Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kattenvoer, grote brokken

 
Profiel   

SimoneeM schreef
Edit 2: wanneer ik zelf op de uk site zoek naar large breed purizon staat het er niet bij. Zit er echt niet in volgens mij :)

Hé verrek! Ik keek ook niet bij de Large Breed bedenk ik me net. Maar zie het er daar idd niet bij op staan!
Sorry voor de verwarring :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 20:10 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe de samenstelling is maar je hebt van Animonda ook grandis...ook een grotere brok.


Laatst bijgewerkt door nafkedemi op 25-07-20 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 20:12 



 
Profiel   

_Ekenna schreef
De Nederlandse site zet niet alle ingrediënten er op, dat is vaker het geval helaas.

Op de UK site staat wel alles er op;
https://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry ... cat/407549
“DL-methionine 4,000mg”



Wacht even Ekenna Dit blijkt de verkeerde!!
Die in de link is de normale kip en vis.

Dit is de large kip en vis en zo te zien zit het daar niet in *\o/*

https://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry ... cat/766476


edit:spuit elf, je had het al door

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 20:12 



 
Profiel   

_O-

Lijkt idd best een prima brok! En de brokjes zijn idd mooi aan de maat.
[ img ]
Het is geen brok die ik volledig zou vervangen voor de Power of Nature brokken (PoN is wat puurder lijkt het. Purizon heeft zo ongeveer 2x zoveel ingrediënten waarvan ik me bij veel dingen afvraag; waarom?! :')), maar vind het een goed alternatief als afwisseling en voor het kauwen(/tandsteen)!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 20:20 



 
Profiel   

Dankjewel <3 echt top!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 20:42 



 
Profiel   

intressant topic... nog niet volledig bijgelezen,

maar hier zit mijn aanleg voor tandsteen kruising pers op Riverwood -large Breed

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 20:45 



 
Profiel   

Waarom voeren julie hoog in eiwitten? Ik heb juist altijd lager in eiwitten gevoerd ivm voorkomen van blaasgruis en urine problemen op advies vd Da trouwens. Ik heb 6 stokoude gezonde katten variërend van 12 tot 18 jaar en van raskat tot straatkat.
Hier staat altijd eten, het enige wat ik wel vind is dat ze aan de magere kant zijn.Ze willen trouwens enkel brok eten ik heb er maar 1 alles eter tussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 21:30 



 
Profiel   

beatje schreef
Waarom voeren julie hoog in eiwitten? Ik heb juist altijd lager in eiwitten gevoerd ivm voorkomen van blaasgruis en urine problemen op advies vd Da trouwens. Ik heb 6 stokoude gezonde katten variërend van 12 tot 18 jaar en van raskat tot straatkat.
Hier staat altijd eten, het enige wat ik wel vind is dat ze aan de magere kant zijn.Ze willen trouwens enkel brok eten ik heb er maar 1 alles eter tussen.

Katten zetten eiwit om in energie (koolhydraten doen ze niks mee), eiwitten worden ook gebruikt voor de aanmaak van spieren, voorkomen van ziektes etc.. het houd de kat dus gezond.
Hoog eiwitgehalte werkt blaasgruis en urine problemen in de hand blijkt enorm achterhaald te zijn. Te veel fosfor en magnesium zijn niet goed en zouden het wel kúnnen veroorzaken/aan bij dragen. Wel is er aangetoond dat de pH-waarde van urine belangrijker is bij het voorkomen (of genezen) van blaasgruis en urine problemen.


Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 25-07-20 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 21:36 



 
Profiel   

_Ekenna schreef
beatje schreef
Waarom voeren julie hoog in eiwitten? Ik heb juist altijd lager in eiwitten gevoerd ivm voorkomen van blaasgruis en urine problemen op advies vd Da trouwens. Ik heb 6 stokoude gezonde katten variërend van 12 tot 18 jaar en van raskat tot straatkat.
Hier staat altijd eten, het enige wat ik wel vind is dat ze aan de magere kant zijn.Ze willen trouwens enkel brok eten ik heb er maar 1 alles eter tussen.

