Hoe kip ont-broedsen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:18

Sodeletuut schreef:
LindyH schreef:
Is het een kriel of een grote kip? Ik heb nog wat kwarteleitjes die uitgebroed moeten worden. Dat duurt maar twee weken dus dan zou ze snel broeds-af zijn.

Cochin kriel

Oke, dat is mooi.

Ik heb nu twee eitjes net een dag in de broedmachine zitten. Die zouden er zo onder kunnen denk ik. En ik heb nog twee nieuwere eitjes die nog niet bebroed zijn.
Laat maar weten als je dat zou willen.

Hier de achtergrond van de eitjes. [VT] Kipfilet in blik - waar te koop?
(Laat je niet afschrikken door de topictitel. :D )

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-20 16:21

LindyH schreef:
Oke, dat is mooi.

Ik heb nu twee eitjes net een dag in de broedmachine zitten. Die zouden er zo onder kunnen denk ik. En ik heb nog twee nieuwere eitjes die nog niet bebroed zijn.
Laat maar weten als je dat zou willen.

Hier de achtergrond van de eitjes. [VT] Kipfilet in blik - waar te koop?
(Laat je niet afschrikken door de topictitel. :D )

Ah wat een mooi liefdeskoppel!

Ik vind dat zeker interessant, ga het even overleggen! Waar in de bible belt zit je, en hoe lang mogen die eitjes 'koud' worden vervoerd?

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:26

Citaat:
Dit is juist fout. Ze moet zo licht mogelijk en op de wind.
Want? De meningen zijn zo verdeeld, dus ik weet niet zo goed wat nou juist de bedoeling is.

Omdat een kip die wil broeden juist graag donker en verdekt wil zitten. Dus moet je het tegenover gestelde doen.
Laatst bijgewerkt door pillow op 10-07-20 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 16:32

De eitjes die al in de broedmachine zitten zullen warm gehouden moeten worden. Maar een beetje afkoelen is niet erg. Zo'n kersenpittenzak oid zou voldoende zijn denk ik.
Voor de eitjes die nog koud zijn is het helemaal geen probleem.

black_kelpie

Berichten: 7853
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:13

pillow schreef:
Citaat:
Dit is juist fout. Ze moet zo licht mogelijk en op de wind.
Want? De meningen zijn zo verdeeld, dus ik weet niet zo goed wat nou juist de bedoeling is.

Omdat een kip die wil broeden juist graag donker en verdekt wil zitten. Dus moet je het tegenover gestelde doen.

Dit zou ik ook doen. Een normaal dag/nacht ritme, niet donker zetten, veel frisse lucht.

Wat betreft de zitstok, voor een kriel Cochin is een cm of 4 breed met afgeronde hoeken wel afdoende. Een wat breder plankje met afgeronde hoeken kan ook.

Afbeelding

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:15

Paardenfann4 schreef:
Ik haal de eieren weg en doe de kip naar buiten, hok dicht. Binnen een paar dagen is het dan over.


Die van mij gaan dan heel demonstratief op de grond zitten bakken :')

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:18

Maar het is toch helemaal geen ramp dat ze broeds is? Dat is de natuur. Dat regelt zichzelf..
Ik heb wyandotten die heel erg broeds zijn en dan als een kloek buiten loopt wanneer ik de ren sluit. Dat duurt even en ik maak me er niet druk om. Als ze honger hebben komen ze er ook vanaf. Ook om te poepen.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:24

Kippen kunnen zich doodbroeden, zal allicht ook de natuur zijn, maar niet iets wat je wil voor je dier

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 18:49

Popstra schreef:
Maar het is toch helemaal geen ramp dat ze broeds is? Dat is de natuur. Dat regelt zichzelf..
Ik heb wyandotten die heel erg broeds zijn en dan als een kloek buiten loopt wanneer ik de ren sluit. Dat duurt even en ik maak me er niet druk om. Als ze honger hebben komen ze er ook vanaf. Ook om te poepen.

Als je nou eerst even de openingspost leest weet je waarom.

happytime

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:18

Ik haal de eieren ook weg en de hen eraf jagen( 1hen is wat agresief die vliegt me aan) maar daarna is het over.dat van de jute zak en zak ophangen weet ik van de boer.
Wel heb ik een broedse gans gehad,dom beest was al weken een tak aan het uitbroeden! Nest uitgeharkt werkte niet,pionnen erop werkte niet,afgezet met gazen hek...eindelijk van broedsheid af.

Merexa

Berichten: 1167
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:29

2 maanden? Wow.
Zodra een kip er bij mij een halve dag op blijft zitten doe ik haar in een apart hok (vier
ijzeren hekken voor een konijnenren in een vierkant met een zijl er over)voor 2 nachten met alleen eten en water, dan is het ook klaar en legt ze na een week weer.
Hier waren ze in het begin ook hardnekkig, haalde ze er elke keer af, maar even ergens opsluiten waar ze niet kunnen nestelen hielp alleen.

Popstra
Berichten: 13842
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 19:46

pillow schreef:
Popstra schreef:
Maar het is toch helemaal geen ramp dat ze broeds is? Dat is de natuur. Dat regelt zichzelf..
Ik heb wyandotten die heel erg broeds zijn en dan als een kloek buiten loopt wanneer ik de ren sluit. Dat duurt even en ik maak me er niet druk om. Als ze honger hebben komen ze er ook vanaf. Ook om te poepen.

Als je nou eerst even de openingspost leest weet je waarom.

Ik dacht dat ze gewoon 2 maanden bedoelde in de zin van paar x in die maanden zoals een ,,gewone,, kip. :=
Maar bedankt voor het vriendelijke daarop attenderen

Heb zelf 15 jaar kippen en zo extreem nog nooit mee gemaakt.

mercurie
Berichten: 169
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 22:54

Waarschijnlijk iets wat mensen beetje zielig vinden, maar hier werkt het volgende altijd goed.mids je die hebt.

Kranten op de grond in een schuurtje of evt andere ruimte.cement kuip(zo een grote plastic zwarte)kip onder de kuip met water en voer.een dunne platte steen er tussen voor lucht.en zo paar dagen laten zitten.uiteraard wel elke dag schoon water en voer.

Heeft mijn vader mij geleerd.

nicole_floor

Berichten: 3283
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:02

tootje71 schreef:
Ik heb wel eens gelezen om de kip met de kont even in koud water te dompelen, volgens mij heeft mijn man dat wel eens gedaan en heeft dat geholpen :=

Dit zei mijn vriend idd ook.

Wij hebben de kalkoenen een dag in de geiten wei gedaan. Totdat ze ontsnapte. :') Dus toen maar weer terug gedaan in de ren. Maar het broedden was toen wel over.

Kippen kunnen zich doodbroeden, dus ik zou er wel alert op zijn.

Mizora

Berichten: 18124
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:18

Cochin kriel broedsheid is met vrijwel geen enkele ander kippenras te vergelijken. 1 van onze hennen was van april tot september broeds. Buiten zetten overdag hielp soms (dus luik naar binnen dicht), zijnde dan broedde ze buiten niet op de grond, maar soms ook niet. Als het niet hielp dan lieten we de hen 1 ei uitbroeden, gemiddeld 2x per seizoen was dat bij de ene hen nodig, eens per seizoen bij de ander. Koud water en bench deden niets.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 23:20

Ik heb de mijne vandaag met de billen in het water gehouden. Ze heeft nog een paar minuten verontwaardigd getokt alvorens ze weer fijn plaats nam en verder ging met haar pannenkoek imitatie :')

Merexa

Berichten: 1167
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 00:08

Tja, ook hier probeerde ik het en ze bleven daarbij ook verrassend rustig eigenlijk :') Maar ook daarna gingen ze inderdaad weer vrolijk op het nest. Ik zeg echt; gewoon op het gras met een hek eromheen en zorgen dat ze er niet uit kunnen en nergens kunnen broeden. Eten en water erbij en 2 nachten laten zitten.

sunny_l0ve
Berichten: 3641
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: ijmuiden

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 13:56

Wij lieten vroeger op de kinderboerderij de kip 24-48 uur onder een speci kuip zitten in het donker. Juist door het dag-nachtritme te onderbreken willen ze nog wel eens er uit komen. Ze zat dan gewoon op een betonnen vloer, dus dat stimuleert het broeden ook niet. We deden er wel altijd water bij, maar geen eten. Daar hadden ze op dat moment toch geen behoefte aan. Na een hele dag geprobeerd met eten, als ze niet gelijk aanvielen nog een dag eronder. We hadden meerdere broedse kippen, werkte bij allemaal erg goed.
Ik denk dat er dus meerdere wegen zijn, de één wat heftiger dan de ander. Succes ermee!

KimD

Berichten: 20459
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:05

Qimm schreef:
Ik heb de mijne vandaag met de billen in het water gehouden. Ze heeft nog een paar minuten verontwaardigd getokt alvorens ze weer fijn plaats nam en verder ging met haar pannenkoek imitatie :')


Zou je niet als ze jou ongevraagd met je reet in water parkeren? :') Ik zou ook beledigd tokken.

TS, ik kan je helaas niet helpen. Maar ik ben verbaasd over sommige oplossingen. Ik had geen flauw idee dat kippen zo moeilijk konden doen. :=

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 16:42

KimD schreef:
Qimm schreef:
Ik heb de mijne vandaag met de billen in het water gehouden. Ze heeft nog een paar minuten verontwaardigd getokt alvorens ze weer fijn plaats nam en verder ging met haar pannenkoek imitatie :')


Zou je niet als ze jou ongevraagd met je reet in water parkeren? :') Ik zou ook beledigd tokken.



oh ja, absoluut! :')

Anoniem

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:17

Ik heb wyandottes, die kunnen ook erg broeds zijn. Meestal laat ik ze en haal ik ze 3 maal daags 30 minuten van het nest af. Ik zet haar dan bij de rest en zorg dat ze niet bij het nest kan komen. Ik zet een bak eten en drinken naast haar neer. Vaak blijft ze eerst zitten, maar gaat dan toch wel eten en drinken. Na een half uur mag ze weer op het nest.

zorro

Berichten: 8766
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:43

Mijn Wyandotjes wisselen elkaar af met broeds zijn. Woensdag was Wanda broeds, dus hup, naar buiten gezet en toen besloot ze in het natte gras te gaan broeden.. (inderdaad, houding pannekoek)

Donderdag was ze weer lekker buiten aan het scharrelen en zat Nansi op het nest. Vrijdag was Wanda weer aan het broeden en deed Nansi weer gewoon haar ding buiten... En jawel, vandaag was het weer andersom....

Schiet mij maar lek, dit heb ik nog nooit mee gemaakt.

De benchmethode werkt hier vaak goed. Onderplaat er uit, zitstok er in, van de grond af en zoveel mogelijk wind er onderdoor.

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:53

Mindim schreef:
Ik heb wyandottes, die kunnen ook erg broeds zijn. Meestal laat ik ze en haal ik ze 3 maal daags 30 minuten van het nest af. Ik zet haar dan bij de rest en zorg dat ze niet bij het nest kan komen. Ik zet een bak eten en drinken naast haar neer. Vaak blijft ze eerst zitten, maar gaat dan toch wel eten en drinken. Na een half uur mag ze weer op het nest.

Maar wat is de meerwaarde om ze 3 x per dag van het nest te halen en weer terug te laten gaan. Dan ben je niet aan het ontbroedsen (dat is de vraag) en voor eten en drinken hoeft het ook niet. Dat regelen ze zelf wel, een kip kan weken zonder eten.

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:55

zorro schreef:
Mijn Wyandotjes wisselen elkaar af met broeds zijn. Woensdag was Wanda broeds, dus hup, naar buiten gezet en toen besloot ze in het natte gras te gaan broeden.. (inderdaad, houding pannekoek)

Donderdag was ze weer lekker buiten aan het scharrelen en zat Nansi op het nest. Vrijdag was Wanda weer aan het broeden en deed Nansi weer gewoon haar ding buiten... En jawel, vandaag was het weer andersom....

Schiet mij maar lek, dit heb ik nog nooit mee gemaakt.

Maar dan zijn ze niet broeds. Zijn ze niet aan het leggen dan?

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:08

Mijn zijdehoender zit nu 7 weken op het nest := heb haar met der kont in koud water gedaan. maar ze zat snel weer op haar lege nest. Ze wordt nu wel echt dun dus ga ook maar over iets rigoreuzers voor ze zichzelf dood broedt...