Hoe kip ont-broedsen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:20

pillow schreef:
Mindim schreef:
Ik heb wyandottes, die kunnen ook erg broeds zijn. Meestal laat ik ze en haal ik ze 3 maal daags 30 minuten van het nest af. Ik zet haar dan bij de rest en zorg dat ze niet bij het nest kan komen. Ik zet een bak eten en drinken naast haar neer. Vaak blijft ze eerst zitten, maar gaat dan toch wel eten en drinken. Na een half uur mag ze weer op het nest.

Maar wat is de meerwaarde om ze 3 x per dag van het nest te halen en weer terug te laten gaan. Dan ben je niet aan het ontbroedsen (dat is de vraag) en voor eten en drinken hoeft het ook niet. Dat regelen ze zelf wel, een kip kan weken zonder eten.


Ik haal ze van het nest zodat ze gaat eten en drinken, dat doet ze anders niet en ik heb geen zin in een uitgehongerde en uiteindelijke daardoor dode kip. Dus ze eet keurig drie maal, blijft gezond en dus maakt me het nest zitten niet zoveel uit. Maar goed, het maakt me ook niet zo veel uit of ze nu een ei legt ja of nee. Misschien is dat het verschil, ze lopen hier voor de gezelligheid, een ei is mooi meegenomen, maar hoeft van mij niet perse.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 10:36

Nest weg halen dan gaat het wel weer ovef

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:48

Ponylove22 schreef:
Nest weg halen dan gaat het wel weer ovef

Nest weghalen? Ze zitten in de legnesten waar de anderen ook in moeten leggen.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:27

pillow schreef:
Ponylove22 schreef:
Nest weg halen dan gaat het wel weer ovef

Nest weghalen? Ze zitten in de legnesten waar de anderen ook in moeten leggen.

Als ze wil dat ze niet meer broed dan moet je het nest weg halen.Dat heeft men tante ook gedaan leg best of niet

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110812
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:54

Ponylove22 schreef:
Als ze wil dat ze niet meer broed dan moet je het nest weg halen.Dat heeft men tante ook gedaan leg best of niet


Zo werkt het helaas vaak niet.

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 16:12

Hier broeden de dames ook rustig op de grond/vloer

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 16:18

Bij mn opa gingen ze vroeger ook altijd onder een emmer. Tilde ik als ukkie een emmer op in de schuur zat er opeens een kip onder

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 16:34

Cayenne schreef:
Ponylove22 schreef:
Als ze wil dat ze niet meer broed dan moet je het nest weg halen.Dat heeft men tante ook gedaan leg best of niet


Zo werkt het helaas vaak niet.

Bij ons tante deden ze dit wel dus dit werkt wel

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 16:46

Ponylove22 schreef:
Ponylove22 schreef:
Als ze wil dat ze niet meer broed dan moet je het nest weg halen.Dat heeft men tante ook gedaan leg best of niet



Bij ons tante deden ze dit wel dus dit werkt wel

Zo ik al zij, als ze in de legbakken zitten kun je het nest niet weghalen, dus haal je de kip weg. Maar er zijn hier ondertussen genoeg tips gegeven

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:19

Afbeelding

Die van mij broeden gewoon overal waar je ze neerzet :')

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:39

:') :D
Kip in de pan! :Y)

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:43

Bij mij zitten ze ook wel in de pan, maar dan anders. Het is wel een prachtfoto trouwens. :9

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:09

Ik weet niet of het werkt heb gehoord van vroeger kip in een jute zak paar dagen in een boom hangen

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 23:35

cariena1973 schreef:
Ik weet niet of het werkt heb gehoord van vroeger kip in een jute zak paar dagen in een boom hangen

jij hebt niet gelezen, want dit is al meerdere keren genoemd.

MathenoJarig

Berichten: 7954
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:43

cariena1973 schreef:
Ik weet niet of het werkt heb gehoord van vroeger kip in een jute zak paar dagen in een boom hangen


Heb hier een paar zijdehoenders tussen de leghennen lopen en die zijn ook zo hardnekkig broeds.
Die gaan ook even in een jute zak, maar geen dagen lang.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:30

Wat een rare dingen komen hier voorbij....