Katten zetten eiwit om in energie (koolhydraten doen ze niks mee), eiwitten worden ook gebruikt voor de aanmaak van spieren, voorkomen van ziektes etc..
Hoog eiwitgehalte werkt mee aan blaasgruis en urine problemen blijkt achterhaald te zijn. Te veel fosfor en magnesium zijn niet goed en zouden blaasgruis en urineproblemen kúnnen veroorzaken. Wel is er aangetoond dat de pH-waarde van urine belangrijker is bij het voorkomen van blaasgruis en urine problemen.


Te hoog eiwitgehalte is alleen een probleem bij slecht opneembare eiwitten, voor katten is dat plantaardige eiwitten, die moeilijk opneembare zijn. Tevens slecht voor de nieren.
Juist omdat dierlijke eiwitten een natuurlijke voedingsbron is, plantaardige absoluut niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 21:44 



 
Profiel   

Wat iedereen hiervoor zegt. Sterker nog, dierlijke eiwitten verzuren over het algemeen de urine en dat is daarom juist beter voor de blaas (al is natvoer vele malen beter dan brok, maar dat terzijde).

Hoog eiwit slecht voor de nieren wordt vaak gezegd, maar het gaat idd om fosfor. In vlees zit over het algemeen aardig wat fosfor, dus minder eiwit is minder fosfor. Echter, je kunt dan beter op zoek naar een brok die, ondanks veel dierlijk eiwit, toch laag is in fosfor (die bestaan ook!). :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 22:06 



 
Profiel   

Dus ik heb eigenlijk geluk dat ze gezond oud zijn? Heb nog een beetje twijfel hoor. Vooral omdat ik zo'n wisselende groep heb en ze het allemaal zo goed doen. Ik heb 3 ras katten twee echte wilde katten die ook nog wel eens ouder kunnen zijn want ze waren volwassen dus hebben we gegokt dat ze een jaar waren. En een echte htk kat. Dat was een halfwas toen ik ze vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 22:13 



 
Profiel   

Eiwit verzuurt de urine idd, maar niet op dermate wijze zoals bijvoorbeeld DL-Methionine. Een te zure urine is slecht, want; nierstenen. Een te alkalische urine is slecht; blaasgruis. Het is altijd een goed idee om de pH-waarde van de urine van je katten zo nu en dan eens te meten. Ik doe dit meestal 2 keer per jaar. :)

En er zijn ook mensen die zga moeiteloos oud worden op bij wijze van een grotendeels McDonalds ‘dieet’. Is het ideaal? Nee. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 22:33 



 
Profiel   

https://www.dierenwinkelxl.nl/Katten/Vo ... =affiliate

Weet niet of dit grote brokken zijn.
Maar misschien iemand ervaring mee.

Vind ze er wel aardig uit zien qua samenstelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 22:55 



 
Profiel   

Niet persé een slechte brok, voor mij wel een te hoog koolhydraat gehalte (al is het nog laag in vergelijking met veel andere brokken!) en de gehydrolyseerde haring en gehydrolyseerde kip vind ik jammer. Bij het hydrolysatie proces komt glutamaat vrij en het haalt de eiwit kwaliteit sterk naar beneden. Glutamaat kan een kat slecht verwerken en wordt o.a. in verband gebracht met overgewicht bij katten. Ik zie het liefst vers toegevoegde eiwitten, gedroogde(gedehydreerd) zou een tweede keus zijn en mijn laatste keus zou voer met gehydrolyseerde eiwitten zijn. Maar als ik moest kiezen uit een voersoort met 40% KH en gedroogde eiwitten of een voersoort met 1% KH en gehydrolyseerde eiwitten.. dan weet ik het nog niet. :+


Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 25-07-20 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 23:15 



 
Profiel   

_Ekenna schreef
Niet persé een slechte brok, voor mij wel een te hoog koolhydraat gehalte (al is het nog laag in vergelijking met veel andere brokken!) en de gehydrolyseerde haring en gehydrolyseerde kip vind ik jammer. Bij het hydrolysatie proces komt glutamaat vrij en het haalt de eiwit kwaliteit sterk naar beneden. Glutamaat kan een kat slecht verwerken en wordt o.a. in verband gebracht met overgewicht bij katten.


