Hoe kip ont-broedsen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 09:51

Hallo!
Wij hebben een kip die al bijna 2 maanden broeds is, en we krijgen haar er niet vanaf.

Waarom zou je dat willen?
- Ze eet en drinkt niet uit zichzelf, dus valt af > weerstand gaat achteruit
- Ze gaat geen eieren krijgen om uit te broeden, dus het heeft voor haar geen meerwaarde
- Het duurt te lang, andere kippen zijn er meestal binnen een paar dagen vanaf, maar zij niet

Wat hebben wel al geprobeerd?
- Wachten tot het vanzelf overgaat
- Een paar keer per dag van het nest afhalen (rent meteen terug)
- Overdag in een buitenren zodat ze niet kan broeden (rent meteen terug bij openen deur)
- Overdag in een buitenren en 's nachts in een ander nest dan haar nest
- Achterkant proberen af te koelen dmv water (natuurlijk nu niet met dit weer, maar wel met de hitte)
- Achterkant proberen af te koelen dmv icepack in het legnest (gaat er gewoon op liggen en verder broeden)
- En nu momenteel zit ze al 3 dagen in een kale hondenbench met eten en drinken, maar zelfs daar ligt ze te broeden en moet je haar echt op haar benen zetten wil ze wat gaan eten en drinken

Iemand een gouden tip? (Broedeieren liever niet, want we willen geen kuikens).

jansenjap
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-12-06

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:53

Ben benieuwd of iemand de gouden tip heeft, want wij hebben hetzelfde probleem met 2 van onze kippen en dat duurt ook al 2 maanden

wyoming

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:58

Denk dat de bench voor nu wel de beste plek is. Bij ons op stal deden ze ze altijd in een lege stal met alleen eten en drinken, en daar zaten ze dan ook meestal wel een week. (Afhankelijk van de kip zelf)
Laatst bijgewerkt door wyoming op 10-07-20 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 09:59

Ik volg ook. Hier een kip die het 2 maand volgehouden heeft. Nu is ze van het nest af, maar legt ze geen eieren meer. Kip nr 2 legt haar eieren intussen op een onbekende plek omdat kip nr 1 de hele tijd het nest bezet hield. Dus we zijn nu ei-loos :(

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:00

Wat je nog kunt proberen bench van de grond af zo dat ze alleen een rooster onder zich heeft.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:01

Sclimpre schreef:
Ik volg ook. Hier een kip die het 2 maand volgehouden heeft. Nu is ze van het nest af, maar legt ze geen eieren meer. Kip nr 2 legt haar eieren intussen op een onbekende plek omdat kip nr 1 de hele tijd het nest bezet hield. Dus we zijn nu ei-loos :(

Dit was nu inderdaad het probleem, dat zij op de favoriete leg-plek van iedereen lag, daarom hebben wij haar ook verplaatst, omdat er een aantal kippen van de leg raakte. Nu zijn ze gelukkig wel weer aan het leggen, maar dat is wel lastig!

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:01

mino1 schreef:
Wat je nog kunt proberen bench van de grond af zo dat ze alleen een rooster onder zich heeft.

En wat is daar het voordeel van? Dat ze niet lekker kan gaan nestelen?

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:01

wyoming schreef:
Denk dat de bench voor nu wel de beste plek is. Bij ons op stal deden ze ze altijd in een lege stal met alleen eten en drinken, en daar zaten ze dan ook meestal wel een week. (Afhankelijk van de kip zelf)

En dat werkte ook bij de meest hardnekkige dieren?

julius_juut

Berichten: 3105
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:04

Hier hetzelfde probleem, al die dingen die jij al geprobeerd hebt die normaal werken zijn hier ook niet afdoende geweest. Uiteindelijk een kalkoen broeds-af gekregen door haar twee dagen in de trailer op te sluiten zonder strooisel of enig contact met andere vogels. Blijkbaar was dat zo stressvol dat ze uit die 'MOET BROEDEN' stand kwam.


Ik meen me te herinneren dat je kippen ook 'broeds af' kan laten spuiten bij een veearts, maar zelf nooit verder naar gezocht omdat ik daar eigenlijk gewoon niet aan wil beginnen. Maar daar zou je ook naar kunnen zoeken.

