honden worden niet getriggerd door de pup.

Citaat:
Castratie verergerd dit soort dingen alleen maar en zou ik niet doen.

Waar heb je die info vandaan? Ben wel benieuwd naar de medisch/psychisch onderbouwde uitleg daarvan :)

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:28

Charming; jij hebt t over een hond die altijd agressief geweest is. Deze honden leven al 9 jaar zonder problemen samen. Dan heb je t over heel iets anders.. Lijkt mij dat je dat zelf ook wel snapt. T zijn honden die na 9 jaar ineens knokken..

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:35

kiwiwitje schreef:
Charming; jij hebt t over een hond die altijd agressief geweest is. Deze honden leven al 9 jaar zonder problemen samen. Dan heb je t over heel iets anders.. Lijkt mij dat je dat zelf ook wel snapt. T zijn honden die na 9 jaar ineens knokken..


Precies, en daarom zou een (chemisch)castratie een goede optie zijn. Want nu is er ineens een teef in huis en wordt er geknokt. Daarvoor is het altijd goed gegaan, dus dan zit het hem toch in de hormonen..

Ik heb het inderdaad over een hond die altijd agressief is geweest naar andere reuen en na zijn castratie niet meer.. Mijn hond is ook een reu en tussen die 2 ging het altijd fout. Met mijn teef is het altijd goed gegaan.. Dus dat heeft ook weer met hormonen/dominantie te maken

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:36

Wilawander schreef:
CharmingS schreef:
Castratie verergerd dit soort dingen alleen maar en zou ik niet doen.

Waar heb je die info vandaan? Ben wel benieuwd naar de medisch/psychisch onderbouwde uitleg daarvan :)

Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik zie niet echt waarom dat zo zou zijn. Wat misschien wel een probleem kan zijn is wanneer je maar één van beide reuen laat castreren, dat er iets in de verhouding tussen die 2 verandert.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 14:40

CharmingS schreef:
kiwiwitje schreef:
Charming; jij hebt t over een hond die altijd agressief geweest is. Deze honden leven al 9 jaar zonder problemen samen. Dan heb je t over heel iets anders.. Lijkt mij dat je dat zelf ook wel snapt. T zijn honden die na 9 jaar ineens knokken..


Precies, en daarom zou een (chemisch)castratie een goede optie zijn. Want nu is er ineens een teef in huis en wordt er geknokt. Daarvoor is het altijd goed gegaan, dus dan zit het hem toch in de hormonen..

Ik heb het inderdaad over een hond die altijd agressief is geweest naar andere reuen en na zijn castratie niet meer.. Mijn hond is ook een reu en tussen die 2 ging het altijd fout. Met mijn teef is het altijd goed gegaan.. Dus dat heeft ook weer met hormonen/dominantie te maken

Nee dat t direct in de hormonen zit vind ik wel een makkelijke conclusie. Denk dat meer onderzoek wel wenselijk is voordat je zo makkelijk tot zo'n conclusie over gaat. Zeker met de leeftijd van deze 2 in gedachten..

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:07

Citaat:
Nee dat t direct in de hormonen zit vind ik wel een makkelijke conclusie. Denk dat meer onderzoek wel wenselijk is voordat je zo makkelijk tot zo'n conclusie over gaat. Zeker met de leeftijd van deze 2 in gedachten..


Wie zegt dat ik makkelijk tot zo'n conclusie ben gekomen.. Uit mijn ervaring is namelijk gebleken dat een castratie op latere leeftijd +8jr nog zeker wel tot positieve resultaten kunnen komen. Niet alleen bij de hond van mijn moeder, maar ook bij andere honden in mijn omgeving.
Mijn vriend is paraveterinair en heeft vele positieve terugkoppelingen gekregen na (chemisch)castratie.

Er zullen ook zeker gevallen zijn waarbij het gedrag niet veranderd, en daarom vind ik de chemische castratie vaak een goede optie. Als het gedrag na de chemische castratie niet verbeterd moet je inderdaad gaan kijken naar een gedragsdeskundige.

Daarnaast is het altijd aan de dierenarts om te beslissen of een ingreep plaats kan vinden ivm gezondheid/leeftijd en kunnen wij niet over oordelen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 15:27

CharmingS schreef:
Citaat:
Nee dat t direct in de hormonen zit vind ik wel een makkelijke conclusie. Denk dat meer onderzoek wel wenselijk is voordat je zo makkelijk tot zo'n conclusie over gaat. Zeker met de leeftijd van deze 2 in gedachten..