Dankjewel! Die gaat lekker in de "laatmaarmooizitten" hoek :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 23:17 



 
Profiel   

‘t Is echt zo lastig, een goede brok voor de katten. Ze hebben allemaal wel iets wat niet aanstaat. :') Als de Power of Nature Natural Cat ook in grotere brokken verkrijgbaar zou zijn zou ik dat dé ideale brok vinden. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-20 23:21 



 
Profiel   

@Ekenna; ja dat is natuurlijk zo, dat die DL methionine nog meer verzuurt. Al betwijfel ik bij niet-blaasgruisbrokken of t voldoende doet. Ph van brokkenkatten ligt gemiddeld best wel hoog.

Power of Nature is wel echt een hele nette brok ja. Ikzelf voer Orijen; dat wil zeggen 10 gram per dag, want ik voer verder rauwe voeding hahaha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 00:02 



 
Profiel   

Netjes!
Ik heb rauwe voeding bij mijn katten geprobeerd, want er werd gedacht dat mijn Ragdoll vorig jaar een voedselallergie had. Met rauw voedsel is het makkelijker om bepaalde dierlijke eiwitten/stoffen uit te sluiten. Ik heb dit enkele maanden geprobeerd vol te houden, verschillende smaken, texturen etc, maar mijn katten wilden het écht niet. :') (Ragdoll bleek uiteindelijk ook geen voedselallergie te hebben of überhaupt iets wat met voer te maken had). Heel af en toe krijgen ze van mij een vers kuikentje (dood), dat vinden ze dan wel weer lekker... :roll: Daarnaast vond ik het ook erg bewerkelijk, kostte veel tijd & planning. Momenteel werk ik ook zó onregelmatig dat 3/4 keer per dag voeren bijna niet mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 00:12 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor de antwoorden! Heb er echt veel aan. Wist bijvoorbeeld ook niet goed dat te veel eiwitten de pH kunnen beïnvloeden.

Hoe doen de vlees/nat voerders het met onbeperkt aanbieden? Katten zijn geen maaltijdeters en eten meerdere malen op de dag kleine beetjes. Om dit te kunnen voorzien wil ik graag 24/7 brok aanbieden (mits dit goed gaat met (over)gewicht).

Die van ons krijgt naast de brok nog 2x per dag een lepel Cosma nature natvoer. Als ik dit onbeperkt neerzet, dan ben ik wel bang dat wij binnen no-time een obese kat hebben. Daar doet hij een moord voor :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 14:18 



 
Profiel   

Tatjanaa schreef
Heel erg bedankt voor de antwoorden! Heb er echt veel aan. Wist bijvoorbeeld ook niet goed dat te veel eiwitten de pH kunnen beïnvloeden.

Hoe doen de vlees/nat voerders het met onbeperkt aanbieden? Katten zijn geen maaltijdeters en eten meerdere malen op de dag kleine beetjes. Om dit te kunnen voorzien wil ik graag 24/7 brok aanbieden (mits dit goed gaat met (over)gewicht).

Die van ons krijgt naast de brok nog 2x per dag een lepel Cosma nature natvoer. Als ik dit onbeperkt neerzet, dan ben ik wel bang dat wij binnen no-time een obese kat hebben. Daar doet hij een moord voor :9


4 keer per dag voeren. Ik ben het met je eens dat 2x bv echt te weinig is, maar de hele dag brok hoeft wat mij betreft ook niet. Mijn kat kent ook echt geen rem :’).

