Hoe kip ont-broedsen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:26

Hier was de enige oplossing 1 ei uitbroeden. Uiteindelijk hebben we dat ras (cochin kriel) er om weggedaan naar iemand die blij werd van kuikens.

anca

Berichten: 1795
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:33

Ze moeten niet kunnen gaan zitten . Vroeger deed ik ze in een aardappelmand zonder eten wel water. Een paar dagen en dat hielp. Ik had zijdehoenders , perfecte broedkippen

criollo_yess

Berichten: 1087
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 13:56

Hier ook elk jaar broedse hennen. In het nachthok (blokhutje) heb ik een konijnenhok op poten staan waarvan ik de houten bodem vervangen heb door een metalen raster. Daar zet ik de broedse hen in met eten en water. Zo is ze nog steeds wel onderdeel van de koppel als die 's nachts op stok gaat, maar kunnen ze niet meer lekker warm met de kont broeden. Meestal is de broedsheid dan met een dag of 3-5 over.

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:26

Citaat:
Ze zit in de bench in de schuur, als de deur daar dicht is is het praktisch helemaal donker. Ik zet af en toe de deur even open overdag.


Dit is juist fout. Ze moet zo licht mogelijk en op de wind.

black_kelpie

Berichten: 7853
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:50

Sodeletuut schreef:
Ze zit in de bench in de schuur, als de deur daar dicht is is het praktisch helemaal donker. Ik zet af en toe de deur even open overdag.

Hoe is de bench ingericht? Je kunt het beste de bodemplaat eruit halen, zodat er alleen gaas onder zit, en dan de bench een stukje van de grond zetten, door bijvoorbeeld 4 bakstenen onder de hoeken te leggen. Zorg wel voor een goede, brede zitstok. Op die manier kan ze onmogelijk broeden.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 14:58

Ik volg ook even, heb 7 zijdehoenders en ik heb er nu 1 die al 7 weken op het nest zit. Ik haal haar er iedere dag een paar keer vanaf en dat eet ze en drinkt ze, maar ondertussen word ik er moedeloos van. De andere 6 zijn meestal met 4 a 5 dagen klaar, maar deze is een drama. :=

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 15:18

pillow schreef:
Citaat:
Ze zit in de bench in de schuur, als de deur daar dicht is is het praktisch helemaal donker. Ik zet af en toe de deur even open overdag.


Dit is juist fout. Ze moet zo licht mogelijk en op de wind.

Want? De meningen zijn zo verdeeld, dus ik weet niet zo goed wat nou juist de bedoeling is.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 15:19

black_kelpie schreef:
Sodeletuut schreef:
Ze zit in de bench in de schuur, als de deur daar dicht is is het praktisch helemaal donker. Ik zet af en toe de deur even open overdag.

Hoe is de bench ingericht? Je kunt het beste de bodemplaat eruit halen, zodat er alleen gaas onder zit, en dan de bench een stukje van de grond zetten, door bijvoorbeeld 4 bakstenen onder de hoeken te leggen. Zorg wel voor een goede, brede zitstok. Op die manier kan ze onmogelijk broeden.

Nu zit ze op de plaat van de bench met eten en drinken verder niks. Ik zal inderdaad de plaat eruit halen, en kijken voor een zitstok. Wat is breed genoeg?

Charlotte446

Berichten: 646
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:22

Wij zetten ze in een ton met een laagje water en wat eten en drinken. Meeste zijn er met 2 dagen vanaf, soms 3.

We hebben we ook weleens apart gezet op gras of tegels maar dan gaan ze gewoon verder. Zelfde met van het nest af jagen, ze gaan als je weg bent gewoon weer terug.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 15:29

Charlotte446 schreef:
Wij zetten ze in een ton met een laagje water en wat eten en drinken. Meeste zijn er met 2 dagen vanaf, soms 3.

We hebben we ook weleens apart gezet op gras of tegels maar dan gaan ze gewoon verder. Zelfde met van het nest af jagen, ze gaan als je weg bent gewoon weer terug.

Worden ze dan niet ziek?

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:33

Ik haal altijd de eieren weg dan is het ook zo over.

Paardenfann4
Berichten: 1367
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:38

Ik haal de eieren weg en doe de kip naar buiten, hok dicht. Binnen een paar dagen is het dan over.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:40

Ik haal ook de eieren eruit maar mijn dame zit nog steeds op het nest (zonder eieren) :=

Ik lees in een emmer met een laagje water en voer, hoe moet ik dat zien? dan zit je kip dus gewoon 2 a 3 dagen met haar gat in het water? ehhh hoe dan?

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:42

Popstra schreef:
Ik haal altijd de eieren weg dan is het ook zo over.

De kip van TS is broeds zonder eieren.

Thats_Me

Berichten: 10954
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:45

Hier altijd geleerd om een broedse kip in een kleine donkere ruimte te zetten voor een paar dagen. Moet zeggen dat het tot nu toe altijd gewerkt heeft. Met 3 dagen zijn de meeste er wel vanaf, sommige hebben iets langer nodig.

Mri

Berichten: 15311
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:49

Ik heb voor iemand anders eieren uit laten broeden door mijn kippen.
1 was meteen broeds af toen ze een ei kreeg om uit te broeden.

Is er wellicht iemand in je omgeving die week kuikens wil hebben?

Charlotte446

Berichten: 646
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:51

Sodeletuut schreef:
Charlotte446 schreef:
Wij zetten ze in een ton met een laagje water en wat eten en drinken. Meeste zijn er met 2 dagen vanaf, soms 3.

We hebben we ook weleens apart gezet op gras of tegels maar dan gaan ze gewoon verder. Zelfde met van het nest af jagen, ze gaan als je weg bent gewoon weer terug.

Worden ze dan niet ziek?


Geen zieke kippen gehad. In tegenstelling tot als we het op de vriendelijke manier doen, dan gaan of blijven ze zitten en eten en drinken niet, terwijl ze dit wel tot hun beschikking hebben. 2 kippen hebben met de vriendelijke manier het bijna begeven, dus bij ons gaan ze de ton in. Hoe sneu ik het ook voor ze vind.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 15:54

Is het een kriel of een grote kip? Ik heb nog wat kwarteleitjes die uitgebroed moeten worden. Dat duurt maar twee weken dus dan zou ze snel broeds-af zijn.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 15:57

Lastig, lastig..

Ik kan haar niet in de ren laten lopen en alle deurtjes dichtdoen want dan kan de rest niet leggen, en die zijn al van de leg geraakt omdat zij ze van het nest joeg, en dat stabiliseert nu net langzaam weer een beetje.

Ik weet nu nog steeds niet of licht of donker het beste is. Ze staat in een schuur, voor de deur, dus de deur staat nu open waardoor ze licht heeft. Maar als ik haar niet rechtop zet doet ze helemaal niks.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 15:58

LindyH schreef:
Is het een kriel of een grote kip? Ik heb nog wat kwarteleitjes die uitgebroed moeten worden. Dat duurt maar twee weken dus dan zou ze snel broeds-af zijn.

Cochin kriel

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:00

Afbeelding
De (boze) dame in kwestie....

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:02

Ik zou kijken of je ergens eendagskuikens kan scoren of eieren die nog een paar dagen moeten uit de broedmachine.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:04

Sodeletuut schreef:
LindyH schreef:
Is het een kriel of een grote kip? Ik heb nog wat kwarteleitjes die uitgebroed moeten worden. Dat duurt maar twee weken dus dan zou ze snel broeds-af zijn.

Cochin kriel


Maakt het uit als het door een grote kip uitgebroed wordt? Zo niet lijkt dit me de meest makkelijke oplossing voor nu

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:06

2 kuikens bij iemand halen en eronder duwen.. dat is het meest effectief. Verder 's nachts in een (overdekte) ren zetten zonder broedmogelijkheden en hem steevast 3x daags even optillen en rond laten lopen bij het voer/water.

Kuikens eronder doe ik zelf altijd en werkt zelfs nog als je kuikens al 5 weken oud zijn ben ik afgelopen seizoen achter gekomen _O- kippen zijn niet echt heel erg snugger..

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:14

Ik zet er altijd jonge kuikens onder als ze niet ophouden. Onze hen accepteerde 2 weken geleden zelfs kuikens van 8 weken oud :')