Wie zegt dat ik makkelijk tot zo'n conclusie ben gekomen.. Uit mijn ervaring is namelijk gebleken dat een castratie op latere leeftijd +8jr nog zeker wel tot positieve resultaten kunnen komen. Niet alleen bij de hond van mijn moeder, maar ook bij andere honden in mijn omgeving.
Mijn vriend is paraveterinair en heeft vele positieve terugkoppelingen gekregen na (chemisch)castratie.

Er zullen ook zeker gevallen zijn waarbij het gedrag niet veranderd, en daarom vind ik de chemische castratie vaak een goede optie. Als het gedrag na de chemische castratie niet verbeterd moet je inderdaad gaan kijken naar een gedragsdeskundige.

Daarnaast is het altijd aan de dierenarts om te beslissen of een ingreep plaats kan vinden ivm gezondheid/leeftijd en kunnen wij niet over oordelen.

Ik vind dat het een makkelijke conclusie is voor deze casus. :) misschien is dat duidelijker. Je schuift t gelijk op hormonen af:
CharmingS schreef:
[

Precies, en daarom zou een (chemisch)castratie een goede optie zijn. Want nu is er ineens een teef in huis en wordt er geknokt. Daarvoor is het altijd goed gegaan, dus dan zit het hem toch in de hormonen..


En dat vind ik een makkelijke conclusie die jij nav de krappe info niet zomaar kan geven. Zeker niet als er nog tal van opties zijn. :)

cursebreaker

Berichten: 11455
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:06

Eens met kiwi.

Ik zou zeker op dit punt nog niet gaan roepen dat het de hormonen wel moeten zijn.
Daarvoor zou ik toch ook eerst nog andere dingen willen uitsluiten :j

Misschien is er lichamelijk iets aan de hand; pijn bv. Misschien zijn er dingen voorafgegaan wat deze plotselinge gedragsverandering kan verklaren; bepaalde signalen die TS bv. niet heeft gezien. Een therapeut erbij halen zou ik dan bv. ook eerst doen ipv maar meteen een chemische castratie inplannen.

Horsier

Berichten: 386
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: Mill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-20 16:27

Ik word vanmiddag terug gebeld door de deskundige dus zal dan ook haar mening vragen over het chemisch castreren.
Het was na het weekend mijn eerste ingeving, die ballen er af :Y) figuurlijk dan.
Net had ik dus Hummer in de bench en de pup en Bentley los.
Zag ik Bentley naar Hummer staren dus ik roep hem bij me maar geen reactie.
Tik hem aan voor aandacht en hij vliegt vol op de bench.....
Hopelijk heeft ze snel tijd voor ons want ik heb echt alleen ervaring met brave honden.
Ik zal vast veel signalen missen en pas veel te laat ingrijpen.
Een puppie zit, af en volg leren is toch wel 100x makkelijker.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:41

horsier schreef:
Ik word vanmiddag terug gebeld door de deskundige dus zal dan ook haar mening vragen over het chemisch castreren.
Het was na het weekend mijn eerste ingeving, die ballen er af :Y) figuurlijk dan.
Net had ik dus Hummer in de bench en de pup en Bentley los.
Zag ik Bentley naar Hummer staren dus ik roep hem bij me maar geen reactie.
Tik hem aan voor aandacht en hij vliegt vol op de bench.....
Hopelijk heeft ze snel tijd voor ons want ik heb echt alleen ervaring met brave honden.
Ik zal vast veel signalen missen en pas veel te laat ingrijpen.
Een puppie zit, af en volg leren is toch wel 100x makkelijker.

zonder dat zij/hij de honden daadwerkelijk gezien heeft kan en mag ze geen uitspraak doen over het wel of niet castreren. Doen ze dat wel moet je heel snel ophangen.
Om de dood eenvoudige reden dat zij niet ziet wat er gebeurd en zoals je zegt; veel signalen missen. Op jou woord kan de situatie heel anders zijn door t missen van signalen dan als zij er bij zou gaan zitten.
En zonder de situatie gezien te hebben kan en mag ze niks anders adviseren dan voor de veiligheid scheiden.

