17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 21:52

AmoorM schreef:
Hoe halen jullie de plasjes uit de kattenbak? Ik heb nu houtkrullen. Dat wordt zacht bij aanraking urine geloof ik. Maar als ik het met een zakje eruit wil halen krijg ik lang niet alles weg en neem ik veel schone krullen mee. Ik heb nu maar 'n beetje schone erover gedaan.


Als je houtkorrels hebt die uit elkaar vallen, zou ik een Peewee bak nemen, waar een rooster in zit waar dat gruis doorvalt. Anders is het inderdaad geen doen.

Anders evt andere vulling, die klonten vormt :). Cat’s best bv is ook hout of als je iets anders plantaardigs wil; Almo Nature :)

Anoniem

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:42

Ik las vanavond op internet dat hout korrels niet zo goed zijn ivm het uitelkaar vallen dat dat gaat stinken.. Heb ik net een volle zak open gemaakt. _O-

Maandag maar even andere halen. Ik hoef niet perse iets plantaardigs. Ik wil iets wat geen onaangename geurtjes geeft, makkelijk de vieze plekken eruit kan halen en dat de kat niet alles mee neemt buiten de bak.

Pff hij wil zo graag naar buiten. Krapt tegen de deur, miauwt en probeert te ontsnappen. Maar ik vind dat echt niet verstandig op zijn leeftijd. Hij is hier nog maar twee weken. Gewoon even doorbijten en hopelijk accepteert hij het dan. Ik neem hem wel eens mee met het tuigje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 22:51

Kun je de tuin niet afzetten? Of is dat niet te doen? Misschien heeft hij dan toch een gevoel van vrijheid maar is hij alsnog veilig.
Kwam hij bij de vorige eigenaar ook buiten? Want het is heel moeilijk om een buitenkat te laten wennen aan een leven in huis.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:04

Ik heb de biokat micro. Ruik de bak alleen als er net iemand op gepoept heeft. Klontert, dus de plas is makkelijk eruit te scheppen.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:08

Ik zou dan gaan voor Almo Nature of Biocat Micro. Almo vind ik het prettigst maar die is wat duurder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:13

Cayenne schreef:
Kun je de tuin niet afzetten? Of is dat niet te doen? Misschien heeft hij dan toch een gevoel van vrijheid maar is hij alsnog veilig.
Kwam hij bij de vorige eigenaar ook buiten? Want het is heel moeilijk om een buitenkat te laten wennen aan een leven in huis.


Bij zijn profiel van het asiel stond dat hij van een blokje om hield. Maar toen ik hem kwam ophalen gaven ze toch het advies om hem binnen te houden omdat ze vermoeden dat hij niet goed ziet en niet zo goed hoort ivm zijn leeftijd. Hij moest sowieso 2 maanden binnen blijven.

Ik heb een hele open tuin. Sowieso geen schuttingen.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:20

Wij hebben in de loop van de jaren verschillende vullingen geprobeerd en zijn nog het meest tevreden met de vulling van Lidl.
Klontert heel goed dus je kunt de plasjes er helemaal uitscheppen. Wel een dikke laag erin doen. Doordat je de plasjes in z'n geheel eruit haalt, gaat de bak niet snel ruiken.
Moet je wel een Lidl in de buurt hebben natuurlijk :)

Gea99

Berichten: 1170
Geregistreerd: 26-09-13

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:22

Je zou hem ook met een tuigje kunnen uitlaten. Of met een pin in de grond aan een lijn in de tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-20 23:25

Gea99 schreef:
Je zou hem ook met een tuigje kunnen uitlaten. Of met een pin in de grond aan een lijn in de tuin.


Dit doe ik nu inderdaad. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 10:35

Her is wel echt 'n mannetje hoor! ~~}>

Hij wenst niet om gecorrigeerd te worden. Dan haalt hij flink uit. :=

Ik heb het idee dat hij nog steeds gevoelig is op zijn rug bij aanraking ondanks de medicatie helaas.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:33

Als je af en toe aan een tuigje naar buiten gaat en hij vindt dat heel leuk, dan zal hij blijven “vragen” om naar buiten te gaan. Je bent een kat of niet, die houden van routine :).

Ik zou er dan voor kiezen óf helemaal niet óf elke dag om ongeveer hetzelfde tijdstip.

Wat betreft katten plas in de bak. Ik heb catsan en dat kan ik er ook niet uitscheppen, ik ververs het maar gewoon wat vaker.

speurneusc

Berichten: 5394
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:49

ik heb altijd houtkorrels en daarbij een kattenbak schepje mijn bak staat op de slaapkamer in een ombouw, maar mijn ene kat legt zijn drol op de houtkorrels en graaft dan langs de wanden van de ombouw om hem te begraven wat natuurlijk niet lukt, dan schep ik maar even wat korrels erover dan is de lucht gelijk weg.

plasplekken als ze boven de schone laag gaan komen ruik je wel, maar hier met 2 katten is dat na 3 dagen, dus met 1 kat en elke dag of om de dag de korrels (die zijn schoon) opzij schept en het poeder eruit haalt werkt dat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:47

speurneusc schreef:
ik heb altijd houtkorrels en daarbij een kattenbak schepje mijn bak staat op de slaapkamer in een ombouw, maar mijn ene kat legt zijn drol op de houtkorrels en graaft dan langs de wanden van de ombouw om hem te begraven wat natuurlijk niet lukt, dan schep ik maar even wat korrels erover dan is de lucht gelijk weg.

plasplekken als ze boven de schone laag gaan komen ruik je wel, maar hier met 2 katten is dat na 3 dagen, dus met 1 kat en elke dag of om de dag de korrels (die zijn schoon) opzij schept en het poeder eruit haalt werkt dat prima.


schep je de poep er dan niet gelijk uit? Als ik zie dat hij gepoept heeft dan haal ik het er gelijk uit. Daarna hark ik het recht met 'n schepje, wat nieuwe korrels erbij en wat geur korrels erover. Vaak de deur nog even open voor de frisse lucht. Dan merk je er niks meer van. Ik kan het echt niet laten liggen hoor tot de volgende ochtend ofzo als hij het in de avond doet bijvoorbeeld.

Ik heb het idee dat de korrels de lucht niet tegen gaat. Ik ga 'n ander soort proberen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110740
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:47

Tja, je kunt het nooit helemaal tegen gaan. Het is echt een kwestie van zo snel mogelijk verwijderen nadat ie het heeft gedaan.
Het hoort er nou eenmaal bij :)

speurneusc

Berichten: 5394
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:07

schep je de poep er dan niet gelijk uit? Als ik zie dat hij gepoept heeft dan haal ik het er gelijk uit. Daarna hark ik het recht met 'n schepje, wat nieuwe korrels erbij en wat geur korrels erover. Vaak de deur nog even open voor de frisse lucht. Dan merk je er niks meer van. Ik kan het echt niet laten liggen hoor tot de volgende ochtend ofzo als hij het in de avond doet bijvoorbeeld.

Ik heb het idee dat de korrels de lucht niet tegen gaat. Ik ga 'n ander soort proberen.


nee sorry ik ren niet de hele dag achter 2 katten aan als die elke x naar boven gaan om te kijken of ze op de bak gaan om het eruit te scheppen... wij slapen op zolder 3 hoog, om de dag schep ik net voor slapen gaan, savonds piesen ze alleen de rest is vaak smorgens en op de dag denk ik.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:13

Met het juiste grit én katten die het goed begraven ruik je niets hoor!

Ok vlak na poepen wel, maar 5 min later is het helemaal weg. Ook als ik het in de bak laat zitten. Maar ze moeten het dan wel goed begraven. En voeding maakt ook wel uit :j

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:38

Lees al een tijdje mee, maar weet niet of ik eerder al gereageerd had. Superlief dat je zo'n oudje een fijn pensioen geeft!

Over de kattenbak: Als wij merken dat er één echt net gepoept heeft, halen we het wel meteen weg. Maar inderdaad "oude" poepjes ruik je eigenlijk niet. Dagelijks even scheppen is prima.

Bij ons gaat er ook niet elke keer nieuw grit bij trouwens. Liever niet juist, want het oude grit (wij hebben biocat kleikorrels) klontert na verloop van tijd minder goed. De ballen vallen dan uit elkaar zonder dat je ze weg kunt scheppen en dat ga je echt wel ruiken. Dus om de paar weken kiepen we alles weg, soppen de bak uit en weer een goeie nieuwe laag erin.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:16

Er zijn ook klonterende hout/plantaardige korrels. Ze zijn te licht voor mijn litter robots (Automatisch reinigende kattenbakken), maar mijn dekkater heeft dat wel in de kattenbak in zijn verblijf. Niets werkt beter tegen nare luchtjes en in mijn ervaring blijft het langer fris dan standaard klonterende klei korrels.
Verhoudingsgewijs ook een stuk lichter in gewicht, wat fijn is voor oudere mensen of mensen met een beperking om te scheppen.

Er zijn verschillende merken, ik kijk zelf altijd naar de beste aanbieding.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... est/788042

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... san/714445

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ods/475448

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... nek/564087

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 12:21

Ik vind de PeeWee bak geweldig, je verbruikt ook weinig houtkorrels... Het scheelt enorm veel tijd en dus ook geld (al zijn die houtkorrels überhaupt niet duur, ik pak gewoon eigen merk Welkoop). Niemand ruikt de kattenbak die hier binnenkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:24

speurneusc schreef:
schep je de poep er dan niet gelijk uit? Als ik zie dat hij gepoept heeft dan haal ik het er gelijk uit. Daarna hark ik het recht met 'n schepje, wat nieuwe korrels erbij en wat geur korrels erover. Vaak de deur nog even open voor de frisse lucht. Dan merk je er niks meer van. Ik kan het echt niet laten liggen hoor tot de volgende ochtend ofzo als hij het in de avond doet bijvoorbeeld.

Ik heb het idee dat de korrels de lucht niet tegen gaat. Ik ga 'n ander soort proberen.


nee sorry ik ren niet de hele dag achter 2 katten aan als die elke x naar boven gaan om te kijken of ze op de bak gaan om het eruit te scheppen... wij slapen op zolder 3 hoog, om de dag schep ik net voor slapen gaan, savonds piesen ze alleen de rest is vaak smorgens en op de dag denk ik.


Ik heb mijzelf wel echt aangeleerd om heel consequent de bak schoon te houden. Elke ochtend voor dat ik naar het werk ga fris ik de bak op en elke avond als ik thuis kom van werk. Ik haal dan de ontlasting eruit (mocht dit erin zitten) de plasjes ook. Nu met houtkorrels lukt dat niet. Dan doe ik er wat over heen. Als ik thuis ben en ik zie dat hij op de bak gaat, dan wacht ik tot hij klaar is en maak het direct schoon. Maar ik woon in een flat zonder zolder etc. Hij staat in de gang dus dat is denk ik ook anders dan wanneer je hem helemaal afgezonderd hebt.

Ik heb na 2 weken de klep er weer op gedaan om te kijken of hij erop gaat nu hij wat meer gewend is. Maar eigenlijk vind ik 'n openbak veel minder aanwezig dan met z'n grote klep. :')

Hoe voeren jullie? Ik voer nu 3x per dag een half zakje vlees van Whiskas en brok. Maar dat is volgens mij erg veel. Ik hoor heel veel verschillende dingen om mij heen. De ene helemaal geen vlees. De andere maar een klein beetje..

gaucho

Berichten: 9537
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:34

Mijn krijgertje van bijna 20 kreeg altijd 2 x een kwart blikje Almo nature. De laatste maanden valt ie wat af, brokjes eten wordt ook wat lastiger, dus nu krijgt hij 2x een halfje. Dat is een grote kater.

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:34

Meestal staat er op de brok wel een indicatie van hoeveel ze mogen afhankelijk van leeftijd/gewicht oid.
Onze kat is maar klein (3 kilo) en eet niet zo veel dus die krijgt onbeperkt brok en 1x per dag een zakje natvoer.
Whiskas is volgens mij niet zo heel geweldig voer, wellicht dat het stinken daar ook wel erger van wordt.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:41

Whiskas zou ik laten staan. Zou je eens verdiepen in wat beter natvoer :j
50/50 wordt aangeraden omdat katten slechte drinkers zijn.

Ik geef zelf van animonda, wild cat en mac's.

Op catmoneo.nl staat een heel mooi overzicht van zowel droog als natvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:44

Ik had nog een voerzakje van Royal Canin voor 12+ en ik heb 2 bakjes van 26 cent bij de Spar van Oké mee genomen om te proberen. De Whiskas is op..hij heeft onbeperkt brok staan. Morgen moet ik echt een keus maken wat en hoe ik hem wil voeren haha.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:45

Ook het natvoer van de supermarkten zou ik laten staan eerlijk gezegd.