Dus hier krijgen ze nu 4x p dag. Voor werk, na werk en s avonds laat. En overdag zit er natvoer id surefeed (voor ene kat) en in een feeder op timer voor de ander. Dat werkt hier goed :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 15:13 



 
Profiel   

Wat ben ik blij te lezen dat de meeste mensen goede brokken aanraden ipv die troep die je in de winkel kunt kopen.
Het kauwen maakt inderdaad niet uit.

Ik gebruik graag deze site, hier kan ik makkelijk aan info komen over de inhoud van de brokken.
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

Ik voer inmiddels porta21, maar daar eet hij heel veel van en blijft aan de dunne ontlasting, dus ik ga ook terug op purizon kitten. Ik weet dat het niet perse uitmaakt of ze kitten of volwassen krijgen, maar hier deed hij het eerder ook goed op, dus ik wil dat eerst even in balans hebben voordat ik over ga op een andere brok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 15:43 



 
Profiel   

Die site heb ik in het verleden ook heel veel gebruikt toen ik me er ook heel erg aan t in verdiepen was! Heette toen volgens mij nog Purrfect oid. :j

Tatjanaa schreef
Heel erg bedankt voor de antwoorden! Heb er echt veel aan. Wist bijvoorbeeld ook niet goed dat te veel eiwitten de pH kunnen beïnvloeden.

Bij een goede brok wordt dit weer door een andere toegevoegde stof in balans gebracht. Let op dat je nu niet opzoek gaat naar een brok met minder eiwit. :) Bij mijn katten zit De pH-waarde al twee jaar precies goed tussen 6 en 6.5. :j ze krijgen trouwens ‘s avonds naast de brokken samen 1 zakje “Soup” van Gourmet, flink verdund met extra water. Niet omdat het nou zo voedend is ofzo, maar voor het extra vocht. Ze doen er een moord voor... ander natvoer willen ze niet. :+


Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 26-07-20 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 16:59 



 
Profiel   

Omdat er hier blijkbaar goede katten kenners zitten. Kan iemand mij helpen met een goed voer kiezen?

- huis tuin keuken kat, jaar oud, buiten kat, graag brokjes omdat anders meer ongedierte komen. En niet te duur want de hond eet het vaak ook op. Hoewel dat niet de bedoeling is.

Antwoorden mogen via pb :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:05 



 
Profiel   

Ik ben fan van Power of Nature, de Natural Cat lijn (Meadowland mix en Fee’s Favorite). Kwalitatief een erg goede brok. Compleet zonder dat er onzin in zit. Dit bestel ik bij Heimfutterservice (Duits). Volgens mij betaal ik €75,- voor 15 kilo (Ook in kleinere verpakkingen verkrijgbaar) . Hier doen ze met z’n tweeën zo’n 4/5 maanden mee. Katten zijn perfect op gewicht en ze kunnen de hele dag door eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:08 



 
Profiel   

_Ekenna schreef
Ik ben fan van Power of Nature, de Natural Cat lijn (Meadowland mix en Fee’s Favorite). Kwalitatief een erg goede brok. Compleet zonder dat er onzin in zit. Dit bestel ik bij Heimfutterservice (Duits). Volgens mij betaal ik €75,- voor 15 kilo (Ook in kleinere verpakkingen verkrijgbaar) . Hier doen ze met z’n tweeën zo’n 4/5 maanden mee. Katten zijn perfect op gewicht en ze kunnen de hele dag door eten.


Dit idd :j
Of dus Orijen, maar die is duurder.

Ikzelf zou overigens geen 15kg verpakking nemen, ook niet met 2 katten. Voer verliest helaas vaak zijn voedingswaarde relatief snel zodra er lucht bij is gekomen (rond de 6 weken blijft het echt goed goed zeg maar). :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-20 17:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen