17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Boterbloem90

Berichten: 558
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:12

Kan het niet zo zijn dat de kat dementerend is?
Ziet je zitten, gaat op schoot liggen en jij aait --> de kat weet niet meer waarom hij hier ligt en gaat in de aanval.

Je kan een doekje met wat (opgeloste) bleek neer leggen bij de kattenbak. Katten zijn gek op de geur daarvan.

har166

Berichten: 2039
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:16

Mijn kat houdt er ook niet van om geaaid te worden. Ze wil naast je zitten, soms tegen je voeten aanliggen, of tegen de honden liggen, heeeeel af en toe mag je haar in de nek kriebelen of haar staart aaien maar de rest is verboden haha. Verder een enorme kletskous en komt altijd naar me toe als ik thuis kom en slaapt graag op bed. Maar deze kat houdt gewoon van haar personal space. Misschien is jouw kat vergelijkbaar. De mijne vreet je ook op als je haar verder aait.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:17

Misschien de bak op een rustiger plekje zetten met de opening richting de muur?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:31

Kan ook blaasgruis of ontsteking zijn. Liep hij snel weg na het plassen?

Met aaien kan het echt nog vanalles zijn. Goed idee om eea uit te laten sluiten bij de DA. Maar het kan ook puur karakter of ontbrekend vertrouwen zijn. Sowieso bij een kat die uithaalt, sta ik niet toe dat ze zomaar mij opeisen. Op schoot mag dan pas weer als we wat stabieler met elkaar omgaan.

Dat gehoest is idd wat ze vaak doen als ze gaan kotsen. Maar het kan ook inverted sneezing zijn en dat kan op hartproblemen duiden.

Heb je ervaring met katten?

_Nelleke_

Berichten: 8060
Geregistreerd: 02-11-07

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:52

Wat een lieve kattenmoeder ben je, je maakt je zichtbaar zorgen om je nieuwe kat.

Eerst wat basics:

Katten drinken van nature slecht en oudere katten zijn daardoor gevoelig voor blaasgruis. Zorg voor stromend water dmv een fontijn oid.

Ze houden niet van dichte kattenbakken, dus deksel eraf en vaak schoonmaken.

Zo heel licht over de rug vinden bijna alle katten heel vervelend en zullen trekken met de huid, niks om je zorgen over te maken. Heel anders dan een paard.

Wat je kat kan helpen bij de stress en het wennen na een verhuizing is een feliway stekker. Hoe dit precies werkt kan je op de site lezen maar het heeft te maken met feromonen.

Succes morgen bij de dierenarts. Waarom worden de nagels geknipt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:34

Ik heb de klep van de bak gehaald en hou de lamp van de ruimte aan. Misschien een trigger.

Waar hebben jullie de bak staan? Waar ik hem nu heb staan is eigenijk de enige mogelijkheid.

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:56

Flowery schreef:
AmoorM schreef:

Mijn katten doen dit bij een haarbal, meestal met een beetje gal/vocht erbij
Vind het er zelf altijd eng uit zien maar ze lossen het uiteindelijk zelf op :=



Dat klinkt toch als flinke bronchitis! Hij had ook last van een verstopte neus toch?
Laat morgen even een longfoto maken, tien tegen één dat daar witte cirkels op te zien zijn.
Je hebt dan een aerocat nodig met een pufje. Die dingen zijn duur, maar werkt super goed!

Ik denk echt dat hij zich flink beroerd voelt, het arme ding, pijn in zijn lijf en flink verkouden longen en neus.

Ik zou voorlopig even de kap van de bak afhalen en de bak tegen de muur plaatsen. De opening is groot genoeg, maar hij voelt zich gewoon niet goed, wat meer ruimte op de bak geeft hem waarschijnlijk een beter gevoel.

Sterkte er mee!

DapharaJarig

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 23:00

Oh en mocht je in de buurt wonen van Olst-Wijhe, dan mag je mijn Aerokat wel lenen als hij die nodig blijkt te hebben. Dat scheelt weer bijna €100

Afbeelding

Dan heb je alleen de spray nog nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 01:55

Flowery schreef:
AmoorM schreef:

Mijn katten doen dit bij een haarbal, meestal met een beetje gal/vocht erbij
Vind het er zelf altijd eng uit zien maar ze lossen het uiteindelijk zelf op :=



Dat klinkt toch als flinke bronchitis! Hij had ook last van een verstopte neus toch?
Laat morgen even een longfoto maken, tien tegen één dat daar witte cirkels op te zien zijn.
Je hebt dan een aerocat nodig met een pufje. Die dingen zijn duur, maar werkt super goed!

Ik denk echt dat hij zich flink beroerd voelt, het arme ding, pijn in zijn lijf en flink verkouden longen en neus.

Ik zou voorlopig even de kap van de bak afhalen en de bak tegen de muur plaatsen. De opening is groot genoeg, maar hij voelt zich gewoon niet goed, wat meer ruimte op de bak geeft hem waarschijnlijk een beter gevoel.

Sterkte er mee![/quote]

Ja, ik heb het idee dat hij heel erg moeilijk ademt. Heel zwaar.


Pfff ik ben tot nu bezig geweest om de kattenbak te instaleren. Hij staat nu in de berging, wat ik het frist vindt, maar daar staat de wasmachine en ik denk dat hij dat niet prettig vindt. Dan heb ik de keuze om hem in de woon/eet kamer of slaapkamer meer te zetten. Beide wel in 'n weggedrukt hoekje... Maar toch. Ik probeer het nog een keer een dagje in de berging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 06:42

Wat een drama... Hij wil alleen maar op een open kattenbak in een rustige omgeving. Ik zit echt even met m'n handen in 't haar. Want dat vind ik echt niet fris. Een open kattenbak in de berging okee, maar in woon of slaapkamer. Dat gaat mij echt te ver. |(

Ik ben echt 'n beetje in "paniek"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 06:52

AmoorM schreef:
Wat een drama... Hij wil alleen maar op een open kattenbak in een rustige omgeving. Ik zit echt even met m'n handen in 't haar. Want dat vind ik echt niet fris. Een open kattenbak in de berging okee, maar in woon of slaapkamer. Dat gaat mij echt te ver. |(

Ik ben echt 'n beetje in "paniek"


Ik heb vorig jaar een poes van 15 uit het asiel gehaald. Ze zat er al een half jaar en was daar gewend aan een open bak. Die had ze bij mij in het begin ook. Inmiddels heb ik een dichte bak. Toen ze eenmaal helemaal gewend was, was dat geen probleem meer. Geef hem even de tijd, tis voor zo'n beestje ook vreemd.

DiantaM
Berichten: 11275
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:05

AmoorM schreef:
Wat een drama... Hij wil alleen maar op een open kattenbak in een rustige omgeving. Ik zit echt even met m'n handen in 't haar. Want dat vind ik echt niet fris. Een open kattenbak in de berging okee, maar in woon of slaapkamer. Dat gaat mij echt te ver. |(

Ik ben echt 'n beetje in "paniek"

Rustig aan.. grote kans dat als hij gewend is aan het plekje dat het allemaal beter gaat.

Je kunt niet van een kat op die leeftijd verwachten dat het zonder problemen gaat.

Mariposa11
Berichten: 2863
Geregistreerd: 22-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:05

Stel hij heeft artrose in z'n rug, dan is een dichte kattenbak echt niet fijn voor hem want ze kunnen daarin vaak niet goed rechtop zitten.
Waarom vind je een open bak zo erg in de woonkamer? Elke dag of 2x per dag even schoonmaken dan blijft de bak gewoon schoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:25

Okee, we beginnen opnieuw. Ik heb hem nu in de woonkamer staan. Op deze manier. Niet ideaal, maar hopelijk creëren we nu wat meer rust.


Afbeelding


Vanochtend heeft hij zijn behoefte op de slaapkamer gedaan in de hoek, kon er nog net de bak neer zetten.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 07:58

Niet in paniek raken en gewoon even doen wat nodig is. Liever een open kattenbak in je woonkamer dan in drol ergens anders. Geef de kat ook de tijd, later kun je opnieuw dingen verbeteren / anders inrichten.

Het dier is 17 jaar, heeft in elk geval artrose, komt na het asiel ineens weer in een ander huis met een ander mens. Dat kost soms wat meer tijd en aanpassingen.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:03

Je doet goed je best voor het oude beestje!Ik zou nog een extra bak neerzetten op een plek waar hij het kennelijk graag doet.Is dat op je slaapkamer? Beter in een bak dan op de grond.Als je goede korrels hebt en de bak op tijd schoonmaakt hoef je niets te ruiken.Kan hij er wel goed inkomen,ik bedoel,is de rand niet te hoog omdat je aangaf dat hij artrose heeft?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:06

Vervelend dat je je paniekerig voelt. Rustig aan! Zowel voor jou als de kat is het even wennen. Toen wij onze kat kregen dacht ik in het begin ook waar zijn we aan begonnen. Dat hebben veel mensen bij het nemen van een huisdier.

Ik lees dat de kat in meerdere ruimtes kan. Misschien is het een idee om hem eerst een tijdje alleen in de woonkamer te houden tot hij wat meer gewend is? Daarna langzaam de ruimte uitbreiden en wellicht dat je dan, als hij wat meer gewend is, ook de kattenbak weer kan verplaatsen. Onze kat heeft in het begin ook een paar keer op andere plekken geplast. Nu doet ze dat nooit meer. Verder de kattenbak gewoon dagelijks (eventueel meerdere keren) uitscheppen. :)

Wat betreft het filmpje, lijkt alsof ze (bijna) moet overgeven? In ieder geval doet onze kat dat ook weleens (maar dan met nog dramatischer geluid) en dan komt er meestal een haarbal. Maar altijd goed om even na te laten kijken als je twijfelt aan de gezondheid!
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 05-08-20 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:06

Wat ze heerlijk vinden ruiken dat is valeriaan. Ik had ooit verpakkingen van valeriaanthee in een oudpapierdoos gegooid en daar ging de kat toen verzaligd inzitten.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:14

Vervelend dat het niet zo lekker loopt TS! Wel moet ik er heel eerlijk bij zeggen dat de behoefte voor een open bak op een rustige plek geen gekke is (ik vind dat dus niet zo'n groot drama). Veel katten vinden een gesloten bak niet fijn, zelfs zonder artrose. Ze kunnen dan niet meer om zich heen kijken en de boel in de gaten houden. Zelfde voor drukke omgeving/plek met veel geluid. Dat is niet prettig, ze zijn toch een beetje kwetsbaar zo op die bak.

Paar tips die mogelijk helpen:
- Zorg voor een kattenbak met lage instap. Mogelijk is wat je nu hebt staan al voldoende, als je het zonder kap laat. Met artrose krijgen ze hier moeite mee. Evt kun je een klein trappetje maken naar je kattenbak :)
- Eventueel als het niet beter gaat kun je een 2e kattenbak overwegen. Katten houden soms plasjes en poep strikt gescheiden en prefereren dan 2 kattenbakken.

Wat je filmpje betreft: het kan een haarbal zijn, maar ik vind dit eerlijk gezegd ook meer klinken als bronchitis/astma. Zou daar dus even voor naar de dierenarts gaan :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:16

De meeste katten prefereren twee bakken, bij ons gewoon naast elkaar overigens. Ik haal sowieso de klep eraf. De kap staat er bij ons wel op. Dagelijks twee keer uitscheppen en klonterend grit gebruiken. Dat in een zakje uitscheppen, dichtknopen en buiten weggooien. Goed voer zorgt voor minder geur. Bij ons ruik je het echt niet.
Verder kun je de bak eens uitwassen met chloor, dat trekt vaak aan.
En je bak niet te vaak verplaatsen, soms blijven ze de plek associëren.

Het is ook echt een oud dier, dus dat geeft sowieso meer zorgen. Wij zitten met de onze het laatste jaar wel quasi om de twee maanden bij de Da. Nooit ernstig en ze is echt nog goed maar ze heeft chronische voorhoofdsholteontsteking en pilletjes voor haar schildklier. Ik ben elke dag dankbaar met haar maar het geeft wel meer zorgen. Daar moet je wel mee rekening houden.

Hij is nog heel nieuw en ik zou het ook wel even wat tijd geven.

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:45

Geen paniek hoor, een open kattenbak is echt niet viezer dan een dichte. Een open bak is zelfs beter schoon te houden omdat je altijd zicht hebt op de inhoud.

Anoniem

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:11

Net bij de dierenarts arts op bezoek geweest. Ze heeft hem helemaal na gekeken. Hij heeft inderdaad erg last van zijn rug. Omdat ik hem net een kleine week heb en zijn geschiedenis niet ken kan ze niet zeggen of het lichamelijk is of een trauma door mishandeling oid. Ik heb medicatie mee gekregen voor 2 weken om te kijken hoe het gaat. Verder is hij erg astmatisch. Dat filmpje was hoesten. Hier hebben ze medicatie voor, maar dat mag niet met de pretnison. Maar ik had maandag allemaal lekker luchtverfrissers gekocht en sinds die tijd deed hij het. Dus ik heb ze allemaal op één na de deur uit gedaan. Kijken of het beter wordt. Ik had hem volgens mij helemaal bedwelmd 8)7

Als de pretnison aanslaat betekend wel dat hij er altijd op zal moeten. Ik ben nu voor 2 weken 14 euro kwijt. Dus dan 28 euro per maand. Naja, ik wist dat dit erbij zat bij een oudere kat. Dus hij krijgt het gewoon.

Ik mag hem niet over zijn rug aaien de komende tijd zodat hij uit die cyclus komt gaf ze aan.


Ik ben wel heel blij dat ik ben begaan. Wel opgelucht, ik weet nu wat het is en wat ik moet doen. Daar kan ik prima mee leven! Als hij hier nog maar een paar (misschien 1)fijne jaren heeft. Ze zei wel dat hij echt stok oud is. 12 is al bejaard. Mijn oude knappe man! :+:

Oja en de kattenbak blijft zo maar even staan, dan stresst hij in ieder geval niet. Al hij schoon is, vind ik het eigenlijk nog een beter gezicht dan z'n groot ding. Voor Joery mag hij blijven staan. :o

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:20

Goed dat je bent geweest! Hopelijk voelt hij zich snel beter. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:01

Weer wat gerustgesteld :) die oudjes kunnen wel erg leuk zijn :)

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: 17 jarige kater uit het asiel gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 20:09

Je hebt wel een steile groeicurve zo, met je oudje.

Je doet het supergoed!