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:06

Met alleen een rooster om op tezitten is het lastig broeden.
Of het werkt bij de ene wel en de ander niet dat is met veel dingen die je probeert zo

pillow
Berichten: 7824
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:06

Ik heb een apart hokje met dak en gaas en een zitstok. Soort grote bench zonder nest oid. Daar doe ik ze in met eten en water. Ik laat ze daar 5 dagen in zitten zonder haar eruit te laten. Daarna laat ik haar er uit en ga na een uurtje in het grote hok (dat staat s'middags open) kijken of ze weer in het nest is gaan zitten. Zo ja dan doe ik haar terug in het kleine hokje, en probeer het een dag later weer. Meestal is het na 5 dagen wel over.
Mijn vader hing ze vroeger een paar dagen in een vrij holle jute zak aan de boom. Ze moeten doorwaaien zij hij. Dat werkte ook
Laatst bijgewerkt door pillow op 10-07-20 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:10

pillow schreef:
Ik heb een apart hokje met dak en gaas en een zitstok. Soort grote bench zonder nest oid. Daar doe ik ze in met eten en water. Ik laat ze daar 5 dagen in zitten zonder haar eruit te laten. Daarna laat ik haar er uit en ga na een uurtje in het grote hok (dat staat s'middags open) kijken of ze weer in het nest is gaan zitten. Zo ja dan doe ik haar terug in het kleine hokje, en probeer het een dag later weer. Meestal is het na 5 dagen wel over.

Ja dat dus.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:22

Ja daar zit ze dus nu al een paar dagen in, een kleine hondenbench met water en eten, verder niets. Maar daar gaat ze zelfs liggen nestelen (in niks). Dan moet ik haar echt op haar poten zetten en dwingen te bewegen, anders eet en drinkt ze niks.

Moonfight

Berichten: 3682
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:24

Bij ons werkt een hondenbench uiteindelijk altijd. Meestal maar een dag of 3 maar sommige hele hardnekkige zitten er er wel 7 tot 10 dagen in. Gewoon vol blijven houden.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:27

Wij hadden hier ook eentje, die er maar niet vanaf kwam.
Dus 3 dagen in een kaal hok gezet met water en eten en dan was het klaar.
Als ik jou was zou ik inderdaad de bench hoger zetten, zodat ze op de tralies moet staan.

Mando

Berichten: 15703
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:28

Jutte zak en ophangen en zak rond draaien bij een echte hardnekkige broedse kip... maar nu zal ik half bokt wel over me heen krijgen. :D

Qimm

Berichten: 15181
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:30

Hier is het ook elk jaar prijs. 1 jaar 2 hennen 3 maanden broeds 8)7
Ik zag ze wel minimaal 1x per dag uit zichzelf naar buiten gaan voor wat drinken en een zandbadje en ik gooide ze meestal 1x per dag zelf ook nog eruit. Gelukkig leken ze niet echt af te vallen en hadden ze nog voldoende commentaar als ik ze naar buiten zette. Maar je zag wel dat de lelletjes minder felrood waren. Op dit moment zit er ook weer 1 al 3 weken te pannenkoeken. Lastig!

Nynkster

Berichten: 5334
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:31

Mando schreef:
Jutte zak en ophangen en zak rond draaien bij een echte hardnekkige broedse kip... maar nu zal ik half bokt wel over me heen krijgen. :D


dat lijkt niet echt dier vriendelijk nee :Y)

LiannePuthzy

Berichten: 7002
Geregistreerd: 10-05-13

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:32

Mijn oma zette een broedse kip altijd een paar dagen onder een emmer

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:35

Extra calcium geven zodat ze zichzelf niet nog meer uitput en lichturen verminderen.
Wat krijgt ze te eten?

pillow
Berichten: 7824
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:37

Mando schreef:
Jutte zak en ophangen en zak rond draaien bij een echte hardnekkige broedse kip... maar nu zal ik half bokt wel over me heen krijgen. :D

dat had ik ook staan, is niet erg.

pillow
Berichten: 7824
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:39

Sodeletuut schreef:
Ja daar zit ze dus nu al een paar dagen in, een kleine hondenbench met water en eten, verder niets. Maar daar gaat ze zelfs liggen nestelen (in niks). Dan moet ik haar echt op haar poten zetten en dwingen te bewegen, anders eet en drinkt ze niks.

Gewoon niet naar omkijken ze zoekt het zelf wel uit. Een kip die op eieren zit te broeden eet ook nauwelijks.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 10:39

Ik heb wel eens gelezen om de kip met de kont even in koud water te dompelen, volgens mij heeft mijn man dat wel eens gedaan en heeft dat geholpen :=

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:59

Cayenne schreef:
Extra calcium geven zodat ze zichzelf niet nog meer uitput en lichturen verminderen.
Wat krijgt ze te eten?

Ze zit in de bench in de schuur, als de deur daar dicht is is het praktisch helemaal donker. Ik zet af en toe de deur even open overdag.

Ze krijgen een combinatie van kippenkorrel, krielmix en kippenmeel, aangevuld met groenvoer en meelwormen/vlokreeftjes/etc.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 10:59

tootje71 schreef:
Ik heb wel eens gelezen om de kip met de kont even in koud water te dompelen, volgens mij heeft mijn man dat wel eens gedaan en heeft dat geholpen :=

Al geprobeerd, helaas zonder resultaat.