17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:19

Hallo allemaal,

Sinds dit weekend heb ik een oude kater van 17 uit het asiel gehaald. Het is een hele aanhankelijke kat. Komt graag bij je en op je schoot zitten. Ook geeft hij graag kopjes. Hij vindt je gezelschap erg gezellig.

Alleen hij heeft nu al 3x gehad dat ik hem wou aaien en hij behoorlijk uithaalde. Zaterdag lag ik op de bank en kwam hij gezellig bij mij liggen, uit zich zelf. Ik wou hem iets verleggen, dus met mijn arm duwde ik zijn rug/lichaam een beetje aan hierop reageerde hij heftig door in mijn arm te bijten en te krabben.

Zondag lag hij op de bank en ik aaide hem over zijn rug en ook hier weer dezelfde heftige reactie.

Zondag avond zat hij op mijn bed en stond ik naast hem en wou hem over zijn kopje aaien waarop hij dus weer met zijn voorpoten uit haalde. Minder heftig dan de keren daarvoor. Zonet wou ik hem weer aaien over zijn hoofdje, het leek alsof hij wat schrok, hij deed niks, maar hij werd wel wat gespannender.

De kat is 17, komt uit het asiel. Daar is hij helemaal na gekeken en gezond verklaard. Hij kon wat artrose hebben gaven ze aan omdat het een wat oudere kat is.

Zijn dit inderdaad symptomen van artrose? Omdat hij wel heel aanhankelijk is kan ik mij niet voorstellen dat de kat aandacht niet leuk vindt. Maar dat aanrakingen pijnlijk zijn? Nagels zijn ook erg lang, woensdag afspraak om deze te knippen. Kan merken dat hij er last van heeft. Zou het kunnen dat hij doof/blind word en daardoor schrikt van eens een aai over de bol?

Hoe kan ik zorgen dat hij zich prettig voelt? Ik hoef hem niet perse op te tillen of te aaien. Maar als hij op mijn schoot komt liggen uit zich zelf dicht bij mijn gezicht, ben ik soms wat angstig dat hij ineens uithaalt. In het asiel voerden ze gewone brok, geen senioren brok. Ik voer nu senioren brok gemixt met het asiel voer en heb vanmiddag natvoer voor dieren vanaf 12+ gekocht.

Hebben jullie hier ervaring in?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-08-20 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: 17 jarige later uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:20

Het is pas maandag.
Geef het dier de tijd om te wennen.

Anoniem

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:26

Natuurlijk mag hij in alle rust wennen. Hij hoeft ook niks. Ik dacht alleen misschien is de artrose erger dan gedacht werd. Ik aai hem niet, hij slaapt lekker en geef alleen aandacht als hij erom vraagt.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:30

Ik vind het een logische gedachten van ts en zou met de dierenarts overleggen of er medicatie is en daarmee kijken of de klachten verbeteren.
Ik ken geen dier op zo’n leeftijd welke geen pijnklachten heeft van artrose.

MeggiieTommy
Berichten: 399
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:32

Ik vind het super dat je een oudere kat uit het asiel geadopteerd hebt. <3
Verder mee eens dat je met de dierenarts kan overleggen en geef hem de tijd om te wennen.

Riviera87
Berichten: 414
Geregistreerd: 05-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:33

Pijnlijk reageren bij aanraking is wel een symptoom van artrose. Voor een kat van 17 ook zeker denkbaar. Je kunt 'm in overleg met de dierenarts op een pijnstiller zetten en kijken of het dan beter wordt super dat je zo'n oudje nog een goed thuis gunt!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:34

Geef het tijd, wat super trouwens dat je zo'n kat een kans geeft :)
Je weet niet wat hij heeft meegemaakt en je moet elkaar nog leren kennen.

Ik heb ook zo'n kat die kan uithalen en die heb ik vanaf kitten, gelukkig kan ik hem precies lezen en weet wanneer meneer }:) het niet meer leuk vindt.
Super aanhankelijk, wil altijd op schoot maar over zijn rug aaien is een trigger en op zijn buik is een no-go.
Kop en nek is goed.
Mijn tip, laat hem lekker op schoot maar aai hem nog niet of onder zijn kin wanneer hij kopjes geeft.
Ik denk dat het goed komt maar dat het even tijd nodig heeft.

SweetVanille
Berichten: 1770
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:42

Kat kent je niet, geheel logische reactie. Lekker even een beetje met rust laten, over een paar weken is het vast beter

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:46

vind het goed dat je er aan denk dat het een pijnsymptoom kan zijn en laat onderzoeken. Wel heb ik zelf ook ervaring met een kat waarbij het een karaktertrekje was om aan de ene kant wel geaaid te willen worden maar aan de andere kant als ze geen zin meer had uit kon halen. Tevens vind niet iedere kat het goed om op elke plek aangeraakt te worden, dit zou ook mee kunnen spelen. ben je bekend met lichaamstaal van een kat zodat je hem wat beter kan "lezen"?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 17:48

Eventjes tijd geven. Hij kent jou niet, hij begrijpt niet dat je het beste met hem voorhebt.
Fijn dat zo'n oudje nog een goede thuis vindt !

Anoniem

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:03

Binnen 2 weken kan ik naar de dierenarts van het asiel. Maar dat is meer dan een uur rijden. Woensdag avond heb ik een afspraak bij mijn eigen kliniek om nagels te knippen, ik zal het dan voorleggen.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:14

Ik denk dat “ hem verleggen door een beetje te duwen” wel pijnlijk is met artrose, maar de andere keren van uithalen is minder goed te verklaren naar artrose.
Wel dat de kat nog stress heeft door de verhuizing.

Ik snap best dat je nu wat bang bent als hij dichtbij je gezicht komt. Ik hoop dat het wat tijd verbeterd. Wat lief dat je een oudje een kans hebt gegeven <3
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 03-08-20 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:16

Wij hebben hier 3 katten waarvan 1 ook niet (graag) door een vreemden wordt geaaid.
Hij kan lekker bij iemand gaan liggen maar slaat ook als hij aangeraakt/geaaid wordt.

Pas als hij mensen veel beter kent gaat het een stuk beter.
Maar op zijn hoofd blijft altijd een plek waar hij niet geaaid wilt worden (alleen door mijn dochter).

mysa

Berichten: 10464
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:18

Mijn kat is ook heel lief maar kan ook opeens keihard uit halen. Het zou dus ook nog de aard van het beestje kunnen zijn. Ik geef hem hier vreselijk op zijn donder, dan doet hij het weer een tijd niet. Maar dat zou ik bij jou kat eerst wat zachtzinniger doen, omdat je nog niet weet waarom hij het doet.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:19

Ik kan je niet helpen, maar wil wel even laten weten dat ik het echt een topactie vind om een oudere kat uit het asiel te halen en eerst pijn uit te sluiten! _/-\o_ _/-\o_
Hopelijk went hij gauw en stopt het uithalen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:21

Ineke2 schreef:
Ik denk dat “ hem verleggen door een beetje te duwen” wel pijnlijk is met artrose, maar de andere keren van uithalen is minder goed te verklaren naar artrose.
Wel dat de kat nog stress door de verhuizing.

Diet denk ik ook. Daarnaast denk ik dat je hem nog niet zo goed kunt lezen en het daardoor niet aan ziet komen. Kwestie van tijd en investeren.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:26

Gebruik gewoon altijd een standaard woordje/zinnetje als je hem aait, zoals “even aaien” en blijf dat herhalen.
Als hij op schoot ligt en je wil opstaan, ook weer een standaard woordje gebruiken, zoals “op”.

Kat niet onafgebroken aanstaren, dus veel knipperen met je ogen en veel wegkijken, dat is minder “aanvallend” in kattentaal.

Inderdaad is een pijnstiller geen slecht idee, week of 2 Metacam (Vloeibaar en lekker) en kijken hoe hij het er op doet.

Ik heb ooit eens een 13 jaar oude dekkater overgenomen van een andere fokker. Beestje had daar een groot verblijf, maar niets om op of in te klimmen. Mijn verblijf binnen is “maar 2 bij 4 meter en zit vol met plankjes, klimplekjes, palen, hangmatten enz. Ook zit het luik naar de buitenruimte op 1,5 meter hoogte.

Daar heeft hij best last van gehad in het begin, ik aaide hem in de eerste week ook over zijn rug en heb de lidtekens nog in mijn hand staan van zijn reactie.

2-3 weken op pijnstiller, veel klimpartijen en goed voedsel later, waren zijn spieren aangesterkt en hij goed gewend, het is daarna niet weer gebeurt.
Hij heeft hier 1 jaar gedekt en daarna lekker als bankhangen van zijn pensioen mogen genieten.
Helaas is hij maar 16 jaar geworden vanwege een tumor op de nier.

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:34

Top dat je zo'n oude kat een kans geeft +:)+

Het kan idd pijn zijn, maar ook de aard van het beestje.

Als het van de pijn komt, moet het met pijnstillers een heel stuk beter zijn.