Maar iets soortgelijks (puur pup en andere hond en mijn hond) heb ik voor dit corona gebeuren op de hondenschool ook gehad. Alleen kende deze honden elkaar verder niet. Maar er stond voor mijn teefje een pup. Een andere hond kwam bij de pup kijken. met de nadruk op kijken. Je zag ook aan de houding van de pup dat ie wat terug trok en gespannen werd. Dat was t moment dat de mijne op de andere hond af schoot (geen zorgen, braaf aangelijnd en ik verwachtte t al niks gebeurd dus.) Mijn hond heeft de pup verdedigd. De andere hond bedoelde t niet verkeerd maar ipv netjes komen snuffelen ging dat hondje staan staren naar de pup. En dat is in hondentaal niet bepaald vriendelijk. De rest van de les had mijn teefje dus moeite met die hond. De les daarna was t klaar ivm corona dus kan ik niet oordelen over hoe de volgende ontmoeting gelopen zou zijn.
Maar t was meer als voorbeeld, er kan gewoon zoiets simpels gebeurd zijn. Ik zou ze scheiden en uit elkaars zicht scheiden. Want als hummer gaat zitten toekijken hoe bentley reageert dan kan zoiets wel hoger oplopen uiteindelijk.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 16:54

kiwiwitje schreef:
Maar iets soortgelijks (puur pup en andere hond en mijn hond) heb ik voor dit corona gebeuren op de hondenschool ook gehad. Alleen kende deze honden elkaar verder niet. Maar er stond voor mijn teefje een pup. Een andere hond kwam bij de pup kijken. met de nadruk op kijken. Je zag ook aan de houding van de pup dat ie wat terug trok en gespannen werd. Dat was t moment dat de mijne op de andere hond af schoot (geen zorgen, braaf aangelijnd en ik verwachtte t al niks gebeurd dus.) Mijn hond heeft de pup verdedigd. De andere hond bedoelde t niet verkeerd maar ipv netjes komen snuffelen ging dat hondje staan staren naar de pup. En dat is in hondentaal niet bepaald vriendelijk. De rest van de les had mijn teefje dus moeite met die hond.

Bekijk je het nu niet door een heel rooskleurige bril? Iedereen wil zijn eigen hond graag nobele gevoelens toeschrijven, maar als een hond naar een andere hond uitvalt is het verdedigen van een onbekende pup nu niet de meest waarschijnlijke oorzaak.
Bij TS is het verdedigen van de pup al iets minder onwaarschijnlijk omdat ze bij dezelfde roedel horen, maar hormonen zijn zeker ook niet uit te sluiten. Of inderdaad iets medisch, gezien de leeftijd van de reu.
Hetgeen we het liefst zouden horen is niet altijd het meest waarschijnlijke.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:03

Nee hoor. Geen roze bril. Is gewoon normaal honden gedrag in de situatie zoals bij mijn hond geschetst. De situatie is gelukkig heel duidelijk geweest bij ons. En de eigenaresse was zich ook bewust van t feit dat haar hond staart naar andere honden en dat had al vaker problemen gegeven.
Verdedigen van een jonge pup is ook zeer normaal. Die kan dat namelijk niet zelf..
Ik zeg daarmee ook niet dat bij de TS dezelfde situatie voorvalt. :) daarvoor hebben we te weinig info en zien we de honden zelf niet.
Ik geef een voorbeeld. Meer niet. Er zijn tig oorzaken hiervoor. Maar spreken van een roedel kun je in deze situatie ook niet. De een accepteert de andere niet meer in de omgeving. In een roedel accepteren ze elkaar in elkaars omgeving. :)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hond valt andere hond in huis aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:20

Kan de oudste juist niet iets onder de leden hebben? En roedel kan soms erg onvriendelijk op zwakte reageren.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 17:28

Ik heb het zelf meegemaakt en toen bleek de oudste hond een ziekte te hebben. Toen hij weer wat beter en stabieler was was het knokken over, tot die tijd gingen ze alleen bij elkaar onder toezicht, de jongere hond viel namelijk wel alleen aan als de oudere een aanval had die we inmiddels konden herkennen en dan kunnen ze op tijd uit elkaar. Als hij geen aanval heeft gaat het goed.

Ik heb trouwens wel m'n hond laten castreren toen hij 6 was, ook niet zo jong, maar zijn gedrag begon toen te veranderen.