Broeden = rust en weinig licht

Dus doe het tegenovergestelde

Geen rust en veel licht

Hier zet ik ze buiten in het volle licht blokkeer de toegang tot het nest of iets wat als nest kan dienen. En verder iedere keer als ik voorbij kom zet ik ze in poten en zorg dat ze gaan lopen. Eigenlijk jen ik ze steeds een beetje.....

Bij de hardnekkige zijdehoentjes max 3 dagen, dat zijn ze me helemaal zat.

Galaika

Berichten: 597
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:10

En als je nu een gewoon ei dat niet bevrucht is of een nepei eronder legt? Hier werkte dat goed omdat de kip (ook een cochin kriel) voelde dat er geen ontwikkeling was in het ei en toen ging ze er dus af.

mino1
Berichten: 366
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:49

Hier wordt stevig door bebroed op de kalk eier.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:44

Hier broeden ze inderdaad ook vrolijk door op stenen, rotte eieren, helemaal niets.... :')

Ik heb drie kuikens uit de machine die vandaag onder een kalkoen gaan. Als er meer uitkomt gaan die daar bij of onder een andere koen.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:50

Had er eens een die een tennisbal “ geroofd “ had. Er is helaas nooit wat uitgekomen....

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:07

Na 3 dagen lang meerdere keren per dag mijn hardnekkige zijdehoender een koud bad te hebben gegeven aan de achterzijde lijkt het erop dat ze na 8 weken broeds zijn en de helft te zijn afgevallen niet meer broeds te zijn. Ze was erbij met voeren. De eerste keer dus sinds tijden liep ze bij de rest en heb ik haar niet van het nest af hoeven trekken. := ik hoop dat het nu voorlopig klaar is en ze weer wat bij mag komen.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:57

Mijn moeder zei dat ze vroeger altijd kip onder een wasmand zetten en dan de tuinslang erop? Dat vind ik zelf uiterst dieronvriendelijk klinken, maar opsluiten ook en die beesten zich laten uithongeren is natuurlijk evenmin een optie.

Merexa

Berichten: 1167
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:04

(Nep)eieren stimuleren het broeden alleen maar. Sommige gaan dus zo lang door tot ze zich echt doodbroeden daarbij. Bij 3 van mijn 4 kippen die nu broeds zijn geweest werkte het echt om ze 2 nachten, dus bijna 3 hele dagen, in een ren op het gras te doen met een zijl er over. Ook met water en voer. Na een week legden ze gewoon weer eitjes. Ook ik had in het begin een kip in koud water gehouden, maar ze ging toen ook weer vrolijk op het (leg)nest. Scheelt een hoop stres door ze gewoon even op te pakken en in een ren te doen op een koude ondergrond. Hier doe ik dat dus in de schaduw van de stallen en bomen, waar de grond altijd koel is. Bij opsluiten hoef je ze echt niet zonder voer of water te zetten. Als ze broeden eten en drinken ze toch sowieso ook niet.

Mer1980

Berichten: 18896
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Hoe kip ont-broedsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:39

Bij mijn zijdehoender was het geluk van korte duur ik trof haar weer aan op het nest. ze gaat vannacht maar in de paardenbox := ik kan haar niet apart zetten in een andere ren omdat wij heel veel vossen hebben en die bijna overal in kunnen komen. Het grote hok is veilig, maar iets met gaas werkt niet daar vreten vossen zich gewoon naar binnen helaas.

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-20 15:46

Bedankt voor alle nieuwe reacties!
Ik lees dus ook in een reactie dat het bij een Cochin Kriel schijnbaar ook soms anders gaat met een broedsheid.

Het leek even goed te gaan, toen we haar in de ren terugzetten eergisteren, toen heeft ze echt een paar uur lekker gescharreld, ging ze af en toe naar binnen maar ook zelf weer naar buiten, maar helaas kwam ze de volgende ochtend niet meer van het nest. Dus ze zit nu alweer twee dagen in de bench, dit keer zonder bodemplaat. Haar zusje is inmiddels ook broeds (pfffff), maar ze valt haar zusje aan, tiran. Dus zusje zit nu in een andere ren, maar omdat ze niet zo heftig broeds is geven we haar nog wel even de kans om er af te komen zonder 'barbaarse' tactieken.

Maargoed, het mevrouw broeds verhaal is dus nog niet afgelopen :')