Hier bij mij loopt ook een oude poezen dame, waarvan de eigenaresse jaren terug overleden is. Dus geef ik haar eten. Ze is heel lief tegen mij, brengt me af en toe een lekkere muis :r

Maar doet soms heel lief, liggen krioelen, en begint te bijten. Beetje typisch kat soms <<)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 18:39

Zo fijn dat je een oud opaatje nog een kans geeft ! +:)+

Ik denk ook dat tijd en geduld het sleutelwoord is. Samen met het feit dat sommige katten gewoon zo zijn :P
Ik had ook een kater die dit deed. Van jongsaf aan bij mij. Is 16 jaar geworden en ik heb hem nooit anders geweten :+

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 19:03

Het zou de aard van het beestje kunnen zijn zoals gezegd, maar ook de artrose. Ik ken namelijk veel jongere katten die dit ook vaak doen.

Maar,

Mijn hond (ja i know, geen kat dus) heeft artrose in de heupen/knieën, compenseert dus wel wat en die reageert soms ook gevoelig als je haar aait over de rug of begint soms zelfs te grommelen. Dus zou best kunnen dat de rug gevoelig is hoor.

Anoniem

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:46

Dank jullie wel voor de reacties! Ik ga hem in ieder geval heel veel tijd geven. Niet aaien over de rug of optillen. Ik laat hem bij mij komen ipv dat ik mij opdring en kriebel hem af en toe eens onder de kin. Verder ga ik het woensdag eens voorleggen in de kliniek. Ik heb een afspraak om nagels te laten knippen.

Ik kreeg de tip om zo laag mogelijke slaapplekken te creëren. Dit heb ik gedaan. Leuke mandjes. Maar meneer ligt het liefst op de bank of bed. Laatste wil ik liever niet. Daar springt hij nog goed op. Maar wat vinden ze nu echt lekker? Hij ligt er nu vooral zo bij. Afbeelding

Is het goed om hem juist wel te activeren met klimpalen op zijn leeftijd om hem fit te houden of juist lekker veel slaap en lig plekken? Voeren jullie suplimenten aan jullie oude poezen of katers? Ik heb gewoon mee genomen waar op staat senioren en vanaf 12+.

Ineke2

Berichten: 33105
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 20:55

Waarom vooral lage ligplaatsen?
Een kat kijkt het allerliefste van bovenaf de omgeving rond.

In mijn optiek maak je daarom een makkelijk bereikbare hoge slaapplek voor je kat.

Bijvb door meerdere planken op zeg maar loopafstand te maken / op te hangen. Dit zodat hij er niet voor hoeft te springen.

Als extra tip geef ik je mee; kijk eens naar afleveringen van “ My cat from hell “ was te zien op tlc, maar ik weet zeker dat het ook op YouTube te vinden is.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:21

Mijn ‘senior’ van inmiddels 14 doe ik geen plezier met krab en klimpalen. Op de bank springen vind ze genoeg moeite en de trap op lopen doet ze tegenwoordig ook op haar dooie akkertje. Het liefst ligt ze nog op de grond in de zon of schaduw afhankelijk van de temperatuur. Ik zou dus voor een senior wel zorgen voor een hoge optie maar vooral ook lage en makkelijk te bereiken plekken aanbieden indien mogelijk wat beschut als je het idee hebt dat hij daar behoefte aan heeft.
Hier trouwens geen speciaal voer aangezien er hier zoveel katten rondlopen en er altijd brokken ter beschikking staan is dat gewoon niet te doen.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:35

Het kan ook (aangeleerd) gedrag zijn. Een van mijn katten heb ik met 3,5 uit het asiel gehaald en is vermoedelijk niet al te vriendelijke behandeld voor hij daar kwam. Hij is al 6 jaar bij mij en ondanks dat hij niet van me af te slaan is en de hele dag wil knuffelen, kan hij echt in 0,00001 seconde opeens in een moordwapen veranderen als het hem niet zint of zich te kwetsbaar voelt.

Desondanks wel heel goed dat je het uitzoekt, het kan natuurlijk net zo goed uit pijn voortkomen want je hebt een mooie bejaarde man een warm mandje gegund. Het idee van een week of twee een pijnstiller om zijn reactie te pijlen klinkt als een goed idee.

En echt top dat je deze heer op leeftijd een fijne plek geeft.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:02

Niet zomaar aaien en jezelf even aankondigen kan helpen. Inderdaad kan actrose erger zijn als verwacht. Een check UP kan hierin geen kwaad. Maar geef hem zeker de tijd